Mondjuk a kamionosok nem pont a szállítmány miatt igyekeznek. Persze
vannak ott is határidők, de ők sokkal inkább a saját kilométereiket
gyűjtik, mivel azért kapják a fizetésüket. És itt nem arról van szó,
hogy egy nap két kilométerrel előrébb legyenek. A kamionok rendszerint
autópályán közlekednek, mivel ott tudnak jó átlagtempót elérni. Ott
viszont nem tudnak akárhol megállni, és mivel a napi vezetési idejük is
alaposan le van korlátozva, egyáltalán nem mindegy nekik, hogy egy adott
napon elérik-e a rendes vezetési időben a kinézett parkolót, vagy nem.
Ha egy kis késedelmet szenvednek, akkor már nem fogják, mert kifutnak a
vezetési időből, akkor viszont lehet, hogy kénytelen aznap 50
kilométerrel korábban megállni. Akkor viszont lehet, hogy másnap már
lemarad a betervezett kompról, vagy nem ér oda a lerakodóba zárás előtt,
akkor már egy napja ugrik.
A kamionnal nem olyan egyszerű a dolog, mint egy személykocsival. Ha személykocsival szenved késedelmet az ember, abból még hozhat be, ha utána tud menni egy ideig 130 helyett 150-nel, vagy hát istenem, egy órával tovább tart az út. A kamion egy lemaradásból semmit sem tud behozni, mert a jogszabályi előírás szerint kötelezően beépített sebességkorlátozó valahol 90..95 km/h között maximalizálja a tempót, és a napi vezetési idő percekkel való túllépése is százezrekben mérhető költségeket jelent. És az még hagyján, hogy valamikor mondjuk egy 3 hetes fuvarozási időszak közepén csúszást szenved a sofőr. A bosszantóbb inkább az, amikor a sofőr hazafelé igyekezne, és mondjuk nagypénteken 30 km-re a céltól lejár az aznapi vezetési ideje. Kopp. Töltheti a Húsvétot félórányira a családtól egy kies parkolóban, mivel hétvégén kamionstop van.
Ezzel együtt nem védeni akarom a kamionosokat, láttam már én is eszetlen manővereket tőlük, csak arra szeretnék rávilágítani, hogy ennek oka van. A kamionosokat az előírások elég szűk keretek közé szorítják, az infrastruktúra számos esetben nem is teszi lehetővé, hogy minden szabálynak megfeleljenek, ugyanakkor eszetlen mértékű büntetési tételeket lehet rájuk sózni jelentéktelen semmiségekért. A munkájukért viszont ők is pénzt szeretnének keresni, és ennek egyenes következménye, hogy (legalábbis egyéni vérmérséklettől függően) ott feszegetik a határokat, ahol csak tudják. Az autópályán nyomják, ahogy a csövön kifér, előzni is fognak, még akkor is, ha az agyatlan magyar szabályozás ezt megtiltja nekik, és akkor is, ha ezzel tizenöt személykocsit tartanak fel percekig, és az se érdekli, hogy a személykocsinak mekkorát kell fékeznie, van féke, használja.
Még egyszer hangsúlyozom, nem védeni akarom a kamionosokat. Viszont a kamionok közlekedési moráljának is megvannak a maga tényszerű jellegzetességei, és ezek meglesznek akkor is, ha valakinek ez nem tetszik, még akkor is, ha a feje tetejére áll. Úgyhogy célszerűbb ennek okait inkább megismerni és elfogadni, mert már ettől könnyebb együtt élni velük, változtatni pedig nemigen tudunk rajta. Tudomásul kell venni, hogy a kamionos egy személykocsi felé legfeljebb akkor mutat valami gesztust, ha különben baleset lenne belőle, mert amúgy minden ilyesmi számára forintban/euróban/fontban/lejben/rubelben...stb. konkrétan mérhető veszteséget jelent.
A kamionnal nem olyan egyszerű a dolog, mint egy személykocsival. Ha személykocsival szenved késedelmet az ember, abból még hozhat be, ha utána tud menni egy ideig 130 helyett 150-nel, vagy hát istenem, egy órával tovább tart az út. A kamion egy lemaradásból semmit sem tud behozni, mert a jogszabályi előírás szerint kötelezően beépített sebességkorlátozó valahol 90..95 km/h között maximalizálja a tempót, és a napi vezetési idő percekkel való túllépése is százezrekben mérhető költségeket jelent. És az még hagyján, hogy valamikor mondjuk egy 3 hetes fuvarozási időszak közepén csúszást szenved a sofőr. A bosszantóbb inkább az, amikor a sofőr hazafelé igyekezne, és mondjuk nagypénteken 30 km-re a céltól lejár az aznapi vezetési ideje. Kopp. Töltheti a Húsvétot félórányira a családtól egy kies parkolóban, mivel hétvégén kamionstop van.
Ezzel együtt nem védeni akarom a kamionosokat, láttam már én is eszetlen manővereket tőlük, csak arra szeretnék rávilágítani, hogy ennek oka van. A kamionosokat az előírások elég szűk keretek közé szorítják, az infrastruktúra számos esetben nem is teszi lehetővé, hogy minden szabálynak megfeleljenek, ugyanakkor eszetlen mértékű büntetési tételeket lehet rájuk sózni jelentéktelen semmiségekért. A munkájukért viszont ők is pénzt szeretnének keresni, és ennek egyenes következménye, hogy (legalábbis egyéni vérmérséklettől függően) ott feszegetik a határokat, ahol csak tudják. Az autópályán nyomják, ahogy a csövön kifér, előzni is fognak, még akkor is, ha az agyatlan magyar szabályozás ezt megtiltja nekik, és akkor is, ha ezzel tizenöt személykocsit tartanak fel percekig, és az se érdekli, hogy a személykocsinak mekkorát kell fékeznie, van féke, használja.
Még egyszer hangsúlyozom, nem védeni akarom a kamionosokat. Viszont a kamionok közlekedési moráljának is megvannak a maga tényszerű jellegzetességei, és ezek meglesznek akkor is, ha valakinek ez nem tetszik, még akkor is, ha a feje tetejére áll. Úgyhogy célszerűbb ennek okait inkább megismerni és elfogadni, mert már ettől könnyebb együtt élni velük, változtatni pedig nemigen tudunk rajta. Tudomásul kell venni, hogy a kamionos egy személykocsi felé legfeljebb akkor mutat valami gesztust, ha különben baleset lenne belőle, mert amúgy minden ilyesmi számára forintban/euróban/fontban/lejben/rubelben...stb. konkrétan mérhető veszteséget jelent.
Milliós pénzbüntetés és jogosítványelvétel azoktól, akik a magyar autópályákon balesetet okoznak
Ugrás a cikkhez