A mai nap folyamán számos információval szolgáltunk olvasóinknak a MakTel elmúlt évéről, jelenéről és jövőjéről. A puszta híreken kívül úgy látjuk, elérkezett annak pillanata, hogy értékelést mondjunk a Matáv Macedóniai kiruccanásáról.
A kérdés igazából úgy vetül fel, hogy üzleti értelemben a Maktel Matáv eredményre gyakorolt hatása nagyobb-e , mint 301.5 millió eurós vételárának finanszírozási költségei. Straub Elek véleménye szerint bár az árbevétel és az EBITDA (üzemi eredmény + amortizáció) szintjét jelentősen növeli a tranzakció, nettó nyereségben csak marginális növekedésre számíthatunk a Maktel kapcsán. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonszerzés rövid távon sem okoz megingásokat a magyar cég eredményében, így első látásra ha kis mértékben is, de pozitívan értékelhetjük.
Bár a Maktel 2000. évi eredménye első ránézésre (főleg EBIDTA szinten) csalódást okozott, a helyzet korántsem nevezhető teljesen rossznak. Szabó István a MakTel gazdasági vezérigazgató-helyet tese szerint az EBITDA margin drasztikus visszaesése (41% vs. 62%) nem az elmúlt üzleti év üzletmenetének gyengeségét, hanem a Matáv és a Deutsche Telekom szigorú auditálási elveit jelenti. Így igazából csak a 2001-es számoknál lehet összehasonlításokat tenni. 2001-re a társaság rendkívül pozitív prognózist fogalamzott meg, amely minimum 20%-os árbevételnövekedésrő l és min. 50%-os EBITDA marginról szól.
A vezetékes előfizetők számának csökkenése viszont annak ellenére, hogy a vezetékes előfizetői statisztikákból kivették az ISDN és egyéb ügyfeleket, jelzés értékű lehet. Mint ahogy az is, hogy 2002 végére minimum 30%-os penetráció elérését valószínűsítik (1999-es tervek még 32%-ról szóltak). A Matáv sokszor a 90-es évek eleji önmagához hasonlítja a Maktelt. Ez az elképzelés sok helyen igaz, de szerintem a vezetékes távközlés területén nem. Véleményem szerint optimista kijelentés lenne, ha azt állítanánk, hogy a penetráció ezen a telületen valamikor is meghaladja a 35%-ot. De ez talán nem is nagy veszteség, hiszen a vezetékes távközlés minenhol a világon teret veszt a mobillal szemben. A mobilpiacon a társaság 2000. végén 110 ezer előfizetővel rendelkezett, amely számot év végéig meg szeretne duplázni. A terv nem álom. A mobil távközlés fokozatos térnyerésével, a pre-paid rendszerű szolgáltatások bevezetésével a MobiMak (a Maktel mobilcége) előtt nagy jövő állhat. Ha ehezz hozzászámítjuk még a rendszer fejlettségét, a T-Mobil és a Matáv támogatást akkor kijelenthejük, hogy a mobil ágázat lehet a társaság talán legerősebb része. Az ambiciózus terveket továbbvetítve valószínűnek látszik, hogy 2002. végére a mobil penetráció meghaladja az 1999-ben célul kitűzött 14%-os értéket.
A Maktel egyik legnagyobb pozitívuma a menedzsment lehet, amely jó benyomást tett a cikk írójára. A kritikus pontokra (pl. beszerzés) idegen szakember ültetésével úgy látszik, hogy a Matáv korai időszakában tapasztalt know-how átvétel a Maktelre is jellemző lehet.
A macedóniai kalandozás megalapozottságát még támogathatja az ország jónak mondható makroökönómiája, az alacsony infláció, a magas növekdési ütem, a jó államháztartási egyenleg. A hálózat magas műszaki színvonala és a cash-flowból finanszírozható beruházások is értéket jelentenek a cég megítélésekor.
A számos kicsit pozitív dolog mellett azonban léteznek apró negatívumok is. Itt gondolhatunk az ország aktuális gondjaival az albánokkal kapcsolatban, amelyek megoldódni látszanak és mind a politikai mind a nemzetközi oldal által egyelőre kezelhetők, de szinte Damoklész kardjaként függenek a Maktel fölött. Bár kicsi a válság esélye, de azért még számolnunk kell vele.
A Matávtól eltérően alakulhat az internet és az üzleti kommunikáció sorsa is, hiszen kérdéses, hogy mekkora igény nyílik ezekre a szolgáltatásokra. (Gondoljunk csak az alacsony multi jelenlétre és az interneten kínált szűkös tartalomra.)
Harmadsorban negatívumként lehet említeni azt, hogy a Matáv esetében már jól bevált átalakítást, mennyire lehet keresztülvinni egy gyökeresen másnak tartott kultúrán.
Bizonytala nság övezi továbbá azt is, hogy a Matáv belátható időn belül a tervezett 51%-os szintre tudja csökkenteni a Maktel 51%-át tulajdonló Stonebridge-ben lévő részesedését.
Összes égében tehát nem kell attól félni, hogy a Matávot nagyon átverték a vételárral itt a Balkánon, és hogy a tranzakció teljes kudarcra van ítélve. Az ügylet kicsit pozitív hatással lehet a magyar cég üzletmenetére és egyelőre a terjeszkedésre szánt összeg kielégitő minőségű felhasználására utal. Ha a következő időszakban nem lesznek súlyos politikai problémák Macedóniában, akkor valószínűleg a Matáv neve melletti negatívumok között nem találkozhatunk a Maktellel az elemzésekben.
Bán Zoltán, Skopje
Pontosan, gyakorlatilag ha kicsit belegondolunk, a Matáv csak azt vállalta, hogy az összes termelődő cash-t visszamyomja a cégbe.
Törölt felhasználó2001. 04. 27. 10:52
#4
Cak egy pontosítás: a Maktel capex kötelezettségvállalá sa direktbe egy további fillérjébe sem kerül a Matávnak. A Maktel capex-et a Maktel fogja saját maga előteremteni.
1. Az értékelés nagyon enyhén pozitív 2. a CAPEX szerintem nem tragikus, hiszen csak a mobil növekedése jelentős befektetést igényel (jelenleg 170,000 fős a kapcitás, év végére 220 ezret várnak, így jelentős beruházás kell még. Csakúgy mint az üzleti kommunikáció és az internet területén. 3. Tényleg komoly finanszírozási költségek vannak, de egy pozitívum van. A Matáv EBITDA marginját nem csökkenteni, hanem növelni fogja a külföldi terjeszkedés, ami ritkaság számba megy. (a France Telecom vezetékes területen külfökldön 20% alatti EBITDA marginnal dolgozik)
Törölt felhasználó2001. 04. 26. 09:28
#2
Akkor is pozitívan értékelitek a Maktel akvizíciót, ha az akvizíciós vételár finanszírozási költségei mellett figyelembe veszitek a MATÁV-nak a vételárral nagyságrendileg megegyező mértékű beruházási kötelezettség vállalását is?
Pár gondolat a Maktelről
A kérdés igazából úgy vetül fel, hogy üzleti értelemben a Maktel Matáv eredményre gyakorolt hatása nagyobb-e , mint 301.5 millió eurós vételárának finanszírozási költségei. Straub Elek véleménye szerint bár az árbevétel és az EBITDA (üzemi eredmény + amortizáció) szintjét jelentősen növeli a tranzakció, nettó nyereségben csak marginális növekedésre számíthatunk a Maktel kapcsán. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonszerzés rövid távon sem okoz megingásokat a magyar cég eredményében, így első látásra ha kis mértékben is, de pozitívan értékelhetjük.
Bár a Maktel 2000. évi eredménye első ránézésre (főleg EBIDTA szinten) csalódást okozott, a helyzet korántsem nevezhető teljesen rossznak. Szabó István a MakTel gazdasági vezérigazgató-helyet tese szerint az EBITDA margin drasztikus visszaesése (41% vs. 62%) nem az elmúlt üzleti év üzletmenetének gyengeségét, hanem a Matáv és a Deutsche Telekom szigorú auditálási elveit jelenti. Így igazából csak a 2001-es számoknál lehet összehasonlításokat tenni. 2001-re a társaság rendkívül pozitív prognózist fogalamzott meg, amely minimum 20%-os árbevételnövekedésrő l és min. 50%-os EBITDA marginról szól.
A vezetékes előfizetők számának csökkenése viszont annak ellenére, hogy a vezetékes előfizetői statisztikákból kivették az ISDN és egyéb ügyfeleket, jelzés értékű lehet. Mint ahogy az is, hogy 2002 végére minimum 30%-os penetráció elérését valószínűsítik (1999-es tervek még 32%-ról szóltak). A Matáv sokszor a 90-es évek eleji önmagához hasonlítja a Maktelt. Ez az elképzelés sok helyen igaz, de szerintem a vezetékes távközlés területén nem. Véleményem szerint optimista kijelentés lenne, ha azt állítanánk, hogy a penetráció ezen a telületen valamikor is meghaladja a 35%-ot. De ez talán nem is nagy veszteség, hiszen a vezetékes távközlés minenhol a világon teret veszt a mobillal szemben. A mobilpiacon a társaság 2000. végén 110 ezer előfizetővel rendelkezett, amely számot év végéig meg szeretne duplázni. A terv nem álom. A mobil távközlés fokozatos térnyerésével, a pre-paid rendszerű szolgáltatások bevezetésével a MobiMak (a Maktel mobilcége) előtt nagy jövő állhat. Ha ehezz hozzászámítjuk még a rendszer fejlettségét, a T-Mobil és a Matáv támogatást akkor kijelenthejük, hogy a mobil ágázat lehet a társaság talán legerősebb része. Az ambiciózus terveket továbbvetítve valószínűnek látszik, hogy 2002. végére a mobil penetráció meghaladja az 1999-ben célul kitűzött 14%-os értéket.
A Maktel egyik legnagyobb pozitívuma a menedzsment lehet, amely jó benyomást tett a cikk írójára. A kritikus pontokra (pl. beszerzés) idegen szakember ültetésével úgy látszik, hogy a Matáv korai időszakában tapasztalt know-how átvétel a Maktelre is jellemző lehet.
A macedóniai kalandozás megalapozottságát még támogathatja az ország jónak mondható makroökönómiája, az alacsony infláció, a magas növekdési ütem, a jó államháztartási egyenleg. A hálózat magas műszaki színvonala és a cash-flowból finanszírozható beruházások is értéket jelentenek a cég megítélésekor.
A számos kicsit pozitív dolog mellett azonban léteznek apró negatívumok is. Itt gondolhatunk az ország aktuális gondjaival az albánokkal kapcsolatban, amelyek megoldódni látszanak és mind a politikai mind a nemzetközi oldal által egyelőre kezelhetők, de szinte Damoklész kardjaként függenek a Maktel fölött. Bár kicsi a válság esélye, de azért még számolnunk kell vele.
A Matávtól eltérően alakulhat az internet és az üzleti kommunikáció sorsa is, hiszen kérdéses, hogy mekkora igény nyílik ezekre a szolgáltatásokra. (Gondoljunk csak az alacsony multi jelenlétre és az interneten kínált szűkös tartalomra.)
Harmadsorban negatívumként lehet említeni azt, hogy a Matáv esetében már jól bevált átalakítást, mennyire lehet keresztülvinni egy gyökeresen másnak tartott kultúrán.
Bizonytala nság övezi továbbá azt is, hogy a Matáv belátható időn belül a tervezett 51%-os szintre tudja csökkenteni a Maktel 51%-át tulajdonló Stonebridge-ben lévő részesedését.
Összes égében tehát nem kell attól félni, hogy a Matávot nagyon átverték a vételárral itt a Balkánon, és hogy a tranzakció teljes kudarcra van ítélve. Az ügylet kicsit pozitív hatással lehet a magyar cég üzletmenetére és egyelőre a terjeszkedésre szánt összeg kielégitő minőségű felhasználására utal. Ha a következő időszakban nem lesznek súlyos politikai problémák Macedóniában, akkor valószínűleg a Matáv neve melletti negatívumok között nem találkozhatunk a Maktellel az elemzésekben.
Bán Zoltán, Skopje