Az adaptív tempomat átlát a ködön, , ha valami elém kerül, automatikusan fékez, illetve lassít. Szerencsére ritkán van annyira sűrű köd , de akkor sem használom, mert annyira nem bízom benne :)
Azért azt valljuk be, hogy a rosszabb viszonyok között sokkal több baleset van. Így látni, hogy az ember is hibázik, még az ideális körülmények között is. Nekem a 2008-ban gyártott Fordomban már adaptív tempomat van, még most sincs minden kocsiban. A fejlesztések lassan haladnak, van, amit elsőre úgy eltalálnak, hogy nem is nagyon lehet fejleszteni tovább. Ilyen a visszagurulás gátló is, de az esőérzékelő sem változott 2008 óta.
Bár talán nem a legjobb példa, nekem egyik ilyen kedvencem a comma.ai. Limitáltak a képességei (ACC és sávtartás), de azt viszont stabilan tudja, és nem is kell hozzá erős hardver. Nagyon jól megtervezték.
Egy ember minden gond nélkül elközlekedik rossz látási viszonyok között, éjszaka, ködben, esőben, hóban, mert képes a látható, érzékelhető valóságot intelligensen kiterjeszteni a meglévő tapasztalata alapján. Ezek a rendszerek erre nem képesek, érzékelniük kell, abból dolgoznak, és ezt ezer dolog akaszthatja meg. Ez a MobilEye demo sem véletlenül tökéletesen felfestett utakon, tökéletes fényviszonyok között futott. Szerintem akkor lehet majd reménykedni, hogy a közeli jövőben lesz valami előrelépés, ha olyan demókat kezdenek nyomni, ami azt demonstrálja, hogy az ő rendszerük akár este, akár ködben, vagy utat takaró hóban, és felfestetlen utakon is hibátlanul teljesít. Én nem hiszek ebben, nem látok előrelépést az utóbbi tíz évben, mert az, hogy megtanulok 100 millió szituációt, nem ér semmit, hiszen a szituációk száma végtelen. Mindig lesznek újak, amiket csak olyan intelligens rendszer tud kezelni, ami emberi szinten gondolkodik, projektál, következtet. Egy ember se tanult meg 100 millió szituációt, mégis tud vezetni, nem ez vezet a sikerre, hanem a valódi intelligencia, ami egyelőre elérhetetlen távolságra van ezektől a rendszerektől.
Egyben biztosak lehettek: az IT és adat alapú megoldásokban sokkal nagyobb a verseny, mint a hagyományos iparágakban. A versenyelőny itt igen gyorsan erodálódik, bármit állít egy-egy cég. Emlékezzetek csak a Nokiára... Másrészt megjósolhatatlan, hogy mi történik egy komplex, turbulens iparágban. Az előrejelzés nehéz műfaj, kiváltképp ha a jövőre vonatkozik :).
Én hibrid megoldásokat is el tudok képzelni: az autót legyártja a Ford, de az ezen futó szoftvert mondjuk a Google adja. Mindenki marad a kaptafánál. Szerintem látni fogunk majd ehhez hasonló közös projecteket. Ki emlékszik még a Nokiákon futó Symbian OS-re? Most meg Android van rajtuk, ha jól tudom.
Naja, de mondjuk a Mobileye a hagyományos értelemben véve nem kis startup az Intel áll mögöttük. Az Nvidia is nyomul ezen a területen másik project-ben. Itt az a trükk, hogy lehet a Tesla az autógyártók közt nagyon jól áll, de nem csak velük fog versenyezni, mert a Telecom cégek, a chipgyártók és a bigtech-től is többen rámennek a témára szal azért itt azért óriási a verseny és nem biztos közel sem, hogy a Tesla lesz a befutó.
CPE kifejezetten gyenge ma, lássuk mi következik. 47-42? Wti-ben is van egy napos divergencia. János is írt egy mélyebb korrekcióról az olajban mielőtt tovább megy..
Sokszor van olyan, hogy egy nagy góliát próbálkozik, de nem jut előre, aztán jön egy kis startup, ami meg megold mindent, olcsóbban és jobban. Nemrég láttuk a NASA kínlódását, alázkodniuk kellett az oroszoknak, hogy feljussanak az űrbe. Korlátlan költségvetéssel rendelkezve. Musk meg 2 év alatt megoldotta.
Nálam az első támasz szint az 52, a következő 47. Még az 52 is megfoghatja, nálam a napos trend nem sérült. Viszont naposon van egy rsi divergencia ami nem jó.
Érdemes megnézni a MobilEye demoját a 2021es CESen. Jeruzsálemben vezettek városi körülmények között kb 30 percet emberi beavatkozás nélkül. A Tesla sehol sincs hozzájuk képest. A MobileEye a legnagyobb autóipari computer vision beszállitó jelenleg a világon, a Teslán kivül kb övék a piac 90%a. Egyébként meg miért ne tudná a többi autógyártó is gyűjteni az adatot? Fedélzeti kamera egyre több autóban van.
"1)Gazban most egy (4) korrekciot varok, 3.5-4.5$ savba. Ez eltarthat tobb hetig, sot 3-9 honapig" 3-9 hónap akár? Ennek a téli gázigény növekedés nem mond kicsit ellen?! Vagy ne keressünk ilyen relációt?!
Valasz kiserletek. 1)Gazban most egy (4) korrekciot varok, 3.5-4.5$ savba. Ez eltarthat tobb hetig, sot 3-9 honapig De utana meg egy rally kellene, es annak emelkedni a hosszutavi charton lathato szintekig, es valahova a 10-16 savba mutat a target. A hosszutavu charton jol latszik. , http://keptarhely.eu/view.php?file=20211013v01x3v9hl.jpeg . 2)BHP es RIO nagyon jo valasztasok. A banya mufajban oriasok, penzugyileg erosek. De azok a kommersz ipari erceket banyasszak, mint vaserc, rez, szen, stb. Ezek aratol fugg ar arfolyam. , Az Uran temaban nagyobb lesz a hiany, es ahhoz a kanadai banyaszokat erdemes nezni Mint CCJ, DNN es mellette a kisebbek mint NXE, UEC, UUUU.
Kb. soha. Volt erről utt egy vitank vagy 7-8 éve itt, le lettünk páran hülyézve, hogy azt mondtuk nem lesz 2020-ra önvezetés. Addig nem lesz, amíg nem lesz az emberhez mérhetően intelligens ai. A vezetéshez gyakorlatilag az embert körülvevő világ teljes ismerete és értése kell, ezerszer bonyolultabb mint szenzorok és lehetséges variációk milliárdjai.
Nemnem, meg csak level 3 szinten mukodik az onvezetes, a kozeleben sincsenek a vegso elvarasnak. Itt nem a jogi hatter az elsodleges problema. A pontossagot fel kell vinni kb 10 millio km/baleset szintre, hogy hasznalhato legyen. Amik most jon mukodnek az bizonyos varosok/teruletek aprolekos felterkepezese, ez mukodik, de ez nem hasznalhato, mint vegleges technika, mert akkora adatmennyiseg lenne es olyan gyorsan valtozik. A cel, hogy ugy mukodjon, mint az ember, hogy azonositani tudja az ismeretlen targyakat/helyzeteket akkor is, ha meg sose talalkozott vele. De ez meg nagyon sok ido
Az önvezetést egy diktatórikus országban megvalósítani sokkal könnyebb (ott a jogi hülyeségekkel elmehetnek a sóhivatlba, ha nagy vezír azt mondja hogy mehet akkor menni is kell.......pl.: kína). Ott már 2022-ben símán lehet olyan tartomány ahol ezt hagyják. Régi cikk májusi: https://cnevpost.com/2021/05/28/shenzhen-to-allow-driverless-cars-on-public-roads/ Usa és eu erre képtelen lesz ott a jogászkodásban elveszik szinte minden.....
Egyik ismerősöm azt mondta a teslával kapcsolatban, hogy az önvezetésben azért lesz előnye, mert musk több száz műholdat akar pályára helyezni, amivel sokkal pontosabban tudja analizálni a forgalmat. Én is azt hallottam, hogy csak akkor lesz igazán használható, ha a járművek egymással fognak kommunikálni, egyfajta hálót alkotva. Az önvezető technológia már nagyon jól működik, csak a jogi háttér hiányzik, hogy kit vonnak felelősségre, ha arra kerül a sor. Ki fogja fizetni az esetleges kárvallottak kárigényét?
Szerintem ez nem jo pelda, megerteni es lemasolni valamit annyira nem nehez, esetleg tovabb fejleszteni. De ebben az esetben nincs mit lemasolni es folyamatosan es egyre novekvo hatrany van csak.
Remek elemzesek, mint mindig, koszonjuk! Nalam az SP mar tegnap short jelzest adott, 4300 ala be kellene neznie kicsit, aztan akar lenezhet 4220 kornyekere, ez a terv, pozibol. Az elektromos autozas/tesla temakorehez szeretnek hozzaszolni: Sokszor felmerult itt, hogy a tesla er-e annyit, amennyit, ezzel kapcsolatban volt egy erdekes beszelgetesem egy onvezeto rendszer programozasat iranyito baratommal, aki a tozsdet egyaltalan nem figyeli. O azon az allasponton van, hogy a Teslat soha nem fogja tudni senki utolerni onvezetes temakoreben, barki barmennyi penzt is aldozna erre azon egyszeru oknal fogva, hogy akkora adatmennyiseg folenyben van a Tesla, es pillanatok alatt tud tobb ezer olyan nagyon ritkan elofordulo helyzetrol is adatot beszerezni es ezaltal kijavitani, ami a tobbi gyartonal elkepzelhetetlenul tobb ido lenne. Es ugyan latszolag nincs nagy kulonbseg a Tesla es a tobbi gyarto kozott, de amint elerkezik a valodi onvezetes kora - level 5 - (ami meg igen messze van), akkor a tobbiek hiaba csak 1-2%-al vannak elmaradva, ott mar az a lemaradas vegzetes lesz es a Tesla szinte biztosan monopol helyzetbe kerul. Akkor lehet ebben barmi valtozas, ha valami teljesen eltero technologia teret nyerne, ami persze bekovetkezhet, de egyelore nem latszik. Egy monopol helyzet az autozas/kozlekedes teren azert is elofordulhat - es jobban mukodhet - mert az adott eszkozok egymassal is tudnak kommunikalni a jovoben, ami azonos rendszeren futva sokkal nagyobb stabilitast is jelentene. Kerdes, hogy ez milyen ertekhez vezet, ha bekovetkezik.
Financial Forecasts
cimu topic folytatasa. Minden fenti temaba vago hozzaszolast szivesen latunk.