A részvény alapvetően hosszú távú befektetési forma, min. 10, de inkább 20 évre szóló. Szükségünk lehet spekulánsokra is, a kedvezőbb be- és kiszállási pontok miatt, de fő a nyugalom. A hosszú távúság miatt a cég/papír eredményét is ilyen időtávon van értelme értékelni. Ez a részvény 2013-ban kb. 2 eurót ért, most 8,4. Ez több mint 300% bruttó profit, azaz átlagosan évi 30%. (Tbsz ajánlott, magyar állampapír felejtős.) Ehhez jött/jön még az osztalék, ami kb. 4-5%-os hozam aktuálisan, a rendkívüli még több. Szóval megérős. Szerintem a te stratégiádhoz más papír passzol, ez egy lomha, lassú mozgású kutya, de legalább jól fial. :-)
Ha jól számoltam, év végére kb. 15.12 millió euró lehet a cég "készpénzállománya", amiből a 0.5-6 centnél bátrabb összegű osztalék is kifizetethető. (Természetesen a vállalat biztonságos működésének fenntartása mellett.) :-)
Az árfolyam gyengelkedésének egyik oka lehet, hogy készül a jövő évi büdzsé; május végén nyújtják be a parlamentnek. Abból mar látszani fog a különadóból tervezett bevételek nagyságrendje, és ebből a mol "szerepe".
A benzinkutak forgalma márciusban 29,3%-kal esett vissza éves alapon egy Hvg-s cikk szerint. A benzin ára meg 480,- forintról, kb. 610,- forintra emelkedett. Ez "csak" 22% többlet, és ott van az infláció, ami biztos emeli a cég költségeit. A kisker csak egy szegmense a cég tevékenységének, de idén nem ez a forrás lesz a sikersztori.
10+ év. Hogy lett mínusz? Most 3.020,- + 4 év nettó osztaléka (160, 357, 1060, 126 - adó) kb. 1.450 + a kapott oszti többéves hozama, és még nettó 170 ebben a hónapban.
Nem vitatkozom, csak egy más szempontot hangsúlyoznék. Hosszútávú (kis)befektetőként nem érdekel, hogy mennyi az árfolyam 2023. április 28-an, volt fél évvel előtte, vagy lesz egy év múlva. Ahogy a lakásom értéke sem; amíg nem akarom eladni, hitelt felvenni. Ez a részvény árfolyammozgások lefölözésére nem alkalmas. Osztalékra érdemes venni, hosszú távra. Az elmúlt 4-5 evben kb. 1.900,- ft/részvény jött így. Előbb utóbb a konkurens kamatkörnyezet is mérséklődik, mert az államháztartás belerokkan, a hitelezés, gazdaság meg leáll. És ez a tőke tőzsdére való visszatérését jelentheti, ami segíthet árfolyamon, a cég eredményei ezt megalapozzák. Ami az átállást illeti:ott, ahol a versenyképességet az adott ország saját fizetőeszközének rontására alapítják, kifejezetten üdvös a relatíve egyszerűen elérhető eurós (tőke)jövedelem. Valóban nem most kellett volna átállni; hanem sokkal korábban.
Tavaly 0,43 cent (kb. 160,- forint), idén 0,54 cent (200) az osztalék. Inflációt meghaladó növekmény. Szerintem igen jó, de a kérdés, hogy ki miért, milyen stratégia mentén vette, tartja a papírt.
A KSH szerint idén februárban 14,5%-kal kevesebb benzint vettünk a kutaknál. Az ára ugyanakkor kb. 20%-kal magasabb. Ha jól számolom ez nominálisan 2,6%-kal több árbevétel. Ami rendben van, csak az infláció ennél nagyobb. (pl.: 100*0,855*1,2=102,6)
Tehát a cég számlavezetője átváltja az osztalékot euro-ról forintra, majd a vásárláshoz (vissza) kell váltani forintról euro-ra. A halasztás okai, a pénzintézetek bizonyosan jól járnak... Valódi verseny kellene.
Szerintem per pillanat akár a minél magasabb osztalékban is érdekelt lehet az állam, nem is az alapítványok miatt, hanem a már leadózott eredményből beszedhető 15%-os osztalékadó miatt. Az biztos bevétel, ellenben, ha "bent hagyják", az olyan bizonytalan költségvetésileg.