Topiknyitó: tigus7313 2011. 01. 10. 09:48

magánnyugdíjpénztárban maradóknak  

Ezt a topikot azért gondoltam létrehozni, hogy aki gondolkodik a maradáson, könnyebben tudjon olvasgatni, mert az ilyen típusú topikok előbb-utóbb átváltanak közgazdasági vitafórummá, amiben már elsikkad a lényeg, és sok lesz a ha…



Először is furcsa nekem, hogy 12 év elteltével kezdenénk vitatkozni egy rendszerről, hiszen eddig senki nem emelte fel a szavát, hogy milyen káros és rossz. Azt látni lehet, hogy a FIDESZ sem ezért tette most. Az előzmények, a kapkodás, az átgondolatlanság egyértelműen erre mutat, az hogy most mindenféle fedősztorit, illetve UTÓLAGOS okot (pl. államadósság) kitalálnak kicsit parasztvakításnak tűnik.



Ráadásul a nyugdíj téma pont egy hosszútávú kérdés, ahol 15-20 év felkészülés szükséges, ha változtatni akarunk, vagyis a rendszert nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni egy bizonyos társadalmi csoport súlyos érdeksérelme nélkül.

1998-ban ez a folyamat indult el a nyugdíjrendszer fenntarthatósága érdekében, vagyis a nyugdíjjárulékok bizonyos részének magánszámlára helyezése fejében a jövőben (15 év múlva – ebből telt el 12 év) az államnak kevesebb nyugdíjat kell fizetnie, ezáltal csökkentve az akkori költségvetésekre nehezedő kötelezettségeket.



Az, hogy a rendszer szabályozása hogy alakult, a hozamok a szabályok miatt mekkorák, ennek megvitatása már NEM KÉPEZNÉ e topik tartalmát, mert szorosan nem kapcsolódik hozzá. A hibás kormányzati döntéseket lehet bírálni, de azok nem érintik a magánnyugdíjpénztári reform alapelvét.

Mint ahogy az sem, hogy a rendszer bevezetésével keletkező költségvetési lyukat 12 év alatt semelyik kormány nem foltozta be, nem tett lépéseket ennek érdekében, vagyis újból a kormányzati döntéseket kritizálnánk a mi lett volna ha kérdésekkel. (nem függhet ettől az alapelv megítélése, és soha nem is támadták ezért)

Az sem lehet indok, hogy mostanra derült ki milyen terheket jelent a rendszer, hiszen egyértelműen mérhető, kalkulálható volt a költségvetési bevétel kiesésé mértéke, ez nem zavarta a 98-tól kormányzó FIDESZ és az utána következő szoci kormányokat sem.



Így ennek feszegetésének sincs sok értelme, és mivel a 12 év alatt a rendszer nem kapott kézzelfogható, publikus kritikát semelyik politikai oldalról hihettük azt, hogy teljesen elfogadott és örök. Ezáltal és ennek hatására alakítottuk ki életberendezkedésünket, életvitelünket, hoztunk bizonyos döntéseket. (emiatt lett volna fontos, hogy ennek folytatására tényleges lehetőséget adott volna az állam)

12 évet haladtunk egy úton, amiről szűk két hónap alatt eldöntik, hogy mégsem jó, az ismert okok alapján, minősíthetetlen feltételeket és döntési helyzetet adva az állampolgároknak.



igen van elkeseredettség bennem ezt látva – talán hiányzik:

a szakmai, társadalmi egyeztetés,

a nem kapkodó és improvizáló törvénykezés,

a megfelelő felkészülési idő meghagyása,

a tanulmányok,

a tényleges és fair döntési lehetőség a szabad választásra,

a változtatás jövőbeni hatásainak pontos és teljeskörű (ennyi idő alatt ez is lehetetlen) felmérése,

a hosszabbtávú gondolkodás a költségvetés tervezésében,

a kiadás-bevételi oldal figyelembevételével, azon elv, hogy ha a kiadás csökkentés lehetőséget ad, csökkentsük a bevételeket,

a kormányzati stílus és kommunikáció stb.



egyszóval e topik nem közgazdasági vitafórum lenne,



aki ellene van (így hirtelen a semmiből) az mnypt. rendszernek ne olvassa, nyugodtan kerülje el, hiszen nem térítés a célja a topiknak.

aki esetleg ingadózik, elolvashatja, de ne ez alapján döntsön, hanem saját meggyőződése alapján, hiszen a döntése következményét csakis ő viseli majd.



Ha szükséges volt a topik létrejötte az jó, ha meg nem, eltűnik ez is a süllyesztőben:).
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2011. 01. 10. 19:23
Előzmény: #38  tigus7313
#40
legyen törvényi hivatkozás is:
TBJ tv. 41.§.

Szolgálati idő a felsőfokú tanulmányok idejére

41. § (1) Szolgálati időként kell figyelembe venni,

a) az öregségi nyugdíjra jogosultság szempontjából az 1998. január 1-je előtt,

b) a rokkantsági nyugdíjra jogosultság szempontjából az időpontra tekintet nélkül
a felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatott - legfeljebb azonban a képesítés megszerzéséhez a tanulmányok folytatása idején szükséges - tanulmányok idejét.

(2) A felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatott tanulmányok címén a tanulmányi időszak (tanulmányi év, tanulmányi félév) kezdetét magában foglaló hónap első napjától a végét magában foglaló hónap utolsó napjáig eltelt idő számít szolgálati időnek.

(3) Szolgálati időként kell figyelembe venni a két egymást követő tanulmányi időszak közötti tanulmányi szünet idejét is.

(4) Több képesítés megszerzésére irányuló tanulmányok folytatása esetén legfeljebb az egyik képesítés megszerzéséhez szükséges idő vehető figyelembe.

(5) A külföldi felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatott tanulmányok ideje szolgálati időként akkor vehető figyelembe, ha a külföldi állam joga szerint kiállított bizonyítvány és oklevél Magyarországon a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény rendelkezései szerint egyenértékűnek ismerhető el az illetékes hatóság szakvéleménye alapján, illetőleg a külföldi résztanulmányok idejét a hazai felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatott tanulmányi időbe beszámították.
enigma 2011. 01. 10. 19:22
Előzmény: #36  Törölt felhasználó
#39
Szia!

Köszönöm. A szakmunkásképző beleszámít, legalábbis én úgy tudom, hallom. A főiskolára viszont ellentétes válaszokat kapok. Hol lehet utána nézni?
tigus7313 2011. 01. 10. 19:21
Előzmény: #31  enigma
#38

szolgálati idő - felsőfokú tanulmányok
link
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 19:20
Előzmény: #36  Törölt felhasználó
#37
A NYUFIG honlapján megtalálod:

"A felsőfokú tanulmányok alapján elismerhető szolgálati idő?

Felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatott (a képesítés megszerzéséhez a tanulmányok folytatása idején szükséges) tanulmányok idejét szolgálati időként kell figyelembe venni:

az öregségi nyugdíjra jogosultság szempontjából 1998. január 1-je előtt,
a rokkantsági nyugdíjra jogosultság szempontjából időkorlátozás nélkül.


Ciklusokra bontott, osztott képzés esetén a képesítés megszerzéséhez szükséges tanulmányok idejébe mind az alapképzés, mind a mesterképzés ideje beleszámít. "

Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 19:16
Előzmény: #31  enigma
#36
Szia!
Beleszámít...
Sőt talán 2007-ben a LB -nek volt egy állásfoglalása arról, hogy a szakmunkáscélú szakközép is szolgálati viszonynak számított két rendőr esetében akik egészen idáig mentek el. Érdemes lenne utánanézni alaposabban annak akit érinthet.
Üdv:
tigus7313 2011. 01. 10. 19:13
Előzmény: #33  Törölt felhasználó
#35
kicsit késve, de elkezdték.
speciel ma kaptam levelet tőlük.
tigus7313 2011. 01. 10. 19:09
Előzmény: #33  Törölt felhasználó
#34
Mert a jövőben bármi megtörténhet, és mert nem uniformizált a mnypt. tagság, mindenki más, mindenkinek egyedi a helyzete.

ezért is nehéz ez a döntési helyzet, a rá adott idő meg felháborító.
nem egy egzakt döntés, mert nem lehet számszerűsíteni, illetve annyi változó van, hogy ha valami számszerűt ki is hozunk, az nem lesz igaz, csak a mostani feltételrendszerben, de ez meg változik.

ezért gondolom, hogy amire nagyobb hatással van az ember, az amit ő tud megtenni, amit ő ellenőriz.

azért is nehéz a helyzet, mert ki tudná megmondani, hogy az állami rendszer milyen lesz 30 év múlva.
mivel ezt a pillért lebontották, azért kevés mozgástér marad.
adott egy elöregedő társadalom, egyre több nyugdíjassal, illetve adott keresőre egyre nagyobb nyugdíjas arány jut.
mi várható ennek orvoslására, ha az nem volt jó?
Marad a nyugdíjkorhatár növelése, ami növeli annak kockázatát, hogy az egyén megkapja-e (elél-e addig) a nyugdíjat.
Marad a nyugdíj csökkentése, ami két úton történhet
Egyrészt a jelenlegi nyugdíjasok nyugdíjának növelése lelassul (ez azonban veszélyes, mert közvetlen elégedetlenséget szül),
Másrészt a jövőbeni nyugdíjak kiszámítási alapjának változtatása (ez a buli, mert csak kevesen követik, bár az mnypt. megszűnésével már többen fogják). Ennek most is van példája a 2013-tól nyugdíjba menők lényegesen kevesebb százalékát kapják meg a keresetüknek (már régebben olvastam, ha nem igaz javítsátok légyszí). Ezt már azt hiszem 1998-ban szabályozták, de ez is mutatja, hogy nyugdíj döntéseket nem lehet rövidtávon hozni, kell egy 15-20 éves átfutási idő, egyébként olyan elégedetlenségez okoz, amit kerülnek a kormányok.
Most pedig pont visszatérünk az origóhoz, kezdhetjük előről.

A helyzet azért is nehéz, ha már nincs egy egzakt igazság, mert nincs aki megmondhatná mi a jó mit kell tenni. Mindenkinek más a keresete, körülménye, lehetősége stb.
Ezért fordulhat elő, hogy a döntéskor mindenki egymaga áll az állammal szemben és ez elrettentő.
Ez az elrettenés (már az is elég, hogy ő nem tud dönteni, mert a nem döntés is döntés, döntés a visszalépésre) pedig azt okozza, hogy 3 millió ember, akik együtt könnyedén elfújnák ezt az intézkedést, az egy az egyben felállás miatt alulmarad.
Ráadásul ez egy olyan eredményt ad majd, amit a kormányzati retorika kíméletlenül kihasznál, hiszen a 99%-os támogatottság önmagáért beszél.
Ezenkívül az ő felelősségüket is leveszi a vállukról, hiszen közel egyhangú döntést hozott 3 millió polgártárs, a későbbiekben mossák kezeiket.

Ez az eredmény pedig megalapozza annak a rendszer, illetve ELV a lebontásának jogosságát, ami már túl volt a nehezén, és igazából senkit nem zavart!
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 18:59
Előzmény: #29  tigus7313
#33
Tigus a manyupok szerinted miért nem kampányolnak és látnak el infókkal ezerrel hogy érdemes a maradás ?
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 18:53
#32
Sziasztok!

Én is maradok.

Remélem az Alkotmánybíróság elmeszeli, ha nem akkor megyek külföldre perelni.

A főnököm már fel is jelentette az Európai PArlamentnél az államot.

Hiszen ahogy az Alkotmánybíróság is írta a weboldalukon, attól, hogy ők el vannak,lesznek talán némítva Strazburgban és az EP előtt felelni kell még.

És az EU alkotmánya a magán felett áll, hiszen EU tagok vagyunk .

Alkotmánybíróság oldalán: A közlemény szerint a hatáskörök megváltoztatásának tervével kapcsolatban az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a törvényhozásnak még az alkotmánybírósági felülvizsgálat alól kivont területeken is számolnia kell az Európai Unió Bírósága és az Emberi Jogok Európai Bírósága által végzett ellenőrzés lehetőségével.

Köszönöm, sziasztok
enigma 2011. 01. 10. 18:49
Előzmény: #26  prmiklos
#31
100%-ig biztos vagy benne, hogy a főiskolai évek beleszámítanak a munkaviszonyba? Tőled kérdezem, de ha valaki biztosan tudja, erősítse meg, vagy cáfolja.
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 18:42
Törölt hozzászólás
#30
tigus7313 2011. 01. 10. 18:34
Előzmény: #16  tigus7313
#29
Összefoglalva az 1998 előtti felső oktatási intézményben eltöltött időt is beleszámítva legalább 15 év szolgálati idővel rendelkező személy biztosan (ha az 5 évet megváltja) kap állami nyugdíjat is.
Márpedig ez elég sok tagra érvényes lehet (1998 óta kötelező a belépés a pályakezdőknek).

Emiatt csalódás számomra egy kicsit a nyilatkozók száma (most 8000 felett van), ami az időkorlát miatt most már maximum 100.000 ezer lehet.

Egyrészt csalódás, hogy az embereket nem mozgatja meg e döntés, ami hosszabbtávon fejti ki hatását, nem zavarja őket, amit a kormány megengedett magának velük szemben.
Zavaró számomra az ilyen gazdasági, pénzügyi kérdésekben tanúsított közömbösség is (azt valószínűsítem, hogy nem lenne jelentősen nagyobb a nyilatkozók száma, ha fordítva kellene nyilatkozni), bezzeg a 300 Ft-os vizitdíj…..amit ráadásul nem az állam, hanem az orvosok (szolgáltatók) kaptak.

Másrészt csalódás, hogy emiatt a kormány igazolva látja a döntését, mert nem tiltakoztak elegen, (persze furcsa hozzáállás az, hogy az mind jó, ami ellen nem tiltakoznak), és tovább folytathatja ezt a fajta gyakorlatát. (ezzel szemben pl. Franciaországban már azért kivonulnak az utcára, hogy ha emelni akarják a nyugdíjkorhatárt).

Az elmúlt 20 évben a szabadság különböző rétegeit ismerhették meg az emberek, azt tehettek, amit akartak, oda mehettek, ahova akartak, ott dolgozhatnak, ahol akarnak, azt mondhattak, amit akartak stb.
Egy dolgot még nem tanultunk meg, az állammal szembeni védekezést, az állam kordában tartását, a nem tetsző intézkedések elleni védekezést, az elnépszerűtlenítést (mert a mindenkori kormányon lévők ezzel mérik, meddig mehetnek el: csinálnak valamit, majd mérik a hatását. Ha nincs nagy negatív felhang mennek tovább és tovább……..
lesipuskas 2011. 01. 10. 18:21
Előzmény: #27  lesipuskas
#28
Hacsak, ki nem kiálltanak hazaárulónak, és nyugdijas éveimet esetleg börtönben kell töltenem :)))
lesipuskas 2011. 01. 10. 18:18
Előzmény: #26  prmiklos
#27
Nem ,nem, semmi tudatlanság. Nagyon jól mondtad a nyugdijADÓ fogalmát, ha nekem nem jár a 24% után aki maradtam mnyp tag, akkor másnak sem.
prmiklos 2011. 01. 10. 17:56
Előzmény: törölt hozzászólás
#26
Sziasztok!

Nagyon örülök ennek a fórumnak, és annak, hogy egyelőre mindenki tartja magát az eredeti "koncepcióhoz". Nagyon fontos kérdésről van szó, amivel kapcsolatosan nehéz indulatok nélkül megnyilvánulni, mivel a nyugdíjrendszer átalakításáról tényleg nem hirtelen, negatív diszkriminációtól sem mentes módon kellet volna dönteni.

Jómagam még nem tudtam rászánni magam a döntésre, a főiskolával együtt 18 év munkaviszonyom van, illetve ehhez jön még az idei év ugye. Ebből az következik, hogy ha létezik a "hiányzó évek" pénzbeli megváltásának lehetősége, akkor valamilyen mértékben jogosult lehetek az állami részre (ha és amennyiben).

Ami a negatív diszkriminációt illeti, azaz a járulék adóvá történő változtatását, felmrült bennem egy kérdés. Ha ez adó, akkor ez a rész az állami nyugdíjban maradóknak sem írják jóvá az egyéni számláján, azaz indirekt módon megteremtheti a későbbi nyugdíjcsökkentés alapját, de persze lehet, hogy tudatlanságomból eredően tévedek.

Köszönöm a topiknyitónak ezt a fórumot! Remélem megmarad mostani "tiszta" formájában.
grizzly_geza 2011. 01. 10. 17:12
Törölt hozzászólás
#25
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 17:03
Előzmény: #16  tigus7313
#24
tigus,
valahol olvastam, hogy a maradók közül akik egy MNY pénztárnál vannak és nem éri el a taglétszám a 2000 főt, azt a nyp-t meg kell szüntetni, a tagok nak meg (újabb) 1 hónapjuk lesz arra, hogy nyilatkozzanak arról, hogy melyik másik talpon maradt nyugdíjpénztárba lépnek át, vagy vissza az államiba.

100 000 tag maradása esetén - arányos maradással számolva - kb 4-5 pénztárnak lesz több tagja 2000 főnél.
szivacs
szivacs 2011. 01. 10. 16:05
Előzmény: #21  fokukac
#23
Kösz!
Akkor mást is foglalkoztat ez az elfelejtett kérdés.
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 15:55
Törölt hozzászólás
#22
fokukac 2011. 01. 10. 15:53
Előzmény: #19  szivacs
#21
pont ma volt az indexen egy cikk a témában, ami konkrétan leírja, hogy aki marad a magánnyugdíjpénztárban, az effektíve kiírja magát a rokkantnyugdíj lehetőségéből is.

link

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek