Topiknyitó: saru 2006. 11. 08. 21:21

Új kormányzati negyed létesül  

A KVI három területet javasol a kormányzati negyed helyszínének

2006. november 8. 12:20



A Déli Pályaudvart és környékét, a Nyugati Pályaudvart és környékét, valamint a Lágymányosi Hídtól délre fekvő pesti Duna-partot javasolja a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) a tervezett új kormányzati negyed helyszínének a pályázatára beérkezett ajánlások közül - mondta Zelles Sándor, a KVI vezérigazgatója szerdán Budapesten. A bíráló bizottság által alkalmasnak talált területekről szóló javaslatot kormányelőterjesztés formájában nyújtja be a pénzügyminiszter, a három közül a végleges helyszínt a kormány jelöli meg - ismertette Zelles Sándor.



A KVI szeptemberben írt ki pályázatot a kormányzati negyed elhelyezésére, a dokumentációt 33-an vásárolták meg, és az október 27-iki határidőig 27 ajánlat érkezett. A pályaművekben 21 területet javasoltak a pályázók.



A pályaművekben 21 területet javasoltak a pályázók. Aczél Gábor, a Magyar Építészkamara elnökségi tagja, a bírálóbizottság szakmai alelnöke elmondta: a terület presztízse és városfejlesztő hatása volt az elbírálás két fő szempontja, bár tisztában voltak azzal, hogy a két szempont némileg ellentmond egymásnak.



A megvalósíthatósági szempont is alapvető volt, ahol ugyanis jelentős infrastrukturális beruházásra lett volna szükség, az időben nagyon elnyújtotta volna a projektet. Közölte: a három területet a zsűri jelentős vitái és többszöri szavazása után jelölték ki, végül azonban teljes volt az konszenzus a grémiumban.



A Dél-pesti Duna-partról elmondta: városfejlesztési hatása vitathatatlan, presztízse azonban csak nagyobb távlatban alakul majd ki várhatóan. A Nyugati Pályaudvart és a Déli Pályaudvart, ahol a vasúti közlekedési területek lefedését is tartalmazták a pályázatok, rokonterületeknek nevezte. Jellemzése szerint mindkettő mélyen beépült a városba, ugyanakkor jelentős törést jelentenek a városszövetben. Az előbbinél a városfejlesztési és területfelértékelő hatást, az utóbbinál a már jelenleg is meglévő presztízst említette előnyként.



Beleznay Éva megbízott fővárosi főépítész kiemelte, hogy mindhárom megfontolásra ajánlott terület összhangban van a főváros városfejlesztési programjával. A vasúti területek beépítése a Podmaniczky-program vasút-város partnerséget ösztönző egységének része - tette hozzá.



(MTI)


Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
saru 2007. 01. 16. 09:23
Előzmény: #240  saru
#241
"Sok a haszonleső" - Fodor szerint nem kell új kormányzati negyed

2007.01.16 08:46
2008-ig nem látja értelmét egy magántőkéből finaszírozott kormányzati negyednek Fodor Gábor SZDSZ-es ügyvivő. Ha a lakosságot megszorítják, takarékoskodjon a kormány is, szerinte 2008 végéig várni kellene a beruházással - írja az Index. Fodor Gábor kitért arra is, hogy minden hasonlóan nagy beruházásnaál sok a haszonleső.

"Azt gondolom, hogy olyan helyzetben van az ország, amikor erősen meg kell gondolni, hogy szükséges-e belevágni egy ilyen jelentős és komoly nagy beruházásba" - fogalmazott a kisebbik kormánypárt ügyvivője. Hangsúlyozta: a kormányzati negyed egy joggal felvethető probléma, de ezzel érdemben akkor kell foglalkozni, ha a magyar gazdaság helyzete konszolidálódik. Véleménye szerint különben ez újra csak egy egyensúlyfelborító tényező.

Egyelőre erre nemet kell mondani, de érdemes gondolkodni és konzultációkat folytatni a kormányzati negyedről, tette hozzá. Fodor Gábor szerint 2008 végén kell elővenni ezt a kérdést, mert "a nehezén addigra túl leszünk". Mint mondta, a kormány fontos reformlépése kell legyen a közigazgatás átalakítása, de ez független attól, hogy a munka milyen épületekben zajlik. A jelenlegi épületekben is elképzelhető közigazgatás reformja, jegyezte meg. "

Sok itt a haszonleső...

A kormány olyan helyzetben van, amikor áldozatot vár a lakosságtól, ezért neki kell szerintem az élen járni abban, hogy ő mennyire takarékos és mennyire fogja vissza a saját elképzeléseit" - érvelt a politikus. Fodor Gábor kitért arra, hogy minden ilyen nagy beruházás körül sok a haszonleső. Kiemelte, hogy jelen pillanatban rendkívüli óvatosság kell a kormány részéről. A liberális politikus szerint nem jó az a megoldás, hogy a beruházást magánberuházók finanszírozzák, az államnak pedig hosszú távon kell majd jelentősen visszafizetnie azt.

A kormányszóvivő múlt szerdán jelentette be, a kabinet arról határozott, hogy a Nyugati pályaudvar melletti területen zajló, a kormányzati negyeden kívüli fejlesztéseket a magántőke bevonásával végezzék. A projektet koordináló szervezetnek április 30-áig kell előkészíteniük a beruházás ideális pénzügyi tervezetét. A kormányzati negyed építését korábban a Fidesz is bírálta. Az ellenzéki párt szerint elfogadhatatlan, hogy kormányzati luxusnegyed építéséről döntött a kormány, miközben a kabinet lépései megélhetési válságot okoztak Magyarországon.

Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 09:44
Előzmény: #241  saru
#242
Ha valóban értékesíteni tudja a kormány a meglévő minisztériumi épületeket 100 Mrd Ft-ért és 50 Mrd-ba kerülne a negyed megépítése, akkor nem látom be, hogy mi itt a gond.
Az más kérdés, hogy a számokat ki hiszi el.
Az ellenzék biztos nem, a támogatók valószínűleg, független szakértők pedig ma Magyarországon sajna nem léteznek.
Marad tehát a jól bevált bizonyítás: majd meglátjuk.
Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 10:24
Előzmény: #242  Törölt felhasználó
#243
Conqui,
hogy is van ezzel az 50 milliárddal? Mi fog ennyibe kerülni? Úgy hallottam, PPP-konstrukcióban készül, tehát az új korm. negyed nem ennyibe fog kerülni az államnak, hanem MOST ennyivel kell beszállni.

Úgy tudom, a PPP-konstrukciók világszerte a legkedvezőtlenebbnek számítanak, tulajdonképpen a hitel egy bújtatott formája, amiért még fizetni is kell, hogy megkapod.
Egyetlen előnye: az adott pillanatban az államnak keveset kell fizetnie, mégis megkapja azt a dolgot, amit (ha) működtetnie kell.

Vagyis most ugyan 50 milliárddal száll majd be az államunk a magánberuházó mellé, DE emellé még évtizedekig (20-30 évig) fix törlesztést ÉS/vagy garantált áron (mármint a beruházó felé garantált haszonnal) visszabérelést vállal.

Engem ez arra emlékeztet, mintha valaki, akinek nincs pénze saját lakásra, beszállna egy 10 millió forintos lakás építésébe 5 millió forinttal, DE tulajdonossá nem válna, hanem bérleti jogot kapna, sőt, bérleti kötelezettsége lenne lenne 30 évre fix (a bérbeadónak hasznot garantáló) áron visszabérelni a lakást.

ÉN biztos nem csinálnék ilyet...

Vagy nem jól értem a PPP lényegét? Lehet, hogy tévedek, akkor kérlek javíts.

Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 10:33
Előzmény: #243  Törölt felhasználó
#244
"A PPP konstrukció általános leírása: A PPP konstrukció lényege az, hogy a magánszférából érkezett, pályázat útján kiválasztott befektető a saját forrásaiból valósítja meg a létesítményt. A létesítmény a befektető tulajdonába kerül, és annak kizárólagos üzemeltetéséről is a befektető gondoskodik. Az üzemeltetés bevételei a befektetőt illetik meg (...) A közösségi használat ellentételezéseképpen a partner a befektető részére szolgáltatási díjat fizet"

www.nonprofit.hu/paly/egypaly/1303.html - 33k -
Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 10:35
Előzmény: #244  Törölt felhasználó
#245
"A PPP születésének hazájában már számos kritikai vélemény is megfogalmazódott a konstrukcióval kapcsolatban.

Sokszor a magas beruházási forrásigény biztosítását a finanszírozó az üzemeltetési költségek magasan tartásával
„ellensúlyozza”, ami a tényleges költség – reális ár, végeredményben az „árért – értéket” elv ellenőrzését nehezíti. A tényle-
ges költségek csak 20 – 30 év alatt derülnek ki, és mivel a beruházás tárgya nem marad állami tulajdonban, a költségekben rejlő
kockázatok pusztán szabályozási eszközökkel nem is védhetők ki.
A konstrukció ismeretlensége, a lezárult projektek tapasztalatainak hiánya önmagában elbizonytalanító tényező, ugyanakkor a tanulópénz igen drága”, a futamidő alatt a közszférának kilépési
joga pedig gyakorlatilag nincs. A szolgáltatás közérdekűségére, valamint arra való hivatkozással, hogy a szolgáltatásnyújtással a magánpartner felhagyni semmiféle körülmények hatására nem
jogosult, _a tényleges kockázatot jóval meghaladó, a futamidő teljes tartamára előre rögzített árat fizettet_ az állami szektor
megrendelőjével, holott _ezen üzemeltetési kockázat a beruházás üzembe helyezésétől fogva fokozatosan csökken és eleve túlmé-
retezett_ "

www.mkb.hu/system/fileserver.mkb?file=/hirlevel_ppp2_pdf.pdf&type=related –

No comment!
Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 10:36
Előzmény: #245  Törölt felhasználó
#246
Kedves Euroset,
az alábbi- szakmai - idézeteket a Te figyelmedbe is ajánlom!
Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 15:05
Előzmény: #246  Törölt felhasználó
#247
A PPP tehát nem más, mint a lízing egy formája - ha jól értem. Szv sz a végén az állam úgyis tulajdonossá válik. Kérdés valóben, hogy mennyiért.
Ez azonban még mindig nem magyarázza azokat a felvetéseket, amelyek szerint "most nem kell ilyenre költeni, mert megszorítások vannak". A kettőnek semmi köze egymáshoz.
Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 15:57
Előzmény: #247  Törölt felhasználó
#248
Nem. Úgy tudom, az állam NEM válik tulajdonossá. A végén sem.

Te hol olvastál ilyet?

A PPP nem a lízing, hanem a hosszútávú kölcsön egy formája.

Törölt felhasználó 2007. 01. 16. 15:59
Előzmény: #248  Törölt felhasználó
#249
10.35-ös hsz-ben:

"_mivel a beruházás tárgya nem marad állami tulajdonban_, a költségekben rejlő
kockázatok pusztán szabályozási eszközökkel nem is védhetők ki"


saru 2007. 02. 16. 12:11
Előzmény: #249  Törölt felhasználó
#250
A napokban hallottam, hogy rövidesen kiírják az új kormányzati negyed létesítésére a nyílt nemzetközi versenyfelhívást !

Az iskola- és kórházbezárások mellett úgy látszik ez is a legfontosabb kérdés ma !?
saru 2007. 02. 16. 12:45
Előzmény: #250  saru
#251
Erre sincs pénz tizenéve !

Főmterv: nem balesetveszélyes a Margit híd
2007. február 12. 20:59

Nem balesetveszélyes a Margit-híd - hangsúlyozta a Főmterv műszaki igazgatója az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében. Schulek János az egyik kereskedelmi csatorna hírműsorában elhangzott azon állítást cáfolta, miszerint életveszélyes a Margit híd. "Jelenleg a hídon veszélyhelyzet nincs" - fogalmazott az igazgató. Ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy az 1947-48-ban újjáépített szerkezet mára erőteljesen elhasználódott, statikai értelemben leggyengébb pontja a "kocsipályát hordó vasbeton pályalemez", amely sok helyen átázott, korrodálódott. Utalt arra, hogy 2003-ban egy mindenre kiterjedő, részletes hídvizsgálat rámutatott a gyenge pontokra.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. - mint a híd fenntartója - a megerősítést elvégezte és jelenleg is folytatja.

Mint írja, a híd felújításának tervezése 2006-ban kezdődött. Mivel a rekonstrukció azonnal nem kivitelezhető - annak hosszabb, több éves előkészítési időigénye miatt -, ezért a hidat rendszeresen felül kell vizsgálni, szükség esetén pedig a mederhídon további mezőket is alá kell támasztani. A közterület-fenntartó a pályalemezek mellett a korlátokat is megerősítette, illetve a lépcsőket is átalakította - fűzte hozzá Schulek János.

Kiemelte: "természetesen kívánatos a felújítás mielőbbi elvégzése, hogy ezzel az ideiglenes beavatkozások elhagyhatók legyenek".

(MTI)

Topik gazda

saru
3 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek