Topiknyitó: Portfolio 2014. 01. 15. 13:28

Tényleg bedurrantja Paks II. a gazdaságot?  

Ugrás a cikkhez
Emelkednek a beruházások, nő a foglalkoztatottság, bővül a GDP - ezeket a hatásokat emlegetik Magyarország legnagyobb fejlesztése kapcsán. Érdemes belegondolni, hogy mi is történik pontosan. A beruházással éves szinten egy százalékkal bővülhet a...

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=193986
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 18:44
Törölt hozzászólás
#19
qwertz77 2014. 01. 15. 18:35
Előzmény: törölt hozzászólás
#18
Lehet jól keresni, a többi 1000km-en. Lehetne az M4en, ha megépült volna,mert lenne rajta forgalom. Ezen a 300on is lehetne, ha lenne rajta forgalom, de nincs. (talán az M5 végén a terherforgalom még elfogadható bevételt hoz)
Tényleg fogalmatok sincs az utak kihasználtságáról?
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 16:55
Törölt hozzászólás
#17
watson
watson 2014. 01. 15. 16:50
Előzmény: törölt hozzászólás
#16
megsúgom, a baloldal valósítja meg ;) igaz a narancsos kommunista platform :)
csendben 2014. 01. 15. 16:46
Előzmény: #1  Portfolio
#15
Sok szép betonház fog épülni a környéken...
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 16:44
Törölt hozzászólás
#14
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 16:41
Előzmény: #2  qwertz77
#13
biztos nyereségesen termelnek majd az új blokkok, mert a bírka magyarnak háromszoros áron is el lehet adni az áramot. Majd ráírják a számlára:
" megnyertük a rezsiháborút"
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 16:22
Törölt hozzászólás
#12
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 16:21
Előzmény: #10  qwertz77
#11
Szerintem aki így vélekedik az autópályákról, az nagyjából vitaképtelen egy gazdasági fórumon.
qwertz77 2014. 01. 15. 16:17
#10
300 km felesleges autópályáról beszéltem, összesn kb 1300km van magyarországon.
Egy km 2mrd.ból csak a legolcsóbb építés volt, és csak az építés (tervezés területszerzés engedélyezés stb. nincs benne)
Bajnok talán az M8 darabka, 9km, olyan forgalom, amit több tucat pest megyei düllőút is überel, 54 mrd Ft, negyedéből lehetett volna 2x1 sávos hidat és utat építeni.
Utána jöhet az M60, sőt ha csak megtérülést számolunk, az M6 Dunaújváros után (6os út is jól kiépített).
M3 Miskolc után se zsúfolt, de főleg Nyíregyháza után pang.
M7 Balaton után, szintén nem volt létszükséglet

Jó lehet, nem a fele, csak a harmada Paks IInek, de annyit tuti lehetett volna spórolni, bár mondjuk az M4-et meg érdemes lett volna kiépíteni, ott van forgalom is.

De nem csak autópálya van, a kormányváltás utűni lendületben szerepeltek a PPPk
"Évente mintegy 120 milliárdba, 15–30 év alatt háromezermilliárd forintba kerülnek a költségvetésnek a PPP-konstrukciókban épült fejlesztések"
Na ezeknek milyen megtérülésük van Paks IIhöz képest?
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 16:07
Törölt hozzászólás
#9
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 15:46
Előzmény: #2  qwertz77
#8
"Arról persze szó sincs, hogy nem közmunkára költjük el a pénzt"

Még lehet róla szó.
Úgy hallom biztonsági kameraként is használnak már közmunkást (mert olcsóbb) és egy ilyen létesítménybe kell az is... ráadásul redundanciával, ami megdrágítja.
:D

"azért Paks ma is kb 0,5% -át adja a GDPnek, a két új blokk ennél többet fog... "

De félretéve a tréfát, az a kérdés, hogy mi lesz a jövő. Pl. alig 40 év múlva a németek az elektromos áram 80%-át megújulóból akarják megtermelni.
Akkor lehet, hogy vagy korszerűtlenek leszünk, vagy kidobtunk feleslegesen pénzt. (Ez is lehet egy lehetőség.)

"Ha megnézem, hogy kb 300 km felesleges autópályára is elköltöttünk kb fele ennyit, és annak az építés után kb 0 a hozzáadott értéke"

Tehát akkor az ország összes vállalata, ahova és ahonnan pályán szállítanak, az smafu?
kukutyinbenko 2014. 01. 15. 15:43
Előzmény: #2  qwertz77
#7
" Ha megnézem, hogy kb 300 km felesleges autópályára is elköltöttünk kb fele ennyit, és annak az építés után kb 0 a hozzáadott értéke..."

Gondolom autópályadíjról már Te is hallottál, ha már az autópályák gazdaságra gyakorolt teljesen egyértelműen pozitív hatásait nem is vagy hajlandó elismerni.
farkasj41 2014. 01. 15. 15:41
Előzmény: #1  portfolio
#6
A Lázár remélem már postára adta -önként-a közgazdász diplomáját ...
kukutyinbenko 2014. 01. 15. 15:37
Előzmény: #3  Törölt felhasználó
#5
" (szerinted a Mercedes Kecskemétre jött volna, ha nincs M5?)."

Az egyik német vezető teljesen egyértelműen megmondta évekkel ezelőtt, a románok autópálya terveket mutattak nekik, míg Magyarországon elvitték őket a helyszínre, majd az autópálya mellett megállva mutatták nekik a területet. Ott el is dőlt.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2014. 01. 15. 15:21
Előzmény: #2  qwertz77
#4
felesleges autópálya, megalol, priceless
Törölt felhasználó 2014. 01. 15. 15:16
Előzmény: #2  qwertz77
#3
"Ha megnézem, hogy kb 300 km felesleges autópályára is elköltöttünk kb fele ennyit"

300km autópálya az kb. 600 mrd Ft. Itt 5-6000 mrd-ról van szó. Az nem a kétszerese, hanem a 10-szerese... Csak szólok.

Az autópályának sem 0 a hozadéka, egyrészt útdíjbevételt hoz, de ez aprópénz, ami fontosabb, hogy mint infrastruktúra jelentősen hozzájárul az adott környék gazdasági fejlődéséhez (szerinted a Mercedes Kecskemétre jött volna, ha nincs M5?).
qwertz77 2014. 01. 15. 15:03
Előzmény: #1  portfolio
#2
Ez olyan indexes szájbarágós cikk legalja szinvonal.

Tényleg a portfolión azt kell magyarázni, hogy egyszeri hatás vagy kumulatív?

Arról persze szó sincs, hogy nem közmunkára költjük el a pénzt, hanem egy termelő beruházásra, tehát a GDP növekedést kezdeteben a beruházás növeli, később a termelés. Sőt az első blokk indulása után, amikor a 2. még épül, akkor átmenetileg mindekttő érvényesül, igaz a termelés még csak 50%ban. A termelés GDP hatása egyrészt az áram árától is függ, másrészt mivel egyéb termelőket kiszorít, így nezhéz becsülni, de azért Paks ma is kb 0,5% -át adja a GDPnek, a két új blokk ennél többet fog...

Ha megnézem, hogy kb 300 km felesleges autópályára is elköltöttünk kb fele ennyit, és annak az építés után kb 0 a hozzáadott értéke, akkor ez egyébként egész kitünő beruházásnak ígérkezik ez (állami körben nézve persze),bár a részletek még ismeretlenek, tehát ez csak feltételezés jelenleg.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek