Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
watson
watson 2007. 12. 13. 12:02
Előzmény: #199  Idealista Pista
#200
a futómű 2,5 az látom konszenzusos :),
de a jármű és az alkatrész az nagyon pesszimista.

A közgyűlési prezentációból a számok:
alkatrész EBITDA 2003,4,5,6
-524,-261,+234,+652
erre egy 600-at számolni igen óvatos, úgy hogy Q3 2006/20007 alkatrész árbevétel 2800/4200mFt 50%-os év/év növekedést produkált :)
szóval ha 1mrd-ot nem teljesít akkor szomorú leszek

jármű EBITDA 2003,4,5,6
91,318,616,732
erre is alacsony 550-el számolni a tavalyi 732 után. A 10%-os növekedést viszont hozhatná a tavalyi 20% után :) azaz 800-at saccoltam.
IP, így is optimistának tartod?
Idealista Pista 2007. 12. 13. 10:33
Előzmény: #198  tigus7313
#199
watsin icsit optmista
jármű:
550*10=5,5
alkatrész
600*12=7,2
futómű:
1,7+0,8*8,5=21,25
sum
33,95/13,4=2530 forint/részvény
ha jövőre a futómű mondjuk a realizált hedge+ebitda-t 20 százalékkal növeli (ennyit várunk, nem?)
az kb 200 forinttal növeli.
ha felvásárlás van, akkor a 2700-2800 reális minimum lehet, a következő fél évben. ha később kerül rá sor és az eredmények nőnek, akkor ez az adatsor is nőhet
tigus7313 2007. 12. 13. 10:25
Előzmény: #197  watson
#198
Sum of parts adatok

Kevés az időm, ezért ez egy gyors becslés a várható adatokra.
Jármű: nettó eredmény óvatosan 500-550 millió körül kalkulálható (az adófizetés (20%) már sokat elvisz). 10 P/E javasolok, mert ez 2018-ig biztosnak tűnik (HM). Kis növekedés a polgári szektor térnyerésével elképzelhető.
Alkatrész: nettó eredmény: ez nehezebben becsülhető (árfolyamkockázat, fizetett kamat mértéke miatt) 600 millió körül becsülöm, adóval egyelőre nem számolok, elhatárolt veszteség miatt. Jövőre 15-20%-os növekedést várok.
Futómű: várható EBIDTA (csoportszinten óvatosan 3,7 mrd-ból kiindulva) 1,7 mrd. Ezen felül a Futómű realizált hedge 800 millió körüli. Ha a kettőt összeadjuk jó kiindulópont.
watson
watson 2007. 12. 13. 10:14
Előzmény: #196  Idealista Pista
#197
2006-os
Futómű EBITDA 1830m (3 évi átlagos növekedés 2,1mrd/év :) na jó 2,5mrd már szép lenne.
Jármű EBTDA 732m (10% növekedésre számítok)
Alkatrész EBITDA 652m (1mrd fölöttire, de akár duplázódásra számítok)

Ebből nézve meg kell legyen az a 4 feletti...

Szóval hogy is van ez az értékelés?
4,3mrd x 10 (átlagos P/E) = 43 mrd azaz 3200/részvény?

Nézzük részleteiben
alkatrész 1mrd x 12P/E = 12mrd
jármű 0,8mrd x 10 = 8mrd
futómű 2,5mrd x 8,5 = 21,25mrd
összesen 43,25 , azaz marad a 3200 feltti ár (ingatlan=hitelek mellett)
Erre gondoltatok?
Idealista Pista 2007. 12. 13. 09:21
Előzmény: #195  tigus7313
#196
szerintem a jelenlegi kamatkörnyezetben a 10-es P/E átlagos árazás, a növekedés nélküli járműnél akkor legyen 8, az alkatrésznél meg 12...
a futómű 8,5-szeres az meg legyen egy pesszimista idei becslés, de ha akarod számolhatunk a jövő évi ebitda-val
tigus7313 2007. 12. 13. 09:17
Előzmény: #194  Idealista Pista
#195
Mielőtt elkezdenénk számolni.

Járművel egyetértek, Alkatrész azonban növekedési fázisban van, arra torzítana, ha nem vesszük figyelembe.
A Futóműre szintén igaz, az idei EBIDTA jövőre ugrásszerűen nőhet. Ezt is figyelembe kéne venni.
Idealista Pista 2007. 12. 13. 09:06
Előzmény: #192  Idealista Pista
#194
futómű: idei ebitda*8,5
jármű: idei net profit*10
alkatrész. u.a. mint jármű

így mennyi jöhet ki?
tigus7313 2007. 12. 13. 09:05
Előzmény: #191  watson
#193
Nem lesz.
A jelenlegi nyitott pozi állomány kisebb, mint tavaly és a devizákban sincs akkora elmozdulás az utolsó negyedévben.
A negyedévben az üzemi eredmény soron kell hozni a meglepetést.
A jelenlegi árfolyamokkal számolva kb. 100-200 millió nyereség van a fedezetin.
Nem lesz milliárdos átértékelési eredmény.
Idealista Pista 2007. 12. 13. 09:01
Előzmény: #191  watson
#192
szerintem ezt nem kell nézni, csak a realizált hedge-et.
watson
watson 2007. 12. 13. 08:45
Előzmény: #190  watson
#191
persze lehet hogy ez csak egyszeri átértékelés volt és most nem lesz, de ki tudja ?
watson
watson 2007. 12. 12. 23:58
Előzmény: #188  tigus7313
#190
tigus, IP ezt hogy értékelitek:
"Jelentős nem realizált átértékelési nyereség a pénzügyi soron"
Ez az áprilisi közgyűlési prezentációban volt.
Lehet hogy erről tud többet az Erste és a Rafi?
A jelentős alatt én mrd-os nagyságrendet értenék, és miután csak 600m-ot realizátak Q1-3-ban, ezért talán van még ott tartalék.

Jármű is megér eredmény alapon olyan 6,5-10mrd körülit szerintem.
(exhas 550m/2006 x 12P/E = 6,6mrd +10% éves növekedés)
VADVIRAG 2007. 12. 12. 22:56
Előzmény: #188  tigus7313
#189
JP

A tegnapi felvetésedre a véleményedet szintén tisztelve:

A RÁBA tul. szerkezet az elmúlt évben alakult ki, a piacról... (CIB 5%, Budacash-Wamsler min5%, TRIGON min15%, KOrányi 5-10%,) Szerinted ez mi? Kósza ötlet?

A felvásárlás soha nem jön szóba piaci körökben, azért felvásárlás. Ha szóba jön már nem az..... illetve az a " kismagyaros" változata. Megjegyzem arról a "piaci körröl" beszélsz, ami és aki mellett lényegében az elmúlt 10 évben az összes valamira való társaságot óvódás eszközökkel felvásárolták majd kivezették.....

A titokban történő (ez a fogalmi eleme) felvásárlás csak nálunk furcsa mert kis hazánkban mindenki mindenki ismert, nagyon jól értesült, és dicsekszik. Ergo nálunk mindig az volt a felvásárlási menetrend, hogy vagy a felvásárló vagy a brokik kinyomták az infot hogy ez veszi azt vagy azt. Nem véletlen, hogy a magyar piac összes klasszikus felvásárlását a "korai Leisztinger" vagy az orosz vonal csinálta. Ők tudták mi a lényeg. Az utóbbi időben nem volt olyan (talán kivéve a SYNERGONt), hogy valaki úgy vett irányító pakkot, hogy megtudta titokban csinálni, mert valaki- mindenki kifecsegte. Ezt történt itt is a végén (2500 felett) már mindenki RÁBÁt vett (még alapok is!!!) a felvásárló meg azt gondolta, hogy most megnevelem a piacot és elzavarom messzire a népet. Megnevelte, elzavarta.

Ezt szívjuk most...., de szerintem már nem sokáig.

De ettől még megy a maga útján. Ha valaki (esetleg oknyomozó újságíró, bróker, elemző, amatőr kisbüfi vagy akárki) végre bemenne a részvénykönyvet megnézni a KELERbe látna ott szerintem meglepetést ( úgy, hogy ott még a november végi árletolás nem is lesz bent csak januárban)a
tigus7313 2007. 12. 12. 22:22
Előzmény: #186  Idealista Pista
#188
IP,

csináljunk.

Az ingatlan értéke 9-10 mrd körüli.
A nettó hitel jelenleg 12-13 mrd.
A Jármű és Alkatrész értékét szerintem főleg a nettó nyereség (ami viszonylag jól belöhető) alapján határozzuk meg.
A Futómű lesz a legnehezebb. Eredmény alapján egyelőre értékelhetetlen, de ez a legértékesebb elem.
(vonalvezetőnek talán jó, de régen mintha hallottam volna rá kb. 15 milliárdos ajánlatot.)
pityoresz 2007. 12. 12. 22:03
#187
köszönetem fejezem ki eme igen értékes topik hozzászólóinak.érdekes dolgokat olvasgathat itt az ember.ha nem is tudok erdemben hozzaszolni mivel csak most nyaron kezdtem tozsdevel foglalkozni hobbi szinten,azert hajra Raba!!!!!/van belole egy keves:)
udv:pityoresz
Idealista Pista 2007. 12. 12. 20:55
Előzmény: #185  tigus7313
#186
tigus!

szerinted mennyit érhet meg jelenlegi állapotában a rába egy szakmai befektetőnek?

csináljunk rá sum of parts értékelést
-alkatrész
-jármű
-futómű
-ingatlan
-hitelek

mínusz hitelek
tigus7313 2007. 12. 12. 19:14
Előzmény: #184  Idealista Pista
#185
Raiffeisen elemzésről

Már régebben elkezdtem olvasni, de az 1.oldalon szereplő 336 Ft-os 2007-es EPS várakozás, majd később a 3,3 mrd pénzügyi eredményvárakozás komolytalanná tette számomra. (ne feledjük, az elemzés 2007. október végén készült)
Az ingatlan elemzés sem aktualizált adatokból dolgozott (kispesti ingatlan is szerepelt benne, de azt már 2006-ban eladták)

A jövőre nézve átlag 22%-os fedezeti hányaddal számol (optimistább, mint mi), ezzel szemben az EBIDTA arány nem megy 8% fölé. Ez már ellentmondásos, hiszen a Rába előrejelzésében is 21,5% körüli fedezeti hányadhoz, már 10%-os EBIDTA arány párosul.
Az ellentmondás feloldása a pénzügyi adatoknál szerepel, általában 3 mrd feletti eredménnyel (fedezeti ügyletek hatása). Szerintem ez túlzás, jelentős felértékelés (a jelenlegi pozik ismeretében). Halkan megjegyzem, hogy a társasági adó minden évben fordított előjellel szerepel átlag 800 millió Ft, azaz helyes előjel alkalmazásával kétszer ennyivel csökkennének a kiszámolt nettó eredmények.

Előrejelzéseik:
2007
árbevétel: 53,4 mrd (ez több lesz), EBIDTA: 3,7 mrd (nagyjából ok), üzemi eredmény: 1 mrd(ezzel egyetértünk), nettó eredmény: 4,3 mrd(ez már varázslat), .
2008
árbevétel: 58,8 mrd (ez több lesz), EBIDTA: 4,3 mrd! (nálunk több: 5,2), üzemi eredmény: 1,5 mrd(nálunk több: 2,2), nettó eredmény: 5,6 mrd(ez már szinte varázslat).

Nézzük azt, ami használható vagy érdekes.

Értékelés DCF modell (ár:2547 Ft) 60%, összehasonlító elemzés (ár:2753 Ft) 40 %-os súllyal.
Nem találtak teljesen hasonló társaságot. Az összehasonlító elemzés során.
A vizsgált társaságok átlagos P/E 13,8, EV/EBIDTA 7,5.
A jelenlegi fair áruk a Rábára 2653 Ft, tőkeköltséggel (7,9%) számolva az egyéves célár 2840.
Ingatlan állomány értéke 669Ft/részvény, DCF modellbe beillesztve.
Idealista Pista 2007. 12. 12. 11:44
Előzmény: #182  JP
#184
szerintem a piaci hangulat kb 150 forintot tesz hozzá vesz el-ad hozzá az árhoz. ha jobb lenne a hangulat (szerintem nemolyan rossz) akkor ez a mostani gyűjtögető szakasz 2100-2200 forint között történne...
tigus7313 2007. 12. 12. 11:37
Előzmény: #182  JP
#183
Buffett/1
Miután a piaci helyzet engedi, visszatérnék fent nevezett személyre.
Hát akkor nézzük meg részleteiben.

Érthető és átlátható üzletmenet
Buffett kérdései: Egyszerű és érthető-e a vállalat? Van-e a cég működésének állandó összefüggő története? Vannak-e a vállalatnak kedvező hosszú távú kilátásai?

A Rába ”kézzelfogható” terméket (futómű, alkatrészek) gyárt jól behatárolható piacokkal. Amíg lesz teherautó és nehézgép gyártás lesz kereslet a futóművekre is. A közeljövőben ugyanis nem látható olyan alternatív eszköz, amely előbbiek kiváltására alkalmas lenne.

Pontosan meg lehet érteni miből lesz a profit (ebben sokat segít a magas szintű transzparencia), és azt gondolom némi időráfordítással elég jól be lehet határolni várható nagyságát. (kivéve fedezeti ügyletek eredménye) Ez segít annak a becslésnek a kialakításában, hogy a jövőben hogy teljesít majd a vállalat. A jelenlegi ismeretekből kiindulva inkább arra az álláspontra lehet jutni, hogy jól (illetve egyre jobban) teljesít a vállalat az idő múlásával.

Jelentős múlttal rendelkezik, állandó tevékenységgel, magas színvonalú világszerte elismert mérnöki háttérrel. A szocialista nagyvállalati időszak erodáló hatása egyértelműen látszik, de egy dolgot biztos, hogy nem lehet letagadni: a magas szakértelem és a jó minőségű termékek megléte. Ehhez társul a jelenleg is folyamatban lévő hatékonyság növelése, nyugati termelési módszerek adaptálásán keresztül. Tehát az állandóság, amit ő szeret, jelen van, csak a nyereségesség hullámzik. Emiatt nagyobb szerepe van a jövőbeni kilátásoknak.

Hosszú távú kilátásai jelenleg kedvezőek (3 éves megrendelések (tudom, ez még nem hosszú táv, de mutat valami trendet)). A termék, amit a Rába gyárt helyettesíthető (ez nem tetszene B-nek), de a piaci jelenlét, és ismertség (USA, FÁK) hosszú munka eredménye. Ez kvázi versenyelőny jelent (főleg a FÁK piacon, ahol a GAZ csoport is inkább Rába futóművet rendel, hiába van saját futómű gyára), melynek időtávját elég nehéz megbecsülni, de ez mindenképpen érték.
Azt gondolom, emiatt óriási jelentőssége van az európai piacon történő megjelenésnek. A Scania és a Volvo/Renault (Meritor) ráadásul minőségi vevők, növekedésük jelenleg egyértelmű, beszállítói körbe való bekerülés nem egyszerű és költséges.
A FÁK piacon szerzett részesedés megtartása komoly feladatot jelenthet a jövőre nézve (belső és külső (Scania) versenytársak), de sokkal könnyebb és költségkímélőbb, mintha piaci részesedést kellene szerezni a 0-ról indulva.

Ami Buffett-nek nem tetszhet e területen:
túl könnyen megroggyant a vállalat (bár a mai cég már nem hasonlítható össze a 2000-sel.), pénzügyi helyzete, tartaléka még nem elégséges, de folyamatosan javul!!
50 év a szocialista gazdaságban, szocialista nagyvállalati maradványok (ma már inkább főleg a fejekben),
helyettesíthető termékek (persze ennek mértéke kérdéses, mert amíg a vevők (USA-Marmon, FÁK-GAZ, Mo.-HM) ragaszkodnak a Rába névhez, addig árnyaltabb a kép-azaz nehezebben helyettesíthető),
a piaci versenyelőny megőrzésének tartóssága és fenntartásának költsége nehezen becsülhető, ez a jövőbeni kockázat behatárolását nehezíti.
Jelenleg, nehéz megmondani mi lesz 20 év múlva (nem feltétlen a felvásárlás miatt, hanem mert kevés az átalakítás (méretcsökkentés) utáni referenciaév.)
JP 2007. 12. 12. 10:48
Előzmény: #181  Idealista Pista
#182
IP,

Akkor maskent fogalmazok: A folvasarlas onmagaban egy reszvenyesnek, ugy orvendetes, ha azon szep hasznot realizal.
A folvasarlas ,ha nem hoz premiumot a befektett tokere nezve, inkabb nemkivanatos, mint oromteny.

Hogy a piac mit araz , szerintem mar leirtam. Ha tevednek megtortenhet,de teny az, hogy nincs jo hangulatban.
Idealista Pista 2007. 12. 12. 09:00
Előzmény: #180  JP
#181
jp,

az hogy valaki egy éve veszi folyamatosan, hónapról hónapra növeli a részesdését, tény. hogy ez felvásárlás-e, kérdés. szerintem az. a piac az egy másik dolog. fel kell dolgoznia a wamsler és a győri csomag kiöntését. ez még eltart egy ideig

Topik gazda

tigus7313
3 4 5

aktív fórumozók