"Sajnos ismet gondjaid vannak a szovegertessel de ez nem lep meg. "
Persze, egyértelmű.
Neked meg továbbra is a károgó varjú szerepe jut folyton, ennyi marad meg belőled itt már, az a senki egy inci-finci fórumon, aki megmondja, hogy mekkora hibák vannak az elektromos autózásban, mert csak, mert ő aztán tudja.
Senki vagy a dologban, rinyálhatsz, károghatsz, magyarázhatsz itt, a világ meg a történelem magasról rád fog kakilni az innovációban, a fejlődésben.
Amit te ide írsz, az kisebb mint a légypiszok.
Érdektelen.
Ami lesz, az az, amit én várok.
A te irományaid itt egy évtizeden belül a röhej és az ostoba szkeptikus okoskodók/megmodóemberek táborát fogja erősíteni a Google-keresője számára....
statisztikát meg később amúgy is mindenki olyat hazudik majd magának és a világnak, amilyet akar... lásd pld. az örök vitát: "Melyik biztonságosabb? A légi vagy a közúti közlekedés?"
Sajnos ismet gondjaid vannak a szovegertessel de ez nem lep meg.
Illetve - és egyébként - amikor lezuhan egy repülő a gép hibájából, akkor mi is történik?
Hmm?
Hat pont ez az, kicsivel tobb mint egy autobalesetnel. Es miutan a szamossaga a repulobaleseteknek kevesebb a kivizsgalasok eredmenyeibollevont kovetkezteteseknek azonnal hatasuk van a gyartastechnologiara es az atvetellel szemben tamasztott kovetelmenyekre.
Az egyébként majd egy érdekes kérdés lesz ha eljutunk oda a következő évtizedben, ha lesznek ténylegesen önvezető autók, és tegyük fel lesz egy baleset az autó hibájából akkor mi is fog történni, annak pontosan milyen következményei lesznek az adott és a többi gyártóra nézve... És vajon ergy önvezető autónál mennyire kell majd átdolgozni a hiba és hatáselemzéseket - addig amég segédrendszerekről beszélünk mint ma addig semmi sem cc karakterisztika, ha már nem segéd hanem ténylegesen átveszi a feladatot ez bizony egyből másképp kezelendő, ami húz megával egy csomó egyéb dolgot a gyártási folyamatban...
Nem lesz tobb szenzor az e autokon mint most a jobb felszereltsegu autokon. Ma mar egy nissan juke-ra is lehet 360 fokos kamerat rendelni, csak ez negy kamerabol rakja ossze a kepet. A tavolsagtarto tempomatok, az altalam korabban linkelt elerheto pre safe technologiak szinten ugyanazt hasznaljak ami majd egyszer a tenyleges onvezeteshez kell, nem kevesebbet.
Velemenyem szerint ez nem jo irany.
Inkabb a hajtaslanc ami a nagy kulonbseget hordozza es meg nem igazan lehet latni melyik autogyarto jon ki belole jol, aki komoly penzt ol motorfejlesztesbe valoszijuleg nem lesz felhotlenul boldog. A beszallitoknal a boschnak, borgwarnernek, ZFnek jelen allapot szerint ez a valtozas, ami elobb utobb atmegy az iparon nagyon fog fajni.
Fontos temat feszegetsz. Mar ha jol ertem. Azt, hogy a lithiumon kivul az e-autok legnagyobb beszallitoi kik is lesznek?
Alighanem az elektronikus chipgyartok kozul azok, akik sensorokat, kepfeldolgozast, es jo kis-radarokat tudnak gyartani nagy tomegben es nagyon olcson.
Nagyjabol 100M autot gyartanak most. Es egy onvezeto e-auto funkcio ara ebbol 2000-3000 USD lehet majd. Ehhez kell autonkent ugy 1000 USD elektronika: kepfeldolgozo, sensor es radar. Az osszesen 100Mrd-os piac....ilyesmire ramozdulhatnak a mobiltelefonia kimerulo novekedese utan uj terepet keresok.
Kik is tudjak most ezeket a legjobban? Nem kiszamithato, persze hogy nem. De legyen ez elso tipp.
Kepfeldogozasban NVIDIA, (NVDA) kezenfekvo; minden computerben az van. Az NXP is ilyesmiket gyart.
A Qualcomm (QCOM) katalogusat reg lattam, de ok rengeteg ilyesmit gyartottak mar evekkel ezelott is. A camera es radarfeldolgozasban a katonak cuccait is ok szallitjak.
Az uj semicond gyartok kozul Mobileye (MBLY) is ilyesmi.
Es persze kell ehhez loero is; hiszen a 8 kamera, egyenkent 50 kep/sec feldolgozasahoz kell rendes teljesitmeny. Es raadasul a kepek alapjan jobban kell manoverezni kritikus helyzetben, mint mondjuk Niki Laudanak 30 eve a Forma-1 futamban...amikor meguszta annyival, hogy leegett a bore.
Ebben alighanem Intel is reszt szerethetne venni. Nincs mar ott az oreg Grof a nagy innovator, tan az ifjak se akarnak felratolt allapotba kerulni.
Szoval, igazad van: erdemes lesz ezeket a hireket is elkezdeni figyelni.
Legalább egy éve elárasztották a sajtót a Faraday Future nagyszerű elektromos járművéről szóló információmorzsák, így nem túl meglepő, hogy a bemutató után sokan érdeklődtek az FF91 iránt. Az már nagyobb csoda, hogy a Tesla-verőnek kikiáltott autót több mint 64 ezren meg is rendelték, hisz ez a manőver 5000 dollárba kerül – ami pedig Amerikában sem olyan kis pénz. Ráadásul még a gép árát sem tudjuk, bár a 130 kWh-s akkucsomag eleve vagy 50-55 ezer dollárba kerül, és valószínű, hogy magáért az autóért legalább még ugyanennyit elkérnek majd – ami annyit jelent, hogy az FF91 ára átszámítva legalább 30 millió forint lesz.
Lehet, hogy a Tesla több frekire megy rá. Az a CMOS, ami érzékeny mondjuk az IR-re, az nem annyira jó az ember számára is látható fénytartományban. A motor hőjét (főleg szembejövő autók) azért nem hülyeség követni, mondjuk nyilván nyáron a felforrósodott aszfalton már ez nem igaz :)
Vegyük észre: most még a költséghatékonyság nem nagyon lehet fontos szempont kis tételek esetében. Azért azt lássuk be, hogy ilyen "kis" szériánál egy pár 10/100 USD felesleges költség nem oszt, nem szoroz. Pláne, ha a népek meg pont erre a PR-ra buknak! :)
(Én sem vennék amúgy nagy tételben semmilyen részvényt, ami akár a TSLA, akár a lítiumos tech. sikerére alapoz, beleértve persze magát a TSLA-t is. Annyi minden történhet még...)
egyébként szerintem ez sokkal erdekesebb. Az elejen ugyanis nem az autokba hanem a powerpack-be csinaljak az akksikat - ami ha ugyanaz a gyartosor kepes ezt megcsinalni, nagy dolog, hiszen mind termektervezesbol mind gyartastervezesbol szep munka!
No de a kapacitasfelfutasban benne volt eddig a powerpack? Amire talan 2 vagy 3 eves varolista van (es egy tényleg nagyon jo termek) Hogy oszlik meg a kapa az autoakku es a powerpack kozott?
Van fent a seekingalpha.com-on egy jo cikk erdemes elolvasni.
Csak a rend kedveert: 8 kamera, 12 uh szenzor, meg radar meg a kutyafule tudja hogy mi ismet nem a ratermettseget bizonyitja. A daimler 2 kamerával megoldja hogy terben felterkepezze az utat 15 méterrel az auto elott es 130as sebessegig a varhato utegyenetlensegekhez igazitsa kerekenként a futomu kemenyseget...
Tesla uj report megvan, eddig nem lattam kommentart rola.
1)Igaz: nem jott ki 2016ban az igert 80-90.000 db auto.
Viszont kijott 76.000, az nem olyan sokkal kevesebb; ja, es azert annyi is +50% a 2015hoz kepest. Ki mas is tudott ekkora volument emelni tavaly ota?
2)Igaz, nem jon most az Autopilot 2.
De majd jon, ev vegere most is igerik.
Es minden kocsiba beepitik a hardvert azoknak is akik nem kerik most, csak a szoftvert nem; igy egyszerubb lesz az upgrade.
Az Autopilot1-el (AP1) azert megy a kocsi;-)
3)Beteszik a 8 kamerat, 12 untrasoic -ot es a radarokat. Azert, hogy ne hasznaljak soha?
Ja, melyik masik autogyarto teszi/tette be elore 2016ban?
4)A ceg nagyjabol nulla profitot hozott, ahogy mindig. Minden penzt fejlesztesbe tesznek.
5)A model S es X megrendeles allomanya kb. 20 es 50%-al tobb mint tavaly volt.
Mindezt ugy, hogy a fel vilag kozben a Model 3 megjeleneset lesi; mikozben TSLA sajat maganak csinalt oruletes konkurrenciat. Cannibalizalja sajat magat.. ez tenyleg nem okos.
Melyik masik autogyarnak is van kb. +50% megrendelese? Sok evre elore?
6)"Szakad az eg, Tesla mindjart osszeomlik" !
Tenyleg?
Mikor es kinel is okozott a szallitasi keslekedes csodot? Soha senki nem kesett uj modell atadassal?
Milyen mas baj van? Mukodnek es jarnak az utakon? Ja.
Vegul: ertem, hogy oriasi a nezetkulonbseg ebben a temaban. Sok heves erzelem volt es van. De a lenyeg eleg vilagos: egyelore nincs mas csodatechnologia, de van a lithium battery.
Ketlem hogy ha eddig ...ugy 200 eve...nem talaltak jobbat, akkor ugy nagyhirtelen felbukkan a kovetkezo 1-2 vagy 10 evben.
Es ha megis, ha nekem lenne ilyen super ideam, vajon kinek adnam oda legszivesebben?
En sem azt mondtam ez a szent gral. De jelenleg ugy latom hogy a litiumos jelenlegi technologia zsakutca. Jo pelda a cpu fejlodes: a sima orajel emeles egy ido utan nem ment a szilicium fizikai/kemiai sajatossagai miatt, kellett az uj technologia ( tobb mag parhuzamosan mukodik)
Egyetértek veled, hogy a mobilitás szent grálja nem feltétlenü a litiumra alapozott megoldás lesz.
Ezzel együtt ebben a Biosolarban link nem igazán hisz a piac. Nagy pénzzel nem fogadnék rá. link
A teljes piaci kapitalizásiója 1,3M és szerintem komoly cash bevonási nehézségeik vannak.
1)A Lithium a periodikus table harmadik eleme. Alig hinnem, hogy ennel konnyebb sulyu fem letezne; marpedig a suly az autokban szamit.
2)Lithium at varakozasokrol 2 cikk elejet bemasolom.
a)
"Lithium prices tipped to rise 20 per cent by 2017 on demand for electric cars
Prices for lithium are forecast to rise strongly in the next two years, with widespread adoption of electric cars tipped to be a game changer.
While most demand for lithium carbonate comes from industrial companies producing ceramics and glass, Citi analyst Matthew Schembri believes demand will rise significantly when electric vehicles become mainstream and need the commodity for lithium-ion batteries.
Citi is very bullish about electric cars, and pure electric models (not hybrids) like the Nissan Leaf or the Tesla S to has risen 150,000 in 2015 to 290,000 in 2016.
In an extensive study of what the boom in electric cars will mean for lithium carbonate markets, Mr Schembri said demand for the commodity would rise almost 65 per cent over the next five years.
"The mass adoption of pure electric vehicles such as the Tesla Model 3 would be a boom to the lithium market," he said.
Electric vehicles account for about 6 per cent of lithium carbonate demand but would be 30 per cent of demand by 2020 under Mr Schembri's numbers. The rise in demand is expected to lift prices for the commodity.
Mr Schembri noted that prices for lithium carbonate had already risen from USD 4900 per tonne to 5900 per tonne over the past 13 months, and he predicts prices will rise a further 20 per cent before a wave of new production in 2017 or 2018.
"We continue to see a tight market out to 2017, with prices rising to USD 7000 per tonne before new production" he said.
b)
"Annual contract agreements for the upcoming calendar year have now largely been settled, with prices up sharply from what was paid on material delivered during the current year.
Annual lithium contracts for 2017 delivery in Europe and the US have been agreed at levels roughly double those seen in 2016.
After a protracted period of negotiation, deals have been hammered out between a large number of buyers and sellers, with prices for the battery mineral increasing significantly."
És azt is vedd észre, hogy ezt a csontot te rágod. Mi egyszer hozzászóltunk, hogy nem olyan finom ez a süti, te meg azóta azt bizonygatod, egyre gyengébb, és védhetetlenebb "bizonyítékokkal" hogy amit mi gondolunk az hülyeség. Te kényszerítesz újra, és újra, hogy hozzászóljunk, mert kénytelenek vagyunk huszadszor is leleplezni a csúsztatásaid.
Ebben a videóban is amiket állítasz egyszerűen nem igazak, se hó nincs az úton, se forgalom, és a felfestés is tökéletes. Én szeretem a tényeket, és ragaszkodom is hozzájuk, ezért kénytelen vagyok cáfolni, amikor ilyen féligazságokkal manipulálod a vitát. Szépen engesd el a sztorit annyival. hogy visszatérünk rá egy év múlva, és akkor nem lesz szétoffolva a topic. Én ezt teszem, részemről - ha nem provokálsz újra hozzászólást - lezártam.
Több mint tíz éve ez a nickem, valahogy még nem tiltottak ki innen. De eddig nem is nagyon trolloztak le a vitapartnereim. Vedd észre, hogy te viszed személyeskedésbe a nézőpontbeli különbségeinket. Mi érvelünk, te indulatosan személyeskedsz. Ha itt kitiltás lesz - előre szólok - akkor az téged fog érinteni.
Az usaban egyelore merfoldben mernek, a kepernyo kozepen ott a 30 ami tortenetesen pont 48kmh. Nem ertem a problemad. Az is lehet hogy egyszeruen tenyleg csak ennyire buta vagy, azzalnsajnos nem tudok mit kezdeni.
Mutass havat az uton addig csitt. Vegig ott a feher vonal jobb oldalon, meg a kijelzon is latszik hogy azt veszi alapul az "autopilot" (kijelzon kekkel). Tovabbra is, ez egyszeru savtartas, lassan also kozepkategoriaban is rendelheto extra. Hogy aktiv vagy passziv kezugyesseg kerdese, minden megvan hozza minden autoban hogy aktiv is lehessen. Ennek az onvezeteshez semmi koze.
Ha erre epited a LAC portfoliodat az keves lesz. Szinten megfontolasra ajanlanam hogy egy 200m usd piaci kapitalzacioju ceg vajon meddig lehet a piacon ha akkora lehetoseg, es mikor veszi meg mellenyzsebbol valamelyik nala 20x nagyobb versenytarsa.
A litiumrol: erdemes megnezni az utobbi evek Li fogyasztasanak emelkedeset milyen arvaltozas kiserte.
Tovabbra is mas technologiatol varok versenykepes hatotav novekedest. Ettol fuggetlenul Li jo lehet, de talan nem akkora sztori mint itt allitjatok.
Alaposan szétcsesztétek ezt a topicot, főleg te!
A Lithium Americas részvénynek indította werkas ezt a topicot.
A továbbiakban csak a részvénnyel szorosan kapcsolatos infókat írjatok. Köszönöm!
Emberke.
Te a szemembe nem vagy más, mint egy troll, innentől úgy is kezellek.
Húzzál a búsba innen siránkozni meg károgni amiatt a frusztrációd miatt, hogy az elektromos autók - és köztük a Tesla - szép lassan átveszik a belsőégésűektől a piacot, gondolom ez neked nagyon fájó lehet, ha itt vergődsz folyamatosan.
az a zöldséges hasonlat nagyon jó és találó volt a megnyilvánulásaidra. Erre gondoltál?
Tovébbra is marhaságot beszélsz. Annak hogy egy autó tudja hol van annak semmi de semmi köze az önvezetéshez. A mágnesekkel pedig semmi mást nem lehet elérni.
Lassan úgy érzem magam mintha galambbal sakkoznék. :)
egy zart palyan tok jól mukodik. Ilyen elven mennek pl az arukosarakat mozgato robotok kulonbozo autogyarakban. De ennek mi is a koze az onvezeteshez amirol eddig hadovaltal?
Persze, a különböző hurkok a keresztezősékben - forgalomszabályzási okokból - ami fölé be kell állni, hogy kapcsoljon a lámpa, feleslegesen ne korlátozza például a nagyobb forgalmú utat, már évek óta régen itt van.
Ha megnezed, latsz kb. 1.5M-es karikakat, abban a vajatban vannak az erzekelok. Most meg csak a lampakat vezerlik, hogy minimalisat kelljen varni.
Az mar egesz konnyen megy innen, hogy vezereljek az autokat is.
Arról volt szó, hogy ha leesik a hó, akkor szerinted NINCS MEGOLDÁS arra, hogy a járművek ne lássák az utat.
De van, van rá technológia, van rá megoldás.
Én mindössze erre világítottam rá.
De ezt te kikerülöd - újfent - és jösz azzal, hogy nem erre megy a technológia.
Kérdésem, ettől még ez nem megoldható-e, igen avagy nem?
De igen. Pont.
Csak te egy kókler vagy igazából, ha informatikus is vagy, a legallja lehet, innováció és megoldási képesség illetve jelenkori technológiai tudás az elégséges szinten tanyázik.
De nesze neked egy google, miről beszélek, okosodj:
Nem is igazán értem, hogy mi ez az össznépi loholás az autógyártók körében önvezetés ügyben... illetve értem, 1 bolond százat csinál. :))
A kötött pályán mozgó, számítógépek számára elvileg kellően "ingerszegény" driverless rendszereknél is (metró, vasút) kismillió a köbön feltételnek kell megfelelni az engedélyezéshez.
A közútra szánt rendszereknél meg már a mai nevetséges színvonalon is győzelmi fanfárok zengenek.
Te meg ismételten bebizonyítottad, hogy zöldséges vagy. Az útfelületbe integrált rendszer ha meglenne, akkor nem is kellenének intelligens önvezető rendszerek, az már kis túlzással kötött pályás közlekedés. Valamiért senki nem ebbe az irányba fejleszt.
Szerintem sokkal izgalmasabb irany az amit a ford fejleszt nehany eve, az autok egymással kommunikálva kerülik el a veszelyhelyzeteket - ehhez azert nem olyan sok uj dolog kell mar. Ez sokmindent egyszerusitene, es ha a rendszer "elerheto aron" mukodik akkor mar csak egy szabalyzoi lepes kell hogy minden autoba kotelezo legyen egy szabvanyos kommmunikacios modul szabvanyos informaciohalmazzal.
Egyébként olyan egyszeru dolgokrol mar meg is feledkezik mindenki mint egy feluljaro. Ha a gps-en keresztul kell meghatarozni hol van az auto, a "z" irany nem olyan egyszeru, es azert nem biztos hogy Mo teruleten de lattunk mar egymas folotti tobb autopalyas keresztezodeseket a világban.
"Turing azt feltételezte, hogy legkésőbb 2000-re lehetségessé válik egy olyan program megalkotása, amelynél öt perc „beszélgetés” után az átlagos felhasználó már csak 70%-os eséllyel tehet különbséget ember és gép között. Az a tény, hogy ez az optimista jóslat nem vált valóra, a mesterséges intelligencia úttörőinek elbizakodottságát mutatja."
Egyetértek. Az önvezető rendszer abban a formában ahogy elgondolták, kizárólag akkor működhet, ha a biztonságos önvezető járművek működtetéséhez szükséges passzív elemeket (utak, útburkolati jelek, műtárgyak, KRESZ stb.) világszinten egységesítik, hogy a buta fedélzeti számítógép a korlátozott lehetőségeihez mérten "értelmezni" tudja azokat.
Ha ez megvalósul, - mert ez természetesen megvalósítható -, az még mindig áthidalhatatlan távolságra lesz az informatikusok által használt "intelligencia" fogalmától.
Van olyan irány is, ami normál vizuális információkkal, azaz olcsó kamerákkal képzeli el az önvezető rendszert, messze nem kiforrott még ez a része, lehet a végén filléres cucc lesz. Egyébként senki nem mondta, hogy nem lesz önvezető rendszer. Lesz, de nem most, hanem sok év múlva, mert amit most annak mondanak az nem az (pl. a vészfékező rendszer sem az, bár itt van aki már arra is azt hiszi), a nagy gyártók kényszerpályán mozognak és lázasan fejlesztenek, de az eredményeik sokkal soványabbak, mint amit a piár előad. A vezetés kurva komplex dolog, vezess egyszer úgy forgalomban, hogy tudatosítod, mit miért teszel közben, rájössz, hogy mennyi minden dolgozik folyamatosan az agyadban, hány szempont stb. és a kombinációk végtelenek. Nem véletlenül pörög a mesterséges intelligencia fejlesztés is ezerrel, az önvezetéshez vastagon arra van szükség, de az még sehol sincs (ne gyertek a beszélő, intelligensen kommunikáló programokkal, mert a beszéd az megint egy szűk sáv a sokrétű észleléshez és döntések sorozatához, mérlegeléséhez képest.
az ún IoT is elég szépen fogja majd a lítium-kapacitásokat lekötni... a lítium gombelemek pölö tartósak és megbízhatóak, aprók és relatíve olcsók - ha a procik nem esznek amjd annyit, elég lesz egyetlen olyan eszköz (mint a tablet vagy a mobil), aminek van egy kijelzője (geek-ek számára: GUI-ja), és azon irányítani lehet a kütyüket, a többi kütyü meg elkütyüg... izé... elketyeg a gombelemről vagy ahhoz hasonlóról... (egy gombelem egy computer alaplapot kb. 10 évig képes árammal ellátni - pontosabban a gép óráját kell ellátni, amihez a BIOS igazodik. egy normál karóra is évekig bírja btw. gombelemről...)
(OK, a karóra jobb példa lett volna...)
Már várom. Inspirálóan hatnak az írásaid. Nekem is megy az olaj és az olajos cégek, de a közművel is próbálkozom. Autóban pedig vw és tesla. DB pedig 16,5 eurótól. Szép estét!
Azt a topikot azoknak hoztam létre, akik fröcsögni akarnak. Én miért is utálnám őket? Pár dolgot másképp látunk, mást meg nem annyira, sőt biztosan akadnak olyan témák is, amiket egyformán. Ez még semmire nem ok, sem pozitív, sem negatív irányban. A többi híresztelést meg pletykát meg nincs módom verifikálni, így nem nagyon foglalkoztat a dolog. Ezért aztán nem a személyükkel igyekszem foglalkozni, hanem azzal, amit írnak (lásd még 3. mondatom). Nem is nagyon látom be, miért foglalkozik annyi ember a mások mondanivalója helyett az illető személy(iség)ével - úgy általánosságban és a konkrét esetben is. Talán mert szeretnek az emberek szubjektívek lenni: szeretni, gyűlölni, stb. Én inkább olyan embereket szeretek szeretni ill. gyűlölni, akiket eléggé ismerek ehhez :)
Lehet, hogy egy A.I. vagyok, amit erre programoztak be :)
(Vicc volt...)
Saját házunk tájáról úgy hallottam, az önvezető autóknál az egyik legnagyobb kihívás a HW-ral van ma, mert a lidar és egyéb komponensek méregdrágák. Példakét azt hozták fel, hogy egy S-Klasse árú HW kell hozzá, dupla áron viszont nehéz eladni egy kocsit, hogy vezesse önmagát. Ezen dolgozik jelenleg az összes autóipari beszállító, hogy olcsón eladhatóan fejlesszék ki a HW-t. SW cég rengeteg van, itt nyerőnek eddig a Google-t látom, a versenytársak előtt járnak, de gombamód szaporodnak a versenytársak. Most néztem meg Daimler oldalán az állásajánlatokat, úgy látom jó néhány betöltendő pozíció van e-autó és önvezető autó témában, ez továbbra is megerősít a lítium vételekben (e-auto miatt). link
Amúgy a témakörben dolgozó kollegáim álláspontja szerint azt az állapotot, amikor a kisgyerek beül a kocsiba és azt mondja, hogy menjünk a mamához és odaviszi kb 15 év mire elérjük. De addig van 3-4 lépcső, amit szintén önvezetőként fognak eladni (lásd Tesla) És addig olyan jogi kérdéseket is meg kell oldani (ez tuti elhangzott már itt a fórumon), hogy ha a kocsi észreveszi, hogy meghibásodott a fékrendszer és döntenie kell, hogy 2 személy közül melyiket üsse el, akkor hogy hogy döntsön.
Az elektromos autóknak és az önvezetésnek is a nagyvárosi környezetben van leginkább lehetősége kibontakozni. Ott érvényesül a legtöbb előnyük is (utóbbinak korlátozottabban). Nem véletlen tehát, hogy pl. a parkolás automatizálása már eléggé előrehaladott stádiumban van, hiszen ez az a funkció, amiért sokan fognak önvezető e-autót venni. Márpedig az urbanizáció előretörésével egyre nagyobb piaca lesz az ilyen verdáknak, s közben a technológia is fejlődik. Szóval ha a lithium marad a legjobb alternatíva (jelenleg az), akkor nem kell aggódnod a bef.story miatt - ezért nem is nagyon kell azon filózni, hogy mikor jön el a tökéletes önvezetés. Ezt úgyis azok tudják, akik fejlesztik, mert ők látják, mit nem oldottak még meg, stb. (Szóval PEACE :) btw. Detroit VÁROSA fejleszt valamit, vagy az ott levő cégek? Maga a város a csőd szélén táncol, persze ettől még bocsáthat ki kötvényt, stb. Ha cég, akkor melyik cégről van szó? A trendet amúgy jól látod szvsz. De a szubjektív meglátások még a tapasztalt befektetőket is tévútra tudják vinni... könnyebb úgy hibázni, ha minden ellenvéleményt támadásnak vélünk, stb. A sok fröcsögővel meg remélem, nem is foglalkozol. Hadd fröcsögjenek, demokrácia van... csináltam is nekik egy topikot, hátha veszik a lapot...)
Aha... A GO-programot is lényegében genetikai algoritmussal fejlesztették ki. Szóval lehet írni olyan algoritmusokat, amik addig csiszolnak egy gépen, amíg az intelligenssé válik. Számítási kapacitás és jó sw kérdése az egész. Lehet, hogy nem lesz öntudata egy ilyen programnak (ami btw. inkább jó, mint rossz :) nem kell aggódni majd miatta), de összetett feladatokat fog intelligensen megoldani. Intelligencia =/= emberi gondolkodásmód. (Sőt, sajnos igen sok esetben kizárja az egyik a másikat...)
Vedd már észre, hogy lelkes amatőrről van szó :)
(Ezt amúgy nem pejoratíven értettem... én is amatőr vagyok :) de egy tipikus fanboy-nak hiába magyarázod azt az iparágat, amiben dolgozol... ismered a Microsoftos anekdotát arról, hogy "ha a Ford olyan ütemben fejlődött volna, mint a Microsoft..." és aminek az a vége, hogy "OK, de ki akar naponta 5x karambolozni" :) - na ez a lényeg...)
A tipikus / átlagos emberi agy számára valóban könnyebben megy a vezetés elsajátítása pl. a sakknál. De a program számára ez pont fordítva van - mégpedig pont azért, amiket mások is írtak: a gépet relatíve könnyű beprogramozni egy fix ill. kötött szabályrendszeren belül. A vezetés inkább a GO-ra hasonlít, mint a sakkra. Nem kis falat, de előbb-utóbb frankón működő rendszerek lesznek. Hosszú távon kevesebb lesz a baleset, és ez a lényeg - a többi majd eldől évek múlva.
Szia,
igazad van.
CSak megvarnam a tax-periodus veget, es az uj ev elejet hogy lassuk mibe indulnak bele eloszor, mik a legkedvesebb temak a Fund-oknak? Aztan csinalok egy nagyobb update-at a blogban.
Addig pedig: nalam olaj, olajszerviz, aranybanyasz, lithium, metals, maritime a long.
Fordulat erlelodik Indiaban felfele, a penzugyminiszter tegnapi megnyugtato "megse emelunk adot" kijelentesei utan. Azsiaban marad Korea es Japan a long listan; de mindkettonel nagyon ovatosan. Devizaban marad az USD kedvenc.
Mit kerulok messzirol?
Egyelore Kina es kis-Kinak, Filippino, Malaj Torok, EU temakat.
Nem vennek bele semmibe ami housing, auto, broker, air-transport, real-estate, office building, hotel, utility temakhoz koze lehet (mert a tovabbi kamatemeles mindet kinyirhatja!).
Bank, insurance is rizikos, csak a legjobbat tartom.
:), igen, ezt írtam, csak rövidebben, minek ragozni, aki érti, érti, aki nem az beleköt úgy is mindenbe.
De, önvezető autó működképes, ha minden autó önvezető.
Igen, mesterséges intelligencia nincs, csak annak hívják a 'big data'-ban nagy hatékonysággal dolgozó processzort.
Több száz emberi generációs ugrás lenne, ha az emberi agyat nem infó tárolásra használnánk (erre ott van a gúgli, csak be kelle integrálni,nem mindenféle köztes megoldásokon gondolkodni, mint pl. a számítógép:), ), hanem hagynánk arra amire való.
Na, most jönnek figyelj ! :)
Már az ütközés előtt tudta a Tesla, hogy baj lesz
Egy holland autós fedélzeti kamerája rögzítette a balesetet, melyet az Autopilot már a megtörténte előtt jelzett. – írta: Szűcs Péter, 4 órája
Nyáron mutatta be a Tesla legfrissebb, 8.0-ás önvezető szoftverét Elon Musk, aki arról beszélt, hogy a rendszer életeket menthet a jövőben. A szavait sokan kétkedve fogadták azután, hogy a tavasszal megtörtént az első halálos baleset bekapcsolt automata mellett.
Az új verzió nem csak szoftveresen, hanem fizikailag is megújult, a kamerák mellett rádiófrekvenciás radarral egészítették ki a szenzorokat, ennek köszönhető az is, hogy az alábbi videón az Autopilot még az ütközés bekövetkezte előtt hangjelzéssel figyelmezteti sofőrjét a veszélyre.
A videó feltöltője a vétkes sofőr engedélyével tette fel a videómegosztóra a felvételt, amin a rendszer azelőtt fékez, hogy emberi beavatkozás történhetett volna. A Tesla volánja mögött ülő leírásából tudni, hogy személyi sérülés nem történt, mindenki szerencsésen megúszta a csattanást.
Lithium Americas