Egy Ken Hoffman nevi lithium szakerto a LasVegas-i Lithium Konferencian a kovetkezoket mondta: . 1)A lithium vilagpiac merete most 220.000 tonna/ev. ES 203-ra ugy becsuli, hogy 1.300.000 t/ev lesz, szoval nagyjabol 6x mereture no 12 ev alatt. De agressziv novekedes eseten lehet, hogy 1.9 M t/ev szintre novekszik a fogyasztas. Hat... lehet… de akkor tenyleg neki kene latni az e-autok gyartasanak. Meg csomo uj lithium banya beruhazasnak. EGyelore nem latom a rengeteg e-autot. . 2)Az akku technologiaban nem latszik 5-7 ev tavlatban erdemi ujdonsag. Marad a Li-Ni-Co dominans fem-parositas, . 3)Hosszu tavon a lithiumcarbonat arat 14.000 USD/t-ra becsuli, felteve hogy nem lesznek ellatasi hianyok. (most 11.000 USD korul van). A lithium piac szetvalik tobb kulonbozo minosegu anyag piacara, es nagy kulonbsegek is kialakulhatnak a tisztasagtol fuggoen. A Cobalt ara viszont sokat emelkedhet, a mostani 10USD/pound szintrol 50-re is. . 4)A technologia fejlodesevel az akku ara leeshet 100 USD/kWh szintre, szoval egy 100kWh akku 10.000 USD korul lehet majd.
Kína megagyárat épít a németeknél, hogy teleszórja Európát az akkuival 2018.07.09. 20:03
Európában az egyik legnagyobb akkumulátorgyár megépítéséről írt alá szerződést Türingia tartomány és a kínai CATL akkumulátorgyár Berlinben. Az eseményen nem véletlenül volt ott Merkel és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök is, és nem csak amiatt, hogy ez az ötödik német-kínai kormánykonzultáció alkalmával történt.
A CATL 2022-ig 240 millió eurót fektet az Erfurt környéki iparvidéken létesülő üzembe – írja az MTI. A türingiai beruházás „csak az első lépés” – hangsúlyozta Robin Zeng CATL-vezérigazgató. A CATL az összes európai autógyárnak szeretne akkumulátorokat szállítani, emellett pedig a megújítható energiaforrások termelésének tárolására szolgáló akkumulátor egységek piacára is be kíván törni.
Egy ilyen megaberuházás jelentőségét egyszerűen nem lehet eléggé hangsúlyozni
– fogalmazott a türingiai tartományi gazdasági miniszter. Kínának gyakran vetik a szemére, hogy technológiai ismeretei a Nyugaton elsajátított tudásra épülnek. Ezzel a beruházással ez pont fordítva történt: a CATL hozta el technológiai ismereteit Türingiába – mondta Tiefensee. A CATL 7,5 millió eurós német állami támogatásban is részesül.
A német autógyárak elektromos autóiban használt akkumulátorok cellái jelenleg Ázsiában készülnek. Az Erfurtban megépülő akkumulátorgyár első ügyfeleként a BMW milliárdos nagyságrendű megrendelést adott a CATL-nak, miközben 2,5 milliárd euró értékben vásárolnak továbbra is akkumulátorcellákat kínai üzemekből.
Ma is egy nagyon kicsivel lejjebb került az árfolyam. Szerintem egy kevés még lehet benne lefelé, de hamarosan nagyon beszűkülhet a mozgástér. 5,0-4,70 között jó vételnek tűnhet, ezt egyrészről a hetes támaszra, másrészről a 4,77-es megegyezési pontra alapozom. Aztán hogy egyáltalán eddig lefárad-e, azt a fene sem tudja.
A charton egyedül az OBV mozgása nem tetszik. Olyan mintha a papírból a tőke kiáramlott volna. Kérdés, hogy az új adatoknál látható-e a nagyobb tulajok eladása 2017.10.24-e óta, mert onnantól kezdett esni az OBV. https://finance.yahoo.com/quote/LAC/holders?p=LAC
Tartom a konzervatív számítást. Ez nálam 5,09 USD/részvény értékre jött ki. Szerintem ezt a piac beárazta már. Extrém esetben mehet le 4-ig, felfelé 6 USD közötti sávra tenném. Innen indulhat az általad számított értékek felé. Ha a papír bizonyít, akkor megveszem a második adagot is.
Haaaat, erre nagyon kivancsi vagyok. . Fundasan ez praktikusan lehetetlennek tunik. Mert akkor a nagytulajok nem tudjak mit er LAC. Lehet ez? . Az elso szamolas a Ganfeng, aki 17%-ot birtokol, 15 M reszvenyt, es ezt 47M USD-ert vette, 2 eve. Szoval, 3.13 USD/db aron van, es ezt az arat azert kapta mert betett meg 125m USD hitelt; az mondjuk annyival kedvezobb a bankihoz kepest (2%-al van alatta 10 evre), mintha ujabb 20% reszvenyt vett volna, szoval mintha tovabbi 30M toket tett volna be. Igy az ekvivalens reszvenyar kb. (47+30)/15=5.13 USD/db. Igaz, a termelesbol opciosan 80%-ot vehetnek meg. . A masik szamolas alapja a nagytulaj Bangchak, aki 10 M reszvenyt birtokol amit 33 M USD aron vett. Ez nevlegesen 3.33 USD/rv vetelar. Es betett 80 M USD hitelt, szinten kedvezo feltetelekkel, szoval a tenyleges ekvivalens vetelara (33+16)/10m=4.9 USD/db. Igaz, ok csak 20%-ot vehetnek meg a termelesbol, mindenkori vilagpiaci aron. . Az kulon ertekelendo, hogy SQM is betett 225m USD-t, igaz az egeszet hitelbe adta. . Namost, ha a nagytulajoknak ennyibe kerult a reszveny? Nyilvan megis ugy gondoltak hogy megeri hosszu tavon? Akkor most, nekunk kisreszvenyesnek nagyjabol ugyanennyiert van a tozsden, hiszen az arfolyam, 5.3 USD volt tegnap. Szerintem ez most diszkonton van a kicsiknek. Es nem hiszem hogy lenne olcsobban...ha megis igen, azt megvennek a nagyok. . Szoval? Lehet hogy a piac tobbet tud mint a 2 nagyreszvenyes? En ketlem. Es amint megindul fel, minden honapban veszek ujabb csomagot. Ha bejon a 3.6 ar ahogy varod, akkor nagyreszvenyes leszek ;-) Meglatjuk. Csak semi kedvem oda repulgetni. Bar alighanem megeri egyszer korulnezni az Andok szaraz oldalan.
1)LAC weblapjan 2 uj prezentacio van. . A korabbi Nevada lithium project kapott egy reszletesebb ismertetest. Ebbol a tervbol meg evekig nem lesz semmi termeles. Az idoterv 5 ev mulva, 2022 kozepetol mutatja, hogy lehet belole lithium...egyelore elhanyagolhato a hatasa az arfolyamra.. . 2)A masik a 2018juni allapot bemutatasa. A felevkor a Cuachari foldmunkak keszen vannak, mostantol elkezdodik a brine medencek feltoltese, es a lithiumkarbonat gyar epitese. Jo sok eso kellene az idei Andok-tel hatralevo reszeben. . http://keptarhely.eu/view.php?file=20180704v00ongjhd.jpeg . A legfontosabb informacio valtozatlan.A varhato EBITDA 233 M USD/ev. Van 88.5M db LAC reszveny, es megvan a teljes finanszirozas. Az epites 60%-a tajan tartanak.Szamitasom? A mostani 5.3 USD arfolyammal 88.5*5.3=470 M USD kapitalizacio. (az kulon megnyugtato, hogy a menedzsment erdekelt 12% tulajdonresszel) . Innen tiszta lehet a keplet: ha valoban sikerul elkezdeni a LiCo3 termelest, es 25e t/ev kapacitassal indul, mindez masfel ev mulva, akkor a ceg varhato erteke (mai atlagos EBITDA= 9.0 szorzoval) 233*9=2200 M USDlesz 2 ev mulva. Szoval a potencialis aremelkedes 2200/470= 4.6x Vagyis a target LAC ar 5.3*4.6= 25 USD. . Persze, ez az arfolyam 2 ev mulva lehet realitas. De mostantol azert eleg stabilan melkedesre szamitok, nagyjabol havi 15-20% koruli tempoban. A chart arra utal, hogy innen wave(5 of 3) emelkedes kovetkezik. Ez charton valahogy igy nez ki LAC (A masik "szomszedos" es szinten epulo banya, Orocobre is nagyon hasonlo) http://keptarhely.eu/view.php?file=20180704v00owl975.jpeg
"30.000 tonna az mi???? Egy autoba kell 400 kg," Miből kell 400 kg, te zseni? Az egész akkupack mindennel együtt, de magából a lithiumból 0,15 kg kb, ami 1Kwh-hoz kell. 10-20 kg egy autóhoz.
SIkerurlt nem felfogni a lenyeget. Olvasd el ujra. . Az halovanyka erv am, hogy kikerested Tuscallosa-t, es megallapitod, hogy ott milyen modellt gyartanak. Meg a beintegralast ;-) Masrol szol a tortenet !
Ezt az orbitalis baromsagot. Nezd meg mit vesznek a kinaiak aztan nezd meg a benz melyik gyara mit gyart. Lass csodat, nagy SUV-t meg hosszitott tengelytavu E/S modelleket. Nagy SUV-t meg pont Tuscaloosaban gyart a Benz csak es kizarolag. Es nem, nem konnyu egy masfel meterrel hosszabb autot beintegralni egy A osztalyra berendezkedett gyarba... Legalabb neha neznel annak utana amit meggyozodessel irsz kedves Janos, sokkal kevesebb marhasagba futnal bele.
1)Igen erdekes az autogyartok kiralya, Daimler-Benz tegnapi nyilatkozata. . Arrol panaszkodnak, hogy csokkenteni kell a profit varakozasaikat, mert ugye a Kinaiak ( Trump vamok retorziojakent) emelik az amerikabol import autok vamjat (Benz-nek van amerikai gyara Alabamaban). . Eleg vicces, sot, nyilvanvaloan hazug.Egyreszt, lehetne Kinaba vinni autokat mashonnan is, nem? Pl. Kecskemetrol.Masreszt. BENZ ara betyarul esik, es nem tegnap ota, de nem am. Ev elejen meg 76 volt, most inkabb 56, az megiscsak jo nagy zuhanas, es akkor a vamok sehol se voltak. Raadasul az esest allitolag okozo, es hivatkozott vamokat meg be sem vezettek. Szoval nem attol esik a Merci. Nem nez ki jol a hazudozas sem az Audi letartoztatott fonoketol, se Benznel Stuttgartban. . http://keptarhely.eu/view.php?file=20180623v00olr8kh.jpeg . Ugyanakkor pl. a sokat szidott, es erosen shortolt Tesla chart baratsagosan nez ki. Hallo, nemet autogyartas ! Hol van a muszaki feljesztes es az e-auto ? . 2)Az LAC kiadott egy uj Feasibility Study anyagot a Nevadai lithium-agyag banya felepitesi terverol. Ez raadas az Argentin-Andok Cauchari banya fejlesztese melle. . A cel 2022-re 30.000 tonna lithium-carbonat , es 2026-ra 60.000 t akku-tisztasagu lithium eladasa. A tervezett uj Nevada open-pit banya felepitese utan. A kibanyaszhato mennyiseg 3.1 M tonna, ez kb. 46 evre elegendo a mennyiseg ebben az utemben kitermelve. A becsult beruhazasi koltseg 580 M USD az elso utemben, 480 M USD a masodik utemben. . Ha a LiCO3 ara marad 12.000 USD/t, akkor ugy szamolnak, hogy evente lesz 520 M EBITDA ebbol. (ja, nagyjabol ugyanennyi Cauchari-bol is lesz). Ez igen jo kis befektetesnek latszik igy, hisz majdnem 2 ev alatt behozza amit be kell fektetni az elejen. Kivel akarjak csinalni? Akikkel a CAUCHARI banyat mar epitik, Ganfend es SQM a partner. . Kell ennel jobb hir, LAC invesztorok? Raadasul az LAC tovabbra is nagyon olcso itt, 5-6 USD ar-savban. Igaz, soka kell tartani, mire 20 lesz. Az unokamnak jo kis penz lesz az egyetem utan.
Kosz ! . Nem tudtam Errol a BATT ETF-rol. Es nagyon erdekesnek talalom, es van is velemenyem rola. . 1)Az nem nagyon vitas, hogy az e-autok terjednek. Kinaban most evente 70%-al tobb ea-utoto vesznek. Persze, az e-auto novekedesi tempo lelassulhat 20%/ev kornyekere, es mondjuk ott stabilizalodhat evtizedekre is. De ez azert legnagyobb novekedesi tema az inveszticiok vilagaban, mint szinte barmi. . 2)Az energiasurusegben a lithium most verhetetlen, az olom akkuhoz kepest negyedakkora hely kell es persze tizede a sulya. Az ara kWh-kent 400 USD volt, mostanaban 200 USD, es talan lemegy 100 USD/kW-ra is 5-10 even belul. Akkor egy 70kW-os Tesla akku motorral egyutt 7000 + 2000 USD volna, ami nem tobb mint egy hasonlo teljesitmenyu auto-motor es hajtaslanc mai ara, es az nem megy lejjebb. Innentol nem is dragabb az e-auto mint a mai autok...viszont kell bele tobb rez, cobalt, grafit es foleg lithium. . Ha jol ertem, ezt celozza a BATT ETF. " BATT is an actively managed ETF that seeks to provide exposure to Lithium, Cobalt, Nickel, Manganese and Graphite used in advanced battery chemistries. Companies in BATT are principally engaged in the business of mining, exploration, production, development, processing or recycling of advanced battery metals and materials." . 2)Van egy addicionalis piaca is a BATT anyagok ETF-nek. Egy Mass. kisvarosban, Sterling, uzembe helyeztek egy kontenert a fo ter mellett. Ami tele van lithium elemmel, tarolo kapacitasa 2 MWh elektromos energia, az ugy 300 Tesla auto egyenertek. Belekerult 2.5M USD-be, szoval hazankent kb. 1000 USD a koltsege. .
Nade, igy amit nappal megtermelnek nap- es szel-energiat, azt kepesek eltarolni es lehivni belole amikor eppen kell. Szoval elekrifikaltak az energia-tarolast. Es kepes tarolni amennyit a hazaknal termelnek, lokalisan elszamolnak egymassal, es nem kell bevonni a villanymuveket se. . A lenyeg az, hogy van mar 250 Sterling-jellegu kisvaros maris az USA-ban. Es Arizonaban mar nagyvarosokban is van, keruletenkent veszik ezeket. A piac veszettul novekszik. Es mi lesz, ha Kina, Brazilia, netan India is nekikezd? . Szoval, nagy jovoje van BATT-nak. Es persze az e-tarolo epitoknek is. Ahol kell 100MW aram, oda kell 30MWh tarolo kapacitas. A legismertebb e-tarolo gyarto Tesla koztuk, a SolarCity megvasarlasaval. Dehat jonnek sorban az uj cegek. . Nemcsak BATT mehet jol. A lithium-keresletben ez ugyan kevesebb potencial mint az e-autok tomeges elterjedese,de adhat hozza +30% keresletet a lithiumban, mangan,cobalt, stb. . Szoval kivalo idea, kosz erte.
Üdv Pomperj, seeking alpha most jelzett (mert a LIT figyelőlistän van) hogy van egy új szektorhasonló ETF, ami nem tisztán a lithiumról szól, hanem minden másról is ami akksigyártás. (persze vannak átfedések is) BATT a neve... Van benne pl kobalt és nickel érdekeltségű cég is. Van esetleg valamilyen publikus véleményed ezzel kapcsolatban? Köszi
LAC tegnap jelentett 2018Q1-rol. A hirek erdekesek. A szamok nem nagyon, mert az epitkezes alatt a project penzugyeit a 3 nagy tulajdonos is, a kolcsonzo bankok is argus szemmel figyelik; azok varakozas szerint alakulnak. A lenyeg ez: . Development activities continue as planned with the advancement of detailed engineering, pond construction, camp construction, plant design and supply purchases, with Stage 1 production expected to commence in 2020. Engineering for the infrastructure is over 80% complete with plant design at close to 70% complete. Evaporation pond construction commenced in early February and the filling of the ponds is expected to begin in the second half of 2018. There are currently close to 400 people working in Argentina, including direct employees and contractors. Facilities to provide an additional 400 beds to the construction camp are already commissioned. . Az ujdonsag az, hogy 2019 H2 helyett 2020-ban kezdodik a termeles. Enny keses belefer. A munka szerintem jol halad, a 70-80%-os keszenlet biztato. A jelentes hatasara az LAC arfolyama kb. 10%-ot emelkedett 2 nap alatt. Tovabbra is minden melyponton venni erdemesnek gondolom.
A pf mai cikk a VW 48 Mrd-os akku vasarlasrol https://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/a-volkswagen-valosagos-offenzivara-keszul-48-milliard-dollarert-rendelnek-akkumulatorokat.284466.html nem sokat arul el a tervrol. A lenyeg talan ez " 80 tisztán elektromos modellt akarnak piacra dobni a németek 2025-ig és úgy számolnak, hogy ebben az évben már 3 millió elektromos autót fognak eladni. " De ebbol lehet kalkulalgatni. . 1)Tegyuk fel, hogy VW-nak valoban 3M elektromos autohoz kell 48Mrd ertekben akku. Akkor 1 autohoz kell 48000/3=16.000 EUR ertekben akku. Egy akku-hoz kell kb 20 kg tiszta lithium, meg ujabb 100 kg mas anyag, szoval az akku kiloja nagyjabol 120 EUR. Ez stimmelhet is. Egy auto 1500 kg, es az ara 20-25.000 EUR, szoal kiloja 150 EUR-ra jon ki. . 2)Ebbol azert lehet becsulni. Most a vilagban 100M auto/ev a gyartasi mennyiseg. Ebbol VW kb. 10%-ban reszesedik. Tehat ha VW 2025-re 3 M db e-autot akar gyartani, akkor nyilvan masok is ehhez hasonlo aranyokban akarnak, szoval akkor 2025-re a vilag kb. 30M e-autot gyart majd (?) Es 1 autohoz kell 15-25kg lithium, tarolo kapacitastol fuggoen, de egyelore VW Gold=Volt meretu autokban godolkodjuk, nem Teslakban. . 3)A Li2Co3-bol 5.3 kg kell 1 kg Lithium eloallitasahoz. 10KWh tarolashoz kell 3.2 kg lithium. 300 km autozashoz kell kb. 70 kWh. Szoval visszaszamolva 70/10*3.2=22 lithium kg/auto kell, es ahhoz kell 22*5.3=120 kg Li2Co3. . Akkor 2026 evre kell osszesen 30M db * 22 kg lithium. Az osszesen 660.000 tonna. A vilag teljes lithium vagyona (par evvel ezelotti US geo survey-ben olvastam, "Li resource") kb. 40 M tonna, szoval latszolag kb. 60 evre van eleg. Nade, nemcsak autokba kell am, hanem azok kb. a felet hasznaljak mert mas termekekbe is kell, mint keramia/uveg/elemek/vegyszerek/gyogyszerek is hasznaljak. Akkor mar csak 30 evre van. Nem is sok. . 4)A masik problema a mostani kibanyaszott mennyiseg es a VW ambicio szakadeka. .A statisztikak szerint most a vilag total lithiumkarbonat termelese 2017ben 300-350e tonna, tehat Lithium egyenertekben ez 350/5.3= 66.000 tonna. Stimmelhet, mert a 3 nagy termelo, SQM, ALB, FMC, ALB adja ennek kb. felet, es ok egyenkent 10-14.000 tonna korul termelnek. Ezek kozepes meretu, 15, 13, 12 Mrd USD kapitalizacioju cegek. Most. . Vissza VW igenyehez. A 3 Millio e-VW gyartashoz kell 2026ben 3M*22kg =66 M kg= 66.000 tonna lithium. Ez viszont eppen annyi, mint a vilag mostani osszes lithium termelese. Es mivel VW az e-auto varhato termelesnek tovabbra is a kb. 10%-at adja, akkor honnan lesz 8 ev mulva TIZSZER, (igen10x) ennyi lithium ?? Csakis ugy, ha a lithiumba nagy beruhazas megy. Es kepesek 8 ev alatt 10x-re novelni a termelest. Ha nem, akkor az Li arak nagyon emelkedhetnek. Es mondjuk a fenti 3 ceg kapitalizacioja is megno a tizszeresere. Szoval, 10x-re megy fel az arfolyamuk? Bizony, meglehet. . 5)Most a LIT Banyasz Index, meg a nagy banyaszok mint SQM, ALB FMC ...es a kicsi LAC OROCF is viszonylag olcso, mert le-korrigalt. Lasd elozo chartok. Szerintem 10 evig minden melypontnal venni kell oket. Az akku gyartok se rossz idea....de a lithiumban tobb van. . 6) Es a TA? Nos, igen: szerintem lehet ez a mostani emelkedes egy a-b-c korrekcion belul egy kis (b) emelkedo hullam is lehet, ahogy eurocent varja. De kb. ugyaninnen fog indulni a-b-c sorozat vegen, tehat a wave(2) vegen, egy nagy bull wave(3). Abbol nem kene kimaradni, az talan a legszebb rally less az Auto- es Alkatrasz iparban a kovetkezo 10 evben.
http://m.blog.hu/eu/eurocent/image/lac-1w.png Szerintem egy min korrekció után (nem feltétel) legalább 1-2 hétig LAC nagy valószínűséggel emelkedni fog. De optimista esetben 7,1-nél elakad és csinál még egy aljat, ami nálam min 3,5 szintet jelent. Utána egy nagyobb emelkedés jöhet.
Én konzervatívabban számolok. Ez nálam 5,09 USD/részvény értékre jött ki. Szerintem a piac a számok láttán kb. ezt árazta be. Én a papír árát így lefelé 4, felfelé 6 USD közötti sávra tenném. Tehát akkor inkább DO további vétele mellett döntenék, mint a LAC visszavételén.
Nincs uj hir az LAC- website-on. . A legutolso erdemi hir, hogy 400 fo dolgozik font 3900m magason az Andokban, epitik az 58km hosszu gazvezeteket es 60km hosszu elektromos fovezeteket. Mindketto nagyjabol egyenkent 13M USD meretu munka. A derito mednecek (120 M USD) es vegyiuzem + raktarak (120M USD) a fotok alapjan ugy nezem jo reszben keszen vannak. . A tulajdonvisoznyok eleg tisztak. A banya (Minera Exar) 8.5%-ban a helyi Argentin onkormanyzate lesz praktikusan a jogokert es 71.000 hektar foldert cserebe. A maradek 91.5%-on fele reszben SQM es LAC osztoznak. Az LAC tulajdonreszbol vett meg Ganfeng 15M reszvenyt 47M dollarert, es hoz 125M hitelt. A Bangchack megvett 33M -ert 10M reszvenyt es hoz 80M hitelt. . Innen nezve a 2 fo tulajdonos 47/15=3.13 USD aron kapta a reszvenyeit, a masik 3.3 USD aron. A kisreszvenyes most vehet 5.1 USD korul a tozsden, es nem nagyon valoszinu, hogy 4.0-4.5 ala esne. . Az 1-5 evre a termelheto lithiumkarbonat max. mennyiseget 187.000 tonna-ra becsulik. Most egy tonna LiCo ara 10-15.000 USD. A teljes epitesi koltseg 425 M USD-re van tervezve (15% hibahatar) es az evi 25.000t lithium termeles operativ koltsege 2500 USD/t, szoval evente 62.5 M USD. . Innen nezve, a project nemcsak kifizeti 5 ev alatt magat, hanem a total 5*25.000 t LiCo ertekesitesbol varhato bevetel 1400 M USD, az ossz operativ koltseg 425 + 5*62.5=740M USD 5 ev alatt. A teljes fedezet tehat 1400-740=660M USD, es az egyeb koltsegekkel is marad osszesen 350-450 M USD profit, 5 ev alatt. . Tehat? Evi 80M profittermelo cegrol van szo, PE=14 szammal erhet a tozsden 1124 M USD Capitalizaciot.A meglevo LAC 76M db reszveny ebbol 46% reszesedesre jogosit, szoval 1 reszveny erteke 1124 m USD/165 M sh= 6.8 USD/sh. Az elso 5 ev alapjan. Az mas kerdes, hogy a banya utana meg 40 evig termel lithiumot. Annak a diszkontalasaval 6% szinten, nos, a reszveny erteke kb. 14 USD-re jonne ki. Haaat, ehhez tartani kell 5 evig. Meg kell maradjon az e-auto technologiaban az, hogy lithium akkuk lesznek benne. Es hogy nem talal valaki Tibetben egy hatalmas lithium banyat.
Az LAC folytatja a kozeledest a support vonalakhoz. Ugy tervezem, 5.0 USD kornyeken megduplazom a poziciot. LAC nem tud itt az SPY-al szembe menni, szoval a buy-timing eleg fontos mert nagy kulonbsegeket okozhat az elejen. Amikor LAC mar 20 fele halad, akkor persze mar mindegy. De az meg par evre van innen. http://keptarhely.eu/view.php?file=20180413v00n3sckk.jpeg
1) LAC tema. A project a tervek szerint halad. A Cauchari project-rol par napja adtak ki uj reportot. A medenec kiasasaok foldmunkai hal;adnak, masodik felevben elkezdodik a vizzel feltolteses. Kutakat furnak, utakat epitenek, gaz vezetek es solar aramtermelesi infrastruktura kiepites folyik. Pillanatnyilag 400 ember dolgozik, a csucs idoszakban 460 lesz a letszam. . A banyaszhato lithium mennyiseget a 2016 evi szamokhoz kepest (3.3M tonna) jelentosen, 80% megnoveltek. Most a becsult mennyiseg 6 M tonna lithiumkarbonat. 2)Az LAC arfolyam chart meg mindig ugy nez ki, itt 5.5-5.0 szintnel eros support van. En keszulok arra, hogy a konszolidacioban meg veszek poziciokat. Most mar nagyon jo lenne a lithium aranak, ha Tesla is, es masok is elkezdenek onteni a piacra az e-autokat. A pillanatnyi lithium ar kb. 16.000USD/t, szoval a 6Mt LAC keszlet erteke eleg kozel van a 10 Mrd total project ertekhez. http://keptarhely.eu/view.php?file=20180406v00n89qxw.jpeg
1) Szerintem LAC-nak itt van a supportja a 5.5-6.5 savban. Megszurta a 6.20 szintet, ahol az elozo charton (lasd itt lejjebb #560) a megelozo emelkedes ellenallasa volt tavaly elott. Az a gyanum, itt mar lehet venni. Minimum egy 20% felpattanast sejtek, egy (b) hullamban. Lehet hogy lejon a (c) hullamban 4.7 szintig, de kevesse valoszinu. . 2)Egyebkent pedig LIT rallyja 2016 elejetol 17--->41 kozott +24 pont volt, annak fibo 38%-a 9.20 szint. Szoval a LIT 9.0 pont koruli esese a Januar csucs ota nagyjabol megfelel egy korrekcios esesnek. (vagy (a) hullamanak). ez alatamasztja az elozo LAC gondolatot is. Innen erdemes figyelni a lithiumot azoknak, akik akarnak venni. http://keptarhely.eu/view.php?file=20180329v00ntwrwu.jpeg
A LAC esése mögött van valami cég-specifikus? Olvastan pár cikket a seekingalpha-n, a szektor sem dícsérték agyon mostanában, de ma belebotlottam egy bő két hetes, kifejezetten negatív cikkbe magáról a cégről. Ebbe, ni: https://seekingalpha.com/article/4156030-lithium-americas-unworthy-investment
Az ALB eleg gyenge jelentest adott. A tobbi vegyi uzletaguk pocsekul alakult, de eppen a lithium tema nekik is megy. Itt van a lithium ertekelesuk a reportbol: "Lithium and Advanced Materials reported net sales of $362.4 million in the fourth quarter of 2017, an increase of 30.2% from fourth quarter 2016 net sales of $278.3 million. The $84.1 million increase in net sales as compared to prior year was primarily due to favorable pricing impacts, increased sales volumes and $3.1 million of favorable currency exchange impacts. Adjusted EBITDA for Lithium and Advanced Materials was $135.7 million, an increase of 32.4% from fourth quarter 2016 results of $102.5 million. The $33.2 million increase in adjusted EBITDA as compared to the prior year was primarily due to favorable pricing impacts, increased sales volumes and $2.9 million of favorable currency exchange impacts, partially offset by Lithium growth spending. "
A nemet szovetsegi birosag leheto tette, hogy a a regi diesel autok hasznalatat betiltsak a varosokban. A NO2- levegoszennyezes olyan minden nagyvarosban, ami mar most tul van a megengedett hatarerteken. Most az autok kb. fele diesel, es annak fele 5 evnel regbbi, szoval kitiltando. Csakhogy az megakadalyozhatja a nemet munkaero kb. 1/4 reszet, hogy bemenjen a varosba vasarolni. Es foleg hogy fog bejarni dolgozni ? . Teljesen nyilvanvalo, hogy most mar nemcsak kornyzetvedelmi okokbol, hanem kenyszerbol is, a nemet autogyarak az e-auto gyartast gyorsitjak. Oriasi mennyiseget fog a piac igenyelni / venni a kovetkezo 5 evben. Es a regi dieselt olcson adjak majd, es nemcsak ott. Meg az is megeshet, hogy a kinaiak, USA is kovetik par ev mulva oket; a szomszed allamok szinte biztosan. Pl. California szinte biztosan; bar itt keves diesel van. . Amikor a mostani lithium-banyasz korrekcio leerkezik az aljara, es felpattanast kezd, nos, az nagyon jo veteli alkalom lesz. Talan par het, talan par honap. A kozelgo bear piacot ez a tema fogja legjobban atveszelni ? http://keptarhely.eu/view.php?file=20180228v00nu69ba.jpeg
Okosak ezek a Morganes fiuk, tegnap elott jelentes elott levertek az arakat, gondolom jol bele vettek, most meg az ALB jelentes utan persze megindultak az arak.
Kobaltot el is felejtettem. Jó hogy megemlítetted. Még tavaly áprilisban írt róla PF, hogy mennyit emelkedett. Ahogy látom KAT azóta 4x-ezett... Erről kár volt lemaradni.
En ALB ben vagyok erdekelt, nekem a Morgan indoklasa a lithium ar csokkenesre total nem allja meg a helyet. Talan itt az ideje hogy SQM be is beszalljak.
1)Tudom, hogy eros korrekcio volt 5 honapja lithiumban, es meg tart. Talan meg tovabbi par honapig is. De a korrekcio a fundakhoz kepest itt mar eltulzott szerintem, es most igen jo vasalasi alkalom lesz. A kovetkezo evtizedre (!) lehet bevasarolni. . De minden korrekcio ellenere, azert a LIT megiscsak +60% emelkedessel zarta a 2017 evet. Azzal szinte minden mas banyasz-szektort alaposan megvert. . 2) A lithium fundak nagyon erosek. Naponta kb. 1000 db Tesla Model 3 kocsi jon ki a gyarbol. A Volvo bejelentette hogy abbahagyja a gaz-auto kiserletezest, inakbb egy elektromos-hibrod jon ki jovore. Mint az A8. A Toyota az OROCOBRE-ban vasarol reszesedest, szoval ott is van boven felhajto ero. Az SQM megegyezett Chile allammal, es 2030-ra 2.2 M Tonna lithium-karbonatra epiti ki a kapacitasat. Most a lithium fogyasztas 45% resze megy auto-hajtasra, 3 eve mulva 70% megy autokba. Es kozben az egyeb elem-gyartas is evi +10%-al novekszik a mobiltelefonokba es minden mas eszkozbe. . 3)A lithium Arindex igen szepen emelkedik. A szakertok szerint a kovetkezo 2 evben a kereslet +75.000 tonnaval no, a kinalat talan 25-30.000 tonnaval bovul. Talan nem lesz panikos hiany, de 2020-ig az arak emelkedese boritekolva van. http://keptarhely.eu/view.php?file=20180227v00nvs3o.jpeg . 4)Ebben a mufajban a masodik legfontosabb elem a Kobalt. Most a kibanyaszott Cobalt 50%-at hasznaljak auto-akku celjara. A Cobalt nagy resze a haboru-szetvert Kongo banyaibol jon, es barmikor osszeomolhat a kinalat. Igen erdemesnek gondolom a vezeto 3 kobalt-banya valamelyikebe is egy kis penzt eltenni. KAT, KBLT, FTSFF. A chartjaikat erdemes megnezni. . Reszemrol tovabbra is hosszutavra bull vagyok, es tartom a poziciokat az unokaimnak. Es meg veszek hozza.
Morgen-ék szerintem ma vásárolnak be. Amúgy ez a hír sem tett jót a mai kereskedésnek: https://nypost.com/2018/02/25/passengers-carry-on-catches-fire-in-airplanes-overhead-bin/ EU lítiumba beszálltam múlt héten 1 pakkal, bízom a sógorok megvalósíthatósági vizsgálatában. 1 éven belül már bányászni akarnak, LAC-nál például inkább már 2020-ról beszélnek 2019 vége helyett. De a LAC papírokat is tartom. Ma pedig visszaszállok SQM-be.
Hát a Morgan Stanley szépen lefele beszéli a litium árát ,vérengzés van a litiumos cégeknél.Odavágtak egyet a holnapi jelentés előtt.Kár!Még mind megvan az összes LAC részvényem.:(
Mostanaban ujra erdemes ranezni a lithium temara. Fundasan a kilatasok legalabb olyan jok mint 4 eve, amikor Western Lithium (azota LAC) temat elkezdtuk figyelni. . Fundasan azert, mert 2017 lithium termelese 235e tonna volt, es 7 ev mulva ennek a duplaja lesz az ovatos becslesek szerint az igeny. 2 ev alatt az e-autok szama megduplazodott, az EU-ben jellemzoen 1-2% uj auto mar arammal mukodik. Kiemelten fontos, hogy Tesla kesessel de beinditotta a sorozatgyartast. Egyelore heti 5000 db koruli a kibocsatas a Model 3-bol, ennyit senki mas nem gyart, es emeli a tudatossagot is, a lithium keresletet is. Az EU-ban a diesel-kereslet lezuhant, a diesel piacot allami beavatkozasokkal lefekezik, es a botrany lokest adott az e-auto temanak. Most minden EU gyarto iger 1-2 even belul sorozatban gyartani. . Technikai alapon az LIT (lithium banyasz Index) es a lithium banyaszok mint ALB SQM, es a juniorok mint LAC NMX OROCF chartjai szerintem arra utalnak , hogy kozeledik egy sokhonapos korrekcio idoszak vege. A 2017 szept. csucsok ota talan meg nincs vege a korrekcionak, es meg egy eses eleg valoszinu. Es eltarthat ujabb par honapig. De nincs messze a korrekcios periodus vege. . Peldaul LAC ara ujra kozeledik a 6-6.5 savhoz, es az a gyanum ennel nem lesz sokkal olcsobban. OROCF talan a legkisebb korrekciot mutatja, es alighanem a legjobb rally lesz a kovetkezo bull piacban. NMX nagyobbat korrigalt, de 1.2-1.3 savban support fog talalni. Szoval, szerintem 6 honap hanyagolas, korrekcio utan mostanaban ujra erdemes felvenni a figyelo listara oket. . http://keptarhely.eu/view.php?file=20180226v00n335nv.jpeg
Egy érdekes európai projekt a témában: European Lithium. A tervek szerint 2019 elején indítanák a kitermelést. Small cap, nagyon kockázatos, de érdekes lehet, követni fogom őket.
Mi a velemenyed, hol tartanak az EU gyartok az e-auto projektekkel? Mind iger 2025-re legalabb 10-20 e-modellt; de mi lehet a valosag iden es jovore? Egyebkent meg Tesla valoban kezd csalodast kelteni: elmulasztottak a nagy lelkesedesi alkalmat 2016-17ben a toke-emelesre es egy nagy auto-ceg (Crysler?) megvasarlasra. Ha megtettek volna, most mar ovek lehetne a piac szep nagy szelete. Megh@lyult a Musk, munka helyett fellonek egy Teslat az egbe;-)) Alighanem elszurtak a strategiat, elveszni latszik az elony. 2018-ban mar behozhatjak oket ? Kik a jok?
LAC nekem is tul kicsi es kockazatos, SQM-et meg a regi problemai miatt tartom kockazatosnak. ALB eleg stabil novekedest produkal, osztalekot is fizet. A vicc az hogy ALBt akkor vettem mikor vegre kitort, eleg jol sikerult elkapnom, aztan jott ez a hir. ilyenkor latszik hogy a technikai elemzes mit varatlan hirek eseten.... En keresem az ALB veteli pontot.
Ha jo ertem az SQM es Chile kormanya kozti megallapodast, akkor SQM licencet kapott 180.000t/ev lithium kitermelesre, felfuttatni 2030-ig. Az SQM eddigi lithium termelese kb. 50.000 t volt, szoval ORIASI felfutas kifutasra lehet szamitani. SQM eddig is a legnagyobb termelo volt, es ha most nekilat teljes erovel, beruhaz, akkor a tultermelesi fazisban lenyomhatja a Li arat. Ettol megijedtek a befektetok, es a cegek arfolyama zuhan, mert a lithium aranak zuhanasara szamit a piac. . Nade. A vilag ossz lithium termelese kb 200.000t most. A projekciok ugy szolnak, hogy evi 15-20%-al kell tobb Li, foleg e-autokba, computerekbe, iPhone-ba.Ha SQM linearisan noveli a termelest a 13 ev alatt, nos, akkor evente 10.000t-val noveli a kibocsatast. Igy mar nem is olyan sok. SQM egy even belul szinte semmit sem tud novelni, mert ahhoz sok uj derito medenceekett, energia forrast, szemelyzetet, stb. kell biztositani. A vilagnak meg evente 30-40.000 tonnaval kell tobb lithium. Igy tehat SQM valojaban csak tartja a kb.30%-os piaci reszesedeset 2030-ig, de nem noveli ezzel a tervezett felfutassal. A tobbi ceg is ennyire kell felfusson; ez az atlagos varakozas a felfutasra, hogy legyen eleg lithium. Ettol meg, ha nem is none kozben a Li ara, akkor is a +30%/ev kibocsatas novekmeny, es legalabb ekkora profit-->AR novekmeny varhato. Az se rossz. . Szoval, szerintem ennek a mostani, es atmeneti paniknak a vegen, a versenytarsak arfolyamai remelem sokkal olcsobbak lesznek. Es jo veteli pontot jelenthetnek. Mire erre a piac rajon, kijpzanodik, meg eshet ujabb 20-30%-ot is. Reszemrol ezt ujabb pozicio vetelre akarom hasznalni. A regieket pedig tartom, az unokamnak. Ujabb LAC es Orocobre poziciot tervezek, talan ALB-ot is.
Gondolom mar mindenki olvasott a chilei kormany lithium kitermelesevel kapcsolatos kavarasaval amiert minden lithium banyasz szakadt. Kerdes hogy meddig esik meg es utanna jo vetel lesz e vagy nem. En ALB ben vagyok erdekelt de ha stabilizadoik az ar en veszek meg hozza.
Jav. : Lithium Americas has received approval to list its common shares on the NYSE. The Company expects its common shares will open for trading on the NYSE on January 25, 2018, under the symbol “LAC”. The Company’s common shares will continue to trade on the OTCQX under the symbol “LACDF” until the close of market on January 24, 2018 http://lithiumamericas.com/wp-content/uploads/2018/01/LAC_NR1_Jan182018.pdf
Hmm. Ha nem is decemberben, talán januárban. De legalább valami hír még idén megjelent: Lithium Americas Corp. now meets the
share price history threshold requirement to list the company's shares
on the New York Stock Exchange (NYSE). As a result, the company intends
to list directly on the NYSE and will not be undertaking an NYSE
American listing as an intermediary step. The company has applied to the
NYSE and expects to be listed in January, 2018, upon receipt of formal
approval from the NYSE. Boldog Új Évet Mindenkinek!
Folytatodik a Kinaiak bevasarlasa a Lithium projektekbe. Ez eppenseggel az LAC argentin banyaja mellett van. Az aranyok erdekesek: a banyaba invesztalrak 20 M USD, es eladtak... 265 M USD aron. Es ha ez jo a kinaiaknak, akkor... China’s NextView New Energy Lion Hong Kong deepened its stake in the lithium sector on Monday (December 18) with a deal to acquire Lithium X Energy (TSXV:LIX). The company has entered into a definitive agreement under which it has agreed to acquire all the issued and outstanding common shares and warrants of Lithium X for $2.61 per share and $0.01 per warrant. In total, the deal is valued at $265 million.
Lithium X’s main asset is its Sal de los Angeles lithium brine project in Argentina’s Lithium Triangle. About $20 million was spent on the project between 2010 and 2017, and it has a resource estimate of 1.037 million tonnes of lithium carbonate equivalent in the indicated category and 1.007 million tonnes of lithium carbonate equivalent in the inferred category.
1)Az LAC korrekcio felgyorsult az utolso par napban. Ezt vartuk is, nincs meglepetes. Amekkora rally volt az utolso 1.5 evben, 2.0--->14.0 CND kozott, eppen annak megfeleo korrekcio kell alakuljon idoben es meretben is. A chart arra utal hogy most tobbhonapos korrekcios idoszak kovetkezik. Arra szamitok, hogy kb. fibo 38% meretu lehet, es az emelkedo impulzis (iii-iv) hullamaig fog lemenni. Ez a mai 10.7 arhoz kepest 7.5-8.5 koruli target a wave (2) elkeszulteig. http://keptarhely.eu/view.php?file=20171217v00my1vrv.jpeg Szerintem most nem erdemes venni. Reszemrol szepen kivarom a korrekcio veget, nagyjabol a fenti target arnal, es meg egyszer feltankolok ott. De figyelni kell, mert egyetlen hir is megzavarhatja a technikai alapu korrekcios varakozast, es hamarann ujra impulzivan emelkedhet. A vegere kiderul, hogy miert akarok meg tankolni? . . 2)Fundasan a helyzet valtozatlanul pozitiv. . a)A lithium ara a 2evvel ezelotti 8000USD/t szintrol megharomszorozodott. Most 23.000 USD/t korul van. Ennek farvizen minden lithiumos banyasz nagyot ment, volt dupla-tripla is, de LAC a 7x ar-felfutasi szorzojaval vezeti a mezonyt. b)A lithium kereslet evi 15% nagysagrendben no. Most 200.000t/ev. Ha a e-autokhoz egyenkent kell 30 kg korul, akkor az e-autok gyartok altal tervezett felfutas sok-sok evre is igen biztos kilatasu piac, tovabbi aremelkedessel. Az LAC tervezett 25.000t/ev termelese 2019 vegetol a vilag lithium igenyenek 10%-a lesz. A termeles 100%-at a 2 nagy tulaj akarja megvenni. c)A Cauchari brine lithium project (lasd elobb) LAC szerint a terv szerint halad. A termeles 1.5 ev mulva indul be. A penz megvan a 420 M USD projektre. 30%-a a nagy tulajok toke-resze (Ganfeng 16%, Bangchak 16%, management 12%)) es hitel-betetje, plusz 70% bankhitel. d)A reszvenyek szama 88.5 M db. Mai aron az LAC kb. 1.0 Mrd USD nagysagrendu vallalat. e)Ha a beruhazas kesz lesz 2019H2-ben, es valoban 2500USD/t aron tud termelni lithiumot, es akkoriban a mai 22.500 USD aron eladni, akkora varhato eves EBITDA 500 M USD korul lesz. Ez az SQM-el valo 50-50 megosztas utan, egy 6-8 szorzoval 3-4 Mrd erteku LAC ceget tud projektalni. Tehat fundas alapon 2020-ra elkepzelheto egy 3-4 Mrd nagysagrendu LAC kapitalizacio, es 30-40 USD/rv ar-projekcio. .
A lithium nagyjabol egyutt korrigalt a Tesla reszvennyel. Am, TSLA mintha keszen lenne a (4) korrekciojaval, es megindult az uj rallyra. http://keptarhely.eu/view.php?file=20171216v00ma0sdw.jpeg EZ fundasan is rendben levonek latszik, mert Januartol megindul a model 3 gyartas heti 5000 db, az evi 250.000. Meg mindig kevesebb a szuksegesnel, de ha tenyleg elerik a 22-25% margin szintet vele, akkor fundasan is van nemi alapja. A Lithium korrekcio meg nem latszik kesznek; persze, lehet erosebb mint TSLA, hiszen a piacon mindenki e-autokrol beszel 2018-ra. LAC is szepen tartja magat. Egyebkent a benz cabrio tenyleg jol nez ki belul; ahhoz kepest a model 3 (megneztrem a Fashion Island Plazaban) eleg muanyag-erzet volt. Dehat, az ara is mas: a harmada...de a vezetesi elmenyben veri.
A dec. jo hir az, hogy elkezdtek arulni a 2018-as GM Volt modellt. Ebben van egy 50-60km-re eleg 15 kwh akku, a feltoltes 10 orat is eltart; de hosszabb tavokra van egy kis 1.4-es motor is benne. A kocsi jo formaju, tegnap nezegettem, es 30e USD korul aruljak a Costco tagoknak. Ez nem a luxi, hanem a kornyezettudatos atlagembernek van kitalalva. Fog ez a kocsi is menni jovore. A GM felfutott, de kerdeses hogy tartja-e magat. 2018 alighanem gyengebb autos ev lesz. A Tesla -20%-ot rogyott meg, ami nem is sok ahhoz kepest, hogy a ceg szamai nem jok. ES, nem jott ki a model 3 sem. Jovore 500e db a "kotelezo", kulonben tenyleg baj lesz. A lithium banyaszok korrekcioja elkezdodott, egyelore messze nem eri el sehol a kritkus 38% merteket.Es persze, ebbol a korrekciobol meg sok honap van hatra.
"lesznek olyan celok "= nagy térfogatú kis súlyú áruk transzportja; vagy "milkrun" típusú járatok akár nagy ipari parkokon belül. A mai jarműipari logisztikában nagyon el tudom képzelni ezeket a járműgyárat a mellette levő logisztika központokból JIS-ben kiszolgáló járatként. Az még nekem is tetszene, és ott a hátrányok annyira nem domborodnának ki.
Az e kamionnal sok baj van, nem is az ara a legnagyobb. A kamionos cegek jellemzoen lizingelik a cuccot, gondolom lesz olyan konstrukcio ami kisimitja a kulonbseget valamennyire. Az igazan nagy problema inkabb a suly/hasznos teher arany ill a tengelyterheles lesznek szvsz. Amit el tudok kepzelni hogy lesznek olyan celok amire jol lesz hasznalhato HA a hatotav stimmel. Ma egy kamion 22-25 liter gazolajat hasznal fel 100km alatt (nyilvan nem az europainal haromszor nagyobb amerikai modellekre gondolok), a tank merete 600liter korul kezdodik es atalakitasok nelkul 1400 kb a teteje a Scanianal. Kiszamolhato hogy a mai toltessurusegekkel milyen sulyra lenne szukseg ugyanennek a hatotavnak az eleresehez es az az akku milyen sulyu ill mennyi ideig tart feltolteni... Egyre inkabb bohocnak tartom a tesla "frontemberet", telik az ido meg mindig nem sikerult felmutatni sem komoly sorozatgyartast sem nyeresegesen gyartott termeket, de egyre tobb jobbnal jobb otlete van. Ettol fuggetlenul nagyon komoly valtozasokat hozott az iparag eletebe.
1) SQM par nap mulva jelent; a konszenzus EPS=0.40 kornyeken van, ami eves szinten 1.60. Tavaly 1.30 volt, tehat van javulas; de nem eleg. Mert az ar kozben duplazott 30.0--->60.0 szintre, a profit meg mindossze +23% nez ki. Es ha nem lesz nagy pozitiv meglepetes, akkor nem meglepo hogy korrekcionak kell jonnie. Egyebkent maris PE=23 --->40 felfutasrol beszelunk. Es SQM nem is tiszta lithium mufaj, mert a bevetel nagyobbik resze guano-bol van; az meg nem duborog annyira. . 2)Macyben mar megy a preBlackFriday. En hozzajarultam 3 cashmere pulloverrel meg egy Paige farmerrel a sikerhez;-) A nejem se lustalkodott;-) . De az elojelek tenyleg jok: a parkolok mar hetvegen tele voltak. A Burlingtonban viszont ma nem voltak sokan, pedig van TommyHilfiger olasz bor-zako 59-ert. De az utakon mar du. 3-tol dugok vannak mindenhol, szoval mennek a nepek vasarolni. A luxy noi bundak egyenesen olcsonak tunnek Bloomingdale-nel (1999 USD) a Bp-i arakhoz kepest; ami nem semmi, mert ott a Macyhez kepest 5x szamok a jellemzoek. A Sachs rengeteg Armani oltonyt kinal, egesz normalis arakon. Itt szokas thanksgiving elott kozvelemenyezni, ki mennyit tervez kolteni iden? Es a szamok 980 USD korul vannak, ez +8% tavalyhoz kepest. Megjegyzem, megjottek a kedvezmenyes elofizetesek az invesztor-lapokra is, es iden nem emeltek sehol. A kevezmenyes buy-back kocsicserek az Audinal es Toyotanal a legjobbak. Szoval, most szerintem is lehet retail reszvenyt nezni.
Ha igaz a pletyka, akkor az e-kamion 80-90%-kal drágább lesz, mint egy diesel. 25-30 millió HUF különbséget mikor hoz be egy e-kamion? Gumi azon is kopik. Sok dolgot nem kell cserélni egy e-kamionon és lehet, hogy az áramot a kamionoknak ingyen adják. Az árkülönbség akkor is nagy. Persze, ha a különbséget 20-30%-ra csökkentenék, akkor rendben.
Tesla kezd zuros lenni. Lehet, hogy csak hangulati kerdes, de tul sok nekem a negativ fejlemeny. Egyreszt, mert a ceg egyszemelyes, es Elon Musk tehetsege nem kerdeses. De tulsok minden massal is foglalkozik. SpaceX, mars project, stb. Pedig ahhoz, hogy 500.000 autot gyartsanak 2020-ra, ahhoz hozzaertesen kivul fokuszalni is kell. Harmadreszt, a luxus auto kategoriabol epp ma kirandul a teherauto mufajba, ami vegkepp nem "glamour" uzlet, hanem hidegfeju profitabilitas kerdes; ebben Musk nem volt eros soha. . Masodszor, van egy fundas aggalyom. Ha igazan elerne TSLA a celt, hogy 25% margin sav kornyeken dolgozzon, akkor a varhato profit 7.0 USD/reszveny lenne. Csakhogy egy PE=20 (ami igen eros ertekeles az auto-iparban) mellett ez fundasan 140 USD arat indokolna. Az ar most 310 kornyeken van. Az ellemzok Tesla rat 120-500 Kozotti savban becsulik mostanaban; nincs konszenzus. Viszont a 310 arral maris be van diszkontalva egy "tokeletes" terv-vegrehajtas. Ha a tozsdek gyengulnek, vagy barmi gikszer elokerul, akkor meglepo eses kovetkezhet. . Az egesz a lithium ara es kereslete miatt fontos. Nyilvan, TSLA esese es a gigafactory esteleges kudarca nagy ellenszel lehet a lithiumosoknak is. Ne legyen tevedes: hosszu tavon LIT igen jo tema; Rovid es kozep tavon, es fundasan nezve a legnagyobb felhasznalo kilatasait, kis ovatossagot ajanlok.
Gyerekek. Mi a répa van itt ma megint... ? :))) János. Majd egyszer egy postafiókot szeretnék kérni, ahova egy jóféle Tokaji Aszút elküldenék... Ha nem sértelek meg...
Egy szot meger: igen, az 1:5 konszolidalas is okos lepes, es a ASX-en bevezetni is okos lepes. A konszolidalas utana 442 M db reszveny helyett 88 M db lesz; es ennek megfeleloen a nov.8-an a birtokolt reszvenyek szama 1/5-re esik le, viszont az ara 5-szorozodik, szoval kb. USD 8-9 szintre ugrik fel az 1.5-1.6 arsav. . Ket okbol lesz jo ez jo a kicsiknek: egyreszt, nem "filleres" a reszveny-kategoria tobbe, hanem "kozepkategorias" cegnek minosul. Ettol kezdve a legtobb Fund vasarolhatja. (jellemzoen a Fundok 5 USD alatti reszvenyt nem vesznek, nem engedi az alapito okleveluk.) Masreszt, nem kell tobbe OTC piacrol Torontoban arbitrazsolni robotokkal. A ceg reszvenyeinek forgalma fokozatosan (talan gyorsan is) atmegy nagyobbreszt NY-ba, ahol sokkal likvidebb a piac, sokkal nagyobb lesz az erdeklodes is. Igen sok Fund (foleg persze a kisebb-kozepesek) nem tud venni direktben Torontoban, nincs ott sajat broker-kapcsolat. NY-ban viszont mindenkinek van, tehat szelesebb lesz a vevoi kore. Az a gyanum, hogy ez a kis valtozas siman hozhat napok alatt +(10-15)% emelkedest, nov.8 utan. Erdemes mostanaban elkapni egy melypontot.
Tesla ma fog jelenteni. Ez a jelentes nagyon fontos egy olyan starategiai cegnel, mint TSLA. . Az ara visszaesett 320 szintre. Ul a suporton. Jogos is a csalodas, Q3-ban nem birtak beinditani a vart utemu termelest. A Panasonic megigerte, hogy a lithium-battery gyartas robotizalasat hamarosan megoldjak. Ha nem sikerul, es emiatt veszelybe kerul a mar bearazott 2018 evi 500.000 db model3 gyartasa? Es jelentes utan nagyot esik ? Nos, akkor Tesla igen jo vetel lehet ott lennt. De akkor esetleg, bar kevesbe, de mennek vele le a lithiumosok is. Es akkor meg egyszer adodohat egy finom diszkont ar, az LACDF, ALB, SQM stb, vetelere.
De maga Lithium Americas kezdett el mozgolódni a nevadai projektjében, nem más lithiumosról van szó. Ráadásul ebben 100% a tulajdonrésze, míg az andoki projektben 50%.
AZ a baj, hogy a volgyekben lerakodott iszapbol a lithiumot kivonni egesz komplikalt vegyi folyamattal lehet, es annak koltsege kb. haromszorosa a parologtatasnak. Szoval, egyelore ezert is, hanyagolnam a canadai es mas banyasz-alapon dolgozo lithiumosokat, mert ar/profitban nem versenykepesek ALB, SQM, LACD es ORL (=ORRCF) primitiv Andoki parologtatos, de olcso modszerevel. Persze idovel, amikor azok kapacitasa majd par ev mulva keves lesz, ok is beindulnak. Megjegyzem, ORL eppen kitort, nagyon erdemesnek latszik venni itt.
Közben LACD Nevada projektjében is felerősödött a mozgolódás. Itt nem a párologtatós módszerrel, hanem külszíni fejtéssel bányásznának. A feltárás már korábban befejeződött, a Preliminary Feasibility Study-t 2018 közepére ígérik.
A cikkben levo tablazat a lenyeg: abbol alahuznek 2 allitast. 1)A varhato osszes kitermelheto Li mennyiseg az uj felmeres szerint 1.5 M tonna. Ez a korabbi becsles nyolc (8) szorosa, 2) A mai 13.000USD/tonna Lithium-arakon a potencialis total arbevetel 20 Mrd USD, az kb. a magyar GDP duplaja. Nem kis temarol van tehat szo. Ha a kitermelesi koltseg valoban 2500 USD/t lesz, es a beruhazas a tervezett 2 telepre (evi 2*25000 tonna kapacitas) kb. 1.0 Mrd USD, akkor az osszes kiadas 5 Mrd. Szoval a potencialis profit = 20-5=15 Mrd USD. Mivel a mostani kapitalizacio 550 M USD, a potencialis novekedes 30 x. Igen, harminc. Ja, a lithium nem marad ilyen olcso....lasd korabbi lithium-at becsles.
Olvasom, hogy FMC le szándékozik választani lítium üzletágát 2018 második H2 céldátummal. Addig még van idő tanulmányozni, de ebben várhatóan lesz mit keresni, ha megvalósul.
Ma FMC-ből is bevásároltam, de könnyen lehet, hogy várhattam volna egy kis korrekciót. Nekem inkább a 3 nagy (SQM, ALB, FMC) + 1 kicsi (LAC) felállás jobban tetszik, de ez ízlés kérdése. Ezen kívül még az ausztrál GXY.AX cégen is gondolkodom, hogy kiküszöbölhessem a dél-amerikai politikai rizikót (bár nekik is van érdekeltségük Argentínában). Mennyi esélyét látjátok például annak, hogy Chilében vagy Bolíviában államosítják a bányákat. Ilyenekkel számoltok?
A #452-ben osszefoglaltam a tobbi kicsit. Az nem volt regen, es nekem LACDF mellett Orocobre latszik a legjobbnak; kiprobalt dologba vagtak bele, van realitasa a projektnek, es a lithium-juk arszintje is versenykepes lesz. De nezd at, foleg fundas/kritikus szemmel te is. En is orulnek egy update-nek roluk. Ird meg nekunk.
Probaljak fabrikalni egy elkepesztoen bull ideat a kilatasokrol? . Az e-auto egy innovacios folyamat legelejen jar. Nagyon messze van meg idoben is, arakban is a buborektol. Mondjuk 15-20 ev mulva lehet a tema a csucson. Most a legelejenek a vegen jar: felkerult a tema a terkepre. . HA egy 1500 kg-os auto nagyjabol 30.000 EUR-be kerul, tehat az auto ara kb. 20 EUR/kg. Benne a hajtas legfontosabb anyaga a lithium, aminek ara most kb. 10 EUR/kg? Ez elkepesztoen olcso, explicite az atlagsuly/at mutatohoz kepest is csak a fele (!). De idovel fokozatosan felfogjak, hogy lithium a legfontosabb anyag benne; es annak az ara az atlagnak akar a tizszerese is lehet, tehat ? Igen, 200 EUR/kg. . Ha lithium ara 20-szerezodhet, a kitermelesi atlagara meg duplazodik 10 ev alatt? Akkor a profit a mostaninak kb. 50-100-szorosara emelkedhet....es ugyanennyire a lithium- banyaszok ara. Szerintem vard meg az elso visszahuzodast...ami egyebkent idoszeru lenne 4 honapnyi mikro/orias-rally utan.....es celozz epiteni egy diverzifikalt portfoliot: 2 nagy termelo es 2 kicsi. En erre fogok torekedni.
Lithium Americas