Topiknyitó: werkaz 2016. 04. 04. 08:16

Lithium Americas  

Mivel a WL neve megváltozott, hogy az újak is tudják majd miről szól a topic, legyen az új név a topic neve is. Ha egyetértetek
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tberki 2017. 01. 07. 14:29
Előzmény: #239  kukker
#240
Addig ne vegyel levegot :D

Tovabbra is szamithatsz ra hogy megcafolom az epuletes marhasagaidat kedves baratom.
kukker 2017. 01. 07. 14:13
Előzmény: #237  tberki
#239
"Sajnos ismet gondjaid vannak a szovegertessel de ez nem lep meg. "

Persze, egyértelmű.

Neked meg továbbra is a károgó varjú szerepe jut folyton, ennyi marad meg belőled itt már, az a senki egy inci-finci fórumon, aki megmondja, hogy mekkora hibák vannak az elektromos autózásban, mert csak, mert ő aztán tudja.

Senki vagy a dologban, rinyálhatsz, károghatsz, magyarázhatsz itt, a világ meg a történelem magasról rád fog kakilni az innovációban, a fejlődésben.
Amit te ide írsz, az kisebb mint a légypiszok.
Érdektelen.
Ami lesz, az az, amit én várok.

A te irományaid itt egy évtizeden belül a röhej és az ostoba szkeptikus okoskodók/megmodóemberek táborát fogja erősíteni a Google-keresője számára....

Törölt felhasználó 2017. 01. 07. 14:08
Előzmény: #233  tberki
#238
rögös út lesz, játszogassanak csak vele. :)

statisztikát meg később amúgy is mindenki olyat hazudik majd magának és a világnak, amilyet akar... lásd pld. az örök vitát: "Melyik biztonságosabb? A légi vagy a közúti közlekedés?"

))

tberki 2017. 01. 07. 13:56
Előzmény: #234  kukker
#237
Sajnos ismet gondjaid vannak a szovegertessel de ez nem lep meg.

Illetve - és egyébként - amikor lezuhan egy repülő a gép hibájából, akkor mi is történik?
Hmm?

Hat pont ez az, kicsivel tobb mint egy autobalesetnel. Es miutan a szamossaga a repulobaleseteknek kevesebb a kivizsgalasok eredmenyeibollevont kovetkezteteseknek azonnal hatasuk van a gyartastechnologiara es az atvetellel szemben tamasztott kovetelmenyekre.

Van ma ilyen az autoiparbar uzemszeruen?
McDee 2017. 01. 07. 13:56
Előzmény: #224  pomperj
#236
Nagyok a várakozások: link

P/E: 54 (historikusan 15-20), P/S: 10, P/B:10

Bő fél év alatt csinálta meg ezeket az extremitásokat
kukker 2017. 01. 07. 13:44
Előzmény: #234  kukker
#235
Szoftver, természetesen.

Illetve a hardver alatt értem:
- érzékelők/tájékozódási eszközök
- többi részegység, ami ma is általános és alap, mint például fék/futómű, gumi
kukker 2017. 01. 07. 13:43
Előzmény: #233  tberki
#234
", és tegyük fel lesz egy baleset az autó hibájából "

Na, de milyen hibából?
- szofver
- hardver

Illetve - és egyébként - amikor lezuhan egy repülő a gép hibájából, akkor mi is történik?
Hmm?

tberki 2017. 01. 07. 13:30
Előzmény: #231  Törölt felhasználó
#233
Az egyébként majd egy érdekes kérdés lesz ha eljutunk oda a következő évtizedben, ha lesznek ténylegesen önvezető autók, és tegyük fel lesz egy baleset az autó hibájából akkor mi is fog történni, annak pontosan milyen következményei lesznek az adott és a többi gyártóra nézve... És vajon ergy önvezető autónál mennyire kell majd átdolgozni a hiba és hatáselemzéseket - addig amég segédrendszerekről beszélünk mint ma addig semmi sem cc karakterisztika, ha már nem segéd hanem ténylegesen átveszi a feladatot ez bizony egyből másképp kezelendő, ami húz megával egy csomó egyéb dolgot a gyártási folyamatban...

Messze van ez még az üdvösségtől na.

Törölt felhasználó 2017. 01. 07. 13:14
Előzmény: #229  tberki
#232
nyilván... hisz nem 10 éve kezdték a szakmát.

;)
Törölt felhasználó 2017. 01. 07. 13:13
Előzmény: #228  kukker
#231
ügyesen megvágott demovideó. ;))

a valóságban kezelendő forgalmi szituációk ennél azért kissé komplexebbnek tűnnek.

link

kukker 2017. 01. 07. 13:12
Előzmény: #222  kukker
#230
Vaoo, a Smart közben:

2017 Smart Fortwo Electric Drive: Everything You Ever Wanted to Know
link

smartusa
link

Spec:

motor : Water-cooled 3-phase AC motor

battery : Lithium-ion

range : 76 city, 59 hwy, 68 combined

MPGe[4] : 122 city, 93 hwy, 107 combined

Acceleration (0-60) : 11.5 sec

Top Speed : 78 mph

Max Torque : 130 Nm / 96 lb-ft

Rated Output : 55kw / 74hp

Charge Time (0-100%) : 6 hours

Charge Time (20-100%) : 4.5 hours

Charge Time (20-80%) : 3.5 hours

Turning Radius (ft) : 22.8 ft

Wheel Size : 15 in

Power Levels : 120V / 240V
tberki 2017. 01. 07. 13:02
Előzmény: #227  Törölt felhasználó
#229
nyilvan ennel sokkal tobbet is csinalnak csak az nem publikus. ;)
kukker 2017. 01. 07. 12:49
Előzmény: #224  pomperj
#228
Bizony, az Nvidia:
NVIDIA show Self Driving Car at CES 2017
link
Törölt felhasználó 2017. 01. 07. 12:17
Előzmény: #226  tberki
#227
közben kissé komótosan, de szokásukhoz híven szervezetten készülődnek a németek: link

alatta videó: "A VW 2025-ig piacvezető akar lenni az e-autózás terén"

)
tberki 2017. 01. 07. 11:58
Előzmény: #224  pomperj
#226
Nem lesz tobb szenzor az e autokon mint most a jobb felszereltsegu autokon. Ma mar egy nissan juke-ra is lehet 360 fokos kamerat rendelni, csak ez negy kamerabol rakja ossze a kepet. A tavolsagtarto tempomatok, az altalam korabban linkelt elerheto pre safe technologiak szinten ugyanazt hasznaljak ami majd egyszer a tenyleges onvezeteshez kell, nem kevesebbet.
Velemenyem szerint ez nem jo irany.

Inkabb a hajtaslanc ami a nagy kulonbseget hordozza es meg nem igazan lehet latni melyik autogyarto jon ki belole jol, aki komoly penzt ol motorfejlesztesbe valoszijuleg nem lesz felhotlenul boldog. A beszallitoknal a boschnak, borgwarnernek, ZFnek jelen allapot szerint ez a valtozas, ami elobb utobb atmegy az iparon nagyon fog fajni.

Törölt felhasználó 2017. 01. 07. 11:48
Előzmény: #223  tberki
#225
pont mint az aranyláz(ak) idején...

német-japán global playerek már csak egy kávét kérnek.

;))
pomperj
pomperj 2017. 01. 07. 11:41
Előzmény: #221  upgrayeddAKS
#224
Fontos temat feszegetsz. Mar ha jol ertem. Azt, hogy a lithiumon kivul az e-autok legnagyobb beszallitoi kik is lesznek?

Alighanem az elektronikus chipgyartok kozul azok, akik sensorokat, kepfeldolgozast, es jo kis-radarokat tudnak gyartani nagy tomegben es nagyon olcson.

Nagyjabol 100M autot gyartanak most. Es egy onvezeto e-auto funkcio ara ebbol 2000-3000 USD lehet majd. Ehhez kell autonkent ugy 1000 USD elektronika: kepfeldolgozo, sensor es radar. Az osszesen 100Mrd-os piac....ilyesmire ramozdulhatnak a mobiltelefonia kimerulo novekedese utan uj terepet keresok.

Kik is tudjak most ezeket a legjobban? Nem kiszamithato, persze hogy nem. De legyen ez elso tipp.

Kepfeldogozasban NVIDIA, (NVDA) kezenfekvo; minden computerben az van. Az NXP is ilyesmiket gyart.
A Qualcomm (QCOM) katalogusat reg lattam, de ok rengeteg ilyesmit gyartottak mar evekkel ezelott is. A camera es radarfeldolgozasban a katonak cuccait is ok szallitjak.
Az uj semicond gyartok kozul Mobileye (MBLY) is ilyesmi.
Es persze kell ehhez loero is; hiszen a 8 kamera, egyenkent 50 kep/sec feldolgozasahoz kell rendes teljesitmeny. Es raadasul a kepek alapjan jobban kell manoverezni kritikus helyzetben, mint mondjuk Niki Laudanak 30 eve a Forma-1 futamban...amikor meguszta annyival, hogy leegett a bore.

Ebben alighanem Intel is reszt szerethetne venni. Nincs mar ott az oreg Grof a nagy innovator, tan az ifjak se akarnak felratolt allapotba kerulni.

Szoval, igazad van: erdemes lesz ezeket a hireket is elkezdeni figyelni.

tberki 2017. 01. 07. 11:01
Előzmény: #222  kukker
#223
link

Uramjezus...
kukker 2017. 01. 07. 10:10
Előzmény: #216  pomperj
#222
Legalább egy éve elárasztották a sajtót a Faraday Future nagyszerű elektromos járművéről szóló információmorzsák, így nem túl meglepő, hogy a bemutató után sokan érdeklődtek az FF91 iránt. Az már nagyobb csoda, hogy a Tesla-verőnek kikiáltott autót több mint 64 ezren meg is rendelték, hisz ez a manőver 5000 dollárba kerül – ami pedig Amerikában sem olyan kis pénz. Ráadásul még a gép árát sem tudjuk, bár a 130 kWh-s akkucsomag eleve vagy 50-55 ezer dollárba kerül, és valószínű, hogy magáért az autóért legalább még ugyanennyit elkérnek majd – ami annyit jelent, hogy az FF91 ára átszámítva legalább 30 millió forint lesz.

link
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2017. 01. 05. 20:25
Előzmény: #219  tberki
#221
Lehet, hogy a Tesla több frekire megy rá. Az a CMOS, ami érzékeny mondjuk az IR-re, az nem annyira jó az ember számára is látható fénytartományban. A motor hőjét (főleg szembejövő autók) azért nem hülyeség követni, mondjuk nyilván nyáron a felforrósodott aszfalton már ez nem igaz :)

Vegyük észre: most még a költséghatékonyság nem nagyon lehet fontos szempont kis tételek esetében. Azért azt lássuk be, hogy ilyen "kis" szériánál egy pár 10/100 USD felesleges költség nem oszt, nem szoroz. Pláne, ha a népek meg pont erre a PR-ra buknak! :)
(Én sem vennék amúgy nagy tételben semmilyen részvényt, ami akár a TSLA, akár a lítiumos tech. sikerére alapoz, beleértve persze magát a TSLA-t is. Annyi minden történhet még...)
tberki 2017. 01. 05. 20:13
Előzmény: #219  tberki
#220
link

egyébként szerintem ez sokkal erdekesebb. Az elejen ugyanis nem az autokba hanem a powerpack-be csinaljak az akksikat - ami ha ugyanaz a gyartosor kepes ezt megcsinalni, nagy dolog, hiszen mind termektervezesbol mind gyartastervezesbol szep munka!

No de a kapacitasfelfutasban benne volt eddig a powerpack? Amire talan 2 vagy 3 eves varolista van (es egy tényleg nagyon jo termek) Hogy oszlik meg a kapa az autoakku es a powerpack kozott?
tberki 2017. 01. 05. 20:07
Előzmény: #216  pomperj
#219
"Beteszik a 8 kamerat, 12 untrasoic -ot es a radarokat. Azert, hogy ne hasznaljak soha?
Ja, melyik masik autogyarto teszi/tette be elore 2016ban? "

anyam mekkorat fordult a vilag fel ev alatt. Fel eve - szinten az autopilot mindenhatosagat bizonygatva - meg eleg volt egy szenzor. :D

link

Van fent a seekingalpha.com-on egy jo cikk erdemes elolvasni.

Csak a rend kedveert: 8 kamera, 12 uh szenzor, meg radar meg a kutyafule tudja hogy mi ismet nem a ratermettseget bizonyitja. A daimler 2 kamerával megoldja hogy terben felterkepezze az utat 15 méterrel az auto elott es 130as sebessegig a varhato utegyenetlensegekhez igazitsa kerekenként a futomu kemenyseget...

Törölt felhasználó 2017. 01. 05. 19:11
Előzmény: #217  Törölt felhasználó
#218
ÐÐ
Törölt felhasználó 2017. 01. 05. 19:02
Előzmény: #216  pomperj
#217
"Ha észreveszed, hogy döglött lovon lovagolsz, szállj le róla!" (dakota)

a lényeg azon van, ki mikorra veszi észre.

)
pomperj
pomperj 2017. 01. 05. 17:31
Előzmény: #212  pomperj
#216
Tesla uj report megvan, eddig nem lattam kommentart rola.

1)Igaz: nem jott ki 2016ban az igert 80-90.000 db auto.
Viszont kijott 76.000, az nem olyan sokkal kevesebb; ja, es azert annyi is +50% a 2015hoz kepest. Ki mas is tudott ekkora volument emelni tavaly ota?

2)Igaz, nem jon most az Autopilot 2.
De majd jon, ev vegere most is igerik.

Es minden kocsiba beepitik a hardvert azoknak is akik nem kerik most, csak a szoftvert nem; igy egyszerubb lesz az upgrade.
Az Autopilot1-el (AP1) azert megy a kocsi;-)

3)Beteszik a 8 kamerat, 12 untrasoic -ot es a radarokat. Azert, hogy ne hasznaljak soha?
Ja, melyik masik autogyarto teszi/tette be elore 2016ban?

4)A ceg nagyjabol nulla profitot hozott, ahogy mindig. Minden penzt fejlesztesbe tesznek.

5)A model S es X megrendeles allomanya kb. 20 es 50%-al tobb mint tavaly volt.
Mindezt ugy, hogy a fel vilag kozben a Model 3 megjeleneset lesi; mikozben TSLA sajat maganak csinalt oruletes konkurrenciat. Cannibalizalja sajat magat.. ez tenyleg nem okos.

Melyik masik autogyarnak is van kb. +50% megrendelese? Sok evre elore?

6)"Szakad az eg, Tesla mindjart osszeomlik" !

Tenyleg?
Mikor es kinel is okozott a szallitasi keslekedes csodot? Soha senki nem kesett uj modell atadassal?

Milyen mas baj van? Mukodnek es jarnak az utakon? Ja.

Vegul: ertem, hogy oriasi a nezetkulonbseg ebben a temaban. Sok heves erzelem volt es van. De a lenyeg eleg vilagos: egyelore nincs mas csodatechnologia, de van a lithium battery.

Ketlem hogy ha eddig ...ugy 200 eve...nem talaltak jobbat, akkor ugy nagyhirtelen felbukkan a kovetkezo 1-2 vagy 10 evben.
Es ha megis, ha nekem lenne ilyen super ideam, vajon kinek adnam oda legszivesebben?

tberki 2017. 01. 01. 19:01
Előzmény: #214  McDee
#215
En sem azt mondtam ez a szent gral. De jelenleg ugy latom hogy a litiumos jelenlegi technologia zsakutca. Jo pelda a cpu fejlodes: a sima orajel emeles egy ido utan nem ment a szilicium fizikai/kemiai sajatossagai miatt, kellett az uj technologia ( tobb mag parhuzamosan mukodik)
McDee 2017. 01. 01. 18:37
Előzmény: #213  tberki
#214
Egyetértek veled, hogy a mobilitás szent grálja nem feltétlenü a litiumra alapozott megoldás lesz.
Ezzel együtt ebben a Biosolarban link nem igazán hisz a piac. Nagy pénzzel nem fogadnék rá. link
A teljes piaci kapitalizásiója 1,3M és szerintem komoly cash bevonási nehézségeik vannak.
tberki 2017. 01. 01. 17:52
Előzmény: #211  eurocent
#213
link

Valami ilyesmitol. Nem tudom azota volt-e ezzel kapcsolatban uj publikacio.
pomperj
pomperj 2017. 01. 01. 17:45
Előzmény: #207  kukker
#212
1)A Lithium a periodikus table harmadik eleme. Alig hinnem, hogy ennel konnyebb sulyu fem letezne; marpedig a suly az autokban szamit.

2)Lithium at varakozasokrol 2 cikk elejet bemasolom.

a)
"Lithium prices tipped to rise 20 per cent by 2017 on demand for electric cars

Prices for lithium are forecast to rise strongly in the next two years, with widespread adoption of electric cars tipped to be a game changer.
While most demand for lithium carbonate comes from industrial companies producing ceramics and glass, Citi analyst Matthew Schembri believes demand will rise significantly when electric vehicles become mainstream and need the commodity for lithium-ion batteries.
Citi is very bullish about electric cars, and pure electric models (not hybrids) like the Nissan Leaf or the Tesla S to has risen 150,000 in 2015 to 290,000 in 2016.
In an extensive study of what the boom in electric cars will mean for lithium carbonate markets, Mr Schembri said demand for the commodity would rise almost 65 per cent over the next five years.
"The mass adoption of pure electric vehicles such as the Tesla Model 3 would be a boom to the lithium market," he said.
Electric vehicles account for about 6 per cent of lithium carbonate demand but would be 30 per cent of demand by 2020 under Mr Schembri's numbers. The rise in demand is expected to lift prices for the commodity.
Mr Schembri noted that prices for lithium carbonate had already risen from USD 4900 per tonne to 5900 per tonne over the past 13 months, and he predicts prices will rise a further 20 per cent before a wave of new production in 2017 or 2018.
"We continue to see a tight market out to 2017, with prices rising to USD 7000 per tonne before new production" he said.

b)
"Annual contract agreements for the upcoming calendar year have now largely been settled, with prices up sharply from what was paid on material delivered during the current year.
Annual lithium contracts for 2017 delivery in Europe and the US have been agreed at levels roughly double those seen in 2016.
After a protracted period of negotiation, deals have been hammered out between a large number of buyers and sellers, with prices for the battery mineral increasing significantly."
eurocent 2017. 01. 01. 17:36
Előzmény: #208  tberki
#211
"Tovabbra is mas technologiatol varok versenykepes hatotav novekedest."

Konkrétan melyiktől?
totoro
totoro 2017. 01. 01. 16:43
Előzmény: #209  totoro
#210
És azt is vedd észre, hogy ezt a csontot te rágod. Mi egyszer hozzászóltunk, hogy nem olyan finom ez a süti, te meg azóta azt bizonygatod, egyre gyengébb, és védhetetlenebb "bizonyítékokkal" hogy amit mi gondolunk az hülyeség. Te kényszerítesz újra, és újra, hogy hozzászóljunk, mert kénytelenek vagyunk huszadszor is leleplezni a csúsztatásaid.
Ebben a videóban is amiket állítasz egyszerűen nem igazak, se hó nincs az úton, se forgalom, és a felfestés is tökéletes. Én szeretem a tényeket, és ragaszkodom is hozzájuk, ezért kénytelen vagyok cáfolni, amikor ilyen féligazságokkal manipulálod a vitát. Szépen engesd el a sztorit annyival. hogy visszatérünk rá egy év múlva, és akkor nem lesz szétoffolva a topic. Én ezt teszem, részemről - ha nem provokálsz újra hozzászólást - lezártam.
totoro
totoro 2017. 01. 01. 16:35
Előzmény: #207  kukker
#209
Több mint tíz éve ez a nickem, valahogy még nem tiltottak ki innen. De eddig nem is nagyon trolloztak le a vitapartnereim. Vedd észre, hogy te viszed személyeskedésbe a nézőpontbeli különbségeinket. Mi érvelünk, te indulatosan személyeskedsz. Ha itt kitiltás lesz - előre szólok - akkor az téged fog érinteni.
tberki 2017. 01. 01. 16:30
Előzmény: #206  kukker
#208
Kezeltesd magad viragszal.

Az usaban egyelore merfoldben mernek, a kepernyo kozepen ott a 30 ami tortenetesen pont 48kmh. Nem ertem a problemad. Az is lehet hogy egyszeruen tenyleg csak ennyire buta vagy, azzalnsajnos nem tudok mit kezdeni.

Mutass havat az uton addig csitt. Vegig ott a feher vonal jobb oldalon, meg a kijelzon is latszik hogy azt veszi alapul az "autopilot" (kijelzon kekkel). Tovabbra is, ez egyszeru savtartas, lassan also kozepkategoriaban is rendelheto extra. Hogy aktiv vagy passziv kezugyesseg kerdese, minden megvan hozza minden autoban hogy aktiv is lehessen. Ennek az onvezeteshez semmi koze.

Ha erre epited a LAC portfoliodat az keves lesz. Szinten megfontolasra ajanlanam hogy egy 200m usd piaci kapitalzacioju ceg vajon meddig lehet a piacon ha akkora lehetoseg, es mikor veszi meg mellenyzsebbol valamelyik nala 20x nagyobb versenytarsa.
A litiumrol: erdemes megnezni az utobbi evek Li fogyasztasanak emelkedeset milyen arvaltozas kiserte.
Tovabbra is mas technologiatol varok versenykepes hatotav novekedest. Ettol fuggetlenul Li jo lehet, de talan nem akkora sztori mint itt allitjatok.
kukker 2017. 01. 01. 16:06
Előzmény: #204  totoro
#207
Te meg a másik troll.

A helyzet az, hogy te meg a haverod is érdemi hozzászólást nem tudtok, csak fikázni.
Trollkodtok.

Egy kitiltást már megérdemelnétek mindketten innen.
kukker 2017. 01. 01. 16:05
Előzmény: #205  tberki
#206
"a videobol itelve ez 30mph. "

48km/h.

Az USA-ban a maximális sebesség lakott területen belül 48 km/h,
Miről beszélsz már megint ember?

"Egyébként ebben a formaban ez sima savtartas+tempomat. "
Tud menni hóban?
Meg tudja oldani?

Kaphatnál egy kitiltást trollocska.
tberki 2017. 01. 01. 15:30
Előzmény: #204  totoro
#205
a videobol itelve ez 30mph.

Egyébként ebben a formaban ez sima savtartas+tempomat. Minden nagyobb merci tudja evek ota (tobbek kozott)...
totoro
totoro 2017. 01. 01. 15:15
Előzmény: #203  kukker
#204
A videódon:

- hó nincs (csak az útszélekre tornyozva, az út csontszáraz)
- felfestések tökéletsesek
- zéró forgalom
- negyvennel totyogás

Egy év múlva mi lesz ebből? Semmi. Ugyanitt leszünk.
kukker 2016. 12. 31. 22:50
Előzmény: #190  kukker
#203
Tesla 1.0-ás autopilot, hóban, felfestések nélkül.
December 26:
link

Ezek a kezdetek, kezdetleges dolgok, ma már és ilyen minőségben és tudásban.
Felfestés nélkül.
Hóban.

KEZDETEK:
Mi lesz egy év múlva ebből?
tberki 2016. 12. 29. 23:46
Előzmény: #201  Törölt felhasználó
#202
Raertem dartsnezes kozben, emberkenk mar fel evvel ezelott sem tudott olvasni es ertelmezni, igy mar meg sem kellett volna lepodni.
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 23:25
Előzmény: #196  tberki
#201
Turing teszten igen hamar megbukna a teslasújtott emberkénk...

)))
peggy01 2016. 12. 29. 20:11
Előzmény: #199  tberki
#200
Alaposan szétcsesztétek ezt a topicot, főleg te!
A Lithium Americas részvénynek indította werkas ezt a topicot.
A továbbiakban csak a részvénnyel szorosan kapcsolatos infókat írjatok. Köszönöm!
tberki 2016. 12. 29. 19:01
Előzmény: #197  kukker
#199
egyébként meg összekeversz valakivel akit egy hangyafasznyit is erdekel amit gondolsz rolam urambocsa hogyan "kezelsz"... muhaha ismet.
tberki 2016. 12. 29. 18:59
Előzmény: #197  kukker
#198
emberke... muhaha

el kell keserítselek kicsit sem faj nekem. sot...

kukker 2016. 12. 29. 18:53
Előzmény: #196  tberki
#197
Emberke.
Te a szemembe nem vagy más, mint egy troll, innentől úgy is kezellek.

Húzzál a búsba innen siránkozni meg károgni amiatt a frusztrációd miatt, hogy az elektromos autók - és köztük a Tesla - szép lassan átveszik a belsőégésűektől a piacot, gondolom ez neked nagyon fájó lehet, ha itt vergődsz folyamatosan.

És remélem még jobban fog "fájni"....
tberki 2016. 12. 29. 18:31
Előzmény: #195  kukker
#196
az a zöldséges hasonlat nagyon jó és találó volt a megnyilvánulásaidra. Erre gondoltál?

Tovébbra is marhaságot beszélsz. Annak hogy egy autó tudja hol van annak semmi de semmi köze az önvezetéshez. A mágnesekkel pedig semmi mást nem lehet elérni.

Lassan úgy érzem magam mintha galambbal sakkoznék. :)
kukker 2016. 12. 29. 18:15
Előzmény: #194  tberki
#195
" De ennek mi is a koze az onvezeteshez amirol eddig hadovaltal?"

Olvass vissza jó párat, értelmezz, aztán gyere vissza.
tberki 2016. 12. 29. 18:05
Előzmény: #192  kukker
#194
egy zart palyan tok jól mukodik. Ilyen elven mennek pl az arukosarakat mozgato robotok kulonbozo autogyarakban. De ennek mi is a koze az onvezeteshez amirol eddig hadovaltal?
kukker 2016. 12. 29. 17:53
Előzmény: #191  pomperj
#193
Persze, a különböző hurkok a keresztezősékben - forgalomszabályzási okokból - ami fölé be kell állni, hogy kapcsoljon a lámpa, feleslegesen ne korlátozza például a nagyobb forgalmú utat, már évek óta régen itt van.
kukker 2016. 12. 29. 17:47
Előzmény: #191  pomperj
#192
Nézd csak, a Volvo, 2014-es cikk!
Mágnesen érzékelők az aszfaltban:

link

Mert hát "informatikus" barátunk szerint, ez nincs meg nem is megy erre fejlesztés.
Meg más nem gondolkodik rajta.
pomperj
pomperj 2016. 12. 29. 16:32
Előzmény: #190  kukker
#191
Itt egy pelda arra, amit irsz.
Ez egy Californiai utca.

link

Ha megnezed, latsz kb. 1.5M-es karikakat, abban a vajatban vannak az erzekelok. Most meg csak a lampakat vezerlik, hogy minimalisat kelljen varni.
Az mar egesz konnyen megy innen, hogy vezereljek az autokat is.
kukker 2016. 12. 29. 11:10
Előzmény: #187  totoro
#190
Arról volt szó, hogy ha leesik a hó, akkor szerinted NINCS MEGOLDÁS arra, hogy a járművek ne lássák az utat.
De van, van rá technológia, van rá megoldás.
Én mindössze erre világítottam rá.

De ezt te kikerülöd - újfent - és jösz azzal, hogy nem erre megy a technológia.

Kérdésem, ettől még ez nem megoldható-e, igen avagy nem?
De igen. Pont.

Csak te egy kókler vagy igazából, ha informatikus is vagy, a legallja lehet, innováció és megoldási képesség illetve jelenkori technológiai tudás az elégséges szinten tanyázik.

De nesze neked egy google, miről beszélek, okosodj:

link
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 11:10
Előzmény: #184  tberki
#189
:) igen, ez épkézláb ötletnek tűnik... és nem is akar egyből "önvezetni".

Egyébként ismer valaki olyan (működő!) városi kötött pályás driverless rendszert, ami NEM védett pályás villamosnál van rendszerbe állítva?

Pedig ez fényévekkel egyszerűbb volna IT szempontból mint a közúti autós cucc.

)
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 10:57
Előzmény: #181  totoro
#188
ja, ilyesmik...

Nem is igazán értem, hogy mi ez az össznépi loholás az autógyártók körében önvezetés ügyben... illetve értem, 1 bolond százat csinál. :))

A kötött pályán mozgó, számítógépek számára elvileg kellően "ingerszegény" driverless rendszereknél is (metró, vasút) kismillió a köbön feltételnek kell megfelelni az engedélyezéshez.

A közútra szánt rendszereknél meg már a mai nevetséges színvonalon is győzelmi fanfárok zengenek.

))
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:53
Előzmény: #186  kukker
#187
Te meg ismételten bebizonyítottad, hogy zöldséges vagy. Az útfelületbe integrált rendszer ha meglenne, akkor nem is kellenének intelligens önvezető rendszerek, az már kis túlzással kötött pályás közlekedés. Valamiért senki nem ebbe az irányba fejleszt.
kukker 2016. 12. 29. 10:51
Előzmény: #181  totoro
#186
". Mert mi van pl. ha leesik az első hó? Rengeteg ponton elvérzik ez még."

Mert mondjuk az útfelületbe integrált rendszer - ami nem vizuálisan érzékelhető, hanem egyéb módokon - nem létezik.

Te tényleg informatikus vagy?
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:50
Előzmény: #183  totoro
#185
Ja, és állítom, hogy a Turing teszt sokkal, de sokkal egyszerűbb, mint a valós önvezetés képessége.
tberki 2016. 12. 29. 10:47
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#184
Szerintem sokkal izgalmasabb irany az amit a ford fejleszt nehany eve, az autok egymással kommunikálva kerülik el a veszelyhelyzeteket - ehhez azert nem olyan sok uj dolog kell mar. Ez sokmindent egyszerusitene, es ha a rendszer "elerheto aron" mukodik akkor mar csak egy szabalyzoi lepes kell hogy minden autoba kotelezo legyen egy szabvanyos kommmunikacios modul szabvanyos informaciohalmazzal.

Egyébként olyan egyszeru dolgokrol mar meg is feledkezik mindenki mint egy feluljaro. Ha a gps-en keresztul kell meghatarozni hol van az auto, a "z" irany nem olyan egyszeru, es azert nem biztos hogy Mo teruleten de lattunk mar egymas folotti tobb autopalyas keresztezodeseket a világban.
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:47
Előzmény: #182  Törölt felhasználó
#183
"Turing azt feltételezte, hogy legkésőbb 2000-re lehetségessé válik egy olyan program megalkotása, amelynél öt perc „beszélgetés” után az átlagos felhasználó már csak 70%-os eséllyel tehet különbséget ember és gép között. Az a tény, hogy ez az optimista jóslat nem vált valóra, a mesterséges intelligencia úttörőinek elbizakodottságát mutatja."

Ennyike a lényeg.
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 10:42
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#182
Szerencsére azért akadtak intelligens emberek, akik komolyabban is foglalkoztak ezzel az izgalmas témakörrel.

link

)
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:37
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#181
Így van, ezek is szükségesek, de nem elégségesek. Mert mi van pl. ha leesik az első hó? Rengeteg ponton elvérzik ez még.
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 10:31
Előzmény: #179  totoro
#180
Egyetértek. Az önvezető rendszer abban a formában ahogy elgondolták, kizárólag akkor működhet, ha a biztonságos önvezető járművek működtetéséhez szükséges passzív elemeket (utak, útburkolati jelek, műtárgyak, KRESZ stb.) világszinten egységesítik, hogy a buta fedélzeti számítógép a korlátozott lehetőségeihez mérten "értelmezni" tudja azokat.

Ha ez megvalósul, - mert ez természetesen megvalósítható -, az még mindig áthidalhatatlan távolságra lesz az informatikusok által használt "intelligencia" fogalmától.

:))
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:08
Előzmény: #173  Cipolla22
#179
Van olyan irány is, ami normál vizuális információkkal, azaz olcsó kamerákkal képzeli el az önvezető rendszert, messze nem kiforrott még ez a része, lehet a végén filléres cucc lesz. Egyébként senki nem mondta, hogy nem lesz önvezető rendszer. Lesz, de nem most, hanem sok év múlva, mert amit most annak mondanak az nem az (pl. a vészfékező rendszer sem az, bár itt van aki már arra is azt hiszi), a nagy gyártók kényszerpályán mozognak és lázasan fejlesztenek, de az eredményeik sokkal soványabbak, mint amit a piár előad. A vezetés kurva komplex dolog, vezess egyszer úgy forgalomban, hogy tudatosítod, mit miért teszel közben, rájössz, hogy mennyi minden dolgozik folyamatosan az agyadban, hány szempont stb. és a kombinációk végtelenek. Nem véletlenül pörög a mesterséges intelligencia fejlesztés is ezerrel, az önvezetéshez vastagon arra van szükség, de az még sehol sincs (ne gyertek a beszélő, intelligensen kommunikáló programokkal, mert a beszéd az megint egy szűk sáv a sokrétű észleléshez és döntések sorozatához, mérlegeléséhez képest.
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 23:35
#178
az ún IoT is elég szépen fogja majd a lítium-kapacitásokat lekötni... a lítium gombelemek pölö tartósak és megbízhatóak, aprók és relatíve olcsók - ha a procik nem esznek amjd annyit, elég lesz egyetlen olyan eszköz (mint a tablet vagy a mobil), aminek van egy kijelzője (geek-ek számára: GUI-ja), és azon irányítani lehet a kütyüket, a többi kütyü meg elkütyüg... izé... elketyeg a gombelemről vagy ahhoz hasonlóról... (egy gombelem egy computer alaplapot kb. 10 évig képes árammal ellátni - pontosabban a gép óráját kell ellátni, amihez a BIOS igazodik. egy normál karóra is évekig bírja btw. gombelemről...)
(OK, a karóra jobb példa lett volna...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 23:24
Előzmény: #175  Törölt felhasználó
#177
Német volt az informatikus, aki a tréfa-CPUm tervezte, így még das Überleben muss gestammen sein, Mister Hilter :)
Yngwie 2016. 12. 28. 23:19
Előzmény: #166  pomperj
#176
Köszi szépen!

Már várom. Inspirálóan hatnak az írásaid. Nekem is megy az olaj és az olajos cégek, de a közművel is próbálkozom. Autóban pedig vw és tesla. DB pedig 16,5 eurótól. Szép estét!
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 23:07
Előzmény: #174  upgrayeddAKS
#175
már majdnem elmosolyodtam, de aztán olvasom h. csak vicc volt.

)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 23:03
Előzmény: #172  Törölt felhasználó
#174
Azt a topikot azoknak hoztam létre, akik fröcsögni akarnak. Én miért is utálnám őket? Pár dolgot másképp látunk, mást meg nem annyira, sőt biztosan akadnak olyan témák is, amiket egyformán. Ez még semmire nem ok, sem pozitív, sem negatív irányban. A többi híresztelést meg pletykát meg nincs módom verifikálni, így nem nagyon foglalkoztat a dolog. Ezért aztán nem a személyükkel igyekszem foglalkozni, hanem azzal, amit írnak (lásd még 3. mondatom). Nem is nagyon látom be, miért foglalkozik annyi ember a mások mondanivalója helyett az illető személy(iség)ével - úgy általánosságban és a konkrét esetben is. Talán mert szeretnek az emberek szubjektívek lenni: szeretni, gyűlölni, stb. Én inkább olyan embereket szeretek szeretni ill. gyűlölni, akiket eléggé ismerek ehhez :)
Lehet, hogy egy A.I. vagyok, amit erre programoztak be :)
(Vicc volt...)
Cipolla22 2016. 12. 28. 22:53
Előzmény: #168  upgrayeddAKS
#173
Saját házunk tájáról úgy hallottam, az önvezető autóknál az egyik legnagyobb kihívás a HW-ral van ma, mert a lidar és egyéb komponensek méregdrágák. Példakét azt hozták fel, hogy egy S-Klasse árú HW kell hozzá, dupla áron viszont nehéz eladni egy kocsit, hogy vezesse önmagát. Ezen dolgozik jelenleg az összes autóipari beszállító, hogy olcsón eladhatóan fejlesszék ki a HW-t. SW cég rengeteg van, itt nyerőnek eddig a Google-t látom, a versenytársak előtt járnak, de gombamód szaporodnak a versenytársak. Most néztem meg Daimler oldalán az állásajánlatokat, úgy látom jó néhány betöltendő pozíció van e-autó és önvezető autó témában, ez továbbra is megerősít a lítium vételekben (e-auto miatt).
link

Amúgy a témakörben dolgozó kollegáim álláspontja szerint azt az állapotot, amikor a kisgyerek beül a kocsiba és azt mondja, hogy menjünk a mamához és odaviszi kb 15 év mire elérjük. De addig van 3-4 lépcső, amit szintén önvezetőként fognak eladni (lásd Tesla) És addig olyan jogi kérdéseket is meg kell oldani (ez tuti elhangzott már itt a fórumon), hogy ha a kocsi észreveszi, hogy meghibásodott a fékrendszer és döntenie kell, hogy 2 személy közül melyiket üsse el, akkor hogy hogy döntsön.
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 22:52
Előzmény: #171  upgrayeddAKS
#172
ezek szerint nem is utálod annyira pomperjt és kisvukot?

)))
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:36
Előzmény: #146  pomperj
#171
Az elektromos autóknak és az önvezetésnek is a nagyvárosi környezetben van leginkább lehetősége kibontakozni. Ott érvényesül a legtöbb előnyük is (utóbbinak korlátozottabban). Nem véletlen tehát, hogy pl. a parkolás automatizálása már eléggé előrehaladott stádiumban van, hiszen ez az a funkció, amiért sokan fognak önvezető e-autót venni. Márpedig az urbanizáció előretörésével egyre nagyobb piaca lesz az ilyen verdáknak, s közben a technológia is fejlődik. Szóval ha a lithium marad a legjobb alternatíva (jelenleg az), akkor nem kell aggódnod a bef.story miatt - ezért nem is nagyon kell azon filózni, hogy mikor jön el a tökéletes önvezetés. Ezt úgyis azok tudják, akik fejlesztik, mert ők látják, mit nem oldottak még meg, stb. (Szóval PEACE :) btw. Detroit VÁROSA fejleszt valamit, vagy az ott levő cégek? Maga a város a csőd szélén táncol, persze ettől még bocsáthat ki kötvényt, stb. Ha cég, akkor melyik cégről van szó? A trendet amúgy jól látod szvsz. De a szubjektív meglátások még a tapasztalt befektetőket is tévútra tudják vinni... könnyebb úgy hibázni, ha minden ellenvéleményt támadásnak vélünk, stb. A sok fröcsögővel meg remélem, nem is foglalkozol. Hadd fröcsögjenek, demokrácia van... csináltam is nekik egy topikot, hátha veszik a lapot...)
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 22:28
Előzmény: #169  upgrayeddAKS
#170
Ebből is nyilvánvaló, hogy eltérő módon értelmezzük az intelligencia fogalmát. :)

Nincs ezzel gond, az intelligenciát ez is, meg amaz is teljesen hidegen hagyja.

))
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:19
Előzmény: #160  Törölt felhasználó
#169
"Az intelligencia nem programozható. "

Aha... A GO-programot is lényegében genetikai algoritmussal fejlesztették ki. Szóval lehet írni olyan algoritmusokat, amik addig csiszolnak egy gépen, amíg az intelligenssé válik. Számítási kapacitás és jó sw kérdése az egész. Lehet, hogy nem lesz öntudata egy ilyen programnak (ami btw. inkább jó, mint rossz :) nem kell aggódni majd miatta), de összetett feladatokat fog intelligensen megoldani. Intelligencia =/= emberi gondolkodásmód. (Sőt, sajnos igen sok esetben kizárja az egyik a másikat...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:09
Előzmény: #164  tberki
#168
Vedd már észre, hogy lelkes amatőrről van szó :)
(Ezt amúgy nem pejoratíven értettem... én is amatőr vagyok :) de egy tipikus fanboy-nak hiába magyarázod azt az iparágat, amiben dolgozol... ismered a Microsoftos anekdotát arról, hogy "ha a Ford olyan ütemben fejlődött volna, mint a Microsoft..." és aminek az a vége, hogy "OK, de ki akar naponta 5x karambolozni" :) - na ez a lényeg...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:02
Előzmény: #149  pomperj
#167
A tipikus / átlagos emberi agy számára valóban könnyebben megy a vezetés elsajátítása pl. a sakknál. De a program számára ez pont fordítva van - mégpedig pont azért, amiket mások is írtak: a gépet relatíve könnyű beprogramozni egy fix ill. kötött szabályrendszeren belül. A vezetés inkább a GO-ra hasonlít, mint a sakkra. Nem kis falat, de előbb-utóbb frankón működő rendszerek lesznek. Hosszú távon kevesebb lesz a baleset, és ez a lényeg - a többi majd eldől évek múlva.
pomperj
pomperj 2016. 12. 28. 15:31
Előzmény: #152  Yngwie
#166
Szia,
igazad van.
CSak megvarnam a tax-periodus veget, es az uj ev elejet hogy lassuk mibe indulnak bele eloszor, mik a legkedvesebb temak a Fund-oknak? Aztan csinalok egy nagyobb update-at a blogban.

Addig pedig: nalam olaj, olajszerviz, aranybanyasz, lithium, metals, maritime a long.
Fordulat erlelodik Indiaban felfele, a penzugyminiszter tegnapi megnyugtato "megse emelunk adot" kijelentesei utan. Azsiaban marad Korea es Japan a long listan; de mindkettonel nagyon ovatosan. Devizaban marad az USD kedvenc.

Mit kerulok messzirol?
Egyelore Kina es kis-Kinak, Filippino, Malaj Torok, EU temakat.
Nem vennek bele semmibe ami housing, auto, broker, air-transport, real-estate, office building, hotel, utility temakhoz koze lehet (mert a tovabbi kamatemeles mindet kinyirhatja!).
Bank, insurance is rizikos, csak a legjobbat tartom.

Jo szelet.

tberki 2016. 12. 28. 12:42
Előzmény: #164  tberki
#165
Ugyanehhez egy nagyon aranyos reklam (szinten evekkel ezelottrol)

link

Egyebkent ennek semmi koze az autopilothoz meg ahhoz amirol vitaztok.
tberki 2016. 12. 28. 12:38
Előzmény: #162  kukker
#164
Ugyanez "collision prevention assist" neven evek ota rendelheto a mercedesnel, a nagyobbakban szeriatartozek.

Vedd mar eszre hogy butasagot beszelsz.
smallinv 2016. 12. 28. 12:06
Előzmény: #150  Törölt felhasználó
#163
:), igen, ezt írtam, csak rövidebben, minek ragozni, aki érti, érti, aki nem az beleköt úgy is mindenbe.
De, önvezető autó működképes, ha minden autó önvezető.
Igen, mesterséges intelligencia nincs, csak annak hívják a 'big data'-ban nagy hatékonysággal dolgozó processzort.
Több száz emberi generációs ugrás lenne, ha az emberi agyat nem infó tárolásra használnánk (erre ott van a gúgli, csak be kelle integrálni,nem mindenféle köztes megoldásokon gondolkodni, mint pl. a számítógép:), ), hanem hagynánk arra amire való.
Na, most jönnek figyelj ! :)
kukker 2016. 12. 28. 11:01
Előzmény: #146  pomperj
#162
Egy mai friss cikk, hogy mit is számol és "lát" azelőttünk törtntekből a gép.
Majd hanggal a youtube-t.

link

Már az ütközés előtt tudta a Tesla, hogy baj lesz
Egy holland autós fedélzeti kamerája rögzítette a balesetet, melyet az Autopilot már a megtörténte előtt jelzett. – írta: Szűcs Péter, 4 órája

Nyáron mutatta be a Tesla legfrissebb, 8.0-ás önvezető szoftverét Elon Musk, aki arról beszélt, hogy a rendszer életeket menthet a jövőben. A szavait sokan kétkedve fogadták azután, hogy a tavasszal megtörtént az első halálos baleset bekapcsolt automata mellett.

Az új verzió nem csak szoftveresen, hanem fizikailag is megújult, a kamerák mellett rádiófrekvenciás radarral egészítették ki a szenzorokat, ennek köszönhető az is, hogy az alábbi videón az Autopilot még az ütközés bekövetkezte előtt hangjelzéssel figyelmezteti sofőrjét a veszélyre.

A videó feltöltője a vétkes sofőr engedélyével tette fel a videómegosztóra a felvételt, amin a rendszer azelőtt fékez, hogy emberi beavatkozás történhetett volna. A Tesla volánja mögött ülő leírásából tudni, hogy személyi sérülés nem történt, mindenki szerencsésen megúszta a csattanást.

Videó:
link
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:57
Előzmény: #160  Törölt felhasználó
#161
utolsó mondat véletlenül bentmaradt bug-ként.

)))

Topik gazda

werkaz
4 3 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek