Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2008. 02. 16. 22:24
Előzmény: #327  Idealista Pista
#340
IP,

szerintem ebben a topikban volt:-))

tulajdonosi kérdésedre KGT+Trigon decemberig (csak ekkor volt név szerinti lista) kb. 100.000 db-bal csökkent. (Azóta Trigon további 44 ezerrel)

EBIDTA 2008 aktualizálás később lesz, a lista szerint haladok.

A menedzsment deklarálta, hogy a hitelcsökkenést müködési eredményből szeretné elérni. Ez így is történt, nem volt ingatlan eladás 2007-ben, tehát eredményből csökkentették a hitelállományt.

Osztalékot nem fog fizetni csak azért, mert van egy kis cash állomány, srv-ről tudod mi a véleményem.
Továbbra is a magas hozamú beruházásokat támogatom.

Azt hiszem mindenre válaszoltam.
TrendMan 2008. 02. 16. 22:07
Előzmény: #336  tigus7313
#339
Bármiyen mezögazdasági gép vagy traktor érdekeltsége van Rábáéknak ?
Egy frissiben hallott elemzés szerint ezek a szektorok elég jól le vannak védve a következő időszak esetleges recessziós félelmeitől.

És a recesszió sem egy teljes világgazdasági recesszió, hanem elsősorban az USA nyekkenhet majd nagyot.
Idealista Pista 2008. 02. 16. 19:38
Előzmény: #337  tigus7313
#338
hát a másik topikban volt hozzád néhány kérdésem tigus, de nem nagyon válaszoltál....:(((

2008-as ebitda becslésre lettem volna kíváncsi, meg tulajdonosi dolgokra is...
tigus7313 2008. 02. 16. 17:41
Előzmény: #336  tigus7313
#337
A fedezeti hányad 20% fölé emelkedett éves szinten

A kedvezőtlen devizaárfolyamok ellenére komoly javulás az utolsó negyedévben. 23,3 %-os fedezetet értek el, ezt azonban nem lehet 2008-ra vetíteni (nagyon erős Jármű miatt), de mindenképpen bizalomkeltő. Az éves fedezet 20,3 %.
2008-ban a komplett futómű értékesítés 15-20 %-kal nő, így értékesítésen belüli aránya is magasabb lesz, ami komoly fedezet javulást eredményezhet. Az USD-t gyengébbnek veszem, mint 2007-ben, de ennek ellenére elérhetőnek tartom a 21%-os fedezeti szintet (ez óvatos becslés).

A termékösszetétel változás hatása mellett a devizaárfolyamok alakulása jelentősen befolyásolja a fedezeti hányadot, ezt azonban nehéz megbecsülni. Mind árbevétel, mind költségoldalon (időben csúsztatva) jelentkezik a hatása. (Jelenleg 250-es EUR és 173-as USD-vel számolok). Ez egy konzervatív szint, ugyanis ennél magasabb árfolyam esetén nő a fedezeti hányad, alacsonyabb esetén életbe lépnek az árfolyamkockázat megosztó szerződések és a hedge pozíciók még több eredményt hoznak.
tigus7313 2008. 02. 16. 17:39
Előzmény: #335  watson
#336
Rába legnagyobb vevői:

USA
Marmon, Meritor, Dana, John Deere, Caterpillar

Európa
Scania, Volvo-Renault (Meritoron keresztül), Claas, BPW, NAF, Deutz, Terex

FÁK
GAZ-csoport
KAMAZ (buszfutómű)

Suzuki, HM
watson
watson 2008. 02. 16. 17:34
Előzmény: #334  balanza
#335
Scania 44%-os eredménynövekedés az nem semmi.

Audinak tudtommal nem szállít a Rába, hacsak nem kezdett el buszt vagy teherautót gyártani. :)

Beöntést meg kaphattok a H betűvel jelzett intézményekben :))
balanza 2008. 02. 16. 15:35
Előzmény: #333  TrendMan
#334
Ugy tudom hogy kamionok-hoz gyárt e futomü alkatrészt, de az audin kivül még a suzukinak is gyárt alkatrészt, de a fö hogy H.M.-nek na és ott van pénz rendesen. én 2000 fölé várom rövid idön belül, de ott nagy lesz a beöntés....
TrendMan 2008. 02. 16. 15:11
Előzmény: #332  balta
#333
Ez nagyon meggyőző, nyoma sincs recessziónak.

A beszállítói szerződéseket olyan kitételekkel szokták megkötni, ahol a megrendelő fokozatosan hívhatja le a megrendelt mennyiséget. És bizonyos tételektől - a saját kereslete függvényében, amit 3 évre előre még nem láthat - el is állhat.
Ha valaha a mostani (még nem is biztos, hogy) recesszió eléri Rábicseket, az nem 1 éven belül lesz.

Nyilván majd Pintér kommentálja az év második felében, ha van ilyen veszély.
balta
balta 2008. 02. 16. 14:54
Előzmény: #324  tigus7313
#332
Tigus: A Scania is szépen teljesített 2007-ben, link
TrendMan 2008. 02. 16. 14:32
Előzmény: #329  Idealista Pista
#331
Úgy tudom inkább teherautóban ill. azok alkatrészeiben utaznak.
Úgy látom ezt a szegmenst a hitelpiac bedőlése sokkal kevésbé érintheti.

Jobb félni, mint megijedni, de azért fóbiázni még korai.
TrogerBroker 2008. 02. 16. 14:30
Előzmény: #329  Idealista Pista
#330
:-D
Várj volt egy kis kavarás a Győri Audival..
De a Rába gyárt az Audinak nem ?
Idealista Pista 2008. 02. 16. 14:25
Előzmény: #328  TrogerBroker
#329
trogerbroker. szerintem te nem tudod mit gyárt a rába. nem baj, csak ne emiatt aggódj...
TrogerBroker 2008. 02. 16. 14:23
Előzmény: #326  tigus7313
#328
Sziasztok !
A véleményem a következő-
Ha a globális hitelpiaci környezet nem javul,ill. tovább romlik a helyzet,negatívan érintheti a Rába háza tályát is.
Nos a hitelek bedőlését tekinthetjük nagyságrendileg is. A normál / lakossági hitelek esetében az Autó vásásrlásra felvett hitelek következnek az ingatlanhitelek után a 2 helyen. Ha ezek a hitelek is bedőlnének,
az eladási hullám földhözvágná az autók értékét. ( Nálunk a nemzetközi helyzettől függetlenül is várható egy ilyesmi ).
Ha ez globális jelenség lenne, akkor jelentősen visszaesne az autóértékesítés száma akár évekig is. Nos ezután a rába sem kapna annyi rendelést, ami egy erős visszaesésben jelentkezne.
A mértékét kár most firtatni.
Mindenesetre a Rába nem alapkategóriás autók gyártását segíti, ebben nem hiszem hogy olyan nagy mértékű visszaesés lenne mint pl. egy népautó esetében. Aki bír venni TT-t az biztos nem hitelre veszi..:-))
Végezetül a negatív hatását érezni lehetne az biztos.
Idealista Pista 2008. 02. 16. 14:14
Előzmény: #326  tigus7313
#327
nem lehet, hogy valaki itt csökkent, ott növel???

mennyivel csökkent a kgt, meg a trigon csomag?

mennyi az ebitda aktualizálás 2008-ra?

szükség van-e az engel ingatlanokra a hitelekhez?

lehet-e osztaléot fieztni-sajátrészvényt vásárolni (1,7 mrd casha pénztárban, lecsökkent hitelek)
tigus7313 2008. 02. 16. 14:06
Előzmény: #325  TrendMan
#326
Amerikában elérte, de a Marmon esetében kisebb a hatása.
Európában írtam, ha el is éri a piaci részesedés növekedése miatt kevésbé lesz érezhető.
FÁK-nál a belső piac kereslete miatt szintén kisebb jelentőséget kap (legalábbis 2008-ban).
TrendMan 2008. 02. 16. 13:49
Előzmény: #324  tigus7313
#325
Tigus:
Mit gondolsz, elérheti-e a recesszió a Rábát és milyen időtávlatban ?
Végülis a Rába termékek végfelhasználói a gépjárműiparban érdekeltek, és több autógyártó bajban van ...
tigus7313 2008. 02. 16. 13:41
Előzmény: #323  tigus7313
#324
Az árbevétel növekedése imponáló (főleg devizában)

USA
81 millió USD, ami komoly növekedés (23%) a nehéz tehergépjármű piac drasztikus visszaesése (42%) ellenére. A visszaesés hatását egyértelműen a speciális futóművek ellensúlyozták (főleg Marmon), sőt meghaladták. Véleményem szerint bőven több, mint a felét adták az árbevételnek. Ez 2008-ban is hasonlóan alakulhat.
Az utolsó negyedévben több, mint 4 millió USD-vel nőtt az amerikai eladások értéke, melynek oka az októbertől életbe lépő Marmon többlet megrendelés (29,4-ről évi 45 millióra, azaz évi 15 millió negyede). Ez 2008-ban remélhetőleg állandósul, így az éves árbevétel konzervatív becsléssel elérheti a 90-100 millió USD-t.
Európa
Örömteli emelkedés (melyből az Alkatrész is kivette a részét), mely azt mutatja, hogy az új piacokon való megjelenés sikeres és növekvő volumenű. (A Volvoról tudjuk, hogy nő a Scaniaról csak feltételezem) Ez azért is fontos, mert a piaci részesedés növelésével még egy esetleges stagnáló (recessziós) tehergépjármű piacon is növekvő árbevételt érhet el a Rába. 2008-ban emiatt további növekedést várok.
FÁK
Orosz piac robog, továbbra is úgy gondolom, hogy az USA recessziós félelmek kevésbé hatnak az orosz buszgyártás kibocsátására, 2008-ban is további növekedést várok ezen a piacon. (esetleg valamit a munkagépgyártás területéről vagy a Kamaztól)
Belföld
Egyértelműen a Suzuki növekedés volt a legszembetűnőbb. Ekkora növekedést viszont már nem várok 2008-ban.

Devizaárfolyamok alakulása jelentősen befolyásolja az árbevétel nagyságát. Csak szemléltetésképpen a 2006-os átlagárfolyamokkal (EUR 264,27, USD 210,51) 2007-ben 61 milliárd lett volna az árbevétel. A különbség 3,5 milliárd, aminek jó része (nem a teljes, mert a alapanyag beszerzés értéke is növekedett volna) eredményben is jelentkezett volna!
tigus7313 2008. 02. 14. 21:33
#323
2007 Q4-ről

Először röviden összefoglalom a gyj-vel kapcsolatos fontosabb megállapításokat, amiről érdemes beszélni:

Az árbevétel növekedése imponáló (főleg devizában)
A fedezeti hányad 20% fölé emelkedett éves szinten
Futómű pozitív negyedév (még öntöde apport nélkül is)
Az öntöde apport nyereségéről
Általános költségek alakulása
Nyitott pozikról
Mérlegelemzés
Brutális hitelállomány csökkenés
Engel-projekt nyilvántartási értéke már csak 630 millió!
2007-es EV/EBIDTA aktualizálás
2008-as eredményvárakozás aktualizálása
2008-as EV/EBIDTA aktualizálás
tigus7313 2008. 02. 12. 19:59
Előzmény: #320  tigus7313
#322
Tulajdonosok

November és január között (ezek az adatok hasonlíthatóak össze) az alábbiak történtek a tulajdonosi szerkezetben.

Jelentősen csökkent a Concorde (több, mint 300 ezer) állománya, ez összefügghet a KGT csoport csökkentésével.
Nőtt a Citibank (több, mint 100 ezer), ez összefügghet az amerikai nyugdíjalapok megjelenésével.
Nagyon aktívak a Raiffeisen ügyfelei (növekedés több, mint 400 ezer).
A Generali csoport is tovább növelte részesedését (december végéhez képest is!)
A Trigon tovább csökkent (december végéhez képest is)
Bevásárolt a Hungária mnypt, növelt az OTP, Erste, csökkent az Equilor, Tak.Szöv, ING, IEB.
Kicsit többen próbálnak elbújni (nem nevesített +70 ezer).
sly36
sly36 2008. 02. 02. 17:51
Előzmény: #320  tigus7313
#321
Mely ágazatok sínylik meg a recessziót?

Magyar érintettek
A hazai társaságok közül az amerikai partnerekkel, megrendelőkkel legerősebb kapcsolatban lévő vállalatok lehetnek kitéve a recesszió kihatásainak Néhány példa:

Rába. A 2007-ben 70-80 millió dolláros amerikai forgalmat elérő Rába kívánkozik a sor élére. Bár a recesszió jellemzően a gép-
ipart erősebben szokta érinteni, Steszli Ádám, a Rába befektetési kapcsolattartója szerint a cég jelenleg viszonylag védett. Igaz, az ingatlanválság mellett azért reálgazdasági visszaesést is érzékelni, ezt mutatja például a Dow Jones Transport Index visszaesése, illetve az, hogy 2007 harmadik-negyedévében még nem következett be a Rába által várt amerikai keresletélénkülés. A Rába amerikai megrendeléseinek egy jelentős része ugyanakkor speciális jármű, ezek kereslete pedig kevésbé konjunktúrafüggő. A gyenge dollárárfolyam ugyan valóban nagyon rossz a cégnek, de a Rába úgynevezett surcharge-szerződéseket köt, amelyekkel összességében 65 százalékban a vevőre hárítja az árfolyamkockázatot. A maradék kitettségre fedezeti ügyleteket köt a cég, ami 2007-ben is 2 milliárd forintos casht hozott.
link

Topik gazda

tigus7313
3 4 5

aktív fórumozók


friss hírek További hírek