Topiknyitó: werkaz 2016. 04. 04. 08:16

Lithium Americas  

Mivel a WL neve megváltozott, hogy az újak is tudják majd miről szól a topic, legyen az új név a topic neve is. Ha egyetértetek
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
peggy01 2016. 12. 29. 20:11
Előzmény: #199  tberki
#200
Alaposan szétcsesztétek ezt a topicot, főleg te!
A Lithium Americas részvénynek indította werkas ezt a topicot.
A továbbiakban csak a részvénnyel szorosan kapcsolatos infókat írjatok. Köszönöm!
tberki 2016. 12. 29. 19:01
Előzmény: #197  kukker
#199
egyébként meg összekeversz valakivel akit egy hangyafasznyit is erdekel amit gondolsz rolam urambocsa hogyan "kezelsz"... muhaha ismet.
tberki 2016. 12. 29. 18:59
Előzmény: #197  kukker
#198
emberke... muhaha

el kell keserítselek kicsit sem faj nekem. sot...

kukker 2016. 12. 29. 18:53
Előzmény: #196  tberki
#197
Emberke.
Te a szemembe nem vagy más, mint egy troll, innentől úgy is kezellek.

Húzzál a búsba innen siránkozni meg károgni amiatt a frusztrációd miatt, hogy az elektromos autók - és köztük a Tesla - szép lassan átveszik a belsőégésűektől a piacot, gondolom ez neked nagyon fájó lehet, ha itt vergődsz folyamatosan.

És remélem még jobban fog "fájni"....
tberki 2016. 12. 29. 18:31
Előzmény: #195  kukker
#196
az a zöldséges hasonlat nagyon jó és találó volt a megnyilvánulásaidra. Erre gondoltál?

Tovébbra is marhaságot beszélsz. Annak hogy egy autó tudja hol van annak semmi de semmi köze az önvezetéshez. A mágnesekkel pedig semmi mást nem lehet elérni.

Lassan úgy érzem magam mintha galambbal sakkoznék. :)
kukker 2016. 12. 29. 18:15
Előzmény: #194  tberki
#195
" De ennek mi is a koze az onvezeteshez amirol eddig hadovaltal?"

Olvass vissza jó párat, értelmezz, aztán gyere vissza.
tberki 2016. 12. 29. 18:05
Előzmény: #192  kukker
#194
egy zart palyan tok jól mukodik. Ilyen elven mennek pl az arukosarakat mozgato robotok kulonbozo autogyarakban. De ennek mi is a koze az onvezeteshez amirol eddig hadovaltal?
kukker 2016. 12. 29. 17:53
Előzmény: #191  pomperj
#193
Persze, a különböző hurkok a keresztezősékben - forgalomszabályzási okokból - ami fölé be kell állni, hogy kapcsoljon a lámpa, feleslegesen ne korlátozza például a nagyobb forgalmú utat, már évek óta régen itt van.
kukker 2016. 12. 29. 17:47
Előzmény: #191  pomperj
#192
Nézd csak, a Volvo, 2014-es cikk!
Mágnesen érzékelők az aszfaltban:

link

Mert hát "informatikus" barátunk szerint, ez nincs meg nem is megy erre fejlesztés.
Meg más nem gondolkodik rajta.
pomperj
pomperj 2016. 12. 29. 16:32
Előzmény: #190  kukker
#191
Itt egy pelda arra, amit irsz.
Ez egy Californiai utca.

link

Ha megnezed, latsz kb. 1.5M-es karikakat, abban a vajatban vannak az erzekelok. Most meg csak a lampakat vezerlik, hogy minimalisat kelljen varni.
Az mar egesz konnyen megy innen, hogy vezereljek az autokat is.
kukker 2016. 12. 29. 11:10
Előzmény: #187  totoro
#190
Arról volt szó, hogy ha leesik a hó, akkor szerinted NINCS MEGOLDÁS arra, hogy a járművek ne lássák az utat.
De van, van rá technológia, van rá megoldás.
Én mindössze erre világítottam rá.

De ezt te kikerülöd - újfent - és jösz azzal, hogy nem erre megy a technológia.

Kérdésem, ettől még ez nem megoldható-e, igen avagy nem?
De igen. Pont.

Csak te egy kókler vagy igazából, ha informatikus is vagy, a legallja lehet, innováció és megoldási képesség illetve jelenkori technológiai tudás az elégséges szinten tanyázik.

De nesze neked egy google, miről beszélek, okosodj:

link
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 11:10
Előzmény: #184  tberki
#189
:) igen, ez épkézláb ötletnek tűnik... és nem is akar egyből "önvezetni".

Egyébként ismer valaki olyan (működő!) városi kötött pályás driverless rendszert, ami NEM védett pályás villamosnál van rendszerbe állítva?

Pedig ez fényévekkel egyszerűbb volna IT szempontból mint a közúti autós cucc.

)
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 10:57
Előzmény: #181  totoro
#188
ja, ilyesmik...

Nem is igazán értem, hogy mi ez az össznépi loholás az autógyártók körében önvezetés ügyben... illetve értem, 1 bolond százat csinál. :))

A kötött pályán mozgó, számítógépek számára elvileg kellően "ingerszegény" driverless rendszereknél is (metró, vasút) kismillió a köbön feltételnek kell megfelelni az engedélyezéshez.

A közútra szánt rendszereknél meg már a mai nevetséges színvonalon is győzelmi fanfárok zengenek.

))
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:53
Előzmény: #186  kukker
#187
Te meg ismételten bebizonyítottad, hogy zöldséges vagy. Az útfelületbe integrált rendszer ha meglenne, akkor nem is kellenének intelligens önvezető rendszerek, az már kis túlzással kötött pályás közlekedés. Valamiért senki nem ebbe az irányba fejleszt.
kukker 2016. 12. 29. 10:51
Előzmény: #181  totoro
#186
". Mert mi van pl. ha leesik az első hó? Rengeteg ponton elvérzik ez még."

Mert mondjuk az útfelületbe integrált rendszer - ami nem vizuálisan érzékelhető, hanem egyéb módokon - nem létezik.

Te tényleg informatikus vagy?
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:50
Előzmény: #183  totoro
#185
Ja, és állítom, hogy a Turing teszt sokkal, de sokkal egyszerűbb, mint a valós önvezetés képessége.
tberki 2016. 12. 29. 10:47
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#184
Szerintem sokkal izgalmasabb irany az amit a ford fejleszt nehany eve, az autok egymással kommunikálva kerülik el a veszelyhelyzeteket - ehhez azert nem olyan sok uj dolog kell mar. Ez sokmindent egyszerusitene, es ha a rendszer "elerheto aron" mukodik akkor mar csak egy szabalyzoi lepes kell hogy minden autoba kotelezo legyen egy szabvanyos kommmunikacios modul szabvanyos informaciohalmazzal.

Egyébként olyan egyszeru dolgokrol mar meg is feledkezik mindenki mint egy feluljaro. Ha a gps-en keresztul kell meghatarozni hol van az auto, a "z" irany nem olyan egyszeru, es azert nem biztos hogy Mo teruleten de lattunk mar egymas folotti tobb autopalyas keresztezodeseket a világban.
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:47
Előzmény: #182  Törölt felhasználó
#183
"Turing azt feltételezte, hogy legkésőbb 2000-re lehetségessé válik egy olyan program megalkotása, amelynél öt perc „beszélgetés” után az átlagos felhasználó már csak 70%-os eséllyel tehet különbséget ember és gép között. Az a tény, hogy ez az optimista jóslat nem vált valóra, a mesterséges intelligencia úttörőinek elbizakodottságát mutatja."

Ennyike a lényeg.
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 10:42
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#182
Szerencsére azért akadtak intelligens emberek, akik komolyabban is foglalkoztak ezzel az izgalmas témakörrel.

link

)
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:37
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#181
Így van, ezek is szükségesek, de nem elégségesek. Mert mi van pl. ha leesik az első hó? Rengeteg ponton elvérzik ez még.
Törölt felhasználó 2016. 12. 29. 10:31
Előzmény: #179  totoro
#180
Egyetértek. Az önvezető rendszer abban a formában ahogy elgondolták, kizárólag akkor működhet, ha a biztonságos önvezető járművek működtetéséhez szükséges passzív elemeket (utak, útburkolati jelek, műtárgyak, KRESZ stb.) világszinten egységesítik, hogy a buta fedélzeti számítógép a korlátozott lehetőségeihez mérten "értelmezni" tudja azokat.

Ha ez megvalósul, - mert ez természetesen megvalósítható -, az még mindig áthidalhatatlan távolságra lesz az informatikusok által használt "intelligencia" fogalmától.

:))
totoro
totoro 2016. 12. 29. 10:08
Előzmény: #173  Cipolla22
#179
Van olyan irány is, ami normál vizuális információkkal, azaz olcsó kamerákkal képzeli el az önvezető rendszert, messze nem kiforrott még ez a része, lehet a végén filléres cucc lesz. Egyébként senki nem mondta, hogy nem lesz önvezető rendszer. Lesz, de nem most, hanem sok év múlva, mert amit most annak mondanak az nem az (pl. a vészfékező rendszer sem az, bár itt van aki már arra is azt hiszi), a nagy gyártók kényszerpályán mozognak és lázasan fejlesztenek, de az eredményeik sokkal soványabbak, mint amit a piár előad. A vezetés kurva komplex dolog, vezess egyszer úgy forgalomban, hogy tudatosítod, mit miért teszel közben, rájössz, hogy mennyi minden dolgozik folyamatosan az agyadban, hány szempont stb. és a kombinációk végtelenek. Nem véletlenül pörög a mesterséges intelligencia fejlesztés is ezerrel, az önvezetéshez vastagon arra van szükség, de az még sehol sincs (ne gyertek a beszélő, intelligensen kommunikáló programokkal, mert a beszéd az megint egy szűk sáv a sokrétű észleléshez és döntések sorozatához, mérlegeléséhez képest.
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 23:35
#178
az ún IoT is elég szépen fogja majd a lítium-kapacitásokat lekötni... a lítium gombelemek pölö tartósak és megbízhatóak, aprók és relatíve olcsók - ha a procik nem esznek amjd annyit, elég lesz egyetlen olyan eszköz (mint a tablet vagy a mobil), aminek van egy kijelzője (geek-ek számára: GUI-ja), és azon irányítani lehet a kütyüket, a többi kütyü meg elkütyüg... izé... elketyeg a gombelemről vagy ahhoz hasonlóról... (egy gombelem egy computer alaplapot kb. 10 évig képes árammal ellátni - pontosabban a gép óráját kell ellátni, amihez a BIOS igazodik. egy normál karóra is évekig bírja btw. gombelemről...)
(OK, a karóra jobb példa lett volna...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 23:24
Előzmény: #175  Törölt felhasználó
#177
Német volt az informatikus, aki a tréfa-CPUm tervezte, így még das Überleben muss gestammen sein, Mister Hilter :)
Yngwie 2016. 12. 28. 23:19
Előzmény: #166  pomperj
#176
Köszi szépen!

Már várom. Inspirálóan hatnak az írásaid. Nekem is megy az olaj és az olajos cégek, de a közművel is próbálkozom. Autóban pedig vw és tesla. DB pedig 16,5 eurótól. Szép estét!
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 23:07
Előzmény: #174  upgrayeddAKS
#175
már majdnem elmosolyodtam, de aztán olvasom h. csak vicc volt.

)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 23:03
Előzmény: #172  Törölt felhasználó
#174
Azt a topikot azoknak hoztam létre, akik fröcsögni akarnak. Én miért is utálnám őket? Pár dolgot másképp látunk, mást meg nem annyira, sőt biztosan akadnak olyan témák is, amiket egyformán. Ez még semmire nem ok, sem pozitív, sem negatív irányban. A többi híresztelést meg pletykát meg nincs módom verifikálni, így nem nagyon foglalkoztat a dolog. Ezért aztán nem a személyükkel igyekszem foglalkozni, hanem azzal, amit írnak (lásd még 3. mondatom). Nem is nagyon látom be, miért foglalkozik annyi ember a mások mondanivalója helyett az illető személy(iség)ével - úgy általánosságban és a konkrét esetben is. Talán mert szeretnek az emberek szubjektívek lenni: szeretni, gyűlölni, stb. Én inkább olyan embereket szeretek szeretni ill. gyűlölni, akiket eléggé ismerek ehhez :)
Lehet, hogy egy A.I. vagyok, amit erre programoztak be :)
(Vicc volt...)
Cipolla22 2016. 12. 28. 22:53
Előzmény: #168  upgrayeddAKS
#173
Saját házunk tájáról úgy hallottam, az önvezető autóknál az egyik legnagyobb kihívás a HW-ral van ma, mert a lidar és egyéb komponensek méregdrágák. Példakét azt hozták fel, hogy egy S-Klasse árú HW kell hozzá, dupla áron viszont nehéz eladni egy kocsit, hogy vezesse önmagát. Ezen dolgozik jelenleg az összes autóipari beszállító, hogy olcsón eladhatóan fejlesszék ki a HW-t. SW cég rengeteg van, itt nyerőnek eddig a Google-t látom, a versenytársak előtt járnak, de gombamód szaporodnak a versenytársak. Most néztem meg Daimler oldalán az állásajánlatokat, úgy látom jó néhány betöltendő pozíció van e-autó és önvezető autó témában, ez továbbra is megerősít a lítium vételekben (e-auto miatt).
link

Amúgy a témakörben dolgozó kollegáim álláspontja szerint azt az állapotot, amikor a kisgyerek beül a kocsiba és azt mondja, hogy menjünk a mamához és odaviszi kb 15 év mire elérjük. De addig van 3-4 lépcső, amit szintén önvezetőként fognak eladni (lásd Tesla) És addig olyan jogi kérdéseket is meg kell oldani (ez tuti elhangzott már itt a fórumon), hogy ha a kocsi észreveszi, hogy meghibásodott a fékrendszer és döntenie kell, hogy 2 személy közül melyiket üsse el, akkor hogy hogy döntsön.
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 22:52
Előzmény: #171  upgrayeddAKS
#172
ezek szerint nem is utálod annyira pomperjt és kisvukot?

)))
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:36
Előzmény: #146  pomperj
#171
Az elektromos autóknak és az önvezetésnek is a nagyvárosi környezetben van leginkább lehetősége kibontakozni. Ott érvényesül a legtöbb előnyük is (utóbbinak korlátozottabban). Nem véletlen tehát, hogy pl. a parkolás automatizálása már eléggé előrehaladott stádiumban van, hiszen ez az a funkció, amiért sokan fognak önvezető e-autót venni. Márpedig az urbanizáció előretörésével egyre nagyobb piaca lesz az ilyen verdáknak, s közben a technológia is fejlődik. Szóval ha a lithium marad a legjobb alternatíva (jelenleg az), akkor nem kell aggódnod a bef.story miatt - ezért nem is nagyon kell azon filózni, hogy mikor jön el a tökéletes önvezetés. Ezt úgyis azok tudják, akik fejlesztik, mert ők látják, mit nem oldottak még meg, stb. (Szóval PEACE :) btw. Detroit VÁROSA fejleszt valamit, vagy az ott levő cégek? Maga a város a csőd szélén táncol, persze ettől még bocsáthat ki kötvényt, stb. Ha cég, akkor melyik cégről van szó? A trendet amúgy jól látod szvsz. De a szubjektív meglátások még a tapasztalt befektetőket is tévútra tudják vinni... könnyebb úgy hibázni, ha minden ellenvéleményt támadásnak vélünk, stb. A sok fröcsögővel meg remélem, nem is foglalkozol. Hadd fröcsögjenek, demokrácia van... csináltam is nekik egy topikot, hátha veszik a lapot...)
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 22:28
Előzmény: #169  upgrayeddAKS
#170
Ebből is nyilvánvaló, hogy eltérő módon értelmezzük az intelligencia fogalmát. :)

Nincs ezzel gond, az intelligenciát ez is, meg amaz is teljesen hidegen hagyja.

))
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:19
Előzmény: #160  Törölt felhasználó
#169
"Az intelligencia nem programozható. "

Aha... A GO-programot is lényegében genetikai algoritmussal fejlesztették ki. Szóval lehet írni olyan algoritmusokat, amik addig csiszolnak egy gépen, amíg az intelligenssé válik. Számítási kapacitás és jó sw kérdése az egész. Lehet, hogy nem lesz öntudata egy ilyen programnak (ami btw. inkább jó, mint rossz :) nem kell aggódni majd miatta), de összetett feladatokat fog intelligensen megoldani. Intelligencia =/= emberi gondolkodásmód. (Sőt, sajnos igen sok esetben kizárja az egyik a másikat...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:09
Előzmény: #164  tberki
#168
Vedd már észre, hogy lelkes amatőrről van szó :)
(Ezt amúgy nem pejoratíven értettem... én is amatőr vagyok :) de egy tipikus fanboy-nak hiába magyarázod azt az iparágat, amiben dolgozol... ismered a Microsoftos anekdotát arról, hogy "ha a Ford olyan ütemben fejlődött volna, mint a Microsoft..." és aminek az a vége, hogy "OK, de ki akar naponta 5x karambolozni" :) - na ez a lényeg...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 12. 28. 22:02
Előzmény: #149  pomperj
#167
A tipikus / átlagos emberi agy számára valóban könnyebben megy a vezetés elsajátítása pl. a sakknál. De a program számára ez pont fordítva van - mégpedig pont azért, amiket mások is írtak: a gépet relatíve könnyű beprogramozni egy fix ill. kötött szabályrendszeren belül. A vezetés inkább a GO-ra hasonlít, mint a sakkra. Nem kis falat, de előbb-utóbb frankón működő rendszerek lesznek. Hosszú távon kevesebb lesz a baleset, és ez a lényeg - a többi majd eldől évek múlva.
pomperj
pomperj 2016. 12. 28. 15:31
Előzmény: #152  Yngwie
#166
Szia,
igazad van.
CSak megvarnam a tax-periodus veget, es az uj ev elejet hogy lassuk mibe indulnak bele eloszor, mik a legkedvesebb temak a Fund-oknak? Aztan csinalok egy nagyobb update-at a blogban.

Addig pedig: nalam olaj, olajszerviz, aranybanyasz, lithium, metals, maritime a long.
Fordulat erlelodik Indiaban felfele, a penzugyminiszter tegnapi megnyugtato "megse emelunk adot" kijelentesei utan. Azsiaban marad Korea es Japan a long listan; de mindkettonel nagyon ovatosan. Devizaban marad az USD kedvenc.

Mit kerulok messzirol?
Egyelore Kina es kis-Kinak, Filippino, Malaj Torok, EU temakat.
Nem vennek bele semmibe ami housing, auto, broker, air-transport, real-estate, office building, hotel, utility temakhoz koze lehet (mert a tovabbi kamatemeles mindet kinyirhatja!).
Bank, insurance is rizikos, csak a legjobbat tartom.

Jo szelet.

tberki 2016. 12. 28. 12:42
Előzmény: #164  tberki
#165
Ugyanehhez egy nagyon aranyos reklam (szinten evekkel ezelottrol)

link

Egyebkent ennek semmi koze az autopilothoz meg ahhoz amirol vitaztok.
tberki 2016. 12. 28. 12:38
Előzmény: #162  kukker
#164
Ugyanez "collision prevention assist" neven evek ota rendelheto a mercedesnel, a nagyobbakban szeriatartozek.

Vedd mar eszre hogy butasagot beszelsz.
smallinv 2016. 12. 28. 12:06
Előzmény: #150  Törölt felhasználó
#163
:), igen, ezt írtam, csak rövidebben, minek ragozni, aki érti, érti, aki nem az beleköt úgy is mindenbe.
De, önvezető autó működképes, ha minden autó önvezető.
Igen, mesterséges intelligencia nincs, csak annak hívják a 'big data'-ban nagy hatékonysággal dolgozó processzort.
Több száz emberi generációs ugrás lenne, ha az emberi agyat nem infó tárolásra használnánk (erre ott van a gúgli, csak be kelle integrálni,nem mindenféle köztes megoldásokon gondolkodni, mint pl. a számítógép:), ), hanem hagynánk arra amire való.
Na, most jönnek figyelj ! :)
kukker 2016. 12. 28. 11:01
Előzmény: #146  pomperj
#162
Egy mai friss cikk, hogy mit is számol és "lát" azelőttünk törtntekből a gép.
Majd hanggal a youtube-t.

link

Már az ütközés előtt tudta a Tesla, hogy baj lesz
Egy holland autós fedélzeti kamerája rögzítette a balesetet, melyet az Autopilot már a megtörténte előtt jelzett. – írta: Szűcs Péter, 4 órája

Nyáron mutatta be a Tesla legfrissebb, 8.0-ás önvezető szoftverét Elon Musk, aki arról beszélt, hogy a rendszer életeket menthet a jövőben. A szavait sokan kétkedve fogadták azután, hogy a tavasszal megtörtént az első halálos baleset bekapcsolt automata mellett.

Az új verzió nem csak szoftveresen, hanem fizikailag is megújult, a kamerák mellett rádiófrekvenciás radarral egészítették ki a szenzorokat, ennek köszönhető az is, hogy az alábbi videón az Autopilot még az ütközés bekövetkezte előtt hangjelzéssel figyelmezteti sofőrjét a veszélyre.

A videó feltöltője a vétkes sofőr engedélyével tette fel a videómegosztóra a felvételt, amin a rendszer azelőtt fékez, hogy emberi beavatkozás történhetett volna. A Tesla volánja mögött ülő leírásából tudni, hogy személyi sérülés nem történt, mindenki szerencsésen megúszta a csattanást.

Videó:
link
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:57
Előzmény: #160  Törölt felhasználó
#161
utolsó mondat véletlenül bentmaradt bug-ként.

)))
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:55
Előzmény: #157  kukker
#160
ahogy az ember természetes korlátja a (számottevő) galaktikus helyváltoztatásra a fénysebesség (tömeg-energia ekvivalencia), úgy a gép természetes korlátja az emberré válás útján a kognitív megkülönböztetésre való képtelensége... (intelligencia hiánya).

Az intelligencia nem programozható.

))

Ugyanis ahogy nem lehet
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:45
Előzmény: #153  Törölt felhasználó
#159
kb. semmit nem ért meg belőle, pedig ma már vannak olyan számítógépek, melyek egy üstökösre is képesek volnának landoltatni egy műholdat... mivel az "gyerekjáték" egy buta, de erős számológép számára.

))
kukker 2016. 12. 28. 10:43
Előzmény: #156  Törölt felhasználó
#158
Ez jól esett, köszönöm.
Meg is hatódtam...
kukker 2016. 12. 28. 10:41
Előzmény: #153  Törölt felhasználó
#157
Az a baj, hogy össze vissza beszéltek, mondjátok, hogy mi lesz - vagyis mi nem lesz - a jövőben, és érvként hozzátok a "mát".

"de nem lehet, mert a gép sohasem lesz emberré. "
"Lesz emberré" majd

be lehet adni pld. az az előző hsz-emet a google translate-nek fordításra, hogy mennyit "értett" meg belőle.
"Értett meg belőle" most.

Szóval az intelligenciáddal valami logikus rendszert jó lenne felépíteni a mondandódban.
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:40
Előzmény: #155  kukker
#156
te is intelligens vagy (bizonyos mértékig), csak nagyon ritkán használod ezt a szunnyadó emberi képességedet.

:)
kukker 2016. 12. 28. 10:37
Előzmény: #154  Törölt felhasználó
#155
Ja!
Értem.

Te akkor vagy az intelligens.
Így már minden világos, lehengerlő érvek.
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:34
Előzmény: #151  kukker
#154
ehhez nem kell a jövőbe látni... elég, ha van némi intelligencia.

:Ð)
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:33
Előzmény: #150  Törölt felhasználó
#153
be lehet adni pld. az az előző hsz-emet a google translate-nek fordításra, hogy mennyit "értett" meg belőle.

)))
Yngwie 2016. 12. 28. 10:29
Előzmény: #149  pomperj
#152
Igazad van. Jó lenne, ha írnál már valami izgalmasat a saját oldaladra, vagy csinálnál egy pár jó elemzést monjuk az olajra, vagy a transoceanra vagy a teslára. Már előre is köszönöm
kukker 2016. 12. 28. 10:28
Előzmény: #150  Törölt felhasználó
#151
"akkor a mesterséges intelligenciát is meg lehetne csinálni... de nem lehet, mert a gép sohasem lesz emberré. "

Más egyéb jövőbelátó képesség?
Törölt felhasználó 2016. 12. 28. 10:23
Előzmény: #147  smallinv
#150
ha az önvezető autót a mai utakra meg lehetne csinálni, akkor a mesterséges intelligenciát is meg lehetne csinálni... de nem lehet, mert a gép sohasem lesz emberré.

A közúti forgalom a maga extrém komplex helyzeteivel maga a pokol a számítógép és programozója számára.

Egy sakkprogramnak elegendő megadni a sakkjáték szabályait, aztán onnan a nyers processzorteljesítmény simán "túlszámolja" a legerősebb emberi játékost is. A sakkprogramok korábbi korlátja egyedül a számolási kapacitás relatìv fejletlensége volt. A számítógép éppen ebben erősebb az embernél. Átlátható paraméterkörnyezetben kurva gyorsan számolni... ez nagyon megy neki.

Ahol viszont nem (egyértelműen) paraméterezhető szituációk várható kimeneteléről kellene döntenie, ott felettébb gyengén teljesít, mivel ehhez hiányzik nála az alapvető előfeltétel, az intelligencia.

Rögös és hullahegyekkel szegélyezett út lesz az önvezető autóval való kísérletezgetés... hacsak nem változtatják meg a közutak építésének szabályait olyanra, ahol egy buta számítógép is elboldogul az autóvezetéssel.

))
pomperj
pomperj 2016. 12. 28. 10:12
Előzmény: #147  smallinv
#149
Hat...szerintem magat jo sakkozonak 100-500 ember tudja. Magat jo sofornek tudja ugy 3 Milliard.
Van kulonbseg percepcio es valosag kozott.
smallinv 2016. 12. 28. 09:50
Előzmény: #147  smallinv
#148
mér=már
smallinv 2016. 12. 28. 09:48
Előzmény: #146  pomperj
#147
'Jol sakkozni sokkal nehezebb, mint jol autot vezetni' , hát..., ja. Biztosan nehezebb elveszteni egy partit, mint meghalni, hiszen, ha meghaltál, akkor mér nem sopánkodsz azon, hogy vesztettél.
pomperj
pomperj 2016. 12. 28. 09:26
Előzmény: #144  kukker
#146
1)Nem kellene lebecsulni az eddigi autopilot eredmenyeket.
A 2 legnagyobb informatika ceg, Google es Apple kulon fejleszti. A programjuk a sok szazmillios penzzel a hataban, sikeres volt, az autot teszteltek varosban, Philadelphiaban. Obama szeptemberben kulon udvozolte az onvezeto autos technologiat, es allami tamogatast kapnak.
Az Uber is, Detroit is, Tesla is fejleszti. A kinai kormany kiemelt programkent finanszirozza. A ket nemet, Daimler es BMW egyesitettek a ber-flottajukat, es egyutt probalnak versenyezni az amerikaiakkal; igaz, toluk meg semmit nem latni.

Jol sakkozni sokkal nehezebb, mint jol autot vezetni. Megis, mar 10 eve van olyan sakkprogram, ami megver minden sakkozot, talan a 100 legjobb kepes vele paritasban jatszani. Autovezeteseben ez olyan, mintha a Forma-1 leszamitasaval mindenkinel jobban vezetne a szoftver autot.
Lehet hogy ma meg nem; de par ev, es peldaul nalad, meg nalam mar sokkal jobb sofor computer kapni majd opciokent, 250 USD felar. Es sokkal tobbet er, mint a futott tukor.
Na es ha kapni? Nekem pl. nem ambiciom jobbnak lenni a kanyarban sem.

2)Ennel izgalmasabb a lithium piac most.

LACDF attorte az eso csatorna vonalat, es ketszer felette zart. Jo esellyel itt konszolidal meg par napig, es utana megindul fel; de nem konnyu a 0.65-0.70 ellenallasi savon atmenni. Hacsak egy jo hir nagyon megloki.

SQM nagyon ment egesz 2016ban, es duplazott. Most 3 eves inverz H-S forma van. Annak a jobb vegere kell meg egy konszolidacio, de a potencia a kovetkezo 2 evre maradt egy ujabb duplazas.

ALB az uj lithium csillag, es 1 eves lithium-erofeszitse alatt duplazott. Talan tulertekelt is; es ott par honapig egy korrekcios oldalazas a valoszinubb.

LIT 2016 elso feleben ment +50%-ot, azota oldalazo korrekcioban volt. De novemberben befejezte. Es ujra felfele latszik indulni, (i-ii) van keszen, johet (iii). Nem lennek meglepve, ha egy eros uj rally kialakulna.


totoro
totoro 2016. 12. 28. 06:37
Előzmény: #144  kukker
#145
Részemről befejeztem, ha szerinted a Tesla reklámvideója a mérvadó, és az általam linkelt valós körülmények közötti teljes csőd nem számít akkor nincs miről beszélnünk. A személyeskedést meg kéretik mellőzni, csak azért írtam le, hogy informatikus vagyok, hogy vedd észre, nem zöldségesként mondom azt, hogy kamu. Persze erre lehet azt mondani, hogy milyen infromatikus az ilyen, de ez már messze nem kulturált vita, hanem személyeskedés, amivel azok szoktak élni akiknek elfogyott az érvük, de azért csak nem engednek az igazukból. Részemről vita veled lezárva, nem látom értelmét.
kukker 2016. 12. 27. 22:56
Előzmény: #143  totoro
#144
"frissen felfestett kristálytiszta útburkolati jelek között közlekedik, nézd meg ezt a friss magyar videót, a Tesla ennyit tud valós körülmények között"

Ismered azt a szót, hogy relatív?
Kinek mi a valós körülmény és elvárás?

Egyébként meg "informatikus": Jobb oldalt NINCS FELFESTÉSE AZ ÚTNAK, nincs "frissen felfestett kristálytiszta útburkolati jelek KÖZÖTT" való közlekedés.
Illetve 0:50-től nincs még baloldalt sin a dupla sárga záró jó ideig:

link

Erről ennyit.
Milyen informatikus vagy te, aki ennyi matematikai információt sem vesz észre?
totoro
totoro 2016. 12. 27. 21:55
Előzmény: #140  kukker
#143
Figyelj, rendre csak kötekedsz, és érvként hülyeségeket hozol fel. Ne a Tesla saját demó videóját tedd fel, ahol frissen felfestett kristálytiszta útburkolati jelek között közlekedik, nézd meg ezt a friss magyar videót, a Tesla ennyit tud valós körülmények között (és ez még mindig messze jobb körülmények között mint a magyar utak, na itt vége lenne pár méter után):

link
Törölt felhasználó 2016. 12. 27. 20:24
Előzmény: #139  fxboy
#142
az első egy nyelvtanuló progi, nem pedig fordító... :)

a második ugyan valami fordítóféle volna, de pld. a "nagymama tisztítja az ablakot" nehézségű szint már nagyon a felső limit nála.

)))

Ne várjunk olyasmit a gépektől, amire nem képesek. Bölcsen van megtervezve a világ, nem pedig racionálisan. ;)
kukker 2016. 12. 27. 19:48
Előzmény: #136  totoro
#141
(#122) Önvezetés...
totoro

"A másik, ebben a terrorista világban: Meddig tart kamu útfestéssel a szakadékba csalni egy önvezető autót? Semeddig."

.....
(#136) Re: Önvezetés...
totoro

"Egyébként informatikus vagyok."

No comment.
kukker 2016. 12. 27. 19:44
Előzmény: #136  totoro
#140
"Figyuzz, még csak nem is egy malomban örlünk, és direkt nem akarod megérteni amit mondok. Azt mondom, hogy MOST nem létezik, és a közeli években nem is fog biztonságos önvezető technológia, mert a jelenlegi néhány szenzor, és az ezekből nyert adatok kevesek hozzá. A konkrét példákat meg azért hoztam fel, hogy érthetőbbé tegyem, és állítom neked, hogy a Teslával az élen az autógyártók hazudnak az eredményekről, és még legalább egy évtized amíg az önvezető autó elér az ember szintjére biztonságban (szerintem több. de legyünk optimisták). "

Itt tartunk most, 2016 novemberében.

link

fxboy
fxboy 2016. 12. 27. 19:42
Előzmény: #138  Törölt felhasználó
#139
Azé valamit haladtak:
link
link

:)

Törölt felhasználó 2016. 12. 27. 19:22
Előzmény: #136  totoro
#138
hát jah, vegyünk csak egy olyan egyszerűnek tűnő, de némi értelmes számítógépes munkát követelő feladatot, mint a nyelvi fordítószoftverek, "élükön" a G translate-el... :))))

semmire se jutnak vele évek óta... a számítógép nem képes embernyelvi kifejezések érdemi, kognitív, intelligens megkülönböztetésére... az önvezetés épp ezért csak vegytiszta, életidegen, steril körülmények között használható, ott is csak korlátozottan és állandó felügyelet mellett... pld. kötött pályás metrónál vagy hasonló, jól automatizálható szituációknál.
tberki 2016. 12. 27. 18:37
Előzmény: #130  totoro
#137
Egyetertek.
totoro
totoro 2016. 12. 27. 18:20
Előzmény: #134  kukker
#136
Figyuzz, még csak nem is egy malomban örlünk, és direkt nem akarod megérteni amit mondok. Azt mondom, hogy MOST nem létezik, és a közeli években nem is fog biztonságos önvezető technológia, mert a jelenlegi néhány szenzor, és az ezekből nyert adatok kevesek hozzá. A konkrét példákat meg azért hoztam fel, hogy érthetőbbé tegyem, és állítom neked, hogy a Teslával az élen az autógyártók hazudnak az eredményekről, és még legalább egy évtized amíg az önvezető autó elér az ember szintjére biztonságban (szerintem több. de legyünk optimisták).
Nem véletlen, hogy az ember, mint öntanuló intelligens számítógép évtizedekig fejlődik, mire egyáltalán kifejlett egyed lesz. Csak a csont és a hús nem igényelne ennyit, az agyunknak kell az a rengeteg ismétlés és tapasztalat. Ez kell ahhoz, hogy az addig soha nem tapasztalt helyzetben is tudj dönteni. A valódi, emberi léptékű mesterséges intelligencia még Scifi.

Egyébként a két példád is nevetséges. Sem a go, sem a légi harc bonyolultsága nem mérhető egy autóvezetés összetettségéhez. Mindkettő amit felhoztál, szűk keretek között mozgó döntéshozatalról szól, amit könnyű leprogramozni. Egyébként informatikus vagyok.
McDee 2016. 12. 27. 11:39
#135
A.P.Sloan egykori GM elnök egyszer így zárt le egy értekezletet: "Uraim, ha jól látom, teljes egyetértés mutatkozik e döntést illetően... Ezért azt javaslom, hogy a kérdés további tárgyalását halasszuk el a következő ülésünkig, időt adva magunknak, hogy némi véleménykülönbség alakulhasson ki, s általa kicsit jobban megérthessük, miről is szól ez a döntés"
kukker 2016. 12. 27. 11:33
Előzmény: #130  totoro
#134
Két cikk a MI-ről most 2016-ban, Indexes, és ez ma van.
Az egyik természetesen a haditechnikában, ami mindig előrébb van és fejlettebb, mint a polgári alkalmazások és technológiák.
A második a közlekedéshez közelebbi téma:

link

link

Törölt felhasználó 2016. 12. 27. 10:59
Előzmény: #129  totoro
#133
:))
kukker 2016. 12. 27. 10:46
Előzmény: #127  totoro
#132
" Képzeld el pl. a Teslát egy külvárosban. A rablónak nincs más dolga, mint elé lép az utcán. Az autó meg megáll, és ki lehet rabolni. Te emberként simán elütnéd, vagy csak elindulnál úgy is, hogy az ajtódba kapaszkodva próbál betörni, egy Tesla bambán megállna mert az első, hogy megvédje az elütéstől a szerencsétlent. Ezek mind csak apró sztorik amiket felvetek, de a valóságban millió ilyen helyzet van, amit az emberi agy kezelni tud, a gép meg nem. Szerintetek én vagyok korlátolt, szerintem meg ti vagytok hiszékenyek :)"

Te mindig olyan dolgokat hozol elő, ami arról szól, hogy van egy dolog, és arra nem lehetne majd megfelelő választ kitalálni - programozást - nyújtani.
Érted, miről beszélek, amikor korlátoltságot említek?
Fel tudod fogni, hogy amit te állítasz feltevéseket, azok NEM ÖRÖKRE MEGMARADT DOLGOK, hanem EGYSZER vagy PÁR ALKALOMMAL bekövetkeznek, és adni lehet, adni fog rá válaszokat, MEGOLDÁSOKAT az ember?

Fel lehet fogni, hogy így működik a világ, hogy felvetődik egy probléma, amire SZÜLETIK megoldás?
kukker 2016. 12. 27. 10:40
Előzmény: #127  totoro
#131
" Szerintetek én vagyok korlátolt, szerintem meg ti vagytok hiszékenyek"

Korlátolt vagy, mert önmagad és az emberi fajt látod a csúcsnak, aminek képességeit nem haladhatja meg SOHA és SEMMI más.
Mert az ember a csúcs.
Mi a korlátoltság, ha nem ez?

Mi a korlátoltság - ráadásul úgy, hogy tapasztaljuk nap mint nap, kézzel foghatóan - mint azt állítani, hogy a technológia nem fog minket túllépni minden téren?

Mi a korlátoltság, ha ezek nem azok?

Már mondtam.
Ha ma már a jelenlévő technológiával az összes autó Tesla-féle rendszerrel lenne felszerelve, egymással kommunikálva, a balesetek minimum 50%-ra csökkennének.

"A valóságban biztonságos önvezető autó nem létezik."
A valóságban biztonságos ember által vezetett autó nem létezik.
1-1.

A valóságban egy CSAK önvezető autókkal működtetett rendszer többszörösen biztonságosabban működne, mint az ember-ember vagy az ember-önvezető.
A hibafaktor az ember.
Veszélyességi szintek csökkenőben:
csak ember
ember-önvezető
csak önvezető

Hiba meg mindig van.
Nincs olyan, hogy nincs hiba.
A mértékét csökkenthetjük minimálisra.
Ez a csak önvezető autók rendszere.
Pont.
totoro
totoro 2016. 12. 27. 10:34
Előzmény: #128  kukker
#130
Egyébként meg senki nem kérdőjelezte meg, hogy ez a jövő. Ez a jövő, de nem a közeljövő. Amit eddig leraktak a témában, az csak a felszín, az út legeleje,aki azt gondolja, hogy 2018-ban önvezető autókkal fog bárki is közlekedni, az nagyon naív. (lesznek pár éven belül vezető nélküli buszok, és taxik de csak előre programozott, kötött útvonalakon)
totoro
totoro 2016. 12. 27. 10:30
Előzmény: #126  kukker
#129
Szerintem van benne nagyarcúság, sőt egy adag butaság és korlátoltság is az ilyen általánosításokba. De nincs ezzel bajom, nekem az a jó ha sok ilyen hasonló elbizakodott arc van a tőzsdén, én az ilyenektől nyerem el a pénzt :D
kukker 2016. 12. 27. 10:29
Előzmény: #125  tberki
#128
A kutya ugat, a karaván halad.

Ti lesztek azok a letűnt kor maradványai, akik majd még mindig túráztatják a benzinzabáló V8-akat a lámpánál a csendes elektromosok között, és ordítjátok vörös fejjel, "hogy márpedig ti nem léteztek és nem is működhettek, mert neeeem!!!"

Letűnt kor maradványai lesztek.
Minden korban léteztek ilyen emberek, kiáltottak eretnekséget és küldtek máglyára boszorkányságért embereket. Van az ő világuk és semmi más nem fér bele, mert nem és kész.
Ego és korlátolt agyi képességek. (butaság és ostobaság elegye)
totoro
totoro 2016. 12. 27. 10:25
Előzmény: #123  kukker
#127
Na, akkor szögezzük le: Ma, ha nincs felfestve az út, a Tesla nem képes közlekedni. Pedig állítólag ők ma a csúcs. Én arra próbáltam rávilágítani, hogy a vezetés több, mint puszta jelek követése, sokszor intuíció, meg tapasztalat. Én már látom azt is, hogy a mellékutcából a kikanyarodni szándékozó, egy drogos, aki bömbölteti a motort, és padlógázzal ki fog lőni, mert nem lát, ezt a mesterséges intelligencia mikor fogja érzékelni? A vezetéskor egy rakás intuíció is működik a puszta észlelésen túl, ami megvéd téged. Egy rakás hullán keresztül fog vezetni amíg valódi Önvezető autók lesznek, szerintem ez még több tíz év, ami most folyik az kamu, a gyártók belenavigálták egymást egy versenyhelyzetbe, nem mondhatják azt, hogy mi nem az önvezetésen dolgozunk, mert akkor a befektetők elpártolnak tőlük, mert nem innovatívak. A valóságban biztonságos önvezető autó nem létezik. Képzeld el pl. a Teslát egy külvárosban. A rablónak nincs más dolga, mint elé lép az utcán. Az autó meg megáll, és ki lehet rabolni. Te emberként simán elütnéd, vagy csak elindulnál úgy is, hogy az ajtódba kapaszkodva próbál betörni, egy Tesla bambán megállna mert az első, hogy megvédje az elütéstől a szerencsétlent. Ezek mind csak apró sztorik amiket felvetek, de a valóságban millió ilyen helyzet van, amit az emberi agy kezelni tud, a gép meg nem. Szerintetek én vagyok korlátolt, szerintem meg ti vagytok hiszékenyek :)
kukker 2016. 12. 27. 10:24
Előzmény: #125  tberki
#126
Semmi "nagyarcúság" nincs abban, ha kimondjuk azt, hogy egyes embereknek kevés a tudása illetve korlátolt a gondolkodása.

Az meg, hogy téged valamiért anyagilag csesztet a Tesla létezése és sikere és itt éled ki a frusztrációdat, az meg egyéni probléma, inkább egy specialistát keress meg vele, jobban jársz.
tberki 2016. 12. 27. 10:02
Előzmény: #123  kukker
#125
Pont az ilyen nagyarcu hozonges es felszinesseg miatt tudja egy db lepke hazavagni a tesla onvezeto funkciojat. Fmea meg smafu...
kukker 2016. 12. 27. 09:42
Előzmény: #122  totoro
#124
"kíváncsi lennék melyik önvezető autó birkózna meg a jövőben: "

Van egy Star-Trek rész - Voyager sorozat - amiben találkoznak egy bolygón egy humanoid - szinte tökéletese emberi fiziológiával - rendelkező fajjal, akiknek elkezdik magyarázni az űrhajózást, hogy mi is ez. Próbálja megmagyarázni, hogy mi az a technológiai fejlődés és annak fogalma, ami minden fajra jellemző - Példának említi, hogy "képzelje el, mi is volt régen? Barlangokba laktak, kövekkel harcoltak, mit is csinálnak most? Kőből és fából épült otthonokban élnek, kézifegyvereik, nyilaik vannak, szekerekkel, lovakkal járnak. Látja, ez a technológiai fejlődés, nem pedig valami lehetetlen csoda, és ennek folyamata vár önökre is. És most képzelje el, hogy akkor az az ember, aki barlangba lakott és kövekkel harcolt, az mit mondana a mostani házakra, lőfegyverekre, lovas szekerekre? Ugye?"
A nő bólogat, majd megjegyzi "Igen, értem, ez valóban így lehet. De ti Istenek vagytok akkor is, ez csoda"

Na, szóval ez ellen felesleges mit tenni, van, aki itt ragad, nem képes túl lépni a korlátain.
kukker 2016. 12. 27. 09:30
Előzmény: #122  totoro
#123
Elég nehéz ilyenkor mit mondani.
Az a baj, hogy az ember annyira öntelt és korlátolt gondolkodással rendelkezik, hogy:
a, azt hiszi, az övé a maximális tudás
b, közben elképzelni sem tudja, felfogni sem tudja, hogy ezt bárki vagy bármi hogyan is szárnyalhatná túl.

vagyis eljutunk a "márpedig a Föld lapos" emberi hozzáálláshoz....

Beszűkült az ilyen ember gondolkodása, abszolúte nem ebben az évtizedben, nem a mában él, fogalma nincs a lehetőségekről, a fejlődésről, az ego van csak, a tudatlanság, a gondolkodás hiánya vagy lustasága, onnan nincs kifele.

"Megyek az utcán, bal oldalt parkol az úttal merőlegesen egy kisteherató, mögötte úgy, hogy én nem látom, csak a kerekeit a kisteherautó alatt, egy személygépkocsi, ami elkezd kitolatni elém az útra, de én ezt csak a teherautó alatt veszem észre, és még idejében lassítok, majd satufékezek. Erre mit lépne egy önvezető autó?"

Szerinted már MA nincsenek olyan scannerek, radarok, hőkamerák, hangérzékelők, amelyeknek akár egyesével vagy összességükben nem lehet monitorozni folyamatosan az előttünk lévő teret akár 360 fokban?
A mi szemünk, fülünk, hallásunk és szaglásunk sokkal többszörösét tudják már a jelenlegi eszközök miről beszélünk?
Könyörgöm, már most itt a technológia, ami ugyan úgy látni tudja az általad megtörténteket és ki tudja számolni a mozgásból, hogy az a valami márpedig ezzel a sebességgel veszélyes lehet a haladásomra, mert keresztezheti az utamat.

"A másik, ebben a terrorista világban: Meddig tart kamu útfestéssel a szakadékba csalni egy önvezető autót? Semeddig."

Szerinted ez ilyen egyszerű?
Szerintem már most JÓVAL ELŐBBRE scannel és figyel a TESLA rendszere, mint a féktávolság. Ez egy. Itt már bukik a dolog. Nem tud belemenni, mert nem látja azt, ahova megérkezik, tehát meg fog állni. Illetve MÁR MOST úgy megy a dolog, hogy a GPS rendszerrel összevetve halad a jármű, tehát nézi azt is, hogy ő útvonalon halad-e, vagy nem a GPS szerint, összeveti az átala látott és a letárol útvonalat.
A te tudásod eddig terjed, ebben tudsz gondolkodni, hogy van a sávfigyelés és kész. Mert ugye mellé nem lehet plusz a kőkamera, ami látja előre az útburkolat milyenségét, mélységérzékelés sok-sok kilométerre is akár. Vagy ott az említett GPS kiegészítő funkció.

És ezek még mind-mind fejlődni fognak, folyamatosan.

A gép többet tud, mit az ember és többre fogja vinni, mint az ember.
Mi korlátok között vagyunk, a gép nem.



totoro
totoro 2016. 12. 27. 08:05
#122
Épp tegnap volt egy szitum, amivel kíváncsi lennék melyik önvezető autó birkózna meg a jövőben:

Megyek az utcán, bal oldalt parkol az úttal merőlegesen egy kisteherató, mögötte úgy, hogy én nem látom, csak a kerekeit a kisteherautó alatt, egy személygépkocsi, ami elkezd kitolatni elém az útra, de én ezt csak a teherautó alatt veszem észre, és még idejében lassítok, majd satufékezek. Erre mit lépne egy önvezető autó?

A másik, ebben a terrorista világban: Meddig tart kamu útfestéssel a szakadékba csalni egy önvezető autót? Semeddig.
Cipolla22 2016. 12. 26. 22:29
Előzmény: #120  tberki
#121
Januarban megkerdezem!
tberki 2016. 12. 26. 19:20
Előzmény: #117  Cipolla22
#120
"panaszkodott, hogy az akkumlátorokat egyre drágábban tudják csak beszerezni" ez jo info. Vajon adott teljesítményre viszonyítva mondja, vagy ott is valtoznak az igenyek is?
kukker 2016. 12. 25. 14:20
Előzmény: #118  kukker
#119
Hogy itt is mennyire piárkodik a hatótávval a VW, az azért elképesztő:

BMW - 108-at becsült a fedélzeti, 102,6 valós, 95%-os pontosság és megtett táv a becsültből, minden ment, nem kapcsolt le a fűtés
VW - 150-et becsült a fedélzeti, 108,4 a valós, 72%-ot tudott a becsült távból úgy, hogy a vége felé lekapcsolt kényelmi funkciókat.
Nissan - 127-et becsült a fedélzeti, 115,7 a valós ez 91%-os becslés és ennyi a valós megtett. És minden ment.
kukker 2016. 12. 25. 14:15
Előzmény: #117  Cipolla22
#118
"@Pomperj: azt azért fontos tudni, hogy Karácsony előtt voltam 3-4 plázában Stuttgart környékén, Berlinben lehet, hogy egy sem volt kiállítva. A nagy kérdés számomra, hogy jövőre mekkorát fog ütni az egolf, bár az nem a Tesla Modell-S kategória. "

Chevy Bolt/Opel Ampera-e miért is marad ki, amikor az a Tesla "ellenfél" pont a Model 3 kategória és már itt is van a márkakereskedésekben?
30ezer euró és 2017 tavaszától megvásárolható. 400-500 km hatótáv.

link

E-golf.
Felejtős.
Ott is megy a kamuzás, itt egy összehasonlító videó hatótávval, I3/Leaf/E-Golf.

link

Cipolla22 2016. 12. 25. 11:47
Előzmény: #113  tberki
#117
@Tberki: Köszönöm a válaszod! A kérdésedre sajnos nem tudom a választ. Az viszont érdekesen hatott, hogy távolabbi ismerősünk - aki egy miskolci kéziszerszámgyárban beszerző - panaszkodott, hogy az akkumlátorokat egyre drágábban tudják csak beszerezni és év eleje óta jelentősen nőtt az áruk. Sajnos pontos számokat nem tudok ez csak amolyan pletyka szint.

@Pomperj: azt azért fontos tudni, hogy Karácsony előtt voltam 3-4 plázában Stuttgart környékén, Berlinben lehet, hogy egy sem volt kiállítva. A nagy kérdés számomra, hogy jövőre mekkorát fog ütni az egolf, bár az nem a Tesla Modell-S kategória. Lítium viszont abba is kelleni fog...
tberki 2016. 12. 25. 09:55
Előzmény: #114  kukker
#116
Hat pont ez az. Ket eve onvezetesrol hantazik az ember, es a reklam is errol szol.

Nem tudok mashogy fogalmazni idiota vagy. Minden vita meddo mar jo ideje nem is ertem minek olvasom egyaltalan amit idehanysz.
pomperj
pomperj 2016. 12. 25. 09:28
Előzmény: #112  Cipolla22
#115
nemet plazak tele Teslaval?

Ehhez kepest az eheti Spiegel azt irja, hogy a 2 ev alatt a legsikeresebb europai e-auto, i8 BMW-bol eladtak 8800 db-ot. A Tesla 2 ev alatt 50.000 db korul. A 2 auto minosege nem is azonos kategoria; es i8 nem is e-auto, hanem hybrid.

Azokat a Teslakat veszik.
kukker 2016. 12. 25. 09:26
Előzmény: #113  tberki
#114
"Egyebkent a nagyon bonyolult tervezesi jovahagyasi majd tesztelesi folyamatot en tisztelem es becsulom, megiscsak olyan termeket gyartunk amivel ha el van bacva embert lehet olni. Ez az amit a Tesla nem tisztel. Es ezert huzza at az autopilot az autot a potkocsi alatt. Ugy gondolom ilyet nem lehet felvallrol venni"

Mivel - és ezzel te is tisztában vagy - a sofőr felügyeletét megköveteli a BETA KISEGÍTŐ szoftver használata - ezt az EULA is tartalmazza - itt kizárólag a sofőr volt a felelős.

Egyébként itt ebben a szegmensben nem egy teszt volt és egy kiforrott minden nap használt technológia, mégis:
"Egy ötven év körüli nő a tizenegyedik amerikai halálos áldozata hibás gyújtószerkezettel szerelt Takata légzsákoknak."

Lassan be lehetne fejezni a finom trollkodást és inkorrektséget.
Te meg dolgozhatsz a autóiparban, de nem az autóiparért és a technológiai fejlődésért, mert akkor drukkolnál az olyan kezdeményezéseknek, mint a Tesla, és nem kárognál csak folyamatosan minden egyes hozzászólásodban, amit ide írsz.

Ellenszenves vagy számomra borzasztóan.
A szépen és intelligensnek előadott degradáló és lenézőek a kommentjeid, de számomra tökéletesen látszik ez a gusztustalan stílus, engem nem etetsz meg azzal, hogy te érdemi és korrekt vitát folytatnál, lásd ezzel a balesettel is az inkorrektség, amit leírsz.

tberki 2016. 12. 25. 08:17
Előzmény: #112  Cipolla22
#113
Korabban irtam hogy a tesla gyarat a kollegaim terveztek. (Nemetorszagbol). Szoval egyelore sajat mernoki kapacitas nem sok van.
En is autoiparban dolgozom sok eve, volt szerencsem amerikainal kezdeni majd nemethez kerulni. Amerikai gyakorlatiasabb es a hatterfolyamatok jobban szervezettebbek (pl a ford WERS ugyan meg dosos volt amikor en ismertem de 5x jobban mukodott mint a vw barmely rendszere).

Tarifvertrag a gyartasra ertendo, egyetertunk guzsba kot mindent, raadasul az uzemi tanacsok sem igazan mindenki boldogulasara vegzik aldasos tevekenyseguket. Talan a fejleszteseknek nem ez hatarozza meg a sebesseget. Sokkal nagyobb gond ha mondjuk egy modellmix valtoztatashoz is honapokat kell egyeztetni a fenti csodaszervezetekkel ( nem tudom tartunk e mar itt, de ez az irany sajnos).
Egyebkent a nagyon bonyolult tervezesi jovahagyasi majd tesztelesi folyamatot en tisztelem es becsulom, megiscsak olyan termeket gyartunk amivel ha el van bacva embert lehet olni. Ez az amit a Tesla nem tisztel. Es ezert huzza at az autopilot az autot a potkocsi alatt. Ugy gondolom ilyet nem lehet felvallrol venni (majd "felpatcheljuk") ha mi (daimler) jottunk volna ki ilyen fossal mar milliardos birsagot fizethetnenk. Valamiert ezt senki se piszkalja.

Litiummal kapcsolatos kerdesre (telefon, tablet stb) tudja valaki a valaszt?
Cipolla22 2016. 12. 25. 01:36
Előzmény: #111  tberki
#112
Na de Uraim! Szerintem mindkettőtöknek igaza van! Tberki örök realistának képzellek, Pomperj téged pedig optimistának.

Elon valóban túlzó, viszont e-autóból nekik van eddig használható termékük a németek csak loholnak utánuk (múltkor pl a sok kórusos egolf reklám hatására rákerestem az árára, de még azt se nagyon lehet kapni úgy láttam).

Teslanal nagy rizikónak látom az autopilot funkciót, amit szerintem komolyabb tesztek nélkül releaselhettek, ez viszont nagyon sokat dob a hype-on. Persze ebbe bele is lehet bukni... De ha megkérdezed az embereket az önvezető autóról nagy részük rávágja, hogy a Teslaban már van, igaz messze nem az a funkció amit az emberek emögé gondolnak. Majd 15 év múlva az is lesz. Reklámnak viszont tökéletes. Emellett a német és osztrák plázák tele vannak Teslakkal (a magyart most nem tudom), miközben BMW-t Daimlert nem nagyon láttam. Marketingből 5-ös és ez is sokat számít, gondolj csak az Apple-re (kb. ugyanazt a terméket adják, mint a többiek jócskán túlárazva mégis mindenki azt akar)! Ha bejön nekik az ami az okostelókkal bejött az Apple-nek és a Samsungnak akkor nagyot fognak tarolni: az első android és ios verziók nagyon felejtősek voltak, az emberek mégis imádták, mert új és tele volt vakítással. Még a németek is panaszkodtak, hogy bezzeg Daimlernél nincs ingyenkör, míg a Tesla-kereskedésbe bemész és már viheted is ingyen próbakörre a Model-St, utána meg nézegetheted a grafikonokat hogyan mentél.

Ami érdekelne, hogy milyen tempóval dolgoznak a Teslas fejlesztőfiúk ott az USA-ban. Nincs ismerősötök, aki ott dolgozik, vagy van infója első kézből? A német autóipartól nem vagyok elájulva (ott dolgozom). Szerintem nagyon lassú a tempo nem felxibilisek és drágák Tarfi-vertragostul (~13,4 havi bér, 30 nap szabi évente, stb.). Ettől persze még az USA-ban lehet ennél is lazább, ezért érdekelne, hogy megy máshol. Az viszont sokat elmondott, hogy VW és Toyota is évi 10 millió új kocsit ad el, csak a japánok fele annyi emberi erőforrásból oldják ezt meg...

Mindent összevetve ahogy írtam szerintem mindkettőtöknek igaza van, ahogy Tberki írja elég sok a Teslahanta és azért a németek se estek a fejükre. Kiegészítésnek írnám, hogy nehezen képzelek el egy Stuttgart-Budapestet e-autóval, hogy megállok 40 percre töltögetni, de előbb kivárom az előttem lévő 100 kocsit... És a töltéshez komoly elektromos infrastruktúra kell és azt se holnaputánra fogják kiépíteni. De ahogy János is írja a blogján, ha nem tetszik a Tesla vegyél lítiumot, ezt én is biztos pontnak látom az elkövetkezendő 4-5 évben, addig nem látok más felfutó technológiát és a bányászok ott figyelnek a portfóliómban. Szóval szépen gyűjtögetem a lítiumot, 5-10 év múlva szerintem ezek szépen fognak kinézni, még akkor is ha csak a kocsik 5-10%-a lesz elektromos addigra. Ha Tesla korrigál a kockázati tőkéből azt is veszek.
tberki 2016. 12. 24. 20:11
Előzmény: #109  pomperj
#111
Ha neked a rosszindulatu cinizmus a targyi tevedeseid javitasa akkor igen az mindig lesz. (legalabb egyszer ismerd el ha marhasagot beszelsz, csak egyszer...)

Mivel a daimlerben erdekelt vagyok olvasom a jelenteseket. Mindegyik suv eladasi szamai 50-100%kal nottek yoy alapon. Ez nem azt mutatja amit te irsz.

Igen vannak szegmensek ahol most kotelezo teslaval jarni. En tobbszor elmondtam miert nem hiszek a teslaban es miert vagyok nagyon szkeptikus a vezer kijelenteseivel kapcsolatban. Ez a velemenyem nem valtozott. Persze tevedhetek, mint ahogy mindenki 2-3 even belul kiderul.

Litiummal kapcsolatban: litium araban kovetheto a lapotopok/okostelefonok/tabletek ternyerese? Az is uj igeny volt, igaz nem szamoltam mekkora.
kukker 2016. 12. 24. 13:16
Előzmény: #109  pomperj
#110
Ez van az emberbe gyárilag, nem érdemes foglalkozni vele:

link
pomperj
pomperj 2016. 12. 24. 13:04
Előzmény: #106  tberki
#109
Maradtal a rosszindulatu cinizmusnal. Eddig tobbre tartottalak, tevedtem.
Törölt felhasználó 2016. 12. 24. 12:24
Előzmény: #107  Törölt felhasználó
#108
második hullámban meg jönnek a franciák, D-koreaiak, talán még a kínai copyfactory-k is :)
Törölt felhasználó 2016. 12. 24. 12:19
Előzmény: #104  pomperj
#107
a német-japán autós tengelyhatalmak rövidesen kiskanállal megeszik a teslát frühstück-re...

)
tberki 2016. 12. 24. 12:15
Előzmény: #104  pomperj
#106
jaj.

1. "Nagy fekete balna automodellek ideje lejart": a daimler legnagyobb huzomodelljei jelenleg glc, gle, gle coupe, gls, glc coupe. Mind akkora mint egy hegyomlas, nem megyek bele melyik a legnepszerubb szin. (nyilvan viccelek)

2. Csak a tenyek kedveert: a CLS ket generaciot elt mev eleddig, 15 eve van a piacon.

3. Onvezetes: mar ket eve azt mondja a tesla o tud ilyet. Oszt megse. De majd jovore. Na persze. Ha a daimler ilyen hibas fos termeket adna a piacra ezzel lenne tele az ujsag

Az is lehet hogy tesla elobb megy csodbe mint hogy elkezdodne a model 3 gyartasa.

Tovabbra is tartom hogy meg nem erkeztunk el a megfelelo technologiahoz az elektromos autozas tenyleges komoly versenykepesseget biztositando.
kukker 2016. 12. 24. 12:02
Előzmény: #104  pomperj
#105
"A felesegem CLS-ekkel jar 25 eve, abszolut antitalentum. Es nezegeti a Tesla-szalonban a model-3 formajat. Azt kerdezte, hogy "tenyleg, csak beadom, hogy hova akarok menni, es oda visz? Es be is parkol?"
Es a valasz az volt:....igen, 2018tol. "

A technológia már most megvan a teljes automatizálásra.
Járművek kommunikációja a környezettel, egymással.

Az szinte egyedüli és legsúlyosabb hibaszázalék az emberi vezetők, azok behatárolt képessége, beszámíthatatlansága.


pomperj
pomperj 2016. 12. 24. 11:29
Előzmény: #93  pomperj
#104
1)Vannak itt olyanok is, akik a rosszidulatu cinizmuson kivuli vilagra is kivancsiak. Es szivesen olvasnak Tesla befektetesi ertekeleseket is.

Nekik itt megnezheto a ValueLine 2016 novemeberi velemenye. Kicsit tobbet er a megelozoeknel.

link

A sajat velemenyem egyebkent az, hogy mielott megjelenik az uj Model 3 az utakon 2017 vege elott, nos, Tesla kozel lesz a VL altal targetkent irt 295 szinthez. Ha meg a "nagyok" addig semmit nem mutatnak hozza kepest ebben a mufajban, akkor 2018-ban TSLA siman 3-4x is lehet. Igen, akar 1000 lehet az arfolyama. Meg tudja nezni valaki, mennyit ment FORD a T-modell kihozasakor?

2)Ami meg a lithiumot illeti.
Ha jol kalkulalom, akkor egy Teslahoz 25Kg koruli lithium kell; az nagyjabol 0.5M db/ev kibocsatashoz 12500 tonna TISZTA lithium UJ, igen, UJ kereslet.

Az nagyjabol az LACDF tervezett teljes eves kibocsatasa 2018-tol. Es csak Europaban, 10 ev mulva, kell 10M db/ev elektromos auto. Ehhez, egyedul ehhez, 20x-ennyi lithium kell (!)

Azsia+America+EU egyutt a szam kozel 50M/ev e-autogyartas, ahhoz meg XXXXL lithium vevo lesz.

Szoval, ideje a gyatyat felkotni, kedves Daimler; mert a nagy fekete balna automodellek ideje lejaroban van.

A felesegem CLS-ekkel jar 25 eve, abszolut antitalentum. Es nezegeti a Tesla-szalonban a model-3 formajat. Azt kerdezte, hogy "tenyleg, csak beadom, hogy hova akarok menni, es oda visz? Es be is parkol?"
Es a valasz az volt:....igen, 2018tol.

Szoval a lithiumbanyaszok kilatasat tovabbra is, meg TSLA-nal is jobbnak, dot 2017-18 evekre a legnagyobb novekedesi palyanak gondolom. Es utana meg gyorsulni fog a kereslet.

Törölt felhasználó 2016. 12. 24. 09:12
Előzmény: #102  Törölt felhasználó
#103
mármint tesla.

)
Törölt felhasználó 2016. 12. 24. 09:11
Előzmény: #101  tberki
#102
irány az 1 dollár... majd az alá.

))
tberki 2016. 12. 24. 08:47
Előzmény: #100  pomperj
#101
kicsit megnéztem a honlapot, faq-t a model 3mal kapcsolatban.

Meg mindig nem tudom hogy ez a Musk egy zseni vagy a legnagyobb ipari szemfenyveszto aki valaha elt a foldon.

2017vegen kezdi a gyartast. Nyilvan egy IT-s csak 0-1ben tud gondolkodni, de azert nem ugy indul az el. Kell legalabb fel ev mire teljes kapacitással megy. Állítólag az elso heten 400.000 rendeles jott be (tobbszor hangoztattam azóta egy kurva szo sincs errol). Viszont az uj rendelések leszallitasat 2018 elejere irja, ami a fentieket összeszámolva nem biztos hogy megallja a helyet.

Topik gazda

werkaz
4 3 4

aktív fórumozók