Idén júniusban egy belga csapat megdöntötte az egy töltéssel megtehetõ legnagyobb távolságot (901 km) egy Tesla Model S-sel, amire Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója úgy reagált, hogy egy töltéssel elérhetõ akár az 1000 km is. Az
szvsz a mai realitás a plug-in hybrid, 1 napi városi autózást biztosan tudó méretű akksival, csak elektromos hajtással, váltó nélkül, REX kicsi (szvsz dízel) motorral, otthoni naperőműről töltve.
Jaja, ezaz. Csak 150LE körüli villanymotorral, Tesla méretű akksival kell felszerelni és mehet a buli.
#40: pontosan, mindenképp kéne külső tölthetőség, hogy 5-10km-es utacskákon egyáltalán ne menjen a dízelmotor.
Ez szvsz hibás: "külterületen 100% dízelmotoros meghajtás"
Az elektromos hajtás jobb, mint a dízel:
- 0 fordulattól 100% nyomaték,
- nem kell sebességváltó és kuplung,
- energia visszatáplálás lassításkor,
ezért:
- jobb összhatásfok,
- sokkal kevesebb alkatrész,
- kevesebb meghibásodási lehetőség,
- ritkább karbantartás, nincs olaj és szűrőcsere,
- hosszabb fékélettartam,
- kisebb tömegű a mechanika,
- több hely,
- olcsóbb előállítás (azonos szérianagyságnál persze)
Ezt tanulmányozd: REX= range extender - ezzel lehet az akkukapacitást virtuálisan megnövelni és a hatótávot növelni - ám csak akkor, ha szükséges.
Ennek eredményeképp lényegesencsökken az üzemanyagfelhasználás és ezzel a szennyezés is, és nem maradsz az út szélén sem, ha lemerülne az akksi.
Nem a konkrét autóról beszéltem. Nem fogyasztáscsökkentő hatás kell, hanem külterületen 100% dízelmotoros meghajtás, belterületen meg 100% elektromos. Egy ilyen autó jelenleg minden konkurens technológiánál jobb lenne, mivel hosszabb távokra az elektromos a jelenlegi hatótávval alkalmatlan, a benzines jóval többet eszik és nagyobb a szén-monoxid kibocsátása, városban meg ugye a szilárd részecske a lényeges, meg a hidegindítás, sok gyorsulás-lassulás, elindulás-megállás, amiben meg az elektromos a legjobb, a dízel motort meg ezzel nem kellene terhelni.
Igen, ebből lehet valami, multkorában linkelt valaki egy Nissan modellt, csak abba turbóbenzines motort raktak az okosok (=ugyanúgy önti magából a rákkeltő részecskéket, mint a dízel).
Ameddig nem lesz igazi akksiforradalom, azaz max 100kilós akksival 1000km-t mehet egy családi autó, addig nyűglődés van.
A technika sem volt jó. Pl. túl kevés volt a fogyasztáscsökketntő hatás.
Bár a dízelek kellően nyomatékosak de turbólyuk gond, ami az elektromosnál nincs.
A hajtásnak elektromosnak kell más ma is lennie, a gond az akksik teljesítménye, amit a REX hatótávnövelővel lehet orvosolni. Egy szükség szerint és szigorúan városon kívül de állandóan optimális hatásfokon működtetett kis dízelmotorral lehet növelni élhetőre a hatótávot.
Ez a megoldás kevésbé bonyolult - ezért kevésbé hajlamos meghibásodásra, kevesebb helyet foglal és kevesebb a súlya is - no meg olcsóbb, mint egy hatásba is beszálló dízelmotor. Bonus: váltó sem kell.
"szerinted a nyugati középosztály mennyit keres, hogy csak úgy mellényzsebből kirántson alsóhangon 80eEUR-t? "
35 ezer a Tesla 3. Ennyiért simán vesz autót egy német középosztalybeli. Második-harmadik autót viszont olcsóbban vesz, pedig az elektromos jelenleg csak arra lenne jó, ezért mondom, hogy még nem, de ha csökken az ára és/vagy a hatótavolsaga nő, akkor reális alternatíva lesz.
Nem technikai okból bukott meg, hanem mert rossz a marketingje, a dízelről eleve nem a környezetbarátság jut eszébe az embereknek, holott jelenleg épp egy ilyen hibrid lenne a legkevésbé környezetszennyező teljes értékű autó (az elektromos nem teljes értékű, a sima dízel lakott területen súlyosan károsító a szilard részecskék miatt, míg a benzin lakott területen kívül globálisan nézve károsabb, mint a dízel).
Az a 35k$-os autó már érdekes lenne, ha ez a "long range" modell lenne állítólagos 500km-es hatótávval. Csakhogy utóbbi még USA-ban is 44000$-ba fog fájni, amiért az EU-s vásárlóról még a mostani EURUSD árfolyam mellett is kétlem, hogy 50eEUR-nál kevesebbet gombolnának le. Pénzügyileg megérni még ez se fogja, max ha mesterségesen hülyére adóztatják a robbanómotorokat (mintha nem fizetnénk máris egy rakás adót, kezdve az üzemanyag árának több mint felével...)
A relatíve új autó fogalma szubjektív, az enyém 6éves, így produkált kevesebb, mint 3000EUR szumma szervizktg-et (amiben még a téli-nyárigumik cseréje és egy komplett készlet nyárigumi is benne van), 6év alatt ~12kEUR üzemanyagköltséget és ha nagyon pesszimistán nézzük, 15kEUR amortizációt, ez összesen 30kEUR. Szándékaim szerint 2-3éven belül eladom, azaz valszleg az általad listázott roncsfelújítási projekteket meghagyom az új tulajnak.
6év alatt mennyit is bukik a mostanság ~80-100eEUR-s Tesla? Illetve ráadásképp mennyi hitelköltsége van egy ilyen horribilis összegnek? Mennyi a casco egy ilyen nagyértékű verdára? Mert jó helyen dolgozom, de azért ekkora summákat nem tudok mellényzsebből előrántani.
#14: persze még csak véletlen se segített egy műhely spéci vezérlőszoftverrel, hogy az akksit egy rekordkör kedvéért teljes ciklusban lehessen üzemeltetni, nyilván a gyártó által megadott 300+x km csak kósza vicc és 5-600km-eket futnak a teslák.
#15: ettől az adó-nyúzástól tartok én is, magyarul az autózás költségei drasztikusan nőni fognak.
#17: szerinted a nyugati középosztály mennyit keres, hogy csak úgy mellényzsebből kirántson alsóhangon 80eEUR-t? Ez egy kétkeresős családnál is több év megtakarítása. Nem beszélve arról, hogy Mo.-gon ez már a maffiózó-kategória.
#21: így van, a dízel-elektro hibrid lenne a nyerő, sőt, a gáz+dízel (jobb égés, kevesebb szennyezőanyag)-elektro hibrid. Sztem ez lesz a realitás úgy 20év múlva.
#22: jah, vegyek+tartsak külön autót munkábajárni meg a családot Balcsira/Adriára vinni, persze.
#26: nem muszáj, majd töltik Merkel néni lingiterőművei (valszleg drágábban, mint a 6Ft/km), vagy Viktorunk szépen sugárzó új erőműve. Ja, és az otthoni naperőmű is nappal termel, amikor meg az ember úton van/melózik, az meg mégse járja, hogy húzzam a kábelt 100km-en keresztül a kocsi után:D De van megoldás, vehet az ember még egy akksit + egy kis darut amivel esténként ki-be-emelgeti a cuccost...
Pedig van/lesz majd miből fizetni a költségeket, minek ennyire spórolni:
Erősen bóvli a Tesla2017.08.07 18:49
MTI
Másfélmilliárd dollárt készül magas hozamú, úgynevezett
"bóvlikötvény" kibocsátásával a tőkepiacon felvenni a Tesla a Model 3
sorozatgyártása felfuttatásának a finanszírozására.
A
Tesla csak az idei második negyedévben 1,2 milliárd dollárt fordított a
Model 3 gyártásának az előkészítésére. A júniussal zárt negyedév végén a
Tesla 3 milliárd dollár készpénzzel rendelkezett, szemben az előző
negyedév végi 4 milliárd dollárral és az egy évvel korábbi 3,25 milliárd
dollárral.
A 35 ezer dolláros "megfizethető" áron a vásárlók
széles rétegének szánt új modell első példányait nemrégiben szállította
le a megrendelőknek a Tesla. Tervei szerint az idei év végére heti 5
ezerre növeli a gyártási kapacitást, a jövőre pedig heti 10 ezerre. A
Tesla új modellre adott megrendelések száma már meghaladja a félmilliót.
A legújabb megrendelések teljesítését 2018 végére igazolja vissza a
Tesla.
A 2025-ben lejáró kötvény a Tesla első kibocsátása a
tőkepiac magas hozamú szegmensében, a bóvlikötvények piacán. A Tesla
eddig részvénykibocsátással, illetve részvényre konvertálható kötvények
kibocsátásával fedezte finanszírozási szükségleteit.
A Tesla
kötvényének jegyzését a Goldman Sachs, a Morgan Stanley, a Barclays, a
Bank of America a Merrill Lynch, a Citigroup, a Deutsche Bank és az RBC
végzi.
A bóvlikötvény kibocsátásának bejelentését
követően a Standard & Poor's hitelminősítő intézet megerősítette a
Tesla "B mínusz" adósbesorolását negatív kilátással, vagyis továbbra sem
ajánlják befektetésre a vállalat kötvényeit, azok a bóvli kategóriában
vannak.
link
Szerintem is, de a gyakorlat mást mutat:
"Megbukott a Peugeot Hybrid4 rendszere?" link
"Befejezi a dízel-hibridek gyártását a PSA" link
Szvsz nem volt jó a koncepció. REX-et kellene csinálni, azaz egy full elektomos autót egy akkut töltő kis dízel motorral.
A nyugati fels-középosztály nem egy népes csoport, és ők sem mind ezt veszik, csak azt írtam, hogy nekik már alkalmas másodlagos autónak, és elérhető is árban. Elsődlegesnek még senkinek sem.
igazad van, túloztam. de ha 1000 helyett csak 500 km-rel számolunk és elérhető magyar tarifákkal (30 Ft/kWh éjszakai áram illetve Green tarifa) akkor 6 forint egy km egy luxus sportkocsival. munkábajáró nissan leaf-nél már csak 3 forint.
A dízel jelenleg 180 fokban más célra ideális, igazából dízel-elektromos hibridek kellenének úgy, hogy a városokban kötelező lenne a 100% elektromos működés, külterületen, autópályán meg kevésbé érdekes a szilárd részecske kibocsátas, ugyanakkor a dízel a legalkalmasabb oda. Mondom úgy, hogy jobb híján benzinesem van.
A nyugati középosztálynak, de a hazai felső-középosztálynak megfelelő lenne a mostani árral, ha elsődleges autónak alkalmas lenne, de ehhez még jócskán növelni kellene a hatótávolságot és a töltési infrastruktúrát fejleszteni. Másodlagos autónak meg a nyugati felső-középnek és a hazai középnek érhető el ezen az áron.
"Dízelem van jópár éve és a legmagasabb szervizköltségem 1000EUR volt (vezérműszíj-csere+a szokásos olaj, stb-csere). "Milliós ktg" ennek 3x-osa lenne, amihez kb kénsavat kellene a motorba öntenem..."
Nekem is dízelem van. Amíg relatív új az autó (az enyém most hatéves) addig nincsenek komoly kiadások, csak a tankolás meg az évi kétszeri olaj+szűrőcsere de aztán amikor 200-nál vezérműszíj: 800 EUR, (használattól függően) 200-300 ezer km körül porlasztócsúcsok és nagynyomású szivattyú: 3000 EUR, kettőstömegű lendkerék: 1000 EUR, turbót 1000 EUR, a koromszűrő 1000 EUR, akkorra kezd szétrohadni kipufogó rendszer.....
"nyilván a hírben szereplő rekordhoz is csak a 85 és 15% közötti részt használták ki - janem..."
jade. ez nem a felhasználó választása, hanem a töltésvezérlő elektronikáe. egy 65 kWh akkupackban van 6720 darab, standard 18650 cella, vagyis cellánként kb 2500 mAh kapacitást használnak ki -- de a beépített cellák 3300 mAh névleges kapacitásúak. az akkuk töltésének korlátozása növeli az élettartamot. Ha 20-80% tartományra korlátozom az akku kihasználtságát (néhány laptopban már van ilyen beállítás) akkor 500 helyett 5000 ciklust bír mielőtt érezhetően csökkenni kezd a kapacitása, ha 15-85-re akkor kb 3000-et, ha 10-90-re akkor kb 1500-at
" a névleges kapacitásnak csak (kb) a 85 és 15% közötti részét használják ki, pont az élettartam érdekében" - nyilván a hírben szereplő rekordhoz is csak a 85 és 15% közötti részt használták ki - janem...
Dízelem van jópár éve és a legmagasabb szervizköltségem 1000EUR volt (vezérműszíj-csere+a szokásos olaj, stb-csere). "Milliós ktg" ennek 3x-osa lenne, amihez kb kénsavat kellene a motorba öntenem...
Ez jogos!
Majd ha harmada lesz a mostani árnak, akkor terjed robbanásszerűen.
Bár valószínűbb, hogy inkább a benzineseket drágítják jól meg adókkal, a dízeleseket meg kinyírják...
Csakhogy 3-4 év múlva nem kell akksit cserélni!
8 év után is kb 80% kapacitást tudnak a régi (!) Prius Leaf akksik. Hiba esetén pedig cellánként cserélhető, nem kell az egész pakkot cserélni.
1. az akkukra valami hihetetlenül hosszú, 10 év garit vállalnak, én is csodálkoztam, de komoly: a névleges kapacitásnak csak (kb) a 85 és 15% közötti részét használják ki, pont az élettartam érdekében.
2. dízelmotorban is ott vannak a milliós szervizköltségek (nagynyomású gázolajszivattyú, porlasztócsúcsok, koromszűrő, turbó, intercooler, kettőstömegű lendkerék)
biztos hogy nem rosszak ezek az autók...de nekem a mostani benzines autó árakon kellenének...2-3 millió forintért...mert ha akksit kell cserélni már nem éri meg.
Azonfelül miért nincsenek már hidrogénes autók ? amiknek a hidrogén szükségletét háztetőkre szerelt napelemekkel és vízbontókkal meg lehetne oldani ? igy ingyen lehetne feltölteni időnként...
Honda kitalálta már ezt egyébként : Honda FCX vag yvalami ilyesmi volt a neve.
+azt se nagyon akarom tudni, mennyit amortizálódik ezidő alatt egy 70-80kEUR-s autó (a mostani jellemzően 20kEUR-ért kapható robbanómotorosokkal szemben). Még ha "jól is tartja az értékét", akkoris több tízezer euró bukta, míg a robbanóson max azt a 20kEUR-t bukhatod.
És mennyibe fog fájni ~3-4év múlva egy új akksi? Tartok tőle, több lesz, mint a dízel összes szervizelése, úgy 6-8'000EUR-val, és akkor keveset mondtam.
29 óra nyomorgásba került nyári hőségben, sík terepen 1078km egy féltonnás akksival? Hogy oda ne rohanjak... Ezt a dízelem szintén egy töltéssel valós forgalmi és útviszonyok között bekapcsolt klímával, nyaralócuccokkal megpakolva tudja kevesebb, mint feleennyi idő alatt. kb egy Tesla árának hatodáért...
Ha Musk a WC-be dugja a fejét, akkor se fogom a családot 45 fokos kocsiban utaztatni, szval várjuk a reális nyári (klímás) és téli (a hideg leszívja az akksit) adatokat valós forgalmi körülmények között.
Itt az új Tesla-rekord! - 1000 kilométer egyetlen töltéssel
Ugrás a cikkhez