Topiknyitó: tigus7313 2011. 01. 10. 09:48

magánnyugdíjpénztárban maradóknak  

Ezt a topikot azért gondoltam létrehozni, hogy aki gondolkodik a maradáson, könnyebben tudjon olvasgatni, mert az ilyen típusú topikok előbb-utóbb átváltanak közgazdasági vitafórummá, amiben már elsikkad a lényeg, és sok lesz a ha…



Először is furcsa nekem, hogy 12 év elteltével kezdenénk vitatkozni egy rendszerről, hiszen eddig senki nem emelte fel a szavát, hogy milyen káros és rossz. Azt látni lehet, hogy a FIDESZ sem ezért tette most. Az előzmények, a kapkodás, az átgondolatlanság egyértelműen erre mutat, az hogy most mindenféle fedősztorit, illetve UTÓLAGOS okot (pl. államadósság) kitalálnak kicsit parasztvakításnak tűnik.



Ráadásul a nyugdíj téma pont egy hosszútávú kérdés, ahol 15-20 év felkészülés szükséges, ha változtatni akarunk, vagyis a rendszert nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni egy bizonyos társadalmi csoport súlyos érdeksérelme nélkül.

1998-ban ez a folyamat indult el a nyugdíjrendszer fenntarthatósága érdekében, vagyis a nyugdíjjárulékok bizonyos részének magánszámlára helyezése fejében a jövőben (15 év múlva – ebből telt el 12 év) az államnak kevesebb nyugdíjat kell fizetnie, ezáltal csökkentve az akkori költségvetésekre nehezedő kötelezettségeket.



Az, hogy a rendszer szabályozása hogy alakult, a hozamok a szabályok miatt mekkorák, ennek megvitatása már NEM KÉPEZNÉ e topik tartalmát, mert szorosan nem kapcsolódik hozzá. A hibás kormányzati döntéseket lehet bírálni, de azok nem érintik a magánnyugdíjpénztári reform alapelvét.

Mint ahogy az sem, hogy a rendszer bevezetésével keletkező költségvetési lyukat 12 év alatt semelyik kormány nem foltozta be, nem tett lépéseket ennek érdekében, vagyis újból a kormányzati döntéseket kritizálnánk a mi lett volna ha kérdésekkel. (nem függhet ettől az alapelv megítélése, és soha nem is támadták ezért)

Az sem lehet indok, hogy mostanra derült ki milyen terheket jelent a rendszer, hiszen egyértelműen mérhető, kalkulálható volt a költségvetési bevétel kiesésé mértéke, ez nem zavarta a 98-tól kormányzó FIDESZ és az utána következő szoci kormányokat sem.



Így ennek feszegetésének sincs sok értelme, és mivel a 12 év alatt a rendszer nem kapott kézzelfogható, publikus kritikát semelyik politikai oldalról hihettük azt, hogy teljesen elfogadott és örök. Ezáltal és ennek hatására alakítottuk ki életberendezkedésünket, életvitelünket, hoztunk bizonyos döntéseket. (emiatt lett volna fontos, hogy ennek folytatására tényleges lehetőséget adott volna az állam)

12 évet haladtunk egy úton, amiről szűk két hónap alatt eldöntik, hogy mégsem jó, az ismert okok alapján, minősíthetetlen feltételeket és döntési helyzetet adva az állampolgároknak.



igen van elkeseredettség bennem ezt látva – talán hiányzik:

a szakmai, társadalmi egyeztetés,

a nem kapkodó és improvizáló törvénykezés,

a megfelelő felkészülési idő meghagyása,

a tanulmányok,

a tényleges és fair döntési lehetőség a szabad választásra,

a változtatás jövőbeni hatásainak pontos és teljeskörű (ennyi idő alatt ez is lehetetlen) felmérése,

a hosszabbtávú gondolkodás a költségvetés tervezésében,

a kiadás-bevételi oldal figyelembevételével, azon elv, hogy ha a kiadás csökkentés lehetőséget ad, csökkentsük a bevételeket,

a kormányzati stílus és kommunikáció stb.



egyszóval e topik nem közgazdasági vitafórum lenne,



aki ellene van (így hirtelen a semmiből) az mnypt. rendszernek ne olvassa, nyugodtan kerülje el, hiszen nem térítés a célja a topiknak.

aki esetleg ingadózik, elolvashatja, de ne ez alapján döntsön, hanem saját meggyőződése alapján, hiszen a döntése következményét csakis ő viseli majd.



Ha szükséges volt a topik létrejötte az jó, ha meg nem, eltűnik ez is a süllyesztőben:).
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2011. 01. 10. 15:50
Előzmény: #19  szivacs
#20
az a baj ezzel, hogy jelenleg a vegyes rendszert lehet összehasonlítani a tisztán államival.

a felvetésed akkor lenne érdekes, ha lenne olyan lehetőség, hogy egyáltalán nincs állami nyugdíj, vagyis lennének olyanok, akik nem fizetnek semmit, de cserébe valóban nem járna semmi, rokkant nyugdíj sem.
Persze arra meg kitalálták a magánbiztosítást.
szivacs
szivacs 2011. 01. 10. 15:42
#19
Egy olyan eshetőségre szeretném ráirányítani a figyelmet, amire most sokkal kevesebben gondolnak, mint ahányan majd esetleg igénybe veszik.
A jövőben, hogy alakul majd, azt persze most nem lehet tudni, de eddig nagyon sokan a nyugdíjkorhatár elérése előtt mentek nyugdíjba. A törvények által szabályozott korengedményes nyugdíjba vonulás mellett - ami valamelyest még kalkulálható - a rokkantnyugdíjba vonulás, "leszázalékolás" volt ennek az oka. Ennek a megromlott egészségi állapot miatt előállt funkcionális munkaképtelenség, valamint a csökkent munkaképességgel ellátható munka iránti kereslet hiánya az oka. Az egészségi állapotban -akár fiatalon is- bekövetkező hirtelen leromlás sajnos várhatóan a jövőben is sokakat érinteni fog és annak következményeivel, az ebből adódó élethelyzet változással is számolni kell.
Ilyen helyzetben nyilván a társadalmi szolidaritáson alapuló megoldások nyújthatnak segítséget. Tisztázandó tehát, hogy az MNYP-kben milyen szabályok vonatkoznak erre illetve az államiban van-e elegendő forrás rá.
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 15:16
Előzmény: #17  Törölt felhasználó
#18
Jav: Házastárs vagy élettárs
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 15:15
Előzmény: #7  Törölt felhasználó
#17
Ha az állami nyugdíjat választod csak a törvényes házastárs örökölheti. A gyerekeid nem!
tigus7313 2011. 01. 10. 15:06
Előzmény: #15  tigus7313
#16
Mi van a felső oktatási intézményben eltöltött időt is beleszámítva 15-19 év szolgálati idővel rendelkezőkkel?
Van egy jó hír nekik is. Maximum 5 év szolgálati idő pénzzel megváltható, ha megteszik ők is jogosultakká válnak a jövőbeni nyugdíjuk egy részére.

Tulajdonképpen így máshogy nézett volna ki, hiszen egyedül a 0-14 év szolgálati idővel rendelkezőknek nem járna állami nyugdíj, bár nekik kell a legtöbbet, legalább még 25 évet dolgozniuk (a legtöbb idejük nekik van a megtakarításra).

Mindenki más kap „biztos” állami nyugdíjat, ami szolgálati éveik számával függően emelkedik. Ezenfelül jár a magánnyugdíjpénztárból származó általuk eldöntött mértékű kifizetés is.
tigus7313 2011. 01. 10. 14:44
Előzmény: #14  tokos.
#15
de legalább kapsz valamit a kormányzati sugallattal szemben.
tokos. 2011. 01. 10. 14:40
Előzmény: #13  tigus7313
#14
Ahogy néztem, a törvény szerint 2013-tól a szolgálati idővel lineárisan számolnak, vagyis 20 év után feleannyit kapsz, mint 40 után.

tigus7313 2011. 01. 10. 14:38
Előzmény: #11  tigus7313
#13
Ha valakinek 1998 előtti felső oktatási intézményben eltöltött időt is beleszámítva legalább 20 szolgálati éve lesz 2011. december 1-én, az bizony nyugdíjjogosultságot szerzett, vagyis jövőbeni állami nyugdíjának egy részét (lehetetlen kiszámolni pontosan mennyit jelent, megint egy pszichológiai tényező, a bizonytalanság) meg is fogja kapni!!!
Tehát kap azért állami nyugdíjat, meg lesz a magánnyugdíjpénztári kifizetése is.
Minél több szolgálati ideje lesz, annál nagyobb százalékát kapja meg a jövőbeni nyugdíjának.
Vagyis szó nincs a teljes állami nyugdíj elvesztéséről, meg amit a kormányzati frázisok sugalltak.

Oszo 2011. 01. 10. 14:07
Előzmény: #10  tigus7313
#12
A jelenleg érvényes törvény szerint még csak a nyugdíjmegállapításnál sem veszik figyelembe.
tigus7313 2011. 01. 10. 14:02
Előzmény: #10  tigus7313
#11
Vizsgáljuk meg a szolgálati idő kérdését.

Ha valakinek 1998 előtti felső oktatási intézményben eltöltött időt is beleszámítva 2011. december 1-ig 0-14 év szolgálati ideje jön össze, neki egyelőre sajnos marad a hit, remény és szeretet.

A szeretet
a 2. hsz. 1 pontja, vagyis a szabadságszeretetből következő tiltakozás minden hatalommal visszaélő, unfair állami döntéssel szemben (sarkítva nekik kell megvívni a szabadságharcot a fülkeforradalmárokkal)

A hit
a 2. hsz. 2.pontja, vagyis hisznek magukban, hiszik, hogy nem az állam fogja őket eltartani öreg korukban, hiszik, hogy nem akarnak semmilyen formában függeni az államtól (így nem is zsarolhatók meg).

A remény
abban, hogy jön egy új kormány, aki megszünteti ezt a diszkriminációt, aki elfogadja, hogy vannak máshogy gondolkodók, öngondoskodók. És nem zavarja, hogy lehet szabadon választani.
tigus7313 2011. 01. 10. 13:59
Előzmény: #9  Törölt felhasználó
#10
pedig így van.

az egyéni számlák mögött nem lesz pénz (mert elköltik)

így örökölni (mivel nem tárgyiasult) sem lehet az ott szereplő összeget.

tulajdonképpen az egyéni számlán az emberek által befizetett járulékok összege jelenik meg (még egyszer, ez nem a pénz csak egy kimutatás), ami alapján majd a jövőbeni nyugdíj kiszámításra kerül.
ennek a nyugdíjnak azonban nem sok köze lesz, értsd lényegesen alacsonyabb lesz, mint az egyéni számlán szereplő összeg.
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 13:34
Előzmény: #8  fokukac
#9
ha ez igy van akkor félre vezetik az embereket
fokukac 2011. 01. 10. 13:29
Előzmény: #7  Törölt felhasználó
#8
ez sajnos nincs így
egyelőre nem lesz egyéni számlavezetés, mint egy pénzügyi szolgáltatónál, max. annyiban fog kimerülni, hogy ki mennyi pénzt fizetett be.

A szó szoros értelmében vett örökölhetőség sem lesz, ugyanis, csak a házastárs örökölhet, de ő sem a teljes vagyont, hanem plusz járadékot (olyasmi, mint az eddigi özvegyi nyugdíj, ami egészen más kategória)
Törölt felhasználó 2011. 01. 10. 13:13
Előzmény: #5  tigus7313
#7
egyszerű

moat az állam 2010 okt. és 2011 dec.-i befizetést lenyúlja

mindenki marad és ha az alkotmánybiróság dönt, akkor augusztusban visszalép

fontos, hogy az egyéni számla és az örökölhetőség az állami rendszerben is megmarad
exley 2011. 01. 10. 12:22
Előzmény: #5  tigus7313
#6
manyuopan einstanolt "Ács Feri". A manyupban maradoktől rekvirál az ujjonnan felállítoott hende huszárság. Afganisztánban nem sikerült rendet vágni, majd itthon, de úgy hogy bele kékül zöldül a polgárság.
tigus7313 2011. 01. 10. 12:17
Előzmény: #3  tigus7313
#5
Kis kitérő az állami hozzáállásról és kommunikációról
(azóta voltak már halkabb nem így kellett volna megjegyzések a kormányzattól), ami ugyan régebben történt (másfél hónapja) de miért kellene elfelejteni. (a felejtés homálya annyi mindent megenged a politikusoknak)

Ha az állam mosóporgyártó lenne már komoly bírságokat kapott volna a GVH-tól a fogyasztó megtévesztése címén:
Matolcsy (aki érdekes mód pénztártag, tehát belépett amikor nem volt kötelező neki, majd nem lépett ki, amikor kiléphetett (52 év felettiek) volna, és a 12 év alatt egyetlenegyszer sem publikálta, hogy ez milyen rossz rendszer, vagy meg kell szüntetni – megjegyzem ezt a Fidesz sem tette) csúsztatott (semmiképpen nem korrekt) kijelentései miatt:
aki marad, kiírja magát a nyugdíjrendszerből,
nem kap állami nyugdíjat,
lemond nyugdíja 75%-ról, stb.
Ezek kimerítik a fenti esetet, mert becsaphatják a fogyasztót (állampolgárt), ugyanis a helyzet az, hogy aki nyilatkozik, az 2011. december 1. után nem növeli a szolgálati idejét.
Azt nem reklámozták, hogy az addig elért szolgálati idő megmarad, és annak arányában jár az állami nyugdíj.
A bírság mértéke az elért haszon (3000 mrd, meg évi 350-400mrd) mértékét figyelembevéve sok száz milliárdra rúgna.

Erőfölénnyel való visszaélés.
A nyilatkozás formája (annak kell, aki nem akar változtatni a státuszán, nem pedig annak, aki akar), és megtételére, átgondolására szabott rövid határidő az állam részéről igencsak visszaélésnek tűnik, megint jöhetne a bírság.

Csakhogy, ezekben a viszonyokban nincs GVH, nincs bírságolás. Ugyan van az Alkotmánybíróság, aki február-márciusra ígéri a véleményét. Január végén azonban lejár a határidő…..
tigus7313 2011. 01. 10. 10:56
Előzmény: #3  tigus7313
#4
beteszem, mert abszolút ide való.
idézet szodától:

"sztem amikor a mnyp-t kötelezővé tették a pályakezdőnek , akkor egy világos és logikus pozitív cél érdekében tették, ezért aztán nem is emlékszem arra hogy tömegesen berzenkedtek volna ez ellen , sőt! orbán sem bontotta ki a nemzeti zászlót ellene .

ez a mostani visszarendezésnek a mindenféle esetlegesen manipulációikat is közbeiktatva érthetetlenséget váltott ki , mivel a mnyp-t ténylegesen egyik részről és elsődlegesen , nem azért zárták , mert velejéig rossz , hanem azért mert drága volt a költségvetésnek . Útólag lett piszkálva a hozam és egyebek , illetve mostanra már az örök slágert is szokásosan előszedték : csaltak-loptak .

az elejétől fogva nem vitás szerintem az , hogy az mnyp egy olyan befektetés , ami biztonságosabb (hacsak nem jut minden évre ezentúl egy vválság / mint f-k örökké változó rendszere , és a hozzáfüződő jog bizonytalansága /is/-ami a mai napokban abszolutte bebizonyosodott annak a tényleges bizonytalansági volta, ami meg egyenesen ezzel bizonyítottá teszi az mnyp létét .

ehelyett állandó bizonytalanság és számolgatás, bizonygatás folyik pro-kontra , amivel pontosan azt a célt szolgálta/-ja amit a kormány akart és tervezett az mnyp körül .

elérte .."

szerintem teljesen korrekt írás.
tigus7313 2011. 01. 10. 10:44
Előzmény: #2  tigus7313
#3
Azóta voltak változások

4.
Még egy ok, ha már gazdasági, tőzsdei portál fórumról van szó:
Fájdalmas látni egy nagy tőzsdei szereplő elvesztését.
Fejlett tőkepiac nélkül nincs fejlett ország, megkockáztatom gazdaság.
Nézzük meg USA-t, vagy Németországot, vagy Ázsiában rövid idő alatt feltörő Szingapúrt (nem is értem miért Kínával akar versenyezni OV, miért nem Szingapúrral….)
Még a kommunista Kínában is jelen van a tőzsde, és egyre nagyobb szerepet kap.
Szerintem az egyáltalán nem lenne baj, ha magyar nyugdíjalapok birtokolnák az OTP, MOL, Richter részvényeit, vagy Rábát, Állami Nyomdát, azaz magyar értékeket. Mint ahogy a horvát nyugdíjalapok az INA-t is vásárolják megakadályozva, hogy a MOL többségbe kerüljön. Kicsit közelebb áll hozzám ez a tőkepiaci akció, mint amikor nem engedjük be az ÖMV-t, vagy a Szurgutot a közgyűlésre.

A nyilatkozók számát (8353 január 6-ig) látva a néhány százezres tömeg, nagyon jó esetben csak százezres lehet.
Ha marad ilyen ütemű a nyilatkozók száma, akkor meg 25 ezres (nagyobb az esély a hazaárulóra???). Ez egyértelműen csalódás.

Az Alkotmánybírósági döntésre váróknak itt egy cikk:
link

Egyértelmű, hogy dönteni csak a nyilatkozatételi határidő lejárta után fognak. Vagyis nem törlik el, nem lesz olyan helyzet, hogy nem kell dönteni. Erre kár várni, enélkül kell meghozni a döntést. Az emberek nagy részének a döntéshozatal a következményektől való félelem miatt mindig nehéz, és nyomasztó.
Ezt a pszichológiai tényezőt is belekalkulálták, amikor ezt a rendszert (csak annak kell nyilatkozni, aki maradni akar) kialakították.
Vagyis aki nem dönt, vagy nem tud dönteni (a fenti emberi tulajdonságból levezetve sokan lehetnek), az is dönt. Méghozzá úgy van (lesz) beállítva, hogy ez a dönteni nem tudás a kormányzati döntést alátámassza és megerősítse (a hírekben megjelenik majd: a nyugdíjpénztári tagok 99%-a egyetértett a kormány tabukat ledöntő, merész és előremutató lépéseivel. Erre építve vajon mi lesz a következő lépés?)
tigus7313 2011. 01. 10. 10:03
Előzmény: #1  tigus7313
#2
Még decemberben írtam:

"A magánnyugdíj-pénztári maradás (nyilatkozat) oka és hatása

Tapasztalatból mondva, három ilyen dolgot tudok megemlíteni:

1. tiltakozás
2. új szemléletmód felvállalása
3. alacsony kockázatú portfolió

1.
Tiltakozás a pökhendi és arrogáns stílussal szemben, amit a kormány a hatalmával visszaélve tanúsít. Azt gondolja, mindent megengedhet magának. A maradás ennek elutasítását is jelenti. Minél nagyobb a maradók száma, annál erősebb, kézzelfogható kritikát jelent a kormány számára.

2.
Új szemléletmód felvállalása (vagy ha már létezik ez a szemlélet, akkor annak megerősítése tettekkel is):
vagyis senki nem fog (tud) segíteni rajtunk, az embernek saját FELADATA, megteremteni az öregkori nyugalmát. Ebben az állam nem tud, és nem is fog segíteni. Szakítani kell azzal a tévhittel, hogy mindig támaszkodik valamire az ember. Szakítani kell azokkal az elvárásokkal, hogy majd az állam megadja, az államtól elvárom… stb.
Egyszerű életből vett példa segítségével ez olyan, mint a légtornász esete a védőhálóval.
Ha nincs védőháló (állami ígéret a nyugdíjra) sokkal keményebben és többet fog dolgozni, sokkal nagyobb odafigyeléssel, kvázi nagyobb öngondoskodással, mert nem szeretne leesni.
Ha van védőháló, akkor meglesz a hajlam az ellustulásra, a leeséstől való félelem nem válik hajtóerővé, jelentősen alacsonyabb a motiváció önmagunk megvédésére, mert arra ott van a védőháló (állam). Esetleg eszébe se jut, hogy mi lesz akkor, ha leesik (nyugdíjba megy).
Csakhogy ez a háló lyukas (szerintem mindenki sejti). És amikor az ember végül leesik (nyugdíjba megy) akkor szembesül ezzel, de esés közben már nincs lehetőség változtatni (marad a csalódás és a keserűsség)

3.
Az ember a magánnyugdíj-pénztár választásával egy alacsony kockázatú portfolióhoz jut, hiszen a helyzetén nem nagyon lehet rontani (alacsony a tér a lefelé mozgásra), viszont javulni javulhat az idő múlásával (nagyobb a tér a felfelé mozdulásra). Minél nagyobb a maradók száma annál nagyobb politikai súlyt és egyben nyomást is jelent. Meggyőződésem, hogy a következő kormányok valamelyike (de még lehet, hogy ez is) meg fogja adni az állami nyugdíjrészt a maradóknak is, mert ez a megkülönböztetés fenntartása nem egészséges, és társadalmi feszültségekhez vezet. Viszont az átlépőknek soha, senki nem fogja visszaadni azt az összeget, amiről ÖNKÉNT lemondtak, mert egyrészt nem lesz meg a pénz (felhasználásra kerül), másrészt nagyon kényelmes helyzet lesz az, hogy az állami bevételekben is jelentkezik a visszalépők utáni befizetés. Az önkéntességre hivatkozva semelyik új kormány nem fogja erőltetni ezt a dolgot.

Jöjjön a végére egy összeesküvés elmélet, miszerint már ez a kormány is megadhatja az állami nyugdíjjogosultságot:
Ha elég nagy (több százezer) lesz a maradók száma (de nem túl nagy, és nem is pár tízezer, mert akkor azok lesznek a hazaárulók, a mostani nyugdíjasok tönkretevői), a nyilatkozat határidejének letelte után „véletlenül” az Alkotmánybíróság megsemmisíti, na nem az egész törvényt, csak azt a paragrafust, miszerint nem jár az állami nyugdíj a maradóknak, ami ugye sérti az egyenlő elbánás elvét.
A kormány ennek fejet hajt, elfogadja sajnálkozva, de ezzel a rendszerváltás utáni legnagyobb lenyúlás megtörtént, hiszen az AB döntése megszünteti a társadalmi egyenlőtlenséget és igazságtalanságot, viszont az önként(!) visszalépők vagyona, és jövőbeni befizetései az államhoz kerülnek. Briliáns üzleti húzás lenne, ha nem az állam és az állam polgárai között történne meg (nem egyenlő erőviszonyok között). De ez csak elmélet!

Viszont ami megalapozza, hogy bármi változhat:
A minap hallottam a FIDESZ egyik vezető politológusától, hogy a kormány azért hoz törvényeket, hogy terelgesse, irányítsa a népet. Ha ezek a törvények nem tetszenek a szavazóknak, 4 év múlva leválthatják a kormányt, az új kormány meg majd új törvényeket hoz. Vagyis nincs kőbevésve semmilyen törvény (ennyit a jogbiztonságról), és 4 évig meg azt csinálunk, amit akarunk (ez az alapja a pökhendiségnek és az arroganciának), nem beszélve arról, hogy a kormány legfontosabb feladata talán nem az irányítás, hanem a köz szolgálata…
Ez a fajta uralkodó szemlélet az oka annak, hogy Magyarország újból nem tud élni a történelem adta lehetőséggel."

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek