Épp azt latolgatták a piacok és a megfigyelõk, hogy a napokban bejelentett, 50 milliárdos kínai importra kivetett vámintézkedések talán életbe sem lépnek, amikor Donald Trump emelt egyet a téten: tegnap este az amerikai elnök ugyanis
Nehezen tudom elképzelni, hogy Kína jelen környezetben növelné az USA-nak adott hiteleket, azaz magára hagyja szépen az USA-t és inkább magára koncentrál. Én Kína helyébe lennék szívesebben, egy kis belső kereslet növeléssel meg a dollár átkonvertálásával, valami másba, kis veszteséggel függetleníti magát USA-tól. USA az meg majd kuncsoroghat kölcsönért!
mivel az USA number 1 hitelezője Kína ezért ez meglehetősen kontraproduktív ötlet nem az adós szokott dirigálni a hitelezőnek hanem vice versa... és mint mondom, végső soron ott van a kínaiak kezében a valódi atomfegyver: az USD állampapírportfóliójuk aranyba történő átkonvertálása... ezen ponton annyi a FED által futtatott ponzi scheme-nek...
A mezőgazdasági alaptermékeket vámmal súlytani nem túl hatékony, legalábbis egyetlen országot célozva. Itt az árú eredete nem lényeges, ez tömegtermék. pl. USA kukoricára vámot vetnek ki. Kína nem fog több kukoricát termelni, tehát így is importálni kell majd. USA elad Mexikónak Mexikó elad Kínának. Mexikó nyeri a vámot, USAnak nem annyira fáj (a valóságban kevesebbet exportál Mexikó USAba, USA belföldön többet értékesít de ez msot mellékszál) TESLA valóban jobban megérzi, mert az autóra nem mondhatja, hogy Mexikóba adja el, és cserébe a Mexikóban termelt Model S megy Kínába.... De a nagyobb kérdés, hogy ha komolyabban kezdik tolni a vámokat, akkor az beindítja az inflációt... Ez pedig kamatemelést vonz előbb utóbb, akkor meg az USA államadosság finanszírozása lesz k.drága. Szóval nem egyszerű ez a téma....
Persze struktúrális reformok a legfontosabbak. De én korlátoznám a kínai cégvásárlásokat is, addig amíg csak vegyesvállalatokat lehet Kínában létrehozni és nem garantálják a szellemi tulajdon védelmét.
strukturális reformokkal kéne harcolni, pl. szufficites szövetségi költségvetést futtatni és befejezni az "easy money" monetáris politikát és ezzel még nem is mondtam túlzottan radikális dolgokat ehhez képest jelenleg a rekordba robban az USA állam háztartási hiány miközben már egyébként is úszik a szövetségi kormány az adósságban a hivatalos infláció alatt maradó "kamatemelés" meg egy szánalmas vicc...
pl. ha a kínaiak USA állampapírt adnak el és ebből aranyat vesznek, akkor pillantok alatt zuhanórepülésbe megy át az USD ennyit a válaszlépés lehetőségekről...
szvsz, ha usa nem tud maga mellé állítani más államokat a kínával vívott kereskedelmi csörtében, akkor esélytelen, hogy jól jöjjön ki belőle... kínának nagyobb a mozgástere, egyrészt kommunizmus van, másrészt ők a legnagyobb hitelezői amerikának + utóbbi 10 - 15 évben lényegesen jobban pozícionálta magát. Azzal könnyen nagy gondot okozhat kína, ha eladogatják az amcsi treasury termékeket és ezzel felverik az amcsi hozamokat... mindeközben amiknál fiskális pumpa + adócsökkentés zajlik (ez mondjuk elég radikális lépés lenne, 1% valséggel mondjuk)
Kínában "diktatúra" van. Az USA-ban pedig "demokrácia". . Hol nagyobb a vezető mozgástere? A mezőgazdaságból élők nagyon megszenvedik, érdekes lesz a reakciójuk, mert ,hogy lesz az nagyon valószínű!
Trump logikája pofon egyszerű, és valahol igaza is van. Ha folyamatosan emelik a keretet, előbb utóbb el fog fogyni az arányos kínai válaszlépésre a lehetőség, lévén jelentősen több a kínai export USAba, mint fordítva. A mögöttes hatások persze már nem ilyen egyszerűek, ki mit nyer veszít. De Trump ebbe most szinte tuti, hogy beleáll. Szerintem most Kínában pörögnek erősebben a fogaskerekek, hogy tudnak ebből jól kijönni
Egyetértek. Már régen lépni kellett volna. Nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, de valamit csinálni kell. Az EU-nak is ki kellene valamit találni. Kína csak papol a szabadkereskedelemről, de ők nem biztosítanak azonos jogokat.
Lehet vitatkozni az ésszerűséggel és a módszerrel, de az biztos, hogy 1) a jelenlegi helyzet túlságosan Kínát preferálja, lásd gigantikus külker hiányadatok, 2) konkrét lépések vannak, nemcsak az előző adminisztrációkra jellemző teszetoszaság, pussyfooting. Ebben hasonlít a 2. Orbán kormány devizahiteles és különadós intézkedéseihez: durva és vitatott, de határozott, nem szimbolikus lépés, amely mer érdekeket sérteni. . Ideje lenne, ha az EU is hasonló erővel tudna fellépni az ebben a relációban is egyenlőtlen versenyben. . Konkrétumok: 1) IP jogok nem léteznek Kínában, mindent lopnak szabadon 2) mi beengedjük a kínai importot, az ő piacaik viszont zártak, védettek, 3) ha be is engednek valamit, azt helyi gyártáshoz, résztulajdonláshoz és technológia-megosztáshoz, végeredményben a külker és ipari versenytárs kitanításához és felszereléséhez kötik, 4) ebbe a cégek a pillanatnyi előnyök miatt belemennek, ezért kell EU-Atlanti szinten lépni, 5) még ha ezek a problémák nem állnának fel, akkor is joga van bármelyik félnek a megállapodások újratárgyalására, ha azok időközben az egyik félnél fenntarthatatlan és ésszerűtlen külker hiányhoz vezetnek.
Trump bedurvult: újabb csapást mér a kínai importra
Ugrás a cikkhez