Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
stock33
stock33 2014. 08. 13. 11:51
Előzmény: #2257  Törölt felhasználó
#2260
csak nem exportálni akarod a MÁV által képviselt hatékonyságot? :)
stock33
stock33 2014. 08. 13. 11:49
Előzmény: #2253  Denever
#2259
link

azaz az elmúlt 5 évben nulla tőkebeáramlás "valósult" meg
a jelenlegi kormányzat még mindig a 2008. előtt megvalósult beruházásokon élősködik

hiába szajkózzák, hogy milyen versenyképes lett az ország... a valóság "picit" mást mutat: link
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 11:23
Törölt hozzászólás
#2258
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 11:22
Előzmény: #2256  Törölt felhasználó
#2257

Különbséget kell tenni gyártó és szolgáltató multi között főleg közszolgáltató multik között (pl: ráadásul az itt levő közszolgáltaó multik is Pl: EON német állami tulajdonú cég).
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 11:16
Előzmény: törölt hozzászólás
#2256
Ja értem, ilyenkor már de jó is, hogy itt vannak ezek a multik...
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 11:09
Törölt hozzászólás
#2255
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 11:06
Törölt hozzászólás
#2254
Denever 2014. 08. 13. 10:18
Előzmény: #2252  Törölt felhasználó
#2253
"Tényleg kétszámjegyű a bővülés a magyar ipari termelésben

Sőt, az első félév átlagában is csaknem 10%-os volt a növekedés. A járműgyártás nagyon húz. "

Ja, hogy ennek döntő része külföldi kézben van.
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 09:23
#2252
Tényleg kétszámjegyű a bővülés a magyar ipari termelésben

2014. augusztus 13. 09:00

Idén júniusában az ipari termelés 11,3%-kal haladta meg az egy évvel korábbit mind a nyers, mind a munkanaphatással tisztított adatok szerint - közölte az elsővel egyező második becslését ma reggel a KSH. A hivatal adatai szerint a termelés bővüléséhez elsősorban a járműgyártás, illetve az ehhez kapcsolódó beszállítói ágazatokon kívül az élelmiszeripar és az elektronikus fogyasztási cikkek gyártásának növekedése járult hozzá. Júniusban havi alapon igen dinamikusan, szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazítva 1,8%-os volt a bővülés mértéke. A júniusi adattal már rendelkezésünkre állnak az idei első fél év statisztikái, amelyek szerint az időszak átlagában 9,4%-os volt az ipari termelésbővülés az egy évvel korábbihoz képest. A rendelésállományi és új megrendelési statisztikák nem utalnak arra a romló külpiaci konjunktúrára, amely mind a német-francia adatokból, mind az orosz-ukrán válság és szankciók miatt a keleti piaci kiviteli lehetőségekből egyelőre kirajzolódik.

Hajrá Matolcsy!!
Törölt felhasználó 2014. 08. 13. 09:20
#2251
Soha nem jutott még ilyen olcsón pénzhez Magyarország!

2014. augusztus 12. 11:48


Még az elmúlt hetekre jellemzőnél is sokkal alacsonyabb kamat mellett tudott ma bevonni forrást a 3 hónapos diszkontkincstárjegy aukción az Államadósság Kezelő Központ. Az aukciós átlaghozam ugyanis mindössze 1,47%-os (!) lett a 2,1%-os jegybanki alapkamat mellett.

Az ÁKK által közzétett adatok szerint a 40 milliárd forintnyi meghirdetett keretre összesen 95,4 millárd forintnyi vételi ajánlat érkezett, amelyet (és a rendkívül alacsony hozamelvárásokat látva) az adósságkezelő 50 milliárd forintra emelte az elfogadott ajánlatok mennyiségét. A 2,5-szeres lefedettség mellett az elfogadott ajánlatok hozama 1,40% és 1,50% között szóródott, és ezekből alakult ki az 1,47%-os átlaghozam. Ez 18 bázisponttal (!) maradt el a tegnapi 3 hónapos másodpiaci referenciahozamtól is és 14 bázisponttal alacsonyabb a múlt keddi szintén 3 hónapos kibocsátás átlaghozamától.

Hajrá Matolcsy!!!
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2014. 08. 12. 12:28
Előzmény: #2240  stock33
#2250
most megpróbálok unorthodox fejjel gondolkodni: hosszú távon lehet, hogy megérné, mert az elsődleges egyenleg pozitív, így az ÁHT finanszírozásához nem volna szükség többé hitelre.
az egyéb hatásai nyilván finoman szólva is "nem kívánatosak" lennének, de ezek ilyeneket nem szoktak mérlegelni (ennek ellenére sem számítok rá).
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2014. 08. 12. 12:22
Előzmény: #2248  signal2
#2249
de ünneprontó vagy!
nem tudtad, hogy mató egy zseni, és hogy Mo. jobban teljesít?
jössz itt ezekkel a libsibolsiszakmaibolsevitatrükk érvekkel... (asszem, a néhai csurkapista mondta, hogy a szakértelem bolsevista trükk...)
signal2
signal2 2014. 08. 12. 12:13
Előzmény: #2247  Hegyesi2
#2248
A magyar bankrendszer erősen likviditástöbbletes, és mivel megszüntették a rugalma 2-hetes kötvényt, mint likviditást lekötő eszközt, most DKJ-ba nyargalnak át. Ez egyirányú utca: amikor jövőre ezek lejárnak újra kell őket finanszíroztatni, azaz vagy mesterségesen fenttartjuk a bankrednszer pozitív likviditását, vagy vaalhogy le kell szorítani a hosszabb állampapírok hozamát is a jelelegi szintekről, ami a tapering leállása, és a várható amcsi kamatemelés miatt nehézkes lesz.
2015 több szempontból is érdekes lesz.
Hegyesi2
Hegyesi2 2014. 08. 12. 12:07
Előzmény: #2221  Hegyesi2
#2247
Azért ez sem mindegy ! link
Törölt felhasználó 2014. 08. 06. 15:29
Előzmény: #2234  Törölt felhasználó
#2246
"Régebben econet tájékán mozogtál, ha jól emlékszem."

Baromi rosszul emlékszel. Econetem talán 1-2 néhány napos bohóckodást leszámítva sose volt, a topicjába se írtam, nem is nagyon követtem sose.
stock33
stock33 2014. 08. 06. 15:18
Előzmény: #2243  Törölt felhasználó
#2245
az majd a perek végén fog kiderülni, évek múlva
még az orbán által kézivezérelt kúria szerint sincs jogalap arra, hogy ne a piaci árfolyamon forintosítsák a hiteleket. nemzetközi választott bíróságon garantáltan bukni fog a magyar állam.
stock33
stock33 2014. 08. 06. 15:16
Előzmény: #2242  Törölt felhasználó
#2244
"itt is lépni fognak"

emlékezetkiesés ellen szedj pirulát. az adósság már az államnál van.
Törölt felhasználó 2014. 08. 06. 15:14
Előzmény: #2241  stock33
#2243
Számításaid szerint hány milliárd lesz a két csomag együttes összege?
Törölt felhasználó 2014. 08. 06. 15:10
Előzmény: #2241  stock33
#2242
Az önkormányzati devizahitelek ügyét majd meglátjuk (itt is lépni fognak), de először a lakossági vonalat fogjak lezárni ennek a végleges mértékét meglátjuk majd a tény számok alapján év végén visszatérhetünk én tartóm az 1500-2000 milliárdot.
stock33
stock33 2014. 08. 06. 15:02
Előzmény: #2239  Törölt felhasználó
#2241
+ még valami: az önkormányzatok nem devizaalapú hitelekben ülnek, hanem devizakötvényekben... ha van bármi pici közöd a pénzügyekhez, akkor látod a kettő közötti szakadékot...

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek