A rezsiharcról eszembe jutott, hogy írni kellene a gázárról:
A tavalyi évben furcsa dolgok történtek az energetikai piacon. Magas gázár mellett alacsony áramár jellemezte a piacot.
Ez PE szempontjából azért fontos, mert a Mifűnek fizetendő díj erre alapulhat. Erről már Q4-ben is szót ejtettek (némileg meglepő nyíltsággal):
„A geotermikus hőbetáplálás egy kompenzációs mechanizmuson keresztül kerül elszámolásra változó költségként a közvetlen költségek között, amelynek mértéke nagyban függ a villamos energia és földgáz árától.”
A Mifűnek fizetendő díj a 2013-as 180 millióról nagyjából 380 millióra emelkedett, ami jelentősen csökkentette a megtermelt Ebitda-t.
Lássuk az okokat egy Figyelő cikk segítségével.
A rezsicsökkentés első (nem meglepő) hozománya, hogy a beruházások eléggé visszaszorultak (élet- és vagyonvédelemre szorítkoznak) nem meglepő módon.
Árampiac területén a hálózati cégek nyereségesek maradtak (+26 mrd), azonban kereskedelmi területen a vállalati eladások profitját már elvitte a lakossági (egyetemes) szegmens rezsicsökkentése, így a kereskedelmi terület veszteséget realizált.
A gáziparban ennél sokkal rosszabb helyzet alakult ki. Itt már a hálózati cégek is veszteséget termeltek (-8 mrd), kereskedelmi területen viszont a szabadpiaci értékesítésen elért 5 mrd-ot az egyetemes szegmens -15 mrd-ra változtatta.
Nem csoda ennek fényében, hogy szépen el is hagyták a magyar piacot.
Hozzá kell tenni, hogy a kormányzat ebben elég élénken segítette is őket.
Az ENKSZ tarolt, megkapta a piacot, ami jelenleg -18 mrd veszteséget jelent(ene).
Csakhogy ehhez a veszteséghez a szektor barátságtalan szabályozási környezete is hozzájárult. Két oldalról, egyrészt az ismert rezsicsökkentéssel levitte az eladási árakat, de ez nem volt elég, ugyanis a beszerzési árat mesterségesen magasan tartották, így az eladási árak a beszerzési árak alá kerültek, garantálva a veszteséges működést, ezáltal elérve azt, hogy a külföldi cégek bedobják a törölközőt.
Az egyetemes szolgáltatók három forrásból szerezhették be a gázt a lakossági ellátáshoz.
1.Rendelkezniük kellett (az egyetemes szolgáltatói engedélyhez) egy hosszú távú szerződéssel az ellátásbiztonság érdekében, de ez a gáz kifejezetten drága volt (a beszállítókkal szemben ez komoly követelményt támasztott, rendelkezésretartást, mindenképpen szállítani kellett egy mennyiséget, stb.), meghaladta a lakossági értékesítés árát.
Emiatt igyekeztek más forrásból beszerezni a gázt, lehetőleg olcsóbban.
Erre két lehetőség adódott:
vásárolhattak a szabad piacon (2.), vagy (3.)az oroszokkal szerződésben álló nagykereskedőtől (akinek kötelezően fel kellett ajánlania bizonyos mennyiséget az egyetemleges szolgáltatóknak).
Az államnak mindkettő esetben erős ráhatása volt az árra.
A szabadpiacon bejövő mennyiséget korlátozni tudta azzal, hogy a kapacitás nagy részét az állami MVM számára kötötte le.
A kötelező felajánlás esetében pedig a NGM miniszter határozza meg az árat (halkan megjegyezve, hogy a nagykereskedő az MVM csoporthoz tartozó, tehát szintén állami Magyar Földgázkereskedő Zrt.)
A kormányzatnak tehát nem volt érdeke, hogy alacsony kötelező átvételi árat szabjon meg, mert ezzel az állami cég eredményét rontotta volna.
Vagyis a szektor tekintetében az állam határozta meg az eladási árat és a beszerzési árat is, a kivéreztetés érdekében a beszerzési ár magasabb lett, mint az eladási ár, vagyis a magas gázár előidézője maga az állam lehetett.
A piaci szereplők nem is vettek annyi gázt az MVM-től, akinek emiatt az orosz gáz félő, hogy a nyakán maradt. Így ezt a szabadpiaci kereskedőjének az MVM Partnernek kellett valahogy megoldania. (a Mifűnek is ő szállít).
Az MVM Partner 2014-ben így masszív veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
Azonban a rendszer nem így fog működni a jövőben, ugyanis az országba belépő kapacitásokat már nem lehet az MVM számára lekötni, így a kötelező felajánlási árat a szabadpiaci árszint felülről már korlátozza. A lekötés megszűnésével már nincs mennyiségi korlát, ami akadályozná,hogy a hatékony piaci mechanizmus (onnan veszik, ahol olcsóbb) érvényesüljön.
Már kormányzati oldalról sincs is értelme a kötelező átvételi árak magasban tartására, hiszen a veszteséget már nem a multi leányok, hanem az ENKSZ szenvedné el.
Egyébként a Tigáz ezért is nem adta vissza az engedélyét, mert miután megismerte az új átvételi árformulát, az jóval kedvezőbbé vált számára. (ezt a későbbiekben az olaszok felülbírálták, a magyar leányt meglepve az anyacégtől jött a parancs a visszaadásra. - vajon milyen üzenetet kaphattak a magyar kormánytól?...)
Vagyis az ENKSZ a tavalyinál jóval olcsóbban szerezheti be a gázt, ami persze csak játék a számokkal, mert ezt a szintén állami MVM kontójára teszi. A fenti piaci folyamatokba történő állami beavatkozás (beszerzési oldalon) így valószínűleg megszűnik, így a gázár alacsonyabb szintre kerülhet.
Egyik oldalról tehát kap mankót a működéséhez, de az eladási árak rögzítése, és annak negatív hatása most már teljes egészében rajta (rajtunk) fog lecsapódni.
Szóval lehet gondolatkísérletezni, a piaci folyamatok figyelmen kívül hagyásával állapítani meg árakat, de előbb-utóbb a piac győzni fog, az adófizetők pedig megfizetik az árát. Az már csak politikai fogás, hogy nem a gázszámlán, hanem az MVM, vagy az ENKSZ veszteségének pótlásán keresztül történik meg.
PE hatás tekintetében, tehát egyrészt megállapítható, hogy a tavalyi magas gázár kialakulásában az állami szerep volt tetten érhető, emiatt valószínűleg jelentősen megnőtt a Mifű felé fizetendő díj, hiszen a gázt az MVM Parnertől csak drágábban tudta beszerezni.
Amennyiben az új árszabályozás alapján alacsonyabb gázárszint alakul ki, remélhetőleg ez hatással lesz a PE által fizetendő fájdalomdíj mértékére is.
mindegy mi lesz a gyj.szerintem a gond továbbra is az, hogy nem transzparens a cég és nem lef..a a részvényeseit..a prémium kategória a legvicesebb..szánalmas a kis BÉT-ünk, prémium kategóriában 10 misivel egy prémium papír esik 5%-ot..bruhaha
Senki sem számít pozitív jelentésre,tehát ez szvsz.beárazódott,ha meg még is jobb lesz a vártnál az nagyot lökne a papíron.
Jelenleg nagyobb jelentőséget tulajdonítok annak,hogy a győri projekt "ütem szerint"jól halad.
/Nyári fűtési idényről még amúgy sem nagyon hallottam,valsz más is tisztában van ezzel./ Ha mindenáron nyáron szeretnék profitot látni akkor egy hűtő vagy klíma gyártó cégbe fektetnék!
PANNERGY