Topiknyitó: Portfolio 2011. 09. 16. 08:33

A Legfelsőbb Bíróság előtt az egyoldalú szerződésmódosítások ügye  

Ugrás a cikkhez
Egy szegedi takarékszövetkezet egyoldalú szerződésmódosításai a Legfelsőbb Bíróság (LB) elé kerültek. Ezt megelőzően, a másodfokú eljárást lebonyolító ítélőtábla jogerősen is kimondta, hogy a pénzintézet összes egyoldalú szerződésmódosítása...

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=155446
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
szivacs
szivacs 2011. 09. 19. 16:07
#18
"„Ott van a valutahitelezés kérdése. Évek óta teszem fel a kérdést. Tessék már nekem megmondani: hogy a bankok, hogyan számítják ki a törlesztő részleteket? Azt akarom megérteni, hogyan van kiszámítva” – közölte a közgazdász.

Róna Péter hozzátette: Azokból a szerződésekből, melyeket áttanulmányoztam nem vezethető le az aktuális számla. Az itteni ember nem érti, hogy miért lett az ő havi 35 ezer forintjából 60 ezer a törlesztő rész. A szerződésből ez nem kimutatható. Nincs elmondva, hogyan van kiszámolva. Nincs az a kormány – beleértve a mostanit – , amely képes lenne ezt a kérdést a megfelelő alapossággal és következetességgel megállapítani.

A bankrendszer hatalmának növekedése mindenütt problémát okoz a világon, de ami Magyarországon történik az Róna Péter szerint egy kirívó eset.

A bankok részéről a professzor úr szerint elfogadhatatlanok a kiszámíthatatlan terhek és a feltornázott kamatok. Erre persze a legtöbb pénzintézet válasza az, hogy szükség volt a kamatemelésre, mert nehezebben jutnak forrásokhoz, mint korábban.

„Bizonyítsa be! Bizonyítsa be, hogy mennyit fizetett a forrásért! Bizonyítsa be, hogy a szerződés szerint neki joga van a forrás alakulásának, árának megfelelően a kamatot emelni. Mutassa ki, hogy amikor a forrás ára csökkent ő annak megfelelően ugyanolyan tempóban csökkentette a törlesztő részt” – jelentette ki Róna Péter, majd hozzátette: És erre ő azt mondja, hogy üzleti titok.

„De ilyen üzleti titok nincs” – hívta fel rá a figyelmet.

Róna Péter szerint hazánkban az történt, hogy a bankok kitaláltak egy olyan terméket, amelynek a törlesztő részletei úgy vannak kiszámítva, hogy azt senki se tudja átlátni.

Egyes elméletek szerint a bankok megregulázása azért nem lehetséges, mert azonnal kivonulnak az országból, és ez komoly vészhelyzetet teremtene. Ezzel persze nem mindenki ért egyet.

Külföldön számtalan példája van annak, hogy a kormányok – felismerve egy adott pénzintézet hibáját – kártérítésre kényszerítették a bankokat."
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 15:59
Előzmény: #16  Törölt felhasználó
#17
Na, többek között ilyenek miatt nem siratom őket.
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 15:35
Előzmény: #12  Törölt felhasználó
#16
Érdekes volt a bank árfolyam meghatározása az igényelt Ft-összeg devizára váltásakor – ez lehet, ma is így van. Konkrét ismert esetben ez úgy történt, hogy a hitel igénylésekor érvényes vételi árfolyamra -10% "kockázati tartalékot" számolva határozták meg a folyósítás árfolyamát, ezzel a folyósított deviza összegét. Ekkor a folyósítás és az igénylés között 4 hónap telt el, mely alatt számottevő forintgyengülés következett be, tehát a kapott Ft már lényegesen kevesebb devizát ért, mint amit a kölcsönszerződés tartalmazott. Utánanéztem a bank szabályzatában: amennyiben a forint a két időpont között erősödött volna (ugyanannyi Ft több devizát ér), az ügyfélnek meg kellett volna vásárolnia a devizatöbbletet, azaz a folyósításkori, és nem a hitelkérelem benyújtásakor érvényes vételi árfolyamot alkalmazták volna a devizára átszámításhoz. Lényeg, hogy a hitelkérelem benyújtása és a folyósítás időpontja közti árfolyamváltozás kockázata úgy került a bank és az ügyfél közt megosztásra, hogy az árfolyamveszteség az ügyfelet, az árfolyamnyereség a bankot illette (+ a teljes hitelösszegre vetített 10% árfolyamkockázati felár).
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 15:05
Előzmény: #14  Törölt felhasználó
#15
Emellett kamatszint a CHF referencia kamatához kötni, ahogy ugye Lengyelországban volt. Az, h mennyiért kapja ő az anyabankjától a hitelt, magasról szarom le.
Ügyfél kockázati besorolását változtatni a tényezők változatlansága mellett szintén nem járja. Azért meg pláne nem, mert közben sok lett a nemfizető adós, mivel 0 befizetéssel adtak minden hajléktalannak. Ott a raiffeisen reklám, amikor a faszi mondaná a jövedelmét, erre az ügyintéző kisasszony dilettánsként csapkodja a fülét.
Költségek Ft-ban denominálva.
Átváltás középárfolyamon.
Mindezt visszamenőleg. És akkor nem kéne itt a 180 Ft-al erőlködni, mivel ezek a tételek kb hoznák azt a különbözetet.
Meg az adós is vállalja az árfolyamkockázatot, amit az alacsony kamat miatt tett meg.
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 14:31
Előzmény: #13  Törölt felhasználó
#14
Azert eddig eleg ugyesek voltak, mert a torvenyek megengedtek nekik az egyoldalu szerzodes modositast.

Persze ez meg nem lenne gond, ha ugy kellett volna megtenniuk hogy ERDEMI magyarazatot kellett volna adni melle vagy valami objektiv kovetheto es ellenorizheto feltetelrendszer szerint. De csak a bemondas eleg volt.

Ami szerintem korrekt lenne es mar tobb cikk fel is vetette, hogy az ingatlanon tul ne lehessen semmi mas tovabbi kovetelesuk. Az ingatlant ok mertek fel es a hitelbiralat alapjan ok dontottek a hitel kihelyezesen. Ha pedig a fedezet kiment a hitel mogul arrol az ados nem tehet.
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 14:18
Előzmény: #12  Törölt felhasználó
#13
Ha olyan ügyesek lennének, akkor még idáig sem jutott volna az ügy.

Sajnos egyre inkább úgy néz ki, hogy ez lesz a járható út, mivel az eredeti javaslat már nyomaiban sem hasonlít a mostanihoz.

link
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 13:53
Előzmény: #11  szivacs
#12
Tippem szerint a bankok tul ugyesen dolgoznak es nagyon nagy a lobby erejuk.

Amit en tennek a NAV helyeben, az az par hitelugyet pontrol pontra minden egyes forintot megnezve atnezetnek ez ugyeb. Konkretan abban a hitelben miert valtozott pl a kamat, honnan vette ahhoz a konkret hitelhez a penzt, annak milyen konkret koltsegei voltak. Miert pont akkor emeltek kamatot, hogy jott ki az emeles pontos erteke, stb.

Pl elso korben megkernem a bankot hogy ezeket tegye meg es mutassa meg az osszes alatamaszto iratot. Persze ha nem lennenek nyitottak, akkor be lehetne csatlakozni egy futo perhez is es ott megtenni ezeket.
szivacs
szivacs 2011. 09. 16. 13:40
Előzmény: #4  Törölt felhasználó
#11
Kapcsolt vállalkozásoknál külön műfaj az anya és a leányvállalat között egymás szolgáltatásainál, termékeinél alkalmazott elszámoló árak (transzferárak) piacival való megegyezőségének kérdésköre, mivel az attól való kreatív eltérítés révén költséget/nyereséget lehet átcsoportosítani és ezzel adóalapot lehet befolyásolni. Ez az APEH előszeretettel vizsgálja is. Kíváncsi lennék, mi indokolja azt, hogy a bankok esetében mellőzték ezeket a vizsgálatokat, holott ezt ők jelentős értékre teszik?!
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 13:39
Előzmény: #8  gazmber
#10
Ha jol tudom torvennyel nem lehet kart okozni.
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 13:39
Előzmény: #8  gazmber
#9
Ha jol tudom torvennyel nem lehet kart okozni.
gazmber 2011. 09. 16. 13:09
Előzmény: #1  Portfolio
#8
és mi van olyankor amikor a mutyisztáni vezetők hoznak olyan törvényeket mely szintén a magánjogi szerződésekbe történő egyoldalú állami beavatkozás, módosítás? ...az törvényes- mert ugye a fülkések megszavazták 2perc alatt?...-:)
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 12:54
Előzmény: #3  szivacs
#7
Konkrétan meg lehet hivatkozni más ügyre, attól, hogy nincs precedens jog.
Sőt, ez még pozitívum is, mert olyan ügyben is lehet hivatkozni egy másikra, mely eltér, de az állásfoglalásban az érvelés hasonló. (Ezt ugye precedensként nem lehetne elfogadni.)
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 12:51
Előzmény: #4  Törölt felhasználó
#6
Most megy annak a bizonyítása, hogy ez kártérítési kategória, vagy nem.
Most ez a lényeg, mert, ha ennek a bizonyítása megtörténik, akkor az már minden ügy esetében bizonyítékként felhasználható. Ez olyan, mint egy szakértői vélemény. Az minden ügyben szakértői vélemény marad.
Innentől kezdve lehet élni a kártérítési igénnyel (ha fennáll a károkozás gyanúja az adott esetben). Hát ezt sajnos egyenként kell benyújtani.
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 12:47
Előzmény: #3  szivacs
#5
Nekünk nem precedens van, hanem futószalag. Az ilyen ügyeket így hozza a bíróság. Sőt vannak ilyen "bizonyított" ügyek, amiben a bíró azonnal nyilatkozik. (Ez, persze nem olyan, mert külön kell megállapítani a kár értékét.)
Pont úgy fog futószalagon menni, mint pl. a bolti (egyéb) lopások.

Van egy nagy különbség a két ügy között: az az én is megvakarom a hátadat állam és valaki között zajlik, ez utóbbi meg kártérítési per lesz két valaki között. (Másképp működik a kettő.)
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 12:28
Előzmény: #2  Törölt felhasználó
#4
Mondjuk az tenyleg jo lenne ha birosag elott kellen bizonyitaniuk a kamatemelesek szuksegesseget. Pl bizonyitani hogy mikor kitol milyen aron ment tranzakcio, az tenyleg valos volt-e, illetve mekkora volt a haszon resze.

Csak spekulalva, nem trukkoztek-e a dologban az anyabankokkal osszejatsza, azaz dergabban adtak a leanynak hitelt, es igy az anyabanknal lett a nyereseg.
szivacs
szivacs 2011. 09. 16. 12:24
Előzmény: #2  Törölt felhasználó
#3
Ne bízz benne, nálunk nincs precedensjog, egy másik tanács ellentétesen is dönthet ugyanabban a tényállásban. A LB jogegységi döntése kellene az egységes döntésekhez, az meg sok év, ha lenne egyáltalán...
Egyébként meg tegnap óta tudjuk, hogy a magyar bíróságon a törvények nemtudása mentesít a következmények alól, márpedig egy külföldi banknak nem kell tudnia magyarul és nem kell ismernie a magyar törvényeket...
Törölt felhasználó 2011. 09. 16. 12:15
Előzmény: #1  portfolio
#2
Ha ennek pozitív vége lesz, no meg a HUF költségek CHF elszámolásának ügyében is, akkor alapból megvan pl. CHF-re az a kívánt 20%, csak kártérítési pert kell indítani érte, amiből a másodiktól már feltehetőleg roppant gyorsan lezavarja a bíróság.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek