Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
pitcairn2 2019. 10. 21. 15:37
Előzmény: #5177  SeldonKuper
#5180
"Az a klíma sok pénzbe fog kerülni, "
légkondicionálót minden hivatalba!!!:)))
SeldonKuper 2019. 10. 21. 15:31
#5179
Eur/huf: 329.90
Öt hete nem volt ilyen!
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 10. 21. 10:47
Előzmény: #5176  pitcairn2
#5178
hát mutyika volt, én csak reklamáltam
SeldonKuper 2019. 10. 21. 10:25
Előzmény: #5175  Bekre_Pal
#5177
Neked majd a karácsony oldja meg a klímatörvényt?
Az a klíma sok pénzbe fog kerülni, ha ehhez a Mattolcsynak semmi köze, akkor mit ér egy főpolgármester mesterséges klimavészhelyzete?
Jönnek az új főpolgármester undorító húzásai! Kinek kell foglalkozni vele?
pitcairn2 2019. 10. 21. 09:30
Előzmény: #5173  Bekre_Pal
#5176
legalább a klímaizét ne keverjük ide...
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 10. 21. 08:10
Előzmény: #5174  czm
#5175
ez a topic a kancsalnak van dedikálva. amit írsz, arra vannak más topicok, pl. találomra egy méltatlanul elhanyagolt példány: https://forum.portfolio.hu/topics/a-fidesz-undorito-huzasai-stop-fidesz/38526
czm 2019. 10. 21. 00:04
#5174
gondolatjatek, hogy telepules szinten hiaba nyer piros, ha folotte levo szinteken narancs minden, narancs siman dominalhatja az egesz rendszert
--
KLIMAVEDELMI TORVENY
(termeszeti eroforrasok es ertekek hasznalata megovasi ill. feljavitasi szempontok szerint)
-
kell egy klima torveny, ami tobbek kozott megyei szintre delegalja a koordinalast, es kotelezi barmilyen jelentosebb fejlesztes eseten a telepulesek kozotti koordinaciot a kornyezeti terheles minimalizalasa celjabol. igy pl.:
(1) ha Bp-en uj termalfurdot epitenek, akkor annak a vizbazisat teljes terjedelmeben kell vizsgalni, hogy a vizkinyeres milyen hatassal lesz az ugyanazon vizbazison elhelyezkedo kornyezo telepules(ek)re - igy ha az (sulyos) kart okozna akar egy kistelepules szamara is, akkor a megye, mint koordinalo szint, ennek a projektnek a megvalositasat felfuggesztheti.
(2) ha megyeszekhelyen uj gyar (de akar lakotelep, aruhaz, korhaz, stb) epulne es az barmilyen (levego, viz, talaj) hatarertek feletti kornyezetkarosito hatassal birna, akkor az is igy blokkolhato lenne kornyezo telepules erintettsege okan
(3) viszont ha klima (kornyezetkimelo) szempontoknak megfelel egy projekt, akkor az dominalja a helyi ellentetes dontest is akar
(4) igy pl hiaba a Bp belvaros kellos kozepen epulne egy uj hotel, az osszkornyezeti terheles mar tullepne egy hatart, amit igy azt hivatalbol el kell hogy utasitson a megyei szint tekintettel a kornyezo telepulesekre
---
igy minden hazai erdeku projekt (pl NER) zold jelzest kapna hivatalbol(a hangsuly igazandibol ezen van, hogy haladjon aminek haladnia kell;  a tobbi szempont csak finomhangolas ), ha a megyei szint jovahagyja a "Klima Hivatal" engedelyezeset (pl Bp eseten Bp+megyei egyutt szavaz a koordinacio kerdesben, mashol tisztan a megyei szint, max 2-3 megye, ha erintett telepulesek tobb megyeben vannak)es hiaba akarmilyen kulfoldi nagy nev, es meg a Klima Hivatal is engedelyezi, ha a koordinacio nem valosul meg (amit a megyei szint hagy jova), mert a meg hatarerteken belul is marado uzemelest nem fogdaja el valamely erintett telepulesugye erintett telepules, amely valamilyen kornyezeti egysegben(levego, viz, talaj stb) kapcsolatban all a projektnek otthont ado telepulessel 
es ez egy terben es idoben komplex rendszer
a megelozesen van itt a hangsuly 
--
igy egy jol megirt komplex tv.vel lenne egy korszeru szabalyozas, amit EU-s szinten is csak dicserhetnek majd
es minel jobban nyomjak majd a klima temat, annal "legitimebb" lesz ez a koordinacios eljaras
---
tvben benne lehetne, hogy a (mar uzemelo gyarak miatt) kornyezeti terhelestol jobban sulytott telepulesek plusz forrasokhoz juthatnanak, ami ugye plusz beruhazasokat jlentene
pl legszennyezettseg - Debrecen, Nyiregy-
-
ez a(z orszagos) Klima hivatal a tv utan allna fel, parlament valasztana, es hivatalbol vizsgalna mminden projektet, ami vonatkozo hataertek folott van (beepitett terulet, vizhasznalat, vizkinyeres, stb.)
pl. legaramlast akadalyozo magas epulet Bp belvarosaban
--
ezzel akar a legzoldebb part is lehetne az, amelyik ezt meglepi, kifogva a szelet az osszes tobbi probalkozas elol
--
amit elutasit a KH vagy a megyei szint, attol meg az jo lehet 10 vagy 20 ev mulva, ahogy majd a technologia azt lehetove teszi.uigy ha 2 (kivitelezo)palyazo van egy projektre, akkor lehet, hogy csak az egyik mehet tovabb, mert KH csak az egyik technologiajat fogadja el, amit a masik viszont licensz korlatozasok miatt nem tud beepiteni majd.
--
/ lehetne irni meg hosszanmeg kell nezni az adatokat es fazonirozni kell ugyesen
pl. videk alacsony nepsuruseg es beepitettseg, itt epitessel jobban terhelheto meg, szemben pl Bp belvaros
-
kormany szandek igy also hangon 50-50 barmilyen telepules eseteben is + a masik 50 minosege is kormany szempontu
hivatalosan persze klima, zold meg vilagbeke
--
paradoxnak tunik, mert az ellenzek tolja ezt a biciklit, de ha ezt tultolja nekik a kormany hivatalbol (a nagy telepulesek ugye), akkor eldolnek vele + ove lesz a tema onnantol
azt meg az EU ugyis ingyen szallitja folyamatosan
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 10. 10. 20:20
Előzmény: #5172  Bekre_Pal
#5173

332.335
pf: erősödik a forint
kampányfinis
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 10. 04. 09:26
Előzmény: #5171  SeldonKuper
#5172
ahogy meg most már egyenesen neki a 332-nek (de combos ez a mi forintunk, bár nemrég még infarktust kaptunk volna a 330 ötletétől is), kezd olyan érzésem lenni hogy szóltak kancsinak hogy a választásokig interveniáljon
SeldonKuper 2019. 10. 03. 17:52
Előzmény: törölt hozzászólás
#5171
Mondtam én, hogy siker?
Pali tudja miért írtam!
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 10. 03. 17:47
Előzmény: #5168  SeldonKuper
#5170
Erőt gyűjt a 340-hez.
beléndek. 2019. 10. 03. 17:33
Törölt hozzászólás
#5169
SeldonKuper 2019. 10. 03. 17:20
#5168
Megy neki a 332-nek!
Mély lélegzetet vett a forint.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 10. 01. 18:14
Előzmény: #5162  Stiv
#5167
ismét megy neki a 336-nak
impudent 2019. 09. 26. 15:12
Előzmény: törölt hozzászólás
#5166

a rokkantak ,betegek és a nyugdíjasok a legnagyobb vesztesek.
2011 ig még labdába rúgtak az átlagnyugdíjjal , ami mára teljes leszakadást , lemaradást jelent.
A pénzüket Orbánék babaváró ,csok meg stadionokra elherdálták, ellopták a politikai aljas propagandájuk érdekében megfosztva Őket egy méltóságteljes élettől.
Peterbond 2019. 09. 26. 15:03
Előzmény: #5164  _Macika_
#5165
Pedig en azthittem a liveralisok es Soros. Na de mostmar megnyugodtam az Euro a ludas.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2019. 09. 26. 14:48
Előzmény: #5159  Gaguse
#5163
Ilyen szellemi állapotú országban? Akármeddig.
Stiv
Stiv 2019. 09. 26. 14:41
#5162
Veri a kis szerszámát.
335.42
Drian875
Drian875 2019. 09. 24. 15:38
Előzmény: #5159  Gaguse
#5161
Március óta majdnem 11%-ot gyengült a forint az eurhoz képest, kétszer is elolvastam, hogy tényleg azt írják, hogy lefelé mutató kockázat,  azaz csökkenő inflációban látják a veszélyt? Defláció lesz és a prémium állampapírosok befizetnek az államkasszába? Ha valaki érti magyarázza el nekem, mert nekem ez nem áll össze!

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek