Aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd - véli Zsiday Viktor.
Mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról nagyon megalapozottnak tűnik egy többéves, komoly emelkedő trend, legalább 50 százalékos áremelkedéssel - állítja Zsiday Viktor az Mfor.hu-n megjelent írásában. (Amint arról beszámoltunk, egyes lakástípusok esetében már érzékelhető némi drágulás.)
Az ismert befektető szerint a következő tényezők indokolják az áremelkedést az ország központi régiójában és néhány nagyvárosban:
soha nem építettek ilyne kevést Magyarországon, mint mostanában,
bár az ország népessége csökken, a nagyvárosokba, ezen belül is különösen Budapestre továbbra is pozitív a migráció,
elindult a reálbérek növekedése, és várhatóan ez a következő években is így marad,
szinte soha nem volt még ilyen olcsó a forinthitel, mint most, több nagyobb bank is 6 százalék alatti szinten kínálja a jelzáloghiteleket,
az alacsony betéti kamatok miatt kényszerűségből a megtakarítók is az ingatlanpiac felé fordulhatnak.
Zsiday ugyanakkor megjegyzi: az újonnan érkező keresletnek először ki kell pucolnia a bedőlt hitelből visszamaradt lakásokat, az évek óta eladni kívánt ingatlanokat, stb. Ez a folyamat jó pár hónapig eltarthat, de utána hirtelen nem lesz kínálat, és a folyamatosan jelentkező kereslet hatására az árak egyszercsak fel fognak robbanni - véli a befektető. Úgy látja: aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd.
Az autókat már évtizedek óta egyre komplikáltabb rendszerekkel gyártják. Ma már 10-20 számitógép, számtalan szenzor, 50-100 kis motor, turbórendszer, nagynyomású befecskendezés és számtalan biztonsági berendezés a része egy autónak. Ez egyre drágábbá teszi őket és természetesen egyre érzékenyebbé is. Szerencsére nagyot fejlődött a minőség is. Amig a 90-es években a mercedesz luxusautói gazdái amiatt panaszkodtak, hogy a több mint 100 beépitett kis elektromotor egyike másika folyamatosan meghibásodik, (hiszen abban az autóban már akkor minden ülésállitó ajtó behúzó, fényszóró állitó, stb funkció végrehajtója egy kis motoros szerkezet volt,) ma már szerencsére ezek megbizhatóbban működnek. Igy én inkább arra számitok, hogy az autók átlagos élettartama nőni fog. vagyis inkább az avulás miatt lesznek gyorsitottabb forgalomból való kivonások. (Kicsit hasonló mint a TV-knél. Az utolsó 2 TV-met nem azért dobtam ki mert elromlottak. 12 évvel ezelőtt lapos LCD TV-t vettem és most tervezek egy nagyobb képernyőset.)
"Budapesten a megelőző évihez hasonlóan alakult a tranzakciók száma. Egy új lakás átlagosan 41,4 millió forintba, 1 négyzetméter 767 ezer forintba került, ez rendre 10, illetve 12%-kal haladta meg a 2019. évit. A legtöbb új lakást értékesítő XI. kerületben 882 ezer, az ezt követő XIII. kerületben 723 ezer forint volt a lakások fajlagos ára." https://www.portfolio.hu/ingatlan/20210128/budapesten-zuhant-legnagyobbat-a-lakaspiaci-adasvetelek-szama-467104 A KSH előzetes számai a tavalyi 3. negyedévre. Hát.........? Ez még módosulhat, de az már valószinű, hogy a tavalyi év az nem az általános ingatlanáresés jegyében megy be a végleges statisztikákba. Valószinűsiteni lehet, hogy a budapesti belvárosi 10% körüli áresés mellett egyik másik szegmensben sem lesz mérhető áresés , sőt emelkedés volt. Ideje szembe nézni a realitásokkal.
Inenn már csak egy lépés és rájössz, hogy a forint értéke csökkent az elmúlt években jelentősen. Ez is hozzájárult az eszközárak növekedéséhez. A kocsiknál amúgy a co2 kibocsűjtás csökkentése csak úgy volt lehetséges, hogy tümegével átáltak a mild hybrid és plug in hybrid üzemmódú kocsik gyártására. Ez önmagában megdobja az árakat 1-3 millióval.
Lakás/Ingatlan árak topik
Lakásárrobbanást vár Magyarországon a guru.
Aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd - véli Zsiday Viktor.
Mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról nagyon megalapozottnak tűnik egy többéves, komoly emelkedő trend, legalább 50 százalékos áremelkedéssel - állítja Zsiday Viktor az Mfor.hu-n megjelent írásában. (Amint arról beszámoltunk, egyes lakástípusok esetében már érzékelhető némi drágulás.)
Az ismert befektető szerint a következő tényezők indokolják az áremelkedést az ország központi régiójában és néhány nagyvárosban:
soha nem építettek ilyne kevést Magyarországon, mint mostanában,
bár az ország népessége csökken, a nagyvárosokba, ezen belül is különösen Budapestre továbbra is pozitív a migráció,
elindult a reálbérek növekedése, és várhatóan ez a következő években is így marad,
szinte soha nem volt még ilyen olcsó a forinthitel, mint most, több nagyobb bank is 6 százalék alatti szinten kínálja a jelzáloghiteleket,
az alacsony betéti kamatok miatt kényszerűségből a megtakarítók is az ingatlanpiac felé fordulhatnak.
Zsiday ugyanakkor megjegyzi: az újonnan érkező keresletnek először ki kell pucolnia a bedőlt hitelből visszamaradt lakásokat, az évek óta eladni kívánt ingatlanokat, stb. Ez a folyamat jó pár hónapig eltarthat, de utána hirtelen nem lesz kínálat, és a folyamatosan jelentkező kereslet hatására az árak egyszercsak fel fognak robbanni - véli a befektető. Úgy látja: aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd.
link