A járműipari beruházások egyik legaktuálisabb területe, hogy az autonóm technológia milyen gyorsan és hogyan épül be a mindennapokba, melyik márka tud elõhozakodni a legújabb automata fékrendszerrel, kormánytechnológiával, vagy
Tömeggyártás megoldja ezt is, nem mindegy, hogy 5 traktorra 5 traktoros kell vagy 1, aki kb. psezik a fa árnyékában.
Törölt felhasználó2019. 01. 25. 08:12
#39
Én már ültem önvezető járműben. Igaz nem utcai forgalomban, hanem a szántóföldön. GPS jel irányította a traktort, 2 (hőérzékelős is) kamera elől hátul, Meg kell jegyeznem, a traktor az előző éves szántás adatait használta, teljesen önműködően emelte az ekét, fordult, csak nézőként szerepeltem a történetben. Ráadásul kommunikált a másik traktorral is, volt olyan üzemmód, hogy párban dolgoztak. Centiméternyi pontossággal művelték a földet, felesleges átfedés nélkül. Ami a legnagyobb hátránya az ára, és a működtetési költsége, mivel éves díjat kell fizetni a használatért, de még mindig kevesebbe kerül, mint egy munkás. Persze akinek több ezer hektárja van és 24 órát dolgozik naponta az év legalább 2/3 ában. Az egyszerű nyomvezetés már 600 euróért elérhető, de ott a fordulást a traktorista végzi.
Szimplán látom, hogy az az autó megy a forgalomban, bár te lehet vakon gépelgetsz. :) Ami körülvesz téged mindenhol csak ármánykodni akarnak, meg akarnak téveszteni téged az élesen látót. Olyan sincs, hogy egy fémből hangot nyersz ki meg mikrobarázdákból, el ne hidd már. Micsoda egy idióta vagy..szórakoztató. Rohadt egyszerű lesz ez ha működik mindenki rácuppan, ha elriadnak az elején akkor meg csak később terjed el. Majd jönnek a statisztikák amik persze téged nem győznek meg, ahogy a repülést se hiszed el gondolom, hogy a legbiztonságosabb műfaj.
Te kérdeztél valamit Pali, csak arra válaszoltam. Titkon reménykedtem, hátha tájékozottabb, esetleg tapasztaltabb vagy nálam a topik témájában, de sajnos ismét tévedtem.
Fogalmam sincs mi van velük... amúgy te már ültél ilyenben egyedül?... vagy csak olvastál valakiről, akinek a szomszédja ismert valakit, akinek az unokaöccse már...
" sok adat még több biztonság" . ill. a másik irány: intelligensebb szoftver több biztonság (akár kevesebb adattal) Gondoljuk meg az emberi agy vezetés közben mennyivel kevesebb adattal - fapados autóval, látás, hallás alapján - milyen jól elboldogul. Mert a szoftvere az agya. A biztonságot kell szinte tökéletessé tenni, amit most már nem a autóba épített műszaki megoldások, érzékelők szabnak meg szerintem, hanem a mesterséges intelligencia ill. annak fejlődése.
Szeretem amit a Tesla csinál, de ebben a gugli az első jelenleg..Te egyébként mindenben hazudgálsz nem csak kripto téren? Neked ez ingerszegény forgalom? https://www.youtube.com/watch?v=WBkgs4u5tW0 Ráadásul amit a program egyszer elcsesz, soha többet nem is fogja mert megtanítják neki, sok adat még több biztonság, de már jelen formájában is kevesebb baleset lenne mint ami manapság van az utakon, nincs rossz napjuk, nem tehetségtelenek, jobban látnak és mindenfelé, nem száguldozik mint egy idióta bmws. A google kb pár év és el is készül az 5-ös szinttel a Tesla idén lesz 4-es. Teslánál nagy előny ugye a rengeteg adat amit minden autó nyom be a központba..Egyértelmű, hogy az embernél jobban alkalmasabbak vezetni, az elején persze az emberek nem bíznak majd annyira ezekben, de városban simán belülnék már most is és majd megszokják a népek. Kevesebb autó tulaj is lesz, mert minek városban? Odahívom és olcsón hazavisz, sofőrt nem kell fizetni..Aztán mehet a következő melóra. Persze mivel az életszínvonal nő úgy általában lehet ez nem fog látszani az utakon, ahogy most is sokkal több autó van az utakon mint 10 éve volt.
én kifejezetten örülnék neki, néha már úgy vezetek haza autópályán messziről, mint egy zombi, a leghülyébb önvezető autó is biztonságosabb lenne, nincs az a kávé meg minden szar ami ébren tart. menjen a kocsi aztán szóljon ha ott vagyunk. csak ez nem fog bekövetkezni még vagy 30 évig. szerintem.
Azert amit irtam..nincs szabvanyositva☺ Gondolh bele..irsz egy algoritmust ami minden akadalyt lekuzd..de hogyan tudod ezt hasznalni? Ha egy nagyon egyszeru szabalyozo korre gondolsz: alap-beavatkozo-rendelkezo-ellenorzo zavarjel van: magyarul, erzekeltem hogy baj van, ki kell adnom egy jelet..oke de hova? fek be, gaz el, kormany fordit esetleg..Es igy tovabb....magyarul elobb az autot kell megtervezni ugy hogy az fogadni tudja az algoritmus altal generalt jeleket
az állítólagos "önvezetés" eddig csupán az ingerszegény, ezáltal viszonylag egyszerűen algoritmizálható funkciókra terjed ki... állandó humán felügyelet melletti sávtartás, követési táv tartása, parkolási asszisztencia, stb... de pld. az önálló, útirányhelyes sávváltással vagy élénk forgalom melletti besorolási szituációkkal már erősen meggyűlik a baja a tesztjárműveknek... és itt még mindig csak az autópályáknál ill. a parkolásnál tartunk... a sima közúti és/vagy zsúfolt nagyvárosi önvezetéstől még nagyon-nagyon messze járunk...
Gondolj bele..par eve meg a mobilgyartok is kulon oprendszert fejlesztettek...nem vagyok szoftverfejleszto, de abban biztos vagyok hogy csak olyan dologra lehet szoftvert irni ami hardveresen uzembiztosan es szabvanyosan mukodik..ha egy nagy aurogyarto felkarolja az onvezetest onnantol mar csak par ev lehet a varosban is hasznalhato onvezeto auto
Alapjaban veve ezek a feladatok a lassits le es keruld ki kategoriaba tartoznak a kresz szerint is, de az biztos hogy lesz par baleset amig kozel tokeletes rendszert alkotnak/hu erre nem szamitottunk tipusu szaknyelvben bolondbiztos megoldasok megtalalasa
talán nem véletlenül, mivel az önvezető autók elterjedése radikálisan átírhatja az urbanizációs trendeket kétségkívül van fantázia a koncepcióban, de egyben ijesztő is az a perspekltíva, hogy már ebben a tekintetben is központi elképzelések mentén megírt programok veszik át az uralmat még ha eltekintünk attól a meglehetősen extrém lehetőségtől, hogy állandó jelleggel kötelezővé teszik a használatát, akkor is maradnak olyan aprócska lehetőségek, mint pl. vkik - Ki tudja milyen célból? - meghekkelik az adott gépjárművel... állítólag volt már ilyen merénylet https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Hastings_(journalist)#Controversy_over_alleged_foul_play
Az ember ugyanigy mukodik, csak lassabban reagal..raadasul nincsenek infra szenzorai a sotetre. Eddig azert nem voltak ilyen algoritmusok mert nem erte meg oket fejleszteni illetve hardveres oldalrol nem is lehetett volna mire..amugy mar a Tesla is onvezeto illetve Japanban is van onvezeto tavolsagi busz is. Az ipari fejlesztesek hatulutoje inkabb a szabvanyositas, hogy utanna meretgazdasagosan lehessen gyartani vagy tovabbfejleszteni..pl jobb-bal kormany, mindenki mas feluleten fejleszt, kulonfele szenzorokhoz/plugandplay kizarva/
Pontosan. A szoftver nem képes intelligens döntés meghozatalára, csupán a memóriájába táplált x számú lehetőségből képes valamilyen algoritmizált "döntési fa" lefuttatása után "cselekedni". Ha pld. nincs neki benne a memóriájában, hogy a kivilágítatlan, keresztben az úton veszteglő pótkocsi alatt ne próbáljon meg fékezés nélkül továbbhaladni, akkor vígan meg fogja próbálni, mert senki nem "mondta meg" neki előre, hogy ilyet ne tegyen...
Ugyanis a biztonságos autóvezetéshez némi humán intelligenciára is szükség van... bár kétségkívül nem túl sokra, de akkor is. Mivel pedig a mai szoftvereknek egységesen zéró intelligenciájuk van (honnan is lenne nekik több?), ezért az ilyen halmozottan összetett és amellett nem is algoritmizálható humán tevékenységek elvégzésére messzemenően alkalmatlanok. Kísérlezetni persze lehet velük... a perpetuum mobile megépíthetőségében is sokan hisznek mind a mai napig. :)
pedigugye, azt gondolnánk hogy pont dönteni gyorsabban tud. . csak a balesetek miatt egyre növelik a "biztonsági tartalékot" aminek ez a totojázás a vége.
Ha lesz is valamikor önvezető autózás - és ehhez hosszan lehetne még folytatni a lentiekhez hasonló standard kihívásokat - akkor az elterjedés sebességével párhuzamosan az A-ból B-be való eljutás időtartama exponenciális görbe mentén fog meghosszabbodni.
Nemrég olvastam az egyik autonóm vezetési szoftvereket fejlesztő - világviszonylatban is éllovas - magyar cég ügyvezetőjével készült interjút, hogy pld. egyelőre sehogyan sem tudják rávenni a szoftvert arra, hogy egy teljesen szokványos szituációban ne tökölje el feleslegesen az időt... ő pld. azt a helyzetet említette, amikor egy teljesen standard jobbranézős-balranézős kikanyarodás esetében a ma elérhető legfejlettebb szoftverrel ellátott tesztautó is rettenetesen sokat tököl az akció előtt, mivel egyszerűen nem képes eldönteni, hogy eléggé biztonságos-e már kikanyarodnia az útra... és ez csak 1 a soksok ezernyi megoldandó feldatból.
lehet :) . szóval az a benyomásom, hogy az algoritmikusan programozott önvezető autók újra és újra bele fognak futni csúnya pofonokba, hadd ne idézzem a közelmúlt baleseteit. . a deep learning önvezető autóknak lehet esélye, ha eléggé "deep" az a tanulás ahhoz, hogy egy nagyon profi autóvezető tudását belenyomják az "önvezető" rendszerbe, amibe már olyanok is belekerülnek, hogy a járdán egy ember sétáltatja a kutyáját ami rángatja a pórázt. ha az ember jó fizikumú, akkor nemigen fogja kiszabadítani magát a kutya, ha idős, vagy gyerek, akkor érdemes lassítani, felkészülni az elkerülő manőverre. ugyanez pepitában az anyja kezét rángató / hisztiző gyerekkel. . bicikliző ember, a kormányon vagy a csomagtartón komoly teher -- érdemes a szabályosnál nagyobb oldaltávolságot tartani, mert bizonytalan az iránytartása, esetleg körültekintés vagy karjelzés nélkül fordul majd balra. (biciklis karjelzések felismerése önmagában is kemény feladat egy algoritmikus sofőrnek) . ember tolja az autóját, ablakon benyúlva kormányoz. fel kell ismerni, hogy ilyen helyzetben nem tud fékezni. . busz beáll a megállóba, szembe nem jön senki, de ha a túloldalon van a buszról leszállók számára érdekes célpont, akkor előfordul hogy darwindíjra pályázó gyalogosok rohannak ki a busz takarásából. főleg, ha iskola van az út túloldalán és pár perccel vagyunk a tanítás kezdete előtt. . millió ilyen helyzet van, aminek a betanítása sok ezer óra autóvezetést igényel, és az autóvezetésen túl egy csomó olyan tudást, ami nem tartozik szorosan az autóvezetéshez, hanem az emberek viselkedéséhez, a környezethez, kultúrához.
A Daimler perpill azzal küzd, hogy gyér forgalmú autópályán - melyet előzetesen optimálisan előkészítettek a "feladat"-ra - lehetőleg biztonságosan sávot tudjon váltani az úgynevezett "önvezető" autó...:))... itt tart jelenleg a történet.
Hiába félsz tõle, még a te életedben eljön az önvezetõ autók kora
Ugrás a cikkhez