Ebből a hozzászólásodból tökéletesen kiderül, miért vagy elvakult. Valós veszély, hogy ezekkel a beruházásokkal hosszú távon olyan mértékű környezetrombolást fognak végrehajtani, ami sok magyar számára komoly életminőség-romlást fog jelenteni. Ugyanakkor egyrészt azonnali FDI-t jelentenek (forinterősítő tétel önmagában), illetve növelik az exportpotenciált (szintén forinterősítő ceteris paribus). Személy szerint nagyon nem tetszik ez a gazdaságpolitikai irány az akkumulátor gyárakkal, de ettől rövid távon nem lettem negatívabb a forintra.
Köszönöm, hogy leírtad helyettem! Elképesztő, hogy itt néhányakat annyira elvakított a politika, hogy nem tudnak józanul gondolkodni, ami befektetéseknél sosem jó dolog. Hozam szempontból a PMÁP a következő másfél évben verhetetlen lesz, legalábbis ilyen kockázati szint mellett. Persze hosszabb távon van benne likviditási kockázat, de épp ezért voltak nagyon jó vételek a 26-27, 28-as lejáratú PMÁP-ok, azt még ki lehet ülni. És ami a legfontosabb: akit nem a politikai érzelmei vezérelnek, azok portfólióban gondolkoznak, márpedig egy portfólióban helye van a PMÁP-nak, az már egyéni ízlés kérdése, milyen arányban.
Én úgy értelmezem a közleményt. A májusi közleményben (amikor kihozták az új 5 és 8 évest) ez szerepelt:
A vagyoni koncentráció mérséklése érdekében, a forgalmazókra nézve 2023. év elején
értékesítési korlát került bevezetésre, amelynek korlátja 250 millió forint volt és kiterjedt a
PMÁP-sorozatokra is. Az ÁKK a mostani két új PMÁP-sorozat esetében alacsonyabb értékesítési
korlátot határozott meg: 2023. június elsejétől minden forgalmazó 100 millió forintos
értékhatárig értékesíthet az elsődleges piacon egy lakossági befektető számára a PMÁP 2028/L
és 2031/I sorozatokból. Most ezt írja: A forgalmazókra nézve, az ÁKK a mostani új futamidejű PMÁP-sorozat esetében alacsonyabb
értékesítési korlátot határozott meg. 2023. augusztus 1-től minden forgalmazó 25 millió
forintos értékhatárig értékesíthet az elsődleges piacon egy lakossági befektető számára a
PMÁP 2033/I sorozatból. Az alacsonyabb értékesítési korláttal az ÁKK célja a lakossági program
keretében a kisebb megtakarításokat kezelő állampapír-befektetők széleskörű kiszolgálása.
Emelik a deviza arányt, mennek a kínai pandakötvények, stb. Csuklóztatják tovább a hazai befektetési alap szektort / bankokat, hogy vegyenek több állampapírt. Olcsóbb, mint még több PMÁP-ot kibocsátani.
Az 5 és 8 éves PMÁP kivezetése és az új 10 évesen a kamatprémium csökkentése elég egyértelmű beismerése annak, amit eddig is tudtunk: iszonyat drága ez a forrás az államnak. Elérte a 6000 milliárdot a PMÁP állomány, ami az államadósság 1/8 része. Csak erre a részre a következő évben 1000 milliárd közeli összeget fog kifizetni kamatként az államháztartás. Egy az egyben kivezetni nem akarták a PMÁP-ot (annak elég rossz lett volna az optikája), de a lehető legkevésbé vonzóvá akarták tenni. A tény, hogy mostantól csak 25 milliót lehet vásárolni belőle, holott ez korábban 250 millió volt, is arra utal, hogy nem nagyon akarnak ebbe az eszközbe több forrást becsatornázni.
Nem kell 350-nek lennie a HUF-nak (azért az elég durva lenne), elég, ha egy ideig az inflációs különbözetünknél kisebb mértékben gyengül. Akkor is megéri -legalábbis részben - forintot tartani.
Azért az euró-forint árfolyamát nem kizárólag a kamat szintje határozza meg. Ha lesz egy masszívan pozitív külkereskedelmi mérlegünk (amire ilyen energiaárak mellett minden esély megvan), csurran némi euró is Brücceltől és így erősödik a külső finanszírozási pozíciónk (ez is inkább valószínűbb, mint sem), akkor az azért látható keresletet fog generálni a forint iránt, nem a forró pénz oldaláról. Arról nem is beszélve, hogy egy 10%-os alapkamat sem kifejezetten alacsony, ha közben Európában 3,75-4% körül lesz a kamat. Nem vagyok ultra forint bull, de szerintem belátták a srácok, hogy olyan pofátalnul nem lehet tovább folytatni a forint leértékelését, mint tették azt az elmúlt 12 évben.
CR2 Pítör kemény sajtot ebédelt: blokkoljuk megint az Ukrajnának szánt pénzeket + további szankciókat, amíg az OTP-t nem veszik le az ukránok a listájukról
Ha az inflát is nézed közben, akkor a forint jelentős mértékben erősödött az egy évvel ezelőtti állapothoz képest. A reáleffektív árfolyam becslése nehéz móka, de Darvas Zsolt hasznos adatbázist készített róla: https://www.bruegel.org/publications/datasets/real-effective-exchange-rates-for-178-countries-a-new-database Ez alapján az 51 legfontosabb kereskedelmi partner fizetőeszközéhez mért forint reáleffektív árfolyam 2022. március és 2023. március között 16%-kal erősödött. Mivel brutál nagy volt az infla különbözet, a nominális árfolyam viszont nagyrészt visszajött, így tulajdonképpen erősödött a forint, vagyis veszítettünk az export versenyképességünkből. Részben ez is volt az MNB célja.
Én pont tegnap láttam SPAR-ban, hogy a korábban 499-es tej 449 volt. Persze még mindig bazi magas, de a trend fordulni látszik. Az éttermekben / szolgáltatói szektorban nem igazán látszódik ilyesmi, az megint másik kérdés.
Kicsit knee-jerk reakciónak tűnik, sok új infó nem volt VB nyilatkozatában, csak annyi, hogy jövő héten hozzányúlnak a kamatfolyosóhoz (ami nem jelenti effektív kamatváltoztatást). Az, hogy utána terítékre kerülhet a kamatcsökkentés, eddig is egyértelmű volt. Ahogy olvastam, nem volt olyan elemzőház, aki arra számított volna, hogy júniusban sem nyúl hozzá a 18%-hoz az MNB, a legtöbben inkább korábbi vágást valószínűsítettek. A piac most extrapolálja az információt, valami gyors kamatcsökkentést várva a következő hónapokra. Ez elég bátor dolog, tekintve, hogy milyen szarul néz ki az infla.
Az egyre inkább eldurvuló Matolcsy-Nagymarci (Orbán) harc alapján nem lennék meglepve, ha egy "titkos jóakaró" (értsd: kormányközeli NER) jóvoltából egy komplett tényfeltáró anyag landolna az Integritási Hatóságnál Matolcsy Ádám és köréről. Aztán erre válaszul az MNB-közeli NER-esek is elkezdenének kiteregetni. Tudom, ez egy nagyon merész álomnak tűnik, de egy picit játszunk el a gondolattal, hogy megjelenik valami komolyabb repedés a NER-en belül, mert akkor rendkívül szórakoztató hónapok / évek előtt állnánk. Jó érzés belegondolni, nem? Persze nincsenek illúzióim, minderre kevés az esély :(
Abszolút egyetértek, a kormány megkerülése az EU-s pénzek kiosztásánál erősen triggerelné Viktorékat, én is ezen az úton mennék tovább, ha EU lennék. Bár akkor lehet, hogy inkább lemondanának erről is, minthogy az ország pénzhez jusson.
És ami kimaradt: egy megállapodással több milliárd euró érkezhet jövőre Magyarországra, ez rövid távon segítheti a HUF-ot. Ami ez után jön, azt hagyjuk.
Ez valóban azt jelentené, hogy semmi sem változik, de amikor azt írtam, hogy mindenki számára előnyös megállapodás születik majd, akkor a fő politikai szereplőket értettem, nem minket. Mi csak saját magunkat tudnánk megmenteni, de ebben nem vagyok túl optimista.
Szerintem arról van szó, hogy Orbánék megtartották a NATO-ratifikációt is (az ukrán segéllyel együtt) tárgyalási alapnak, hogy az EcoFin ülésen legyen mit betolniuk tétként. Rengeteg a zaj, de az tűnik a legvalószínűbb kimenetelnek, hogy az EcoFin-en születik egy mindenki számára (ezalatt a fő politikai érdekeket értem) elfogadható kompromisszumos döntés: Orbánék elfogadják az ukrán segélyt és a svéd-finn csatlakozás ratifikálását, cserébe megkapják az RRF jóváhagyást (így nem vész el forrás) és kapnak egy 7.5 milliárd eurónál kisebb befagyasztást, legyen mondjuk 4 milliárd. Orbán el tudja itthon adni, hogy mekkora szabadságharcos, sikerült nyerniük, az EcoFin számára legfontosabb kérdésekben tud tovább haladni a politikai fősodor, az Európai Parlament pedig mutathatja, hogy itt igenis vannak következményei az Orbáni rendszernek, hiszen példátlan befagyasztást kapnak. Mindeközben az Európai Bizottság moshatja kezeit, nem ők mondták ki a végső döntést, hanem áttolták az EcoFin-re, így az Európai Parlament sem fogja megbuktatni a Bizottságot, hiszen "nem ők engedték ki Orbánt a szorításból". Nem gondolnám, hogy szimpla belerúgásról van szó, inkább alkualap / zsarolás, kinek melyik kifejezés tetszik inkább.