Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2015. 01. 19. 18:14
Előzmény: #2899  Drian875
#2900
Az árfolyamkockázat és a kamatkockázat azért nem ugyanolyan súlyú szerintem.
Drian875
Drian875 2015. 01. 19. 18:09
Előzmény: #2897  Hegyesi2
#2899
link

..és az MKB-nak is volt devizahitele, amit most az állam, azaz mi adófizetők fizetünk meg, kár örömködni, mert fizetni kell, amit most az egyik zseb (magánember) helyett az állam (mi adófizetők) tesz meg, a szerencse faktorra nem lehet építeni

Ha nem balf@szok ennyire, akkor már korábban meg lehetett volna tenni.... mondjuk 200-nál és nem 256-nál.. kár örömködni...szerencséjük volt, nem tudás, szerencse, sajnos

talán jó néhány embert megmentettek (ennek örülni kell és gratulálni), de a gazdaságpolitikájukat ismerve VIGYÁZAT most kamatkockázatban ültették az embereket és ahogy a devizaárfolyamokat elszúrták, úgy a kamat is elszállhat, pont a hibás gazdaságpolitika miatt!!!

Óriási kamatkockázaton ülünk és ki vagyunk szolgáltatva a világ eseményeinek.

Törölt felhasználó 2015. 01. 19. 17:54
Előzmény: #2897  Hegyesi2
#2898
Idézem Illés Zoltán Fideszes volt államtitkárt az Orbán kormányról:

"nagy lehetősége lehetett volna a viszonyok konszolidálására, de most inkább úgy látszik, hogy bele fog fulladni a hozzáértés hiányába, a tények figyelmen kívül hagyásába és a mérhetetlen mohóságba."

Hegyesi2
Hegyesi2 2015. 01. 19. 17:24
Előzmény: #2893  Törölt felhasználó
#2897
Drian875
Drian875 2015. 01. 18. 19:58
Előzmény: törölt hozzászólás
#2896
Néhány adat 2010 május 28 és 2015 január 18 napokkal

CHF 191,8 - 318,49
USD 222,3 - 275,47
EUR 274,5 - 318,49

Tőzsde, ami a gazdaság állapotát tükrözi (a közgazdaságtan szerint)

S&P 1090 - 2019
DAX 5946 - 10167
BUX 21.940 - 15.755

Államadósság, amit halálra csökkentettük, elvettük az emberek megtakarításait (3.000 Mrd) és ami csökkent... Arról a havi 30-40 Mrd-ről nem beszélek, amit hitelként veszünk fel a jövő nyugdíjasaitól...

2010 május és 2014 nov (forrás ÁKK)

19.323 - 23.914

Földmutyi, traffikmutyi, V. kerületi ingatlaneladás stb...

A munkanélküliség csökken (a foglalkoztatottság a versenyszférában nem változik, a közmunkára jó példa a baranyai polgármester lemondása)

Ha van rendvédelemnél, adóhatóságnál ismerősöd kérdezd meg, hogy kik azok akik után nem lehet nyomozni...

Miért van, hogy a kormányellenes médiának giga adót kell fizetni?
Miért kell beavatkozni a cégek működésébe (vasárnap)?

Jobboldali: "A kultú­rában a hagyományokat követi, a gazdaság területén az állam minimális szerepvállalását hirdeti. A szabadpiacra, a szabad versenyre és az egyén öngondoskodására épít; elfogadja a nagyobb társadalmi különbségeket."

A szívem nekem is szomorú... sajnálom, nem akarlak megbántani, de nem tudok veled tovább beszélgetni...
roren6 2015. 01. 18. 19:49
Előzmény: törölt hozzászólás
#2895
Törölt felhasználó 2015. 01. 18. 19:03
Törölt hozzászólás
#2894
Törölt felhasználó 2015. 01. 18. 16:08
Előzmény: törölt hozzászólás
#2893
Látom, egy újabb pénzügyi analfabéta Fidesz hívővel lett gazdagabb a fórum.
Drian875
Drian875 2015. 01. 18. 15:58
Előzmény: törölt hozzászólás
#2892
Köszönöm Peterbond a választ, így nem kell fárasztanom magam.

Nekem nem fizetnek, mitől lenne marhaság, sajnos az igazság...

Valamilyen elméletben, elképzelésben szilárdan hívő ember, a véleményével ellentéteset támadásnak vesz, ész érvekkel, tényekkel nem lehet meggyőzni.

Nem szeretem a jelenlegi gazdaságpolitikát, mert óriási kockázatot látok benne és azokban az emberekben, akik jelenleg irányítják. Látom a korrupciót, a lenyúlást, a rendszerszintű félelemkeltést stb. Nem értek egyet az MNB pénzszórásával, azzal, hogy úgy költi Matolcsy az MNB pénzét, mintha a sajátja volna (kastélyra, ingatlanra, alapítványokra, oktatásra), utóbbi irányába a magyar oktatásra költött pénz többszörösét. Nem értek egyet a kamatpolitikával, az árfolyampolitikával és a rezsicsökkentéssel, nem értek egyet - jobboldaliként - az állam óriási szerepvállalásával, az államosításokkal, a jól teljesítők extra adóztatásával, a szektor adókkal, a barátok helyzetbehozására született törvényekkel, a mutyikkal, a mérhetetlen pofátlansággal, amit ezek csinálnak.
Nem értek egyet a statisztikai számok hamisításával, a visszamenőleges törvénykezéssel, a magánpénzek elvételével, a magánéletbe való korlátlan beavatkozással, a demokrácia és sajtószabadság korlátozásával.
Hiszek a piacgazdaságban és a demokráciában.

Amennyiben ésszerű és jó döntést hoznak, akkor azt elismerem! Sajnos kevés ilyen van.
Peterbond 2015. 01. 18. 15:16
Előzmény: törölt hozzászólás
#2891
Most em azért de alábbin mi is a marhaság?

Volt ilyen terv? Volt.

Megvalósult? Nem.

Ennek örültek lent? Igen.

Igazuk van hogy jó hogy nem lett rubel tartalékunk is? Igen.

Akkor most mi is a gond?

Ezt is lehetne mint a kormány remek döntését bemutatni :).
Törölt felhasználó 2015. 01. 18. 13:57
Törölt hozzászólás
#2890
Drian875
Drian875 2015. 01. 17. 21:52
Előzmény: törölt hozzászólás
#2889
Azt hiszem pár hónapja még e két országot nevezték a fityesz vezetők példaképnek, bocs, h figyeltem rájuk :)

Annak azért örülük, h a tervekkel, ötletekkel szemben a jegybank nem kezdett rubelben tartalékolni
Drian875
Drian875 2015. 01. 17. 21:48
Előzmény: törölt hozzászólás
#2888
Olvass utána Argentina a matolcsy féle hülyeségeket csinálta
A pénznek ilyen formában nincs vallása, nem azért emelzék a kamatot, mert iszlám állam, apropo, az iszlám tiltja a kamatot, vagy mi
Drian875
Drian875 2015. 01. 17. 21:46
Előzmény: törölt hozzászólás
#2887
Nem egy jó politikus, viszont jó közgazdász, jó néhány ország sokat köszönhet neki, bárcsak fele ilyen jó közgaszdászok állnának szóba gyuri bácsinkkal
Drian875
Drian875 2015. 01. 17. 21:43
Előzmény: törölt hozzászólás
#2886
Bocs, egy kérdés, van valamilyen közgazdasági végzettséged és tapasztalatod?
Törölt felhasználó 2015. 01. 17. 21:29
Előzmény: #2884  ts3
#2885
A jó érzésű Matolcsy még nem észlelte, hogy az ő hátában is van egy svájci bicska, miközben a sikereiket magyarázzák.
A zsenik nem figyelnek minden apróságra.
ts3 2015. 01. 17. 20:58
Előzmény: törölt hozzászólás
#2884
"egy szükségszerűségből meghozott intézkedéscsomag, melyet nem előzött meg semmilyen társadalmi párbeszéd"

A szükségszerűségből meghozott, szappan adót, elkerülőút adót, napelemadót, biztosítási adót, chipsadót, tranzakciós adót pontosan ugyanannyi társadalmi egyeztetés előzte meg, mint a bokros csomagot.
Törölt felhasználó 2015. 01. 17. 18:30
Törölt hozzászólás
#2883
Törölt felhasználó 2015. 01. 17. 17:55
Törölt hozzászólás
#2882
Törölt felhasználó 2015. 01. 17. 17:00
Előzmény: #2878  ts3
#2881
Az egyiknél leírta a csúcsokat, a másiknál meg a két végpontot.

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek