Új parkolási zóna lép életbe mától a X. kerületben. Budapest Fõváros X. kerület Kõbányai Önkormányzat az Üllõi út - Ceglédi út - Bihari utca - Balkán utca - Somfa köz - Zágrábi utca - Gém utca - Fogadó utca - Száva utca
De nem arról van szó. Hanem arról, hogy mindez egyközpontúan zajlott. Sokan mondják, hogy Trianon, csakhogy már akkor is erős volt a túlsúly az elcsatolt városokhoz képest is. Ha nincs Trianon, de minden úgy folytatódik tovább, akkor ma Budapest 4-5 milliós lenne egy 20 milliós országban.
Egy ekkora ország nagyjából ennyi nagyvárost tud kitermelni. Mára persze a közlekedési és informatikai infrastruktúra kedvez a szétszóródásnak, másrészt az irodista munkahelyek, ahonnan öltönyben mászkálnak át a szépreményű managgerek egymás hátát simogatni, tipikusan Budapesten tudnak koncentrálódni. Úgyhogy szerintem marad az egyközpontúság.
a budapesti vízfej az unitárius politikai berendezkedés eredménye
a felszámolása csak a politikai és fiskális decentralizációra épülő adó- és szabályozási versenytől várható
félreértettél:
én először arról írtam, hogy a monocentrikus budapesti agglomeráció törvényszerűen policentrikussá alakulna, ha felszámolnák az agglomeráció területén kialakított egységes tervezési rendszert
ez teljesen független a "Budapest-vízfej" problematikától
Nálunk kisebb országokban sincs ilyen szintű egyközpontúság. Az erőltetetten Budapest központú infrastruktúta meg a vízfej további növekedésének kedvez.
Nemrég volt cikk itt a Portfólión néhány közepes méretű kelet-európai városról, elég sok helyen nőnek ki a földből az irodaházak a milliós nagyvárosokon kívül is. Egyébként idővel meg fog oldódni a túlzott centralizáltság problémája, csak nem úgy, ahogy az ország jól járna, Kelet-Magyarország gazdasági központjai Kassa, Nagyvárad, Arad lesznek, Dél-Dunántúlé Zágráb, Eszék, Észak-Nyugat-Dunántúlé már régen Bécs. Pedig Bécset leszámítva lehetne fordítva is.
Ha Budapest monocentrikus jellegét felszámolnánk, akkor az agglomeráció jelentősége is visszaszorulna. Az emberek Agárdról simán Fehérvár felé is járnának dolgozni, akkor meg már miért ne költözhetnének Csórra, Várpalotára, akkor meg miért ne járhatnának be Veszprémbe és így tovább. Gyakorlatilag felszámolnánk vele a vízfej jelenséget is, így az agglomeráció is ugyanolyan övezet lenne, mint bármi más, a mostaninál jóval alacsonyabb ingatlanárakkal, rekultiválásra váró hátrahagyott lakóövezetekkel.
lazán, pl. az USÁ-ban vannak olyan városok ahol az un. "központi város" üszkös rommezővé vált:)
detroit decline
link
a módos lakosság egyszerűen elmenekült a szuburbiába...
persze ez extrém példa...
A poén, hogy még ott sincs akkora, mint itt. Pl. Stuttgart 600 ezres, Baden-Wüttemberg pedig 10 milliós, ez sehol nincs a Budapest-Magyarország aranyhoz, ráadásul a tartományon belül nem csak a székhelyen van erős gazdasági aktivitás, egy átlag 30-40 ezres kisvárosban több a munkahely, mint Debrcenben.
De a nem föderális országokhoz képest is sokkal súlyosabb az egyközpontúságunk, igazából konkrétan a szomszédainkhoz képest is.
A vízfej jelenség eltűntetéséhez kellenének a nem Budapest közontú gyorsforgalmi utak (pl. M8, M9), vagy akár vasútvonalak is, ehhez képest ma is mindig a Budapest központú útfejlesztések kapnak priorítást.
Mától újabb fõvárosi utcákon fizetõs a parkolás
Ugrás a cikkhez