Topiknyitó: Portfolio 2017. 11. 24. 11:48

A Tesla hamarosan csõdbe mehet és kivonulhat az autópiacról  

Ugrás a cikkhez
A címben szereplõ kemény állítások Bob Lutz szájából hangzottak el azt követõen, hogy a Tesla múlt pénteken bemutatta elektromos kamionját és legújabb sportautóját. A General Motors korábbi alelnöke egy sor olyan másik
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
elemes
elemes 2017. 11. 27. 09:13
Előzmény: #4  Phylaxa
#6
azt írtam, hogy száz éve fejlődik így a tudomány, hogy minden kutató csak egy követ tesz hozzá a piramishoz.
.
alulbecsültem.
.
Izsák Newton 1675. február 5-én Robert Hooke-nak címzett levelében a következőt találta mondani:
.
Távolabbra láttam, de csak mert óriások vállán állltam.
.
.If I have seen further it is by standing on ye sholders of Giants.
.
  • Letter to Robert Hooke (15 February 1676) [dated as 5 February 1675 using the Julian calendar with March 25th rather than January 1st as New Years Day, equivalent to 15 February 1676 by Gregorian reckonings.] A facsimile of the original is online at The digital Library. The quotation is 7-8 lines up from the bottom of the first page. The phrase is most famous as an expression of Newton's but he was using a metaphor which in its earliest known form was attributed to Bernard of Chartres by John of Salisbury: Bernard of Chartres used to say that we [the Moderns] are like dwarves perched on the shoulders of giants [the Ancients], and thus we are able to see more and farther than the latter. And this is not at all because of the acuteness of our sight or the stature of our body, but because we are carried aloft and elevated by the magnitude of the giants.
elemes
elemes 2017. 11. 24. 15:24
Előzmény: #4  Phylaxa
#5
"Semmi összeesküvés elmélet nincs abban, hogy a nagy cégek páncélszekrényeiben pihennek"
.
de igen, ez egy jellegzetesen "civil" elképzelés a tudomány és a technológia fejlődéséről, amit a hollywoodi filmek "őrült tudós" imidzse sugall.
.
valójában a tudomány már legalább száz éve nem úgy halad, hogy egy zseni valamit felfedez majd titokban dolgozik rajta és egyszercsak kijön valami fantasztikus dologgal (mint pl a Vissza a jövőbe sorozatban szereplő Doki a Deloreanba épített időgéppel).
.
Olyan elképesztően összetett már a tudományos kutatás, hogy jó pár évig kell tanulni egy szakterületet, mire a legokosabbjai nagyjából átlátják, hogy hol is tart a világ, melyek a nyitott kérdések és az égető problémák. Ezek közül választ egyet, és ha van egy ötlete, minimum pár hónapot görcsöl vele, segítőket keres, kipróbálja, és esetleg bejön, és akkor ír egy cikket, hogy megoldott egy apró részproblémát. Ezt megnézik az ugyanabban a témában dolgozó többi kutatók, ellenőrzik. Ha bevált, akkor ez is egy részeredmény, amit a következő kutató felhasználhat.
.
A nagy gyáraknak vannak kutató laborjai, de az ott dolgozók is ugyanígy cikkeket írogatnak, aztán mások cikkeit elolvassák. közben a részeredmények beépülnek a prototípusokba.
.
------------------
.
A szilárd elektrolitú akkumulátorokkal például az egyik porbléma (sok közül), hogy ezek a szilárd elektrolitok nem szívesen vezetik az áramot. Jó sok energiát tudnak tárolni, de csak milliamperes áramokkal lehet tölteni vagy kisütni őket. Szóval ebben az irányban mennek a fejlesztések.
Phylaxa 2017. 11. 24. 14:46
Előzmény: #3  elemes
#4
Azért az "új technológia sehol sincs" kijelentéssel nem dobálóznék. Semmi összeesküvés elmélet nincs abban, hogy a nagy cégek páncélszekrényeiben pihennek és továbbra is vásárolnak fel mindent, ami valóban korszakváltó. Tehát, ha te és a csapatod egy éven belül kitalálsz egy új járművet, melyhez nem kell úttest, akkor azt tuti nem fogjátok elkezdeni gyártani, hanem el fogjátok adni valamelyik nagy cégnek, aki behajintja a többi közé. A katonai dolgokról pedig ne is beszéljünk. Ők az első mindenben és ez így is van rendjén. :)
elemes
elemes 2017. 11. 24. 14:19
Előzmény: #2  elemes
#3
disclaimer: az új technológiát illetően személy szerint szkeptikus vagyok - tíz éves távlatban nem látok gyakorlati alternatívát a jelenlegi lítium-ion akkumulátorkkal szemben.
.
az, hogy "látóhatáron sincsen", irodalmi túlzás volt, mert a látóhatáron vannak például a kristályos elektrolitot (micsoda képzavar) használó akkumulátorok, de a megbízható, tömeges és olcsó gyártástechnológia távolságát jelzi, hogy még a gyártók optimista nyilatkozatai szerint is tíz év, mire autókba ilyent szerelhetnek.
.
Ennek a technológiának távlati előnye, hogy (bár egyelőre lítiummal folynak a kísérletek) később más, könnyebben hozzáférhető fémekből is kialakítható (legjobb lenne például a tengerből korlátlanul kinyerhető kálium vagy nátrium).
elemes
elemes 2017. 11. 24. 11:48
Előzmény: #1  portfolio
#2
Értem én a szerző tesla-rajongását, Musk sok mindenre jól ráérzett (pl. nem népautót kell gyártani, mert ahhoz túl drága a villanyautó, hanem igazi prémium autót, abban a kategóriában simán kifizetik a presztízsfelárat), de néhány megjegyzést azért tennék.
.
"A Tesla sokat tett azért, hogy egy évszázados üzleti modell kezdett el recsegni-ropogni"
.
a (fél) évszázados üzleti modell nagyjából akkor dőlt össze, amikor a nagy konglomerátumokból egymással versengő, illetve versenytárs gyártóknak is dolgozó beszállítók hálózatává alakult át az iparág.
.
másik, csendes forradalom volt, amikor a SAP és hasonló irányítási rendszerek elterjedésével, a just-in-time technológiáva a gyártásközi készletek csaknem nullára olvadtak.
.
az elektromos autózás sok szempontból új (hatékonyabb) folyamatokat tesz lehetővé, másutt új folyamatokat igényel -- amihez a régi gyárak nehezen tudnak alkalmazkodni.
.
mindezeken túl az a benyomásom, hogy a tesla szervezeti kultúrája is modernebb, mint a nagy autógyáraké, és bár itt a legnehezebb fejlődni, a tesla előnye nem marad meg örökké (az apple lendülete és előnye is fogyóban van).
.
és ne ejtsük el fel, a jelenlegi technológiával az elektromos autózás plafonja a mai gépjárműállomány tizede körül van. új technológia pedig még a látóhatáron sincsen.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek