Jah igen Vásárhely, ahol azzal kampányolt az össszefosás jelöltje, hogy eltörli az épület adót...tegnap meg a saját köpése alá állva mégsem törölte el...
Abban gondolom egyetértünk, hogy az elektromos autók térnyerése csak idő kérdése. Ennek hatalmas elektromos energia igénye lesz. Paks 2-t leállítanák sokan, szénerőmű meg környezetszennyező (németeknél nem számít), akkor mit tudsz javasolni?
No akkor vess egy pillantást arra, hogy az elmúlt években az idő és a névleges teljesítménye hány százalékában termelt ez a csodaerőmű. Meg fogsz lepődni! Persze ettől még elketyeghet, csak kérdés néhány ember profitérdeke a fontosabb, vagy esetleg a környezetszennyezés, hatékonyság, meg ehhez hasonló szitokszavak is számítanak-e? Azt tudom hogy most nem, de kérdés meddig?
Nem az ellenzék, hanem a piaci logika tenné. Mellesleg 2100 főről beszélünk. Legfeljebb annyival kevesebb ukránt kell behozni, ha már az nem számít hányan döglenek bele az okozott környezetszennyezésbe...
A Mátra az üzemideje végéig egy aranybánya is lehet, ügyes stratégiával, jó regulátori és kormányzati kapcsolatokkal. Utóbbiak elengedhetetlenek hozzá, sőt, ezekkel el is pöfékel decens marginnal a rekultivációig. ML-ék jól döntöttek, mikor a cseheket vonták be szakmai oldalról: nekik van a legtöbb tapasztalatuk a régióban a németek után, hogy rogyadozó rozsdaboglya öreg szenesekből hogyan lehet kicsavarni egy rakás pénzt még. Az importfüggőség pedig komoly probléma, még nagyobb gond, mint a gáz esetében: míg ott tudsz tárolni, és van alternatíva, de leginkább idő, mert az egész egy lassabb rendszer, az áram esetében egy permanens 40-50%-os importfüggőség nemzetbiztonsági kockázat, mert teljes mértékben kiszolgáltatod magadat egy szomszédos ország erőművének, TSO-jának vagy regulátorának. Ma ez nem gond, mert van bőven tartalékkapacitás, de ez meg fog szűnni a mostani piaci környezetben, mert nem fogja megérni fenntartani. Ebben a tartalékban és a zsinórban is a Mátra kulcsszereplő. Sőt, az is lesz, van egy érzésem, hogy a Gagarin a szenes korszak után is folytatja pályafutását, gázosként, naposként, vizesként vagy valami másként. Hülye lennél a meglévő infrastruktúrát és szaktudást kidobni. Tehát jó befektetés, de nagyon kell hozzá OV, hogy kilengések nélkül operáljon, ha ML marad a többségi tulajdonos.
Amit ismerek eszközt, az a Mátra. Ha nincsen erős Fidesz kormány, vagy ellenzéki van, akkor regulátori oldalról be lehet szántani holnaptól az erőművet, kb. két döntéssel. De pénzügyi oldalról is meg lehet rogyasztani, pl. az MVM nem fizet olyan szépen az áramért, mint eddig, vagy egy picit átalakítják a szabályzói piacot. A Mátrát két hónap alatt egy pénzügyi katasztrófává lehet tenni egy nem is túl rosszindulatú, de tudatos kombóval. Tehát ennek az assetnek az esetében létkérdés, hogy a tulajdonos legyen nagyon jóban a legfőbb vásárlójával és az állammal. Az RWE-nek nem kellett védelem, ott volt Berlin. Lőrincnek csak OV a védelme, semmi más.
Ez most komoly?! Amíg az import áram ára olcsóbb mint termelni belföldön, addig miről is beszélünk? A szokásos nemzetgazdasági érdek rizsán kívül? Márpedig a megújulók egyre olcsóbban és olcsóbban termelnek egyre többet és többet. Ezzekkel már ma is csak Paks I. képes konkurálni, Paks II. ha megépül már nem fog tudni már csak az irtózatos bekerülési ára miatt sem. Veszteséget fog termelni jó eséllyel. A hitel kamata nem állandó, hanem változó!!!!!!!!!!!! Nőni is tud, sőt valószínűleg fog is! Max rövid távon lehet fix kamatra hitelt felvenni, egy ilyen beruházás viszont csak hosszútávon térülhet meg. Felújítás államilag magánberuházás esetén?!?! Komolyan mondom kezdem érteni miért tart itt ez az ország... Bezárni valamit amit hitelből vettünk meg is a lebontásán keresni?! Agyam eldobom miben képes hinni valaki aki, hinni akar... ez volna a gazdasági perpetuum mobile!!! Hogy ez miért nem nem jutott még senki eszébe?!
OPUS Global Nyrt.