Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:26
Törölt hozzászólás
#2360
bigyula 2014. 08. 14. 14:26
Előzmény: törölt hozzászólás
#2359
"Az előző évek csökkenéséhez képest a stagnálás is eredmény. Egyébiránt pedig annál már előrébb vagyunk."

Ezt alátámasztanád valamivel? (az utolsó mondatot) Az első ábra 2013 Q2-ig tartott, a tiéd meg 2012 Q2-ig. És az első ábra szerint 2012 Q4 és 2013 Q2 között volt a stagnálás (másfél éve). Azóta a belinket ábrák nem tartalmaznak adatot, csak a kúrmánypropaganda nyomja, hogy nő...
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:25
Előzmény: törölt hozzászólás
#2358
tudom nem szép dolog a hülyék között szétcsapni, de hát néha lazítani is kell :)
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:25
Előzmény: törölt hozzászólás
#2357
"- az utóbb néhány évben azonban már stagnált, nem csökkent tovább, sőt most már emelkedik (Orbán kormány) "

még mindig messze elmarad attól a szinttől, mint amikor a kormányzást átvette....
mellesleg a "növekedés" nagyságrendje egybeesik a pénztárgépeken mért növekedés mértékével... micsoda véletlen...
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:24
Törölt hozzászólás
#2356
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:23
Előzmény: törölt hozzászólás
#2355
"- a belső fogyasztás lényegében 2007 óta csökken (Gyurcsány kormány..) "

ez hazugság, a bizonyítékot korábban te linkelted be :)
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:23
Törölt hozzászólás
#2354
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:22
Előzmény: törölt hozzászólás
#2353
hú de kemény :)

belőled 12 egy tucat :)

imádom ezt az oldalt :) a hozzád hasonlókból sose elég :) egyik adóügyekben akar okos lenni, majd nyüszítve kotródik el, másik lehazugoz, mert állítottam valamit orbánról (videót linkelve, amin orbán beszél és őt idéztem), harmadik a kamarák létszámáról hazudozik, és még azután is van bőr a képén hazudni, hogy taglistát linkelek neki, és most meg te :)
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:20
Törölt hozzászólás
#2352
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:18
Törölt hozzászólás
#2351
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:14
Előzmény: törölt hozzászólás
#2350
jaj, lúzerke, kezded felfogni, hogy olyan hülye voltál, hogy engem igazoló ábrát linkeltét be a hazugságod bizonyítására? :)

jaj, ne sírd már el magad :)
legközelebb jobban figyelj oda!

és visszatértünk korábbi tanácsomhoz: önálló gondolatok... azt persze elfeledtem írni, hogy az önálló gondolatok magukban hordozzák a lúzerré válás lehetőségét, ha nem értesz valamihez és úgy szólsz hozzá...
de látod ebből is tanultál valamit :)
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:14
Törölt hozzászólás
#2349
bigyula 2014. 08. 14. 14:12
Előzmény: #2345  bigyula
#2348
"de ettől még nem nőtt..."=de ettől még nem nőtt A FOGYASZTÁS...
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:12
Előzmény: törölt hozzászólás
#2347
lúzerke, az általad belinkelt ábrán látható, hogy 2008. végén még nőtt a fogyasztás. aki azt mondta neked, hogy 2007. óta csökken, az hazudott... aki ezt terjeszti, az is hazudik... te hazudsz?

az általam linkelt ábra reál és halmozott adatokat tartalmaz
az általad linkelt nominál és előző évhez viszonyított adatokat tartalmaz

mellesleg megjegyzem: ugyanaz készítette őket :)
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:11
Törölt hozzászólás
#2346
bigyula 2014. 08. 14. 14:10
Előzmény: törölt hozzászólás
#2345
"tudom, hogy nehéz, de meg kellene próbálni -még a statisztikus főcsászárnak is:)- ezt itt értelmezni:"

A eredeti ábrán egy 2006-os bázishoz van viszonyítva a fogyasztás, míg a Te ábrádon kizárólag az előző évhez képest. Ebből tökéletesen látszik, hogy a fogyasztás 2010 Q2 után is csökkent, kizárólag 2011 Q4-ben van egy nagyon pici (gyakorlatilag észrevehetetlen) növekedés (a nulla vonal feletti kicsi kék "oszlop"). Kétségtelen, hogy a csökkenés üteme lassult, sőt, volt hogy stagnált, de ettől még nem nőtt...
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:08
Törölt hozzászólás
#2344
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:05
Előzmény: törölt hozzászólás
#2343
ja és köszi, hogy engem igazoló ábrát tettél be :)

még ha nem is érted, mit mutat az ábra :)
stock33
stock33 2014. 08. 14. 14:04
Előzmény: törölt hozzászólás
#2342
te lúzer, az ábra
1) valós fogyasztást, azaz nominál értéken mért fogysztást mutat (infla nincs kiszűrve)
2) nem halmozott adat, hanem az előző időszakhoz mért adat, azaz ha 0 alatt van a szám, az azt jelenti, hogy az előző negyedévnél is kevesebbet fogyasztottak

és elérkeztünk oda, hogy engem igazoltál az ábrával :)

lúzer, milyen érzés? :)
Törölt felhasználó 2014. 08. 14. 14:00
Törölt hozzászólás
#2341

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek