Ezt a topikot azért gondoltam létrehozni, hogy aki gondolkodik a maradáson, könnyebben tudjon olvasgatni, mert az ilyen típusú topikok előbb-utóbb átváltanak közgazdasági vitafórummá, amiben már elsikkad a lényeg, és sok lesz a ha…
Először is furcsa nekem, hogy 12 év elteltével kezdenénk vitatkozni egy rendszerről, hiszen eddig senki nem emelte fel a szavát, hogy milyen káros és rossz. Azt látni lehet, hogy a FIDESZ sem ezért tette most. Az előzmények, a kapkodás, az átgondolatlanság egyértelműen erre mutat, az hogy most mindenféle fedősztorit, illetve UTÓLAGOS okot (pl. államadósság) kitalálnak kicsit parasztvakításnak tűnik.
Ráadásul a nyugdíj téma pont egy hosszútávú kérdés, ahol 15-20 év felkészülés szükséges, ha változtatni akarunk, vagyis a rendszert nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni egy bizonyos társadalmi csoport súlyos érdeksérelme nélkül.
1998-ban ez a folyamat indult el a nyugdíjrendszer fenntarthatósága érdekében, vagyis a nyugdíjjárulékok bizonyos részének magánszámlára helyezése fejében a jövőben (15 év múlva – ebből telt el 12 év) az államnak kevesebb nyugdíjat kell fizetnie, ezáltal csökkentve az akkori költségvetésekre nehezedő kötelezettségeket.
Az, hogy a rendszer szabályozása hogy alakult, a hozamok a szabályok miatt mekkorák, ennek megvitatása már NEM KÉPEZNÉ e topik tartalmát, mert szorosan nem kapcsolódik hozzá. A hibás kormányzati döntéseket lehet bírálni, de azok nem érintik a magánnyugdíjpénztári reform alapelvét.
Mint ahogy az sem, hogy a rendszer bevezetésével keletkező költségvetési lyukat 12 év alatt semelyik kormány nem foltozta be, nem tett lépéseket ennek érdekében, vagyis újból a kormányzati döntéseket kritizálnánk a mi lett volna ha kérdésekkel. (nem függhet ettől az alapelv megítélése, és soha nem is támadták ezért)
Az sem lehet indok, hogy mostanra derült ki milyen terheket jelent a rendszer, hiszen egyértelműen mérhető, kalkulálható volt a költségvetési bevétel kiesésé mértéke, ez nem zavarta a 98-tól kormányzó FIDESZ és az utána következő szoci kormányokat sem.
Így ennek feszegetésének sincs sok értelme, és mivel a 12 év alatt a rendszer nem kapott kézzelfogható, publikus kritikát semelyik politikai oldalról hihettük azt, hogy teljesen elfogadott és örök. Ezáltal és ennek hatására alakítottuk ki életberendezkedésünket, életvitelünket, hoztunk bizonyos döntéseket. (emiatt lett volna fontos, hogy ennek folytatására tényleges lehetőséget adott volna az állam)
12 évet haladtunk egy úton, amiről szűk két hónap alatt eldöntik, hogy mégsem jó, az ismert okok alapján, minősíthetetlen feltételeket és döntési helyzetet adva az állampolgároknak.
igen van elkeseredettség bennem ezt látva – talán hiányzik:
a szakmai, társadalmi egyeztetés,
a nem kapkodó és improvizáló törvénykezés,
a megfelelő felkészülési idő meghagyása,
a tanulmányok,
a tényleges és fair döntési lehetőség a szabad választásra,
a változtatás jövőbeni hatásainak pontos és teljeskörű (ennyi idő alatt ez is lehetetlen) felmérése,
a hosszabbtávú gondolkodás a költségvetés tervezésében,
a kiadás-bevételi oldal figyelembevételével, azon elv, hogy ha a kiadás csökkentés lehetőséget ad, csökkentsük a bevételeket,
a kormányzati stílus és kommunikáció stb.
egyszóval e topik nem közgazdasági vitafórum lenne,
aki ellene van (így hirtelen a semmiből) az mnypt. rendszernek ne olvassa, nyugodtan kerülje el, hiszen nem térítés a célja a topiknak.
aki esetleg ingadózik, elolvashatja, de ne ez alapján döntsön, hanem saját meggyőződése alapján, hiszen a döntése következményét csakis ő viseli majd.
Ha szükséges volt a topik létrejötte az jó, ha meg nem, eltűnik ez is a süllyesztőben:).
Aktuális portfólió árfolyama: 1.394057
Az árfolyam dátuma: 2011-01-11
Tagdíjkiegészítés: 573.295 Ft
Aktuális hozam: 1.260.978 Ft
Aktuális egyenleg: 4.850.267 Ft
igen utána olvastam, 20%, adójóváírás legfeljebb 300e huf.
"ha a volt magánnyugdíj-pénztári tag a hozamgarantált tőke összege feletti összeget és a pénztártagságának ideje alatt befizetett tagdíjkiegészítés összegét az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba utaltatja át, az adóévben átutalt visszalépő tagi kifizetések 20 százalékának megfelelő, de legfeljebb 300 000 forint állami támogatásra jogosult, "
Az első kérdésede nem tudom a biztos választ. Én olyan 50-100E között tippelném!
A munkáltató töbletfizetését, úgy tudom mind megkapod.
A harmadikra nem a válasz. Saját befizetésednek a 20%-át, max 100E (van még egy olyan kitétel, ha 20??-nél elöbb mész nyugdíjba 120E) forintot írnak jóvá a számládon. Tehát nem igényelheted vissza, jóváírathatod azon az önkéntes pénztári számládon, amelyikre az adott évben történt saját befizetés (egészség, nyugdíj). Ha történt ebbe is abba is befizetés, ez a max összeg 120E lehet (20??-nél elöbb nyugdíba mész 140E). De el kell döntened melyik számlára kéred az utalást. Eddig 30%-ot utaltatthattál, ez idéntől csökkent 20%-ra. A többi összeg amit írtam, a régi rendszer szerint van. Elképzelhető, hogy változott, de szerintem ahhoz nem nyúltak.
Mar miert utalnak a magan helyett az onkentesre? Ezt hol olvastad?
Törölt felhasználó2011. 01. 15. 21:45
#335
Ha nekem jelenleg 1999 óta felhalmozott tőkém után 1.3 M a hozamom, abból mennyit utalhatnak át ha megyek az államiba? A munkáltató által fizetett többletet, 100% ban fel lehet venni?
és ha átutaltom az önkéntesbe akkor 300 e huf ot visszaigényelhetek az adómból, 2012 ben?
Törölt felhasználó2011. 01. 14. 22:27
#334
,ha az eddigi magányos pénztárak átalakulnak önkéntesbe, akkor erre vonatkozik az a király megoldás, hogy az egyenlegem terhére, ill. annak 30%ig vehetek fel hitelt az önkéntes pénztártól?
merhát akkor az ember a nyugger korára a félre tett pénzéhez előbb hozzá juthat vagy legalábbis a 30%-át előbb viszont láthatja, mintha államiban rakosgatja oszt majd lesz valahogy
Törölt felhasználó2011. 01. 14. 22:24
#333
..akik maradnak magánban, azoknak 2011 novembertől újra utalgatnak a számlájára, csak nem a magánra, hanem az önkéntesre
na már most, akkor az a lóvé, ami jelenleg a magánban van, azt át konvertálják, áttranszferálják az önkéntesbe? vagy a magánpénztárak átalakulnak jogilag önkéntesbe?
"2011-re a mnypt. hatás kiszűrése után a 2010-es 300 mrd helyett 434 mrd hiány keletkezik! "
Tigus, gratulálok ehhez a hosszú számoláshoz.
Ha feltételezzük, hogy a befizetések nem nőnek, akkor ehhez a számhoz a nyugdíjemelés százalékából elég könnyen hozzájuthattál volna :)
Segítek... Lentebb belinkelték a hatályban lévő nyugdíjtörvényt. Abbol az derül ki, hogy most a 40év munkaidővel rendelkező a nettó kereset 80%át kapja. 2013 jan 1től a bruttó kereset 66%, mert ugye itt lépet volna be a mnyp kifizetése. tehát ha csökkent akkor vagy a százalékot viszi lejjebb vagy nem a bruttó bérből fogják számolni. Matolcsy azt nyilatkozta hogy 2013 tól lesz teljesen másképp a nyugdíj. Most mindenkit átléptetnek aztán húzzák a féket...
Hogyan értelmezzük akkor
„az állami nyugdíjalap nem fizethet ki több nyugdíjat, mint amennyit beszed” kijelentést.
Viccesen:
Tulajdonképpen a nyugdíjalap ma is annyit fizet ki, mint amennyit beszed (igaz egy részét a költségvetéstől), tehát könnyen tartható ígéret, mert nem kell csinálni semmit.
Komolyan:
A hiány az mnypt bedózerolása után is évente legalább 434 mrd. A beharangozás szerint még 2012-re is vagy 280 mrd-ot (ez csak elhangzott) költenének az mnypt. vagyonból. (2013-ról nem tudunk semmit)
Hogy lehet ilyen rövid időn belül csökkenteni ekkora hiányt?
(mert, ha lehet, akkor nem feltétlen igazolt, hogy hozzá kellett nyúlni nyugdíj pillérhez.)
A bevétel gyors növelése csak járulékemelésen keresztül történhetne (nem éppen növekedés barát lépés lenne).
Másik eset, tudom a foglalkoztatottság ugrásszerű növekedése…….(erre még nem volt sikeres kísérlet). Ellenben ha lesz is valamekkora, annak hatása semmiképpen nem jelentene olyan gyors bevétel emelkedést.
Marad a kiadáscsökkentés (ez is hangzott el, ja meg az is, hogy ez nem megszorítás).
Azonnali hatást csak a nyugdíjak csökkentése jelentene (nem hiszem, hogy megmerik tenni), vagy a nyugdíjasok számának csökkentése (? Elűzni nem lehet őket, így ez sem járható.)
Így a legnagyobb 2000 mrd-os tétel nem csökkenthető
A hozzátartozó nyugdíj hasonló elvek alapján működik, mint az előző.
Marad a rokkant nyugdíj, de ebben ekkora megtakarítást elérni…….
Vagyis a nyugdíjrendszer átalakítása így foglalható össze:
A nyugdíjbiztosítási alap hiányának csökkentése miatt megszüntetik a mnypt-i rendszert ezáltal
egyrészt többlet folyóévi bevételt generálnak (372 mrd),
másrészt a tagok vagyonából legalább 710 mrd-ot két év alatt elköltenek a hiány pótlására.
A maradék továbbra is fennálló és kezelendő hiányt (legalább 434 mrd) pedig két úton próbálják csökkenteni:
1. a megugró foglalkoztatottság és új munkaerő miatt jelentősen nőhet a bevétel.
2. hozzányúlnak a rokkantnyugdíj rendszerhez, kiadás csökkentése érdekében.
A legnagyobb kockázat a növekvő foglalkoztatottságban rejlik (szerencsétlen KT is azt merte mondani, hogy az adómódosítás miatt 4 évre betervezett 400.000 fő új munkaerő helyett, csak 15.000 lesz. Úgy kell neki, hát minek kekeckedett….)
Így a végére még egy szavakon lovaglás:
Ugye 1 millió új munkahelyet ígérnek 10 év alatt.
Én módosítanám: 1 millióval TÖBB munkahelyet 10 év alatt,
ugyanis létrehozni egy dolog, de megtartani az összes többit, az már egy kicsit bonyolultabb feladat. (ha létrehoznak 1 milliót, közben megszűnik egy millió, attól nem lesz szebb képe a nyugdíjkasszának)
remélem, azért van B terv, ha ez az új munkaerős dolog nem működik.
2011-ben a nyugdíjbiztosítási alap (Nyb) bevételi és kiadási fő száma 3.074 mrd Ft.
Bevételek összetétele (az összehasonlíthatóság kedvvéért mögé írom a 2010-est):
Munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék 1831 mrd (1867 mrd)
Biztosított által fizetett nyugdíjjárulék 723 mrd (313 mrd)
Magánnyugdíjpénztárak átutalásai 7 mrd (13 mrd)
(rokkantság vagy visszalépéés miatt)
Rendvédelmi szervek és (MH) tagjainak kedvezményes nyugellátásainak kiadásaihoz hozzájárulás (minisztériumoktól elvonás) 0 mrd (77 mrd)
Központi költségvetési hozzájárulások 0,5 mrd (595 mrd)
Ebből
GYES után 0 (21 mrd)
Mnypt. kiesés pótlására 0 (372 mrd)
Egyéb tervezett pénzeszköz átadás 0 (198 mrd)
Korkedvezmény miatt 0,5 mrd (4 mrd)
Nyugdíjreform és adósságcsökkentő alap 434 mrd
Egyéb (korkedvezmény, GYED E alapból, bírság, stb. 79 mrd (69 mrd)
Látható, hogy az mnypt. államosítás miatt az egyéni járulék megnő 410 mrd-dal ( ebből legalább 372 mrd az mnypt, a többi a 0,5%-os emelés lehet)
Ezenkívül a magánnyugdíjpénztár tagok elvont vagyonából további 434 mrd kerül kifizetésre.
2011-re a mnypt. hatás kiszűrése után a 2010-es 300 mrd helyett 434 mrd hiány keletkezik!
Az öregségi nyugdíj nőtt jelentősen a nyugdíjemelés miatt (nem tudom benne van-e a nők 40 év szolgálati idő utáni korkedvezményes nyugdíja miatt is, persze az is elhangzott tegnap, hogy minden korkedvezményt eltörölnek)
Akkor legyen némi számszerű adat is a nyugdíjbiztosításról és a magánnyugdíjpénztárról, főleg annak fényében, amit OV tegnap deklarált (az állami nyugdíjalap nem fizethet ki több nyugdíjat, mint amennyit beszed).
A 2010-es és 2011-es költségvetési törvény előirányzatából származnak a számszaki adatok.
2010-ben a nyugdíjbiztosítási alap (Nyb) bevételi és kiadási fő száma 2.934 mrd Ft volt.
Bevételek összetétele:
Munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék 1867 mrd
Biztosított által fizetett nyugdíjjárulék 313 mrd
Magánnyugdíjpénztárak átutalásai 13 mrd
(rokkantság vagy visszalépéés miatt)
Rendvédelmi szervek és (MH) tagjainak kedvezményes nyugellátásainak kiadásaihoz hozzájárulás (minisztériumoktól elvonás) 77 mrd
Központi költségvetési hozzájárulások 595 mrd
Ebből
GYES után 21 mrd
Mnypt. miatti bevétel kiesés pótlására 372 mrd
Egyéb tervezett pénzeszköz átadás 198 mrd
Korkedvezmény miatt 4 mrd
Egyéb (korkedvezmény, GYED E alapból, bírság, stb. 69 mrd
Látható, hogy az mnypt miatt kieső bevétel pótlása miatt 372 mrd befizetési kötelezettsége keletkezik a központi költségvetésnek az összesen 595 mrd-ból, nem számolva a rendvédelem 77 mrd-át.
Vagyis az mnypt-n kívül keletkező hiány 223 mrd, rendvédelemmel együtt 300 mrd.
Majd ha létrehozták az 1 millió új munkahelyet, és a születések száma is pótolni fogja a népességfogyást akkor visszatér a bizalmam. Na ehez nem is kell semmi más, csak pl. hogy betartsák az ígéreteiket. Szerintem a lehetetlennel határos. De legyen igazuk, meg legyen úgy ahogy mondják. ...és akkor nagyon f@sza lesz minden.
magánnyugdíjpénztárban maradóknak
Először is furcsa nekem, hogy 12 év elteltével kezdenénk vitatkozni egy rendszerről, hiszen eddig senki nem emelte fel a szavát, hogy milyen káros és rossz. Azt látni lehet, hogy a FIDESZ sem ezért tette most. Az előzmények, a kapkodás, az átgondolatlanság egyértelműen erre mutat, az hogy most mindenféle fedősztorit, illetve UTÓLAGOS okot (pl. államadósság) kitalálnak kicsit parasztvakításnak tűnik.
Ráadásul a nyugdíj téma pont egy hosszútávú kérdés, ahol 15-20 év felkészülés szükséges, ha változtatni akarunk, vagyis a rendszert nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni egy bizonyos társadalmi csoport súlyos érdeksérelme nélkül.
1998-ban ez a folyamat indult el a nyugdíjrendszer fenntarthatósága érdekében, vagyis a nyugdíjjárulékok bizonyos részének magánszámlára helyezése fejében a jövőben (15 év múlva – ebből telt el 12 év) az államnak kevesebb nyugdíjat kell fizetnie, ezáltal csökkentve az akkori költségvetésekre nehezedő kötelezettségeket.
Az, hogy a rendszer szabályozása hogy alakult, a hozamok a szabályok miatt mekkorák, ennek megvitatása már NEM KÉPEZNÉ e topik tartalmát, mert szorosan nem kapcsolódik hozzá. A hibás kormányzati döntéseket lehet bírálni, de azok nem érintik a magánnyugdíjpénztári reform alapelvét.
Mint ahogy az sem, hogy a rendszer bevezetésével keletkező költségvetési lyukat 12 év alatt semelyik kormány nem foltozta be, nem tett lépéseket ennek érdekében, vagyis újból a kormányzati döntéseket kritizálnánk a mi lett volna ha kérdésekkel. (nem függhet ettől az alapelv megítélése, és soha nem is támadták ezért)
Az sem lehet indok, hogy mostanra derült ki milyen terheket jelent a rendszer, hiszen egyértelműen mérhető, kalkulálható volt a költségvetési bevétel kiesésé mértéke, ez nem zavarta a 98-tól kormányzó FIDESZ és az utána következő szoci kormányokat sem.
Így ennek feszegetésének sincs sok értelme, és mivel a 12 év alatt a rendszer nem kapott kézzelfogható, publikus kritikát semelyik politikai oldalról hihettük azt, hogy teljesen elfogadott és örök. Ezáltal és ennek hatására alakítottuk ki életberendezkedésünket, életvitelünket, hoztunk bizonyos döntéseket. (emiatt lett volna fontos, hogy ennek folytatására tényleges lehetőséget adott volna az állam)
12 évet haladtunk egy úton, amiről szűk két hónap alatt eldöntik, hogy mégsem jó, az ismert okok alapján, minősíthetetlen feltételeket és döntési helyzetet adva az állampolgároknak.
igen van elkeseredettség bennem ezt látva – talán hiányzik:
a szakmai, társadalmi egyeztetés,
a nem kapkodó és improvizáló törvénykezés,
a megfelelő felkészülési idő meghagyása,
a tanulmányok,
a tényleges és fair döntési lehetőség a szabad választásra,
a változtatás jövőbeni hatásainak pontos és teljeskörű (ennyi idő alatt ez is lehetetlen) felmérése,
a hosszabbtávú gondolkodás a költségvetés tervezésében,
a kiadás-bevételi oldal figyelembevételével, azon elv, hogy ha a kiadás csökkentés lehetőséget ad, csökkentsük a bevételeket,
a kormányzati stílus és kommunikáció stb.
egyszóval e topik nem közgazdasági vitafórum lenne,
aki ellene van (így hirtelen a semmiből) az mnypt. rendszernek ne olvassa, nyugodtan kerülje el, hiszen nem térítés a célja a topiknak.
aki esetleg ingadózik, elolvashatja, de ne ez alapján döntsön, hanem saját meggyőződése alapján, hiszen a döntése következményét csakis ő viseli majd.
Ha szükséges volt a topik létrejötte az jó, ha meg nem, eltűnik ez is a süllyesztőben:).