Úgy, hogy kevesen jöttek rá hova érdemes fektetni ilyen vérzivataros időkben. Azért a mostani válság nem igazán érinti a Nyomdát, s ez az árfolyamon is meglátszik. Elég csak összehasonlítani az elmúlt 3 hónap mozgásait a többi részvénnyel. OTP -50%, MOL -30-35%, és az MTELEKOM is meg lett blankolva rendesen.
Ehhez képest az ANY 800-ról lesétált 700-ra. Erre a teljesítményre a szaksajtó is jobban felhívhatná a figyelmet. A befektetők meg kicsit körültekintőbben nézegethetnék a grafikonokat.
na meg vannak azért még olcsó papírok ezen kívül is.
8%-ra meg sima betétet is találni, egy részvénytől magasabb elvárt hozamot kell elvárni, ami persze a várható növekedéssel meg is lehet, de magasabb árfolyamot nem feltétlen indokol.
Nem is volt az a kéz annyira láthatatlan, pont kedden mielőtt még megjelent az 1 milliárdos megrendelés híre, már ott figyelt 10k 740-en eladáson.
Valaki úgy gondolta, hogy a hírre majd kikapják? Vagy csak simán gyűjtögetni jött az alatta eldobálóktól?
Vételi ajánlással kezdte meg az Állami Nyomda követését a KBC Securities, a részvény fair értéke az elemzés alapforgatókönyve szerint 990 forint, ami a jelenlegi árfolyamszinthez képest mintegy 35 százalékos felértékelődési potenciált jelent. A társaság pozíciói stabilak a jelentős belépési korlátokkal bíró biztonsági nyomdai termékek terén, emellett a profitabilitását komoly innovációkkal is igyekszik növelni a cég.
Stabil pozíciók egy speciális területen
Az Állami Nyomda hazánk legnagyobb, a közép-kelet-európai térség második legnagyobb specializált nyomdaipari szereplője. A cég stratégiája a biztonsági nyomdaipari termékekre és megoldásokra, a plasztikkártya-gyártásra és megszemélyesítésre, valamint elektronikus dokumentumkezelési megoldásokra alapul.
Az iparágban jelentősek a belépési korlátok, a magas tőkeigény, szigorú szabályozói elvárások és a bizalmi kapcsolaton alapuló hosszú távú megállapodások révén az Állami Nyomda stabil pozíciókat alakíthatott ki a piac versenyzői szegmensében is.
A társaságot a saját okmánybiztonsági fejlesztései megkülönböztetik a régiós versenytársaktól, a folyamatos K+F tevékenység közelmúltbeli állomásaiként például nanotechnológiára épülő nyomdafestékeket vizsgál, valamint idén májusban egy régiós szinten is egyedülálló modern nyomdagépet állított működésbe.
Az Állami Nyomda következő nagy dobása az érintésnélküli mobilfizetési megoldások (NFC – near field communication) fejlesztése lehet, a 800 millió forint értékű projekt az idei fejlesztések és a 2012-es tesztek után várhatóan 2013-2014-től kapcsolódhat be a vállalat készpénztermelésébe. Az okostelefonok robbanásszerű terjedésével ez a piac megsokszorozódhat az előttünk álló években.
A fejlesztéseknek köszönhetően a társaság bevételei egyre nagyobb részben származnak magas hozzáadott értékű, így magasabb profittartalmú termékekből, ezek aránya 2015-re meghaladhatja a 95 százalékot a teljes árbevételen belül.
Tetszetős készpénztermelés
Az Állami Nyomda stabil cash-flow termelő képességgel bír a hosszú távú megállapodásoknak és a folyamatos állami megrendeléseknek hála. Az állami szegmensben jóformán egyáltalán nem fenyegeti verseny a társaság pozícióit.
A stabil készpénztermelés és a tárgyi eszközök amortizációját csak kismértékben meghaladó beruházás kiszámítható osztalékfizetést tesz lehetővé. Várakozásunk szerint 2011-ben a nettó eredmény 70 százalékát fizetheti ki a társaság, az így számított 6,5 százalékos osztalékhozama meghaladja a versenytársakét. A 70 százalékos kifizetési arány fennmaradhat 2011 és 2015 között, ez 2011-2014-ben rendre 47, 61, 67 és 72 forintos osztalék kifizetését jelenti.
Az osztalékfizetés mellett is jelentős készpénzkészletet halmozhat fel a társaság, amelyet egyfelől sajátrészvény-vásárlásokra, másfelől akvizíciókra fordíthat. A legutóbbi közgyűlés döntése alapján a menedzsment akár 1,8 milliárd forintot is elkölthet részvény-visszavásárlásra, ami támaszt adhat az árfolyamnak a nehéz tőkepiaci környezetben is.
Egy esetleges akvizíció és a nemzetközi terjeszkedés a társaság növekedését erősítheti. A romániai és bulgáriai jelenlét jó esélyt ad a vállalat számára, hogy szerepet kapjon a két ország uniós csatlakozásával járó okmányreformban (az Állami Nyomda jelentős tapasztalatokra tett szert hazánk hasonló reformja során).
Egyre erősebb a növekedés
Az elemzésünk alapforgatókönyvében az EBITDA-hányad folyamatos növekedésével számoltunk a 2010-es mélypontot jelentő 9,1 százalékról. A mutató ugyan nem éri el a válság előtti 14,7 százalékos szintet, de 12-13 százalék közelébe emelkedhet, elsősorban a magas hozzáadott értékű termékek térnyerésének köszönhetően.
A profitabilitás javulása és az új megrendelésekből származó bevételbővülés az EBITDA éves átlagos 5,6 százalékos növekedésével jár együtt 2011 és 2015 között az alapforgatókönyv szerint, a modellünk ebben a verzióban 990 forintos fair értéket eredményez. Az aktuális árfolyamhoz képest ez 35 százalékos felértékelődési potenciált jelent.
Az alapforgatókönyv mellett egy pesszimista változatot is készítettünk csökkenő bevételeket és a növekedés elmaradását feltételezve, ebben az esetben 780 forintos fair érték adódott.
Az optimista változat 1100 forintos fair értéket eredményezett, ebben már számoltunk a többi forgatókönyvben mellőzött NFC-fejlesztések hatásával is. Ennek profitabilitását nehéz felmérni, de a bevételekhez történő hozzájárulása magasabb elméleti értéket eredményez.
A versenytársakhoz képest is vonzó relatív értékeltség mellett forog a részvény, EV/EBITDA alapon nagyjából 15 százalékos diszkonton áll az Állami Nyomda, szemben az elmúlt években megszokott 10 százalékos prémiummal, miközben osztalékhozama átlagosan 390 bázisponttal magasabb a versenytársakénál.
A kockázatokról se feledkezzünk meg!
A nagy intézményi tulajdonosok jelenléte miatt az Állami Nyomda közkézhányada meglehetősen alacsony, körülbelül 30 százalék, ami likviditási kockázatokat hordoz magában, ezt a modellben a szokásosnál magasabb kockázati prémiummal kezeltük.
A részvény-visszavásárlás tovább csökkentheti a közkézhányadot, növelve a likviditási kockázatot, így szerencsésebb lenne, ha az állami részesedést vásárolnák vissza a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alaptól.
További kockázatot hordoz magában a romló makrogazdasági környezet, amely az állami megrendelések elhalasztásához vezethet. A napokban bejelentett intézkedések szerint például az idei, mintegy 100 milliárd forintos addicionális hiány egy részét állami beszerzési stoppal kívánja kezelni a kormány.
Az optimista szcenárióban figyelembe vett NFC fejlesztések sikere bizonytalan, a terület a társaság számára új, így a korábbi tapasztalatokat a vállalat korlátozottan használhatja fel. Az ezzel kapcsolatos bizonytalanságot az alapforgatókönyv tartalmazza, hiszen nem számoltunk a projekt várható bevételeivel és nyereségével.
Állami Nyomda