Nem lefutott meccs, hogy a Mercedes elektromos autókat gyártson Magyarországon
Szandányi Levente2017. május 5. 10:35
A világban
továbbra is nagyon keresettek azok a kompakt modellek, amelyek a
Mercedes kecskeméti üzemében készülnek, ennek köszönhetően rekord évet zárt
a magyar operáció tavaly. A vásárlói igények kielégítése érdekében
ugyanakkor csúcsra járatták a gyárat, így elkerülhetetlenné vált a
további bővítés. Ennek kapcsán a kecskeméti gyár-komplexum jövőjéről, az
elektromos autózásban betöltött várható szerepéről, a járműipar
legégetőbb kihívásáról és az ipar 4.0 térnyeréséről kérdeztük Christian
Wolffot, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kecskeméti
gyárigazgatóját.
A járműiparban
végbemenő technológiaváltásra reagálva a Daimler a tervek szerint 10
milliárd eurót fordít elektromos autók fejlesztésére és 10 elektromos
autóval rukkolnak elő 2022-ig, amelyből 7 Mercedes lesz. Jelen állás
szerint milyen szerepet kaphat Kecskemét, az elektromos hajtás
területén?
A termelés területén következetesen dolgozunk az
elektromos meghajtású járművek piaci bevezetésén. Ezzel összefüggésben
folyamosan fejlesztjük globális termelési hálózatunkon belül az
elektromos meghajtású járművek és az ezekhez kapcsolódó alkatrészek
gyártását mind a motor-, mind járműgyártó telephelyeinken. Ugyanakkor
fontos megjegyezni, hogy mivel a Mercedes-Benz kecskeméti gyára fogja
2018-tól gyártani kompakt autóink új generációját is, jelenleg ennek
előkészítésére koncentrálunk.
Tavaly nyáron kiderült, a
Mercedes 500 milliárd forintos beruházást valósít meg 2020-ig
Magyarországon, amelynek keretében egy új üzem is felépül majd, ahol az
ígéretek szerint első és hátsókerék meghajtású, illetve alternatív
meghajtású járművet is gyártanak. Elképzelhető, hogy tisztán elektromos
autók készülnek majd Kecskeméten?
A kecskeméti telephely
második gyárával, egy csúcstechnológiával rendelkező hatékony gyártási
egység létesül, ahol a rugalmas termelési rendszerben különböző
jármű-architektúrájú és meghajtású modellek gurulnak majd le a
szalagról. Jelenleg azonban még korai lenne arról nyilatkozni, hogy
pontosan milyen modellek fognak itt készülni. Ezt a piaci igényeknek
megfelelően fogjuk a későbbiekben eldönteni.
Christian Wolff
Christian
Wolff 2016 januárjában vette át a kecskeméti Mercedes-Benz gyár
irányítását. 2012 januárjától az AMG Operations, majd 2013 októberétől a
Mercedes-AMG Gmbh ügyvezető igazgatója. Logisztikai vezető feladatokat
is ellátott a motorgyárakban, illetve minőségirányítási vezetőként
dolgozott a NedCar Hollandiánál. Ezeket megelőzően a Daimler AG-nél
gyártással kapcsolatos területeken volt vezető beosztásban Tuscaloosában
(Egyesült Államok) és Sindelfingenben (Németország). 1989-ben került a
Daimler-Benz AG nemzetközi vezetői utánpótlási csapatába. A Stuttgarti
Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát.
Az
új üzem megépítésével 2 500 új munkahelyet teremtenének egy olyan
időszakban, amikor a szektor legégetőbb problémája a munkaerőhiány.
Hogyan tudják majd mégis biztosítani a kellő számú szakképzett
munkavállalót?
A munkavállalók egy része a már meglévő
gyárból fog kikerülni, akik helyére pedig új munkavállalókat toborzunk.
Ezzel biztosítjuk, hogy jelenlegi munkavállalóink tudása és tapasztalata
optimálisan legyen felhasználva. Előny lesz, hogy az adminisztrációs és
logisztikai területen a meglévő gyár szervezeti struktúrájával
szinergia-hatások érvényesülnek majd. Fontos az is, hogy minden
pozícióban versenyképest fizetést biztosítunk és azért, hogy
Magyarországon még inkább vonzó munkaadók legyünk, különböző béren
kívüli juttatásokat kínálunk munkavállalóinknak.
A
karosszériagyártásra alkalmas gépsorok mellett fényező- és összeszerelő
üzem is létesül Kecskeméten a következő 2 évben. A "Made in Hungary"
mellett viszont egyre nagyobb hangsúlyt kap Magyarországon az "Invented
in Hungary", vagyis az, hogy az összeszerelés mellett a kutatás és
fejlesztés is nálunk valósuljon meg a nagyobb hozzáadott érték
érdekében. Kecskeméten tervezi a Mercedes, hogy kutatás és fejlesztési
központot hozzon létre?
Kecskemét fontos telephelye a
Mercedes-Benz globális termelési hálózatának, és a kompaktautók
következő generációját is itt fogjuk gyártani. Telephelyünk ilyen irányú
fejlesztéseiről viszont a piaci versenyre való tekintettel nem
árulhatok el részleteket.
A jelenleg is zajló negyedik ipari
forradalom: a digitalizáció, a robotizáció és az automatizáció hogyan
van jelen a kecskeméti üzemben és milyen újítások várhatóak ezeken a
területeken?
Az új gyár a legújabb Ipar 4.0 szabványok
szerint, a digitalizált termelés szellemében épül majd fel, de jelenleg
még korai a technológiai kialakításról beszélni. Azt viszont
elmondhatom, hogy a Mercedes-Benz 250 millió eurós beruházást valósít
meg a kecskeméti gyárban, melynek keretében új karosszériaüzem épül
csúcstechnológia felhasználásával. Az építési munkálatok a terv szerint
haladnak, és 2018-ra befejeződnek, így az új generációs kompakt járművek
összeszerelése során az alkatrészeket már kizárólag az automatizált,
önjáró robotok szállítják a logisztikai és árufelvételi zónából - az itt
előkészített árukosarakban - az összeszerelő szalaghoz. A teljes
beruházás keretében a már meglévő üzemekben is fejlesztések történnek,
illetve különböző módosítások mellett új robotokat is elhelyezünk a
felületkezelési folyamatok kiszolgálására.
Az ipar 4.0 segítségével enyhíthető az egyre kínzóbb munkaerőhiány?
A
robotok már ma is folyamatosan jelen vannak termelésünkben, főként
ismétlődő feladatok, vagy ergonómiailag, fizikailag megterhelő feladatok
kapcsán. Ma egy összeszerelési folyamatot általában vagy munkatárs,
vagy robot végez el. Utóbbiak biztonsági okok miatt védőrácsok mögött
dolgoznak, ez azonban meg fog változni, mert a jövőben az emberek és a
robotok közvetlenül egymás mellett fognak együtt dolgozni, védőrácsok
nélkül. Az ember-robot kooperáció által össze lehet majd kapcsolni az
ember kognitív gondolkozási képességét és rugalmasságát a robot
erejével, kitartásával és pontosságával.
Elképzelhető, hogy a következő 5-10 évben a kecskeméti gyártósorok mellől teljesen eltűnjön az emberi munkaerő?
Egy
biztos: gyáraink a jövőben sem emberek nélkül fognak működni.
Dolgozóinknak természetesen a jövő gyáraiban is lesz munkájuk, hiszen
fontos részei ők is munkafolyamatainknak. Amik meg fognak viszont
változni, azok az emberek feladatai. Az emberek és robotok viszonya a
jövőben az intelligens közös munkán fog múlni. Ez azt jelenti, miközben a
robotok fizikailag megterhelő munkát végeznek, munkatársaink vezetői és
tervezői feladatokat fognak inkább ellátni.
Nem lefutott meccs, hogy a Mercedes elektromos autókat gyártson Magyarországon
Ugrás a cikkhez