Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2020. 02. 26. 15:29
Előzmény: #5565  signal2
#5580
Ráadásul pont az exportszektor (és persze a belső kereslet) növekedése miatt növekszik a gazdaság az utóbbi 2 évben rendre 5%-kal, amivel a maffiózók hakniznak (elismerem, hogy túl rég szidtam már a maffiózókat, és most kvázi hiányérzetem van miatta...) :) 
Azt kell megérteni, hogy a kormánynak nem csupán rossz a gazdaságpolitikája, hanem mindezek tetejébe még az a cél is zsákutca, hogy mi leszünk a régió / EU 
összeszerelő-üzem bázisa.Nekik (kormány) ez jó és kényelmes, mert a korlátolt, hadd ne mondjam: buta "emberi robotokat" könnyű manipulálni, valamint "migráncsokkal", Sorossal, stb. 
rémisztgetni...Ráadásul azért is kényelmes ez nekik, mert az ilyen jellegű munka megöli a kreativitást, és függőséget is okoz az, hogy néhány nagyobb üzem ill. beruházó cég kényének-
kedvének ki vannak téve a munkavállalók, sőt részben a gazdaság is. Az ilyen közeg a parancsuralmi rendszert fogja preferálni (akár tudatosan, akár máshogy).De miért is elhibázott lépés (lényegét tekintve) lekoppintani az 1980-as évek kínai gazdaságpolitikáját? Egyrészt az egy harmadik világbeli ország kiugrási kísérlete volt (amely sikeres lett, de voltaképp az oktatás reformjai miatt lett az), és ezzel a "stratégiával" 
Magyarország még nem fog kikerülni az ún. middle income trap-ből, amiben régóta van. Másrészt átfogó készségekre és (meg)értésre van szükség a mai világban az 
eligazodáshoz, nem korlátoltságra és szakbarbárságra (noha az elmélyült szakmai ismeretek akár egyetlen területen is igencsak hasznosak, még ha az esetek nagy részében 
csakis a gazdasági dimenzióban lehet valaki (vagy egy ország) így sikeres, más területeken pedig gyászosan fog szerepelni az esetek nagy részében...)
SeldonKuper 2020. 02. 26. 15:16
Előzmény: #5567  signal2
#5579
A nettó befizetőknek a szuverenításuk feladását okozná, ha egységes lenne végre az UNIOs piac! 
Akkor már nem azon lennének, hogy a nettó befizetők maradjanak szuverének, aki meg elfogadja az "adományukat" azok mondjanak le a szuvernításukról a támogatásért cserébe?? Az erősebb kutyáé a jutalom mindig.
Ha egyenlők lennének nem lehetnének most sem netto befízetők!
pitcairn2 2020. 02. 26. 14:22
Előzmény: #5576  signal2
#5578
ja vegetálnak és jobb híján a szürke zónába húzódnak vagy elköltségelik a nyereségeik javát (inkább mint, hogy adót fizessenek)
ezt is valahol a szabad verseny korlátozása...
pitcairn2 2020. 02. 26. 14:19
Előzmény: #5575  signal2
#5577
akkor még egyszer:
az unió nem a nemzetállamok biznisze, hanem a II világháború után helyzetbe hozott transznacionális elité
American Committee on United Europe - Wikipedia
ez némiképp világosabb támpontokat ad ehhez a projekthez
a "befizetőknek" és "támogatottaknak" is megvolt persze a "mézesmadzag"
a periféria esetében ez a "segíly" volt, ezért adták el a szuverenitásukat
a megállapodás lényegében erről szólt,
a transznacionális megacégek pedig leginkább a befizetőkhöz kötődnek, kötődtek
így már ott is sikerült beazonosítani a sztori nyerteseit...
signal2
signal2 2020. 02. 26. 14:11
Előzmény: #5574  pitcairn2
#5576
Ezt nem vitatom. Ugyanakkor mégis eléldegélnek a KKV-k is. Talán azért, mert ők nem veszik olyan komolyan a szabályok betartását. Végül mégis a multi stresszel többet ezen a témán.
signal2
signal2 2020. 02. 26. 14:09
Előzmény: #5573  pitcairn2
#5575
Na de akkor harmadszor is: akkor jár MINDEN tagállamnak, hiszen MINDEN tagállam lemond jogalkotási szuverenitásáról. Ehhez képest vannak nettó befizetők, és nettó haszonélvezők. És mindenki EGYFORMÁN elfogadja a jogalkotási kompetencia feljebb delegálását, és mindenkinek egyformán be kell tartania ezeket a jogszabályokat. Tehát szerintem hibás logika összekapcsolni az EU-s pénzeket a szuverenitási kérdéssel, és még rosszabb összekapcsolni az ún. piacszerzéssel.
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:39
Előzmény: #5571  signal2
#5574
"Az EU-s jogszabályokról pedig meg is van a véleményem. Kb. annyi, hogy áttekinthetetlen, túlbonyolított, betarthatatlan."
azaz
elsősorban a specializált jogi osztállyal rendelkező, nemzetközi adómenedzsmentben gondolkodó, tartós pereskedést és konfrontációt felvállaló transznacionális megacégeknek kedvez
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:37
Előzmény: #5571  signal2
#5573
de jár, mivel a pénzt - de facto - az érdemi jogalkotási kompetenciák uniós szintre delegálásáért kapjuk
és ezt a megállapodást tudtommal még nem rúgtuk fel
a szájkaraté jóformán csak szimbolikus ügyek kapcsán folyik
a gazdasági jogalkotás kapcsán senki sem vonta kétségbe az uniós jogalkotási kompetenciákat, a vitás ügyek végére is az Európai Unió Bíróságán kerül pont
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:34
Előzmény: #5569  Peterbond
#5572
annyiban igaza van M-nek (már ha ő is ezt állítja), hogy ezek a "felzárkóztatási" összegek nem vmi "jótékonysági" adományként gyűnnek, hanem az unió mögött álló nemzetközi elit a nemzeti szuverenitást vásárolta meg ezzel
+ olyan rendszert alakítottak ki, hogy a zsé leginkább hozzájuk csurog vissza elvégre ők irkálják Brüsszelben a releváns jogszabályokat
nem véletlenül van Brüsszelben több lobbista mint eurokrata...
az EU jogalkotás fő profilban pár száz transznacionális megacégről szól
signal2
signal2 2020. 02. 26. 13:33
Előzmény: #5568  pitcairn2
#5571
Ez akár így is lehet. Viszont ez nincs összefüggésben azzal, hogy Matolcsy szerint nekünk jár a nagy EU-s pénz, mert megnyitottuk a piacunkat. Eleve nincs ilyen megállapodás, ahogy írja, és egyébként meg azok is megnyitották a piacukat, akik nettó befizetők. 
Az EU-s jogszabályokról pedig meg is van a véleményem. Kb. annyi, hogy áttekinthetetlen, túlbonyolított, betarthatatlan.
Peterbond 2020. 02. 26. 13:32
Előzmény: #5566  rockmaster
#5570
"Sőt... letérdel az Orbán-kormány eléjük, jöjjetek csak, jöjjetek csak, had' menjen a keleti nyitás :)"
Ez se igaz, ugyanis mindegyik korábban jött ( jó részük szintén 2004 elött ). A keleti nyitás amúgy egy bődületes nagy bukó lett. Nem hogy nőtt volna az arány hanem csökkent. Az istenített Kelet aki felé szívességeket tettünk és pénzt vittünk ki visszaesett a folyton szidott Nyugat és EU meg 82%-ra bővült ha jól emlékszem, az eddigi legmagasabb EU pénzutalások mellett.
Peterbond 2020. 02. 26. 13:29
Előzmény: #5563  pitcairn2
#5569
Én Matolcsi gondolatát vittem tovább nem a tiédet. Az is megér egy misét de ahogy látom Signál már belekezdett így én inkább csak olvasom ezt a beszélgetést egyenlőre.
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:28
Előzmény: #5565  signal2
#5568
ott tévedsz el, hogy nemzetállami relációkban gondolkodsz, míg a szupranacionális integrációban érdekelt "nemzetközi elit" - ami minden kétséget kizáróan a fő nyertese ennek a folyamatnak - nem.
az EU jogszabályokat leginkább pár száz transznacionális megacég irkálja a saját érdekei mentén...
The Brussels Business - Who Runs the EU ? - HD (sub - serb/cro)
https://www.youtube.com/watch?v=xMuUEd6w54E
signal2
signal2 2020. 02. 26. 13:24
Előzmény: #5563  pitcairn2
#5567
Még egyszer: akkor a nettó befizetőknek miről szólnak? Ők fizetnek a szuverenitásuk feladásáért a logikád szerint.
rockmaster 2020. 02. 26. 13:24
Előzmény: #5561  Peterbond
#5566
Sőt... letérdel az Orbán-kormány eléjük, jöjjetek csak, jöjjetek csak, had' menjen a keleti nyitás :)
signal2
signal2 2020. 02. 26. 13:23
Előzmény: #5562  pitcairn2
#5565
Sántít. A magyar, olcsón termelő vállalatok az EU-ba való belépéssel sokkal nagyobb piacot kaptak a gazdag tagállamok személyében, mint ők Magyarországon.
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:17
Előzmény: #5560  signal2
#5564
+ arról se feledkezzünk el, hogy a "szupranacionális" lobbi - amely jóformán mindenütt jelen van - nem nemzetállamokban gondolkodik
az, hogy az osztrák elitnek jó buli az unió még nem jelenti azt, hogy az osztrák lakosság többsége is élvezi ezt...
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:14
Előzmény: #5561  Peterbond
#5563
azok a "felzárkóztatási" összegek a jogalkotási kompetenciák megvásárlásáról szólnak...
pitcairn2 2020. 02. 26. 13:13
Előzmény: #5560  signal2
#5562
piacot és olcsó munkaerőt...
Peterbond 2020. 02. 26. 13:11
Előzmény: #5552  signal2
#5561
Különösen érdekelne hogy ezen gondolat mentén miért nem követelünk forrásokat Japántól ( pl Suzuki gyár ), Dél koreától ( pl: Samsung ), Usától ( pl: Bunge ) . Hisz ezen országok több cégen keresztül ugyanúgy bevásárolták magukat hozzánk majd a profitot "kitalicskázzák" az országból. Mégis nekünk velük semmi bajunk hanem azokkal van akik felzárózásra komoly összegekkel támogatnak minket.

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek